Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr

Startet av fredag, fredag 01. november 2013, klokken 15:00

« forrige - neste »

fredag

ZeroCarbonWorld selger komponentene fra Mennekes for å skru sammen sin egen Mode3 Type2 ladestasjon med integrert kabel - for under 2000kr:

http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/DIY-Charging-Station-Kit-32A-Single-Phase-Type-2.html

Tilsvarende komponenter for trefase er også tilgjengelig.

Vet ikke helt hva norske forskrifter sier om hva man har lov til å gjøre selv av slike ting? Er dette noe man egentlig må være elektriker for å ha lov til å skru sammen her til lands?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

erot

Dette virker jo lovende hvis det er godkjent og fungerer. Å få en elektriker til å montere burde i så fall ikke være noe problem, og totalt sett mye billigere enn de ferdigsydde pakkene fra f.eks Sønnico/Salto?

petersv

Jeg er ute etter kun pluggen (tupe 2) som sitter i stolper, saltoboksene etc. Noen som vet om forhandlere som fører dette?

Voll1

Tenker du da å benytte allerede innkjøpt "salto-kabel", slik at du bare installerer en "A 32A tethered protocol module" og en "hun-kontakt" ?  Dermed skulle prisen ramle til ca 1000 kr ?? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?  :)
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Duzzy

Sitat fra: petersv på fredag 01. november 2013, klokken 15:24
Jeg er ute etter kun pluggen (tupe 2) som sitter i stolper, saltoboksene etc. Noen som vet om forhandlere som fører dette?

http://evconnectors.com
Her har de en del løse deler, men det blir vel fort dyrt å handle smått.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

Duzzy

Tenkte jeg skulle bestille et kit, men jeg får ikke valgt noe annet land enn GB.
Mulig de ikke sender utenlands. Sendte de en mail og spurte.. Venter på svar.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

Balrog

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

D.O

Du kan ikke gjøre dette selv. På DSB sine sider står det hva du kan gjøre selv. http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Sikker-hverdag/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/
Kort sagt bytte støpsel opp til 20A.
Men det som er interessant er om det er mulig å installere enheten i sikringskapet og ha flere type 2 uttak på en enkel enhet? Er det noe krav til maks lengde fra lader til bil?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Balrog

Hvis man (elektriker) monterer denne i sikringsskapet, da må det vel en kobling (stikkontakt/støpsel) i mellom - hva bør da brukes?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

fredag

Sitat fra: Duzzy på fredag 01. november 2013, klokken 15:46
Tenkte jeg skulle bestille et kit, men jeg får ikke valgt noe annet land enn GB.
Mulig de ikke sender utenlands. Sendte de en mail og spurte.. Venter på svar.

ZeroCarbonWorld sier at de sender til Norge, EU og Sveits fra og med november.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

D.O

Sitat fra: Balrog på fredag 01. november 2013, klokken 16:03
Hvis man (elektriker) monterer denne i sikringsskapet, da må det vel en kobling (stikkontakt/støpsel) i mellom - hva bør da brukes?
Type 2 stikkontakt, slik som er på laderene. Også plugger man i mode3 type2 kabelen. Jeg kunne tenkt meg en slik løsning, slik at jeg kan ha lademodulen inne og stikk på parkering, og en i hver av 3 garasjeplasser. Kan bli trøbbel hvis flere kopler seg på samtidig, men dette er snakk om privat bolig og 1 elbil. Uansett enkelt å lage ett system som kopler fra de kontaktene som ikke brukes.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: Voll1 på fredag 01. november 2013, klokken 15:41
Tenker du da å benytte allerede innkjøpt "salto-kabel", slik at du bare installerer en "A 32A tethered protocol module" og en "hun-kontakt" ?  Dermed skulle prisen ramle til ca 1000 kr ?? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?  :)

Hmm, ja det mangler vel et relé her? Strømmen til bilen skal jo ikke slås på før kommunikasjon er opprettet.

Altså:

- Kombivern 32A (kjøpes her i Norge)
- Kabel (i kittet)
- Kontrollmodul (i kittet)
- Relé (må skaffes separat)

Om jeg har forstått dette riktig.

Dette er en interessant løsning for meg da jeg har sikringsskap 1m unna den blå kontakten jeg har satt opp. Kunne derfor koblet kabelen rett inn i sikringsskapet og satt kontrollenhet+relé der og mao. hoppet over kapsling. Spørs om jeg ikke må bestille et slikt sett...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

#12
bare 1 november og Månedens tråd er allerede oppe! Her snakker vi et genialt funn! Jeg som skal ha eget sikringsskap i garasjen må da kunne bruke dette her!

Siden kablene er 5 meter så lønner det seg kanskje og legge en gummikabel til eget lite sikringsskap rett ved der kabelen er tenkt hengt opp også bare bytte den protokoll kontrolleren senere om man ønsker noe annet?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

ebbrey

#13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. november 2013, klokken 16:34
Sitat fra: Voll1 på fredag 01. november 2013, klokken 15:41
Tenker du da å benytte allerede innkjøpt "salto-kabel", slik at du bare installerer en "A 32A tethered protocol module" og en "hun-kontakt" ?  Dermed skulle prisen ramle til ca 1000 kr ?? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?  :)

Hmm, ja det mangler vel et relé her? Strømmen til bilen skal jo ikke slås på før kommunikasjon er opprettet.

Altså:

- Kombivern 32A (kjøpes her i Norge)
- Kabel (i kittet)
- Kontrollmodul (i kittet)
- Relé (må skaffes separat)

Om jeg har forstått dette riktig.

Dette er en interessant løsning for meg da jeg har sikringsskap 1m unna den blå kontakten jeg har satt opp. Kunne derfor koblet kabelen rett inn i sikringsskapet og satt kontrollenhet+relé der og mao. hoppet over kapsling. Spørs om jeg ikke må bestille et slikt sett...

Du starter vel produksjon nå av veggladere med innebygd måler og alt som trengs? kontonr? :P

Edit: hva med noe slikt http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1113&category_id=74&option=com_virtuemart&Itemid=39? Hadde det vært plass til alt her? Vært kjekt å kunne se den kontrollenheten i et vindu regner med den blinker når man lader
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

petersv

Sitat fra: Voll1 på fredag 01. november 2013, klokken 15:41
Tenker du da å benytte allerede innkjøpt "salto-kabel", slik at du bare installerer en "A 32A tethered protocol module" og en "hun-kontakt" ?  Dermed skulle prisen ramle til ca 1000 kr ?? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?  :)

Vil ikke ha fastmontert kabel :) http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-32-amp/Type-2-32-amp-Charging-Sockets-Inlets?product_id=135 kan funke, men fyttigrakkern for en pris, her er det noen som skummer fløten tror jeg. :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA