Garanti - Sande Auto AS, Drotningsvik

Startet av teralv, ons 06. nov 2013, kl. 19:29

« forrige - neste »

teralv

Jeg har min Nissan Leaf for salg. - det er en 2013 modell fra Europa.

Nå for 10 min ringer det en som er interessert, men han hang seg opp i garantiene. For han hadde nettopp snakket med Nissan forhandleren Sande Auto AS, Drotningsvik.

Der var beskjeden klinkende klar: "Vi kommer ikke til å røre en eneste importert Nissan Leaf".

Hva er dette for et svar?
Stemmer virkelig dette?
Har skrevet at det er Europa garanti på den, 3 år på mekaniske, og 5 år på batt. Hvor er denne garantien egentlig hjemlet?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

artemiss

Jeg har en Tysk importert Leaf og nylig hadde den inn til service hos Nissan i Drammen. Jeg fikk ikke noen problemer og de var veldig høflige. Jeg ville kanskje ha ringt denne forhandleren selv og spurt.
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

reptil

Snakk med Åsane først. Drotningsvik har aldri imponert meg.
Svart Leaf Acenta

Spiffster

Jeg kan ikke skjønne at de sier det for det er jo fabrikksgaranti. Men det hadde vært greit å vite om det faktisk er holdningen deres for da er det uaktuelt å bruke de til servicer og kjøp av utstyr til bilene.

Ingebrigt

Jeg regner med Terje fikk med et garatidokument da han kjøpte bilen. At Sande Auto prøver å skremme folk fra å kjøpe importbil er ikke overraskende men heller ikke mer kritikkverdig enn at importbiler annonseres som 'toppmodell' selv om de mangler viktig utstyr.

teralv

Sitat fra: Ingebrigt på tor 07. nov 2013, kl. 07:58
Jeg regner med Terje fikk med et garatidokument da han kjøpte bilen. At Sande Auto prøver å skremme folk fra å kjøpe importbil er ikke overraskende men heller ikke mer kritikkverdig enn at importbiler annonseres som 'toppmodell' selv om de mangler viktig utstyr.

Ingebrigt - du må skille mellom modeller før og etter "oppgraderingen".

Nå har jeg tatt fatt i denne saken, og sendt ut en mail til samtlige som kan belyse denne saken. Jeg vil poste alle svar som kommer tilbake:

Rune Loftheim, kundemottak Sande gruppen Drotningsvik.
NAF Bergen og Omland
Frode Sande, Adm. Dir - Sande Gruppen.
Nissan Norge
Lys grå.

Leaf_entusiast

Jeg har hatt en Leaf importert fra Europa hos Sandegruppen for garantiarbeid. Det har gått helt fint.

teralv

Sitat fra: Leaf_entusiast på tor 07. nov 2013, kl. 09:47
Jeg har hatt en Leaf importert fra Europa hos Sandegruppen for garantiarbeid. Det har gått helt fint.

Vi får håpe dette er litt fjas fra en selger eller noe, men nå skal vi til bunns i dette.
Allerede fått svar fra Adm.Dir - lurte på reg nr. Mer info følger når en får det.

Det er så mange som har imorterte biler om dagen at dette kan ikke vi leve med.

Jeg har ikke tenkt å stå med lua i hånden, og stille bakerst i køen hos Nissan når en har en garanti på lik linje med alle andre Leaf eiere.
Lys grå.

Ingebrigt

Sitat fra: teralv på tor 07. nov 2013, kl. 09:08
Ingebrigt - du må skille mellom modeller før og etter "oppgraderingen".

Det skillet er jeg fullt klar over, 'toppmodellen' du har for salg på Finn mangler ut fra bildene vinterpakke. ::)

Min kritikk av annonsen blir stående og jeg synes fremdeles du kaster stein i glasshus.

teralv

Nå hadde jeg Sandegruppen, avd. Åsane på tråden. Det var verksmester Nesheim som ringte.

Han hadde tilbakeviste fullt ut disse påstandene fra Drotningsvik. Det var to forhold som gjorde at en fikk problemer med garanti:

• Modeller fra Europa som forhandler der nede ikke har lagt inn i systemet, får problemer i norge. Dette kunne løses, om forhandler i Europa la det inn, men kunne ta sin tid.
  • USA leafer er ikke dekket.

Min Leaf er bekreftet ok, og hadde til og med en aktiv kampanje liggende i seg som jeg ikke visste, det lå en fri oppdatering av ladesoftware og batteripakke.

Jeg publiserer eventell annen info som måtte komme.
Lys grå.

Trig8

Sitat fra: Ingebrigt på tor 07. nov 2013, kl. 10:13
Det skillet er jeg fullt klar over, 'toppmodellen' du har for salg på Finn mangler ut fra bildene vinterpakke. ::)

Min kritikk av annonsen blir stående og jeg synes fremdeles du kaster stein i glasshus.
Det er mye rare annonser som ligger ute:
2012 modell annonseres som toppmodell, men da var det vitterlig bare en modell - så alle kan en vel defineres både som toppmodell eller basismodell.... Da må en heller skrive at en har kjøpt mye tilleggsutstyr, men det var jo ikke akkurat mye tilleggsutstyr å fylle på med heller da.

2013 modell annonseres som 'Acenta', men av bildene går det tydelig frem at det er den 'gamle' modellen som ikke fantes som 'Acenta' (ser det på utformingen av bagasjerommet).

Fort gjort at en del potensielle kjøpere blir lurt - men så er vel akkurat det som er meningen med å overselge bilene - eventuelt har selger selv blitt lurt en gang i tiden.

teralv

Det er nok mye forvirring ute å går, også blandt oss som selger. En skal være rimelig interessert for å få med seg alt, og som SPZ bil sa i går: Han fikk ikke engang svar av Nissan systemet om biler fra Europa som han selger har varmepakke på batteri - så han selger med forbehold om det.

En annen ting er at mange henger seg grådig opp i dette med varmepakke. De som har dette, bruker dere det hele tiden?
Jeg kunne aldri ha brukt dette ettersom det høgger godt av kapasiteten på km - særlig når det heller ikke er anbefalt å lade den til 100%.

Hadde jeg brukt dette ekstra varmegreiene i ratt, seter og batteri så hadde jeg ikke kommet meg t/r til Ikea Åsane engang fra Askøy. Da måtte NAF slept meg hjem.
(kjørte her om dagen i 10 plussgrader med 80 ladet batteri direkte Tveit - IKEA, t/r. 12 % igjen på batt når en kom hjem. Dame 50 kg, og jente på 25 kg. Det var alt. Ble kjørt på ECO, ikke klima, og 19 gr. Brukte parklys. Så det er ikke sprekt altså.)

Nissan selv sa her om dagen at det med varme på batteri ikke er et praktisk problem på vestlandet, da det ikke har noe for seg før en er under minus 15 grader.
Men om folk vil betale flere 10talls tusen for noe få bruker, ja ver så god.
Lys grå.

Ronny

Hva gjør du dersom det blir en kuldeperiode med over 20 minus? Batteriene tåler det ikke så vidt jeg har skjønnt. Har du varmeteppet er det bare å koble i kontakten ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

teralv

Da tar jeg Passaten.

Står andre steder i forumet at det bare er å bruke timer og lade batteri før en skal hente ut bilen, da varmes de av lader. Mens en kjører vil de lage nok varme - stemmer ikke det?

Hvilket strømtrekk har varmeteppet pr time??
Lys grå.

Trig8

Sitat fra: teralv på tor 07. nov 2013, kl. 11:09
En annen ting er at mange henger seg grådig opp i dette med varmepakke. De som har dette, bruker dere det hele tiden?
Jeg kunne aldri ha brukt dette ettersom det høgger godt av kapasiteten på km - særlig når det heller ikke er anbefalt å lade den til 100%.
Varmepakke lager mye forvirring, ja, siden det er mye rykter ute og går angående hvilke biler som har batterivarmer, men så spørs det hva som legges i ordet 'varmepakke'.
Batterivarmeren slår seg på ved -17 grader og kun hvis batteriet er over 30%. Jeg ser for meg at Nissan har funnet ut at hvis de bruker noen watt (300?) på å varme batteriet, så gjør den økte varmen i batteriet at en faktisk kommer seg lengre. De fleste vet hva kalde batterier gjør med f.eks mobiltelefoner eller kamerabatterier.
Når det gjelder setevarme og rattvarme er forbruket så lite at jeg ser ikke utslag på effektoversikten, så bruker en det og setter ned kupetemperaturen litt spares nok noe strøm.
Jeg mener også jeg leste i brukerhåndboka at Nissan anbefaler lading til 100% ved lavere temperatur enn +10 grader, da det ikke vil være skadelig for batteriet ved lave temperaturer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA