Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr

Startet av fredag, fredag 01. november 2013, klokken 15:00

« forrige - neste »

elnino

Ser at type2 kablen kun er godkjent for 32A, men ladingen foregår på 3x13A (hver sin leder) så dette er ikke noe problem?
Har enkeltlader, men ønsker å kunne lade på potensielt 3x16A så jeg får utnyttet alle 11kW i laderen.
Da trenger jeg altså 63A EPC, 63A jordfeil, 32A 3fase Type2 kabel og boks (har allerede 63A sikring i sikringskapet i garasjen)? Sikringen min har også jordfeilbryter, noen grunn til at det benyttes ekstra jordfeilsikring?

Griffel

Sitat fra: elnino på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:26
Ser at type2 kablen kun er godkjent for 32A, men ladingen foregår på 3x13A (hver sin leder) så dette er ikke noe problem?
Har enkeltlader, men ønsker å kunne lade på potensielt 3x16A så jeg får utnyttet alle 11kW i laderen.
Da trenger jeg altså 63A EPC, 63A jordfeil, 32A 3fase Type2 kabel og boks (har allerede 63A sikring i sikringskapet i garasjen)? Sikringen min har også jordfeilbryter, noen grunn til at det benyttes ekstra jordfeilsikring?
3x16 230V er uansett 6,4kW. 1x32A 230V er 7,5 kW det er ikke lett å endre på dette.
Se også http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8438.msg151440.html#msg151440
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:58
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. desember 2013, klokken 09:47
Sitat fra: jog på onsdag 04. desember 2013, klokken 07:12
om dette går bør da 3 x 32 amp 230v gi 46 amp.

Nei. Om alle fasene belastes likt kan du ta ut 32/SQ(3)=18,5A fra hver. Vi kan kun bruke 2 av fasene så resultatet blir i så fall 37A.
Nei,nei,nei. Husk at fasene er forskjøvet så du kan ikke summere på den måten. Dersom systemet aksepterer L1-L1, L2-L2 og L3-N. Vil du kunne trekke 32A på hver av fasene og få dine 11 kW om du har dobbeltlader.
Eller 6,3 kW om du har enkelt lader.

Spørsmålet er nok heller om systemet tolker dette som systemfeil.
Er ikke enig, du vil kunne trekke maks 32A , men kun L3 vi se denne strømmen. De andre fasene vil se 18,5A og du vil kunne lade med en effekt som tilsvarer 2x18,5A som er 8,5kW. Så fremt at laderene fungere helt likt. Om dette fungerer uten feilmelding er en annen sak.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

elnino

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:42
Sitat fra: elnino på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:26
3x16 230V er uansett 6,4kW. 1x32A 230V er 7,5 kW det er ikke lett å endre på dette.
Se også http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8438.msg151440.html#msg151440

Dette blir så vidt jeg forstår ikke et 3-fase system, det blir 3 ladere, som hver trekker 16A@230V.
Altså 3x16A*230V=11kW.
Hvis det var 16A@230V-3fase hadde det blitt 16*sqrt(3)A*230V=6,4kW.

Griffel

Sitat fra: elnino på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:48
Dette blir så vidt jeg forstår ikke et 3-fase system, det blir 3 ladere, som hver trekker 16A@230V.
Altså 3x16A*230V=11kW.
Hvis det var 16A@230V-3fase hadde det blitt 16*sqrt(3)A*230V=6,4kW.
Kanskje (kanskje ikke), men for å få ut dine 11 kW må du da få lurt ladesystemet til å trekke nesten 30A. Så du får det til må du bruke 32A ladekabel og 3x32A eller større sikringer.
Hyundai Ionic.

Griffel

Sitat fra: D.O på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:45
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:58
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. desember 2013, klokken 09:47
Sitat fra: jog på onsdag 04. desember 2013, klokken 07:12
om dette går bør da 3 x 32 amp 230v gi 46 amp.

Nei. Om alle fasene belastes likt kan du ta ut 32/SQ(3)=18,5A fra hver. Vi kan kun bruke 2 av fasene så resultatet blir i så fall 37A.
Nei,nei,nei. Husk at fasene er forskjøvet så du kan ikke summere på den måten. Dersom systemet aksepterer L1-L1, L2-L2 og L3-N. Vil du kunne trekke 32A på hver av fasene og få dine 11 kW om du har dobbeltlader.
Eller 6,3 kW om du har enkelt lader.

Spørsmålet er nok heller om systemet tolker dette som systemfeil.
Er ikke enig, du vil kunne trekke maks 32A , men kun L3 vi se denne strømmen. De andre fasene vil se 18,5A og du vil kunne lade med en effekt som tilsvarer 2x18,5A som er 8,5kW. Så fremt at laderene fungere helt likt. Om dette fungerer uten feilmelding er en annen sak.
At "Om dette fungerer uten feilmelding er en annen sak" er vi nok enige om.

Hva som er riktig ellers er litt avhengig av hvordan laderen er bygget, og her har vi litt ulike teorier. De som heller til 3 stk enfasladere av 16A ca 3,7kW med lastdeling (og 6 stk for dobbelt lader), og min som tipper på utgangstrinn 11kW fra USA laderen, og en trefas+N inngangslikeretter.
Med 3 lader teorien (som ikke er utenklig) vil nå trekke 16A i L1 og L2 som da blir ca 28A i L3. Altså litt jevner last (ca 7,4kW)

Med inngangstrinn teorien (som heller ikke er utenkelig) vil strømmen bli 16A i alle 3 ledere altså jevn belastning men på litt bekostning av ytelse, siden strømmen i L3 reduseres fra 28 til 16 A. (ca 6,4kW)

Inngangstrinn variant: et kraftig inngangstrinn på 22kW som kan mate en eller to enkeltladerutgangstrinn.
I dette tilfelle vil en kunne få 28A strømmterekk 3 fas på enkeltlader (11kW) eller 32A dobbeltlade (13kW).
(dette gjelder 230V IT). (Rent økonomisk tror jeg dette er gunstig løsning)

Ingen av observasjonene så langt utelukker noen av disse alternativene.
Hyundai Ionic.

Epleskreller

Dette går langt over min kompetanse. Men ser det ut til at det er teknisk  og praktisk mulig å utnytte 3-fase TN uten trafo i begge teoriene?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Leif1

Nå vet jeg ikke hvor mye vekt en kan legge på uttalelse fra selgerne hos Tesla, men det ble
antydet at trefaselading fra 230V ikke var helt umulig... Noe må ha skjedd, for da jeg nevnte det
tidligere hørtes det ut som det var utelukket.
Kanskje har de tenkt ut en løsning borte i silikondalen?

Konvertitt fra S til X

laumb

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:09
Dette går langt over min kompetanse. Men ser det ut til at det er teknisk  og praktisk mulig å utnytte 3-fase TN uten trafo i begge teoriene?

IT. ;)

TN går uten problemer fra før av (400V).

Griffel

Sitat fra: Leif1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:28
Nå vet jeg ikke hvor mye vekt en kan legge på uttalelse fra selgerne hos Tesla, men det ble
antydet at trefaselading fra 230V ikke var helt umulig... Noe må ha skjedd, for da jeg nevnte det
tidligere hørtes det ut som det var utelukket.
Kanskje har de tenkt ut en løsning borte i silikondalen?
Å lage en veggboks som kan brukes for Tesla med 230V 3 fas, men som ikke dermed er en universal løsning som tilfredstiller alle biler produsert til EU ladestandard er tenklig. Det er jo omternt det de eksprimenterer med de som bygger ladestasjonen i denne tråden.
Hyundai Ionic.

fredag

Er det mulig å koble L1-L2, L2-L3 og L1-L3 fra en IT 3-fas kurs, og dermed få utnyttet alle fasene på IT? Uten å trekke mer enn forsvarlig fra 3-fas kursen, selvfølgelig. Vil bilen godta dette?

Alternativt: Er det mulig å koble L1-N, L2-N og L3-N fra en IT 3-fas kurs, og dermad mate bilen med ca 110V på hver av fasene? Vil bilen godta dette?

Nei, ikke test dette på min bil først... :-)

Hadde vært fint med litt info fra Tesla om hva laderne på bilen tåler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Leif1

Er det noen her inne med skikkelig peiling på temaet som kan tegne og forklare dette litt?
Kunne vi ikke i så fall sendt en mail til Tesla og spurt om dette er en løsning som laderne i bilen
tåler?
Konvertitt fra S til X

Griffel

Sitat fra: fredag på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:55
Er det mulig å koble L1-L2, L2-L3 og L1-L3 fra en IT 3-fas kurs, og dermed få utnyttet alle fasene på IT? Uten å trekke mer enn forsvarlig fra 3-fas kursen, selvfølgelig. Vil bilen godta dette?

Alternativt: Er det mulig å koble L1-N, L2-N og L3-N fra en IT 3-fas kurs, og dermad mate bilen med ca 110V på hver av fasene? Vil bilen godta dette?

Nei, ikke test dette på min bil først... :-)

Hadde vært fint med litt info fra Tesla om hva laderne på bilen tåler.
Siden jeg ikke begriper hva du mener er jeg ganske sikker på at det ikke går. Kobler du L1,L2og L3 alle til N eller koble L1 og L2 sammen. Begge beskrivelsene oppfatter jeg som ren kortsluttning.

Et av problemene her er elektromagnetisk støy og andre forskrifter, som på mange måter er mer komplisert enn å få noe til å "virke". Det vil derfor ikke forundre meg om jkirkebo beskrivelse i #146 lenger opp vil "virke" (ingen av de øvrige kreative forslag til koblinger for 3 fas 230V som har vært lagt ut på forumet har jeg noen som helst tro på). Om den i tillegg til å virke (alttså lade batteriet) tilfredstiller alle krav til elektrisk støy og andre forskrifter er en annen sak, som antagelig ingen kan svare på uten å ta løsningen til NEMCO, DNV el.
Hyundai Ionic.

Epleskreller

Sitat fra: laumb på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:40
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:09

IT. ;)

TN går uten problemer fra før av (400V).

Der ser du, skal briefe med et faguttrykk og så blir det feil.. Mente IT-nett :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Da er trefase IT testet.

Dessverre virker det ikke :(

Bilen aksepterer ikke strøm inn på to faseledninger som ikke er i fase. Når jeg koblet til blinket (3)-symbolet en gang, og så stoppet det bare på "starting to charge" uten at antall Ampere begynte å telle opp.

Sannsynligvis er hardwaren i orden for å fikse dette men softwaren aksepterer ikke forskjellige faser inn på L1 og L2 om ikke L3 også er koblet til. Derfor går ikke dette før evt. Tesla kommer med en egen løsning og fikser softwaren.

Dere som må lade raskere enn 16A men ikke får lov til å ha en 32A enfase-kurs av nettselskapet har da to muligheter:

- Sette opp 32A enfase kontakt men sikre den med 25A (5.7kW) eller 20A (4.6kW), avhengig av hva nettselskapet tillater av enfase effekt.
- Sette opp en 32A trefase kontakt og bruke trafo, det gir 3x16A 400V (11kW).

I samme slengen laget jeg meg en Schuko-adapter til ladekabelen min. Lasket L1 og L2 i 32A skjøtepluggen som kobles til ladekabelen. Dermed får jeg ladet med 16A fra schuko (to delladere som hver ser 8A). Skal testes i morgen i Lillestrøm en 9-10 timers tid (parkeringen på Stortorget, der hurtigladeren står). Det fungerte ihvertfall fint i garasjen her hjemme.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA