Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

8/14A ladekabel

Startet av edyrli, lørdag 09. november 2013, klokken 14:18

« forrige - neste »

edyrli

Jeg har en av de nyere ladekablene som selv justerer seg mellom 8 og 14 ampere. Er det noen som vet hvilke kriterie som må oppfylles for at den skal gå over på 14A ?
Jeg har et nyere hus fra 2004 med 16A sikring og 2,5mm2 ut til garasjen. Dette burde jo kvalifisere til 14A lading.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

valvolainen

En ladekladd kan vel ikke vite hvilken sikring du har i skapet. Kontaktene er jo like, og det finnes ikke noe kommunikasjon som forteller kladden dette.
Dette må du vel fortelle kladden eller bilen på et eller annet vis?

edyrli

Fikk beskjed om den skulle være automatisk. Det er kun en knapp på den og det er får å stoppe lading. Kanskje den ser på hvor mye spenningsfall det blir når last kommer på og bruker dette for å bestemme ladestrøm. Jeg aner ikke så derfor jeg spør.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

TB

#3
Sitat fra: edyrli på lørdag 09. november 2013, klokken 15:35
Fikk beskjed om den skulle være automatisk. Det er kun en knapp på den og det er får å stoppe lading. Kanskje den ser på hvor mye spenningsfall det blir når last kommer på og bruker dette for å bestemme ladestrøm. Jeg aner ikke så derfor jeg spør.

Er det til trilling du har denne automatiske ladekabelen?
Ref tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10004.msg132973.html

Teorier rundt automatisk justering:

  • Måler spenningsfall, fyrst svært liten belastning, og volt blir målt som referanse. Så startar lading, om spenningsfall blir for stort går lading ned / aldri opp til 14A?

  • Think sin måte, starter på 14 A, om sikring går, bruker slår på igjen sikring så vil det trekkes 8 A.
  • Måle varmeutvikling i schuko støpsel, om varme går over eit vist nivå, justere ned til 8 A

Dette er teoriar, kan teste ved og t.d. koble enkelt wattmeter til, og prøve og lade på ein lang skjøtekabel - og sjå om lading då går til 8 A?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

valvolainen

Nå ble det stille her.
Og jeg som er skikkelig spent!
Kan ikke noen ta en telefon til dere kabelen er kjøpt og spørre hvordan dette er mulig?

TB

Sitat fra: valvolainen på onsdag 13. november 2013, klokken 21:28
Nå ble det stille her.
Og jeg som er skikkelig spent!
Kan ikke noen ta en telefon til dere kabelen er kjøpt og spørre hvordan dette er mulig?

Noko nytt her? Nokon som har forsøkt og kontakte forhandler? Står det modell nr, eller tilsvarende på kabel?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mr.Zero

Fikk tak i et enkelt teknisk skriv angående kladden...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

valvolainen

Haha!
teknisk dokumentasjon 0 - 1 svada
Takk for bidrag!

Griffel

#8
Sitat fra: valvolainen på lørdag 16. november 2013, klokken 15:45
Haha!
teknisk dokumentasjon 0 - 1 svada
Takk for bidrag!
Enig dette er trolig bare tøys, til teoriene:

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Teorier rundt automatisk justering:
Måler spenningsfall, fyrst svært liten belastning, og volt blir målt som referanse. Så startar lading, om spenningsfall blir for stort går lading ned / aldri opp til 14A?
Spenningsfall: En 4m 2,5mm2 vil gi 20% større spenningsfall (og kan tåle 14A) enn 2m 1,5mm2, (som ikke tåler 14A).

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Think sin måte, starter på 14 A, om sikring går, bruker slår på igjen sikring så vil det trekkes 8 A.
Veldig upraktisk å måtte gjenninkoble sikring hver gang en lader, og hvordan kan kladden vite at den ikke er flyttet fra en 10A sitkkontakt til en 16A?

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Måle varmeutvikling i schuko støpsel, om varme går over eit vist nivå, justere ned til 8 A
Kladden vet uansett ikke om støpselet står i en stikkontakt sikret med 10A eller 16A.

Min teori: ingen automatikk men
Kladden monteres med en Schuko og produsenten stiller inn 8A, eller han monterer en annen pulgg og stiller inn 14A. Altså ikke selvjusterende, men forhåndsjustert til kontakttype og land.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Zero

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. november 2013, klokken 16:41
Sitat fra: valvolainen på lørdag 16. november 2013, klokken 15:45
Haha!
teknisk dokumentasjon 0 - 1 svada
Takk for bidrag!
Enig dette er trolig bare tøys, til teoriene:

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Teorier rundt automatisk justering:
Måler spenningsfall, fyrst svært liten belastning, og volt blir målt som referanse. Så startar lading, om spenningsfall blir for stort går lading ned / aldri opp til 14A?
Spenningsfall: En 4m 2,5mm2 vil gi 20% større spenningsfall (og kan tåle 14A) enn 2m 1,5mm2, (som ikke tåler 14A).

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Think sin måte, starter på 14 A, om sikring går, bruker slår på igjen sikring så vil det trekkes 8 A.
Veldig upraktisk å måtte gjenninkoble sikring hver gang en lader, og hvordan kan kladden vite at den ikke er flyttet fra en 10A sitkkontakt til en 16A?

Sitat fra: TB på lørdag 09. november 2013, klokken 19:24
Måle varmeutvikling i schuko støpsel, om varme går over eit vist nivå, justere ned til 8 A
Kladden vet uansett ikke om støpselet står i en stikkontakt sikret med 10A eller 16A.

Min teori: ingen automatikk men
Kladden monteres med en Schuko og produsenten stiller inn 8A, eller han monterer en annen pulgg og stiller inn 14A. Altså ikke selvjusterende, men forhåndsjustert til kontakttype og land.

Tøys&Svada? Til orientering er dette dokumentet hentet ut hos en BOS-forhandler...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

valvolainen

Men automatisk valg fungerer jo ikke, han sitter jo på 16A kurs og laderen lader med 8A, og i manualen står at kladden 'gjenkjenner den elektriske kontakten avhengig av land'
Siden vi har schuko i norge betyr det jo da at den sier maks 8A på schuko, og 14A kan vi se langt etter.

bos eller ei, svada.

Mr.Zero

Sitat fra: valvolainen på lørdag 16. november 2013, klokken 21:02
Men automatisk valg fungerer jo ikke, han sitter jo på 16A kurs og laderen lader med 8A, og i manualen står at kladden 'gjenkjenner den elektriske kontakten avhengig av land'
Siden vi har schuko i norge betyr det jo da at den sier maks 8A på schuko, og 14A kan vi se langt etter.

bos eller ei, svada.

Svada meg her og svada meg der...hehe.. Jaja, nå kan vi vel ikke konkludere med at alle disse kladdene lader kun 8A etter kun én eiers uttalelse... Jeg er helt enig i at dette er en snodig kladd med en snodig funksjon - derfor ba jeg om litt teknisk info for noen uker siden - og det jeg fikk har jeg delt her i kveld med kommentaren "et enkelt teknisk skriv"... Dokumentasjon er dine ord. Forutsetter forresten at du kan bidra med mer teknisk info slik du flåser over det BOS kan bidra med.. Eller..?
For øvrig diskuteres dette på franske forumer, men dessverre orker jeg ikke sitte med ordboka resten av natta. :-\
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

valvolainen

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 16. november 2013, klokken 23:26
Sitat fra: valvolainen på lørdag 16. november 2013, klokken 21:02
Men automatisk valg fungerer jo ikke, han sitter jo på 16A kurs og laderen lader med 8A, og i manualen står at kladden 'gjenkjenner den elektriske kontakten avhengig av land'
Siden vi har schuko i norge betyr det jo da at den sier maks 8A på schuko, og 14A kan vi se langt etter.

bos eller ei, svada.

Svada meg her og svada meg der...hehe.. Jaja, nå kan vi vel ikke konkludere med at alle disse kladdene lader kun 8A etter kun én eiers uttalelse... Jeg er helt enig i at dette er en snodig kladd med en snodig funksjon - derfor ba jeg om litt teknisk info for noen uker siden - og det jeg fikk har jeg delt her i kveld med kommentaren "et enkelt teknisk skriv"... Dokumentasjon er dine ord. Forutsetter forresten at du kan bidra med mer teknisk info slik du flåser over det BOS kan bidra med.. Eller..?
For øvrig diskuteres dette på franske forumer, men dessverre orker jeg ikke sitte med ordboka resten av natta. :-\

I forhold til det trådstarter trenger så er det jo bare vås i den manualen. Jeg mener ikke et vondt ord om deg som har bidratt med den, beklager hvis det kom ut slik.
Det som er poenget mitt er at tydeligvis klarer ikke leverandør heller forklare hvordan man skal skifte lademodus, og man må tydeligvis hete Harry Potter for å klare det :)


Griffel

Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 00:00
Det som er poenget mitt er at tydeligvis klarer ikke leverandør heller forklare hvordan man skal skifte lademodus.
Egentlig er det vel kun en mulighet; den som Tesla har valgt for sin UMC.  Et pluggbart adapterstøpsel som er kodert. Har denne boksen pluggbart støpsel kan det kodes, har den et fast støpsel er boksen kodet en gang i forhold til det.
Tøvet beskrivels kan komme av oversetteren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Zero

Vel, folkens - vi kan ikke gi opp dette mysteriet, så skal forske litt mere på dette til uka via andre kanaler.

Valvolainen: tar i mot beklagelsen!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA