Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feature or fault: "Charge cable problem"-message når bilen er ferdigladet

Startet av el-fanboy, torsdag 07. november 2013, klokken 10:40

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 07. november 2013, klokken 13:04Har den "utløserknapp" på håndtaket?
Nei, det er en Tesla ting så vidt jeg vet, så ladeporten må åpnes fra skjermen/appen. Men ladeporten løser ut når man åpner bilen så man slipper å gjøre noe spesielt når man skal ta den ut.

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på torsdag 07. november 2013, klokken 13:09
Sitat fra: el-fanboy på torsdag 07. november 2013, klokken 13:04Har den "utløserknapp" på håndtaket?
Nei, det er en Tesla ting så vidt jeg vet, så ladeporten må åpnes fra skjermen/appen. Men ladeporten løser ut når man åpner bilen så man slipper å gjøre noe spesielt når man skal ta den ut.
Min løser ikke ut om ikke jeg fysisk trykker på nøkkelen? Dvs når jeg kommer bort til bilen og håndtakene sklir ut så er kabelen fortsatt fastlåst. Men trykker jeg på pistolgrepet eller på nøkkelen (eller app eller skjerm) så løsner kabelen.

Kanskje din fungerer annerledes (dvs ladeporten løsner kabelen) når du ankommer bilen? I så fall er det avvik på min bil (men det er jeg egentlig glad for, for jeg får charge cable error hver gang jeg låser opp bilen med nøkkelen, og hadde auto-present funksjonen også låst opp porten ville bilen kuttet lading hver gang jeg passerte den med nøkkelen i lomma).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 13:24Min løser ikke ut om ikke jeg fysisk trykker på nøkkelen? Dvs når jeg kommer bort til bilen og håndtakene sklir ut så er kabelen fortsatt fastlåst. Men trykker jeg på pistolgrepet eller på nøkkelen (eller app eller skjerm) så løsner kabelen.
Det stemmer, den løser ikke ut før man dobbeltklikker på nøkkelen for å låse opp bilen. Dette er nok by design, ellers hadde bilen stoppet å lade hele tiden hvis man f.eks. flyr mye frem og tilbake i nærheten av bilen men nøkkelen mens den lader :)

Adrian

Sitat fra: Sbr på torsdag 07. november 2013, klokken 11:00
Dette skyldes ladekabelen fra Tesla. Jeg kjøpte denne fra Salto, og får aldri feilmeldingen lenger. Bilen vedlikeholdslader også automatisk etter at den er fulladet når den faller til et visst nivå, og trekker strøm fra kabelen og ikke batteriet hvis jeg starter forvarming med fullt batteri, noe den aldri gjorde med originalkabelen.



Ville du heller ha anbefalt å kjøpe ekstra av Salto kabelen enn ekstra kabel fra Tesla?
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på torsdag 07. november 2013, klokken 13:39
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 13:24Min løser ikke ut om ikke jeg fysisk trykker på nøkkelen? Dvs når jeg kommer bort til bilen og håndtakene sklir ut så er kabelen fortsatt fastlåst. Men trykker jeg på pistolgrepet eller på nøkkelen (eller app eller skjerm) så løsner kabelen.
Det stemmer, den løser ikke ut før man dobbeltklikker på nøkkelen for å låse opp bilen. Dette er nok by design, ellers hadde bilen stoppet å lade hele tiden hvis man f.eks. flyr mye frem og tilbake i nærheten av bilen men nøkkelen mens den lader :)
Ok. Ja da er det kun Teslas lader som gjelder for de som ikke vil begynne å bruke nøkkelen igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sindrej

Sitat fra: Adrian på torsdag 07. november 2013, klokken 13:45
Ville du heller ha anbefalt å kjøpe ekstra av Salto kabelen enn ekstra kabel fra Tesla?
Merk at denne kabelen kan du kun lade på 13 amp.  Sånn sett er en UMC bedre siden den skal kunne klare 32 amp.  På den andre side så finnes den ingen adaptere i nær horisont, og heller ingen mulighet til å kjøpe en ekstra umc så sett på bakgrunn av det er Salto sin bedre siden den fungerer og kan kjøpes pr i dag.  Hadde den kunne gitt 32 amp hadde jeg kjøpt den.

Spinner

Sitat fra: Adrian på torsdag 07. november 2013, klokken 13:45Ville du heller ha anbefalt å kjøpe ekstra av Salto kabelen enn ekstra kabel fra Tesla?
Definitivt, dersom 13A og schuko holder. Selv om man er avhengig av de foreløpig ikke-eksisternede blå/røde adapterne til UMC'en, ville jeg kjøpt denne til bruk i ladestasjoner, også fordi den tåler vann mye bedre. UMC'en fra Tesla er IP 44, og tåler pr. definisjon bare lett vannsprut, mens denne er IP 67 og tåler å ligge nedsunket i vann.

cairnz

Sitat fra: Sbr på torsdag 07. november 2013, klokken 14:16
Sitat fra: Adrian på torsdag 07. november 2013, klokken 13:45Ville du heller ha anbefalt å kjøpe ekstra av Salto kabelen enn ekstra kabel fra Tesla?
Definitivt, dersom 13A og schuko holder. Selv om man er avhengig av de foreløpig ikke-eksisternede blå/røde adapterne til UMC'en, ville jeg kjøpt denne til bruk i ladestasjoner, også fordi den tåler vann mye bedre. UMC'en fra Tesla er IP 44, og tåler pr. definisjon bare lett vannsprut, mens denne er IP 67 og tåler å ligge nedsunket i vann.

IP67 : første siffer 6, støvtett.. andre siffer 7 - Ingen skadelig virkning ved kortvarig neddykking i vann (15 til 100 cm i inntil 30 minutter) - merk kortvarig - det er ikke sånn at du kan ha den nedsunket i vann så lenge du vil, da måtte den vært IP68.
Elbilist

Bolebo

Tror nok at det er forskjellen mellom IT og TN-nett som er avgjørende.
Jeg får feilmelding hver gang jeg er ferdigladet eller trykker "stop charging" hjemme.
Ved lading på jobb får jeg aldri feilmelding.
Har IT-nett hjemme, og ganske sikker på at det er TN-nett på jobb.
All lading skjer med Teslas UMC med Schuko-adapter.

sindrej

Som sagt, jeg får ikke feilmeldingen, men har IT nett.  (Faktisk med jordfeil)

Øyvind.h

Mange har rapportert om feilmelding i TN nett også. Faktisk ganske likt fordelt i den undersøkelsen som ble kjørt her på forumet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Patosan

Har IT hemma och måste plugga in/ut 3-4 gånger för att den ska starta att ladda, och får alltid 'fault' när den är färdig.
Har TN på jobb och här är det 95% problemfritt. De övriga 5% är värre; får 'Car needs service' och måste ta manuell 'power off' för att bilen ens ska gå att köra igen. Innan sista SW uppdateringen fick jag också 12V varningen samtidigt.

Jag har snackat med Tesla service om detta, de har kopplat sig upp mot bilen, och sedan sagt jag ska få en ny UMC.
Ska hämta den nästa vecka samtidigt som de monterar min dubbel-laddare.
(Har jag tur får ja kanske vinterdäck också)
VIN 15026

LinkedIn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA