Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MOD: LED skiltlys

Startet av TorC, onsdag 27. november 2013, klokken 19:13

« forrige - neste »

TorC

Jeg har i lengre tid irritert meg over at bilen bruker rundt 300 watt bare på å gå. Det er jo selvsagt ikke mye, men alle monner drar.

Jeg bytter derfor idag skiltlysene bak til LED. Dette er en USA versjon, men jeg antar at akkurat de lampene er like.

Jeg fant to stk 5 watts T10 glødepærer som skiltlys. Disse byttet jeg om til LED på 1 watt med samme sokkel. Disse er ørlite sterkere enn de orginale, og kunne nok klart meg med rundt 0,7 watt.  Se bilder.

Bildene viser venstre pære byttet med LED, mens den høyre fortsatt har glødepære.

Og for vise den enorme besparelsen:

Normalt forbruk er ca 1,5 kwt per mil. Altså 150 watt/t per 1000 meter, eller 0,15 watt per meter.
En normal maksimal rekkevidde-tur er ca 1,5 time. Siden jeg byttet fra 2x5watt til 2x1watt sparer jeg 8 watt per time. På 1,5 time sparer man altså 8watt x 1,5 = 12 watt. 12watt delt på 0,15watt per meter =  80 meter!

Så dermed har jeg utvidet rekkevidden min med 80 meter, iallefall i mørket siden lampene kun er på når det er mørkt...




 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

blackleaf1

Har satt inn LED i parklysa fremme, skiltlys, bagasjerommet og i kupeen  8)
Atle
Lindås

Kevz

Kjøpte du led lys med vanlig motstand, eller hvordan er det med feilmeldinger på skiltlys? Og evt andre lys?

TorC

Sitat fra: Kevz på onsdag 27. november 2013, klokken 21:14
Kjøpte du led lys med vanlig motstand, eller hvordan er det med feilmeldinger på skiltlys? Og evt andre lys?

Kjøpte vanlig LED... ingen feilmeldinger. Tviler på at det er langt inn noe CAN-bus system på akkurat de pærene... Grøftelysene derimot sliter jeg med å få det til å fungere. Jeg har prøvd både med canbus-led og vanlige led, men det virker ikke som det skal... men en av disse dagene får jeg det nok til.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lynet

Sitat fra: Kevz på onsdag 27. november 2013, klokken 21:14
Kjøpte du led lys med vanlig motstand, eller hvordan er det med feilmeldinger på skiltlys? Og evt andre lys?
Er ingen overvåkning av lysene på Leaf.
Men husk at LED-pærene kvalfiserer til feil på EU-kontroll.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorC

Sitat fra: Lynet på onsdag 27. november 2013, klokken 22:01
Sitat fra: Kevz på onsdag 27. november 2013, klokken 21:14
Kjøpte du led lys med vanlig motstand, eller hvordan er det med feilmeldinger på skiltlys? Og evt andre lys?
Er ingen overvåkning av lysene på Leaf.
Men husk at LED-pærene kvalfiserer til feil på EU-kontroll.....

Javel? Hvorfor?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

bjorn_2390

Sitat fra: TorC på onsdag 27. november 2013, klokken 22:00
Sitat fra: Kevz på onsdag 27. november 2013, klokken 21:14
Kjøpte du led lys med vanlig motstand, eller hvordan er det med feilmeldinger på skiltlys? Og evt andre lys?

Grøftelysene derimot sliter jeg med å få det til å fungere. Jeg har prøvd både med canbus-led og vanlige led, men det virker ikke som det skal... men en av disse dagene får jeg det nok til.

Gi rapport når du lykkes!
Takk for bilder så langt. Kjempebra dokumentert.  :D
Blå Euro-Leaf (2012)

shb

Tenk da hvor langt de som kjører med nærlys sammen med tåkelysene på Leafen.  2x55W ekstra kan komme. Blir det 2000 i bot også er det jo mange km i minus.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

mandresen

Jeg har også byttet til LED lys både grøftelys, parklys og skiltlys, men det har jeg gjort kun for utseende sin skyld:-)
OG jeg må nok skuffe deg med den utvidede rekkevidden din. Du har nemlig et vanlig 12V startbatteri fremme i motorrommet som ikke har noen verdens ting med fremdrift og rekkevidden å gjøre, men nettopp til å gi strøm til lys, stereo, vindusviskere etc.

Men tøft blir det med LED lys

MVH
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

BE

@mandresen: 12 volts batteriet blir ladet av fremdriftsbatteriet under kjøring, så besparelsen er faktisk større enn det som er regnet ut. Beregningen tar ikke hensyn til virkningsgraden på ladingen av 12V batteiret :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Kvikken

#10
Når det gjelder å spare strøm så har det "irritert" meg noe at jeg ikke kan slå av hele Navi-systemet og slukke skjermen og kun betjener radio/musikk/telefon fra rattet.

Er det slik at hele navisystemet også drives kun fra 12v batteriet? Lades 12v batteriet kun av dynamo/regen og solcellepanel og ikke fra batteripakkene?

Thomas Parsli

Jeg oppfordrer alle smalahanser til å regne ut forbruket på systemet og sammenligne det med fremdift (~0,18kWh/km) og varme (~1kW) om vinteren.

Jeg tipper 1% mer luft i dekkene gjør mer for forbruket...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kvikken

Siden du har god oversikt over dette så kan du sikkert fortelle oss hvor mange % rekkevidde vi tjener på dekkdimensjoner?

BE

En meter her og en meter der, blir fort 2 meter det!  ;D
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

cra

Sitat fra: glennha på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:35
Når det gjelder å spare strøm så har det "irritert" meg noe at jeg ikke kan slå av hele Navi-systemet og slukke skjermen og kun betjener radio/musikk/telefon fra rattet.

Dette kan vel gjøres ved å holde inne sol/måne-knappen nede til venstre? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA