Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr

Startet av fredag, fredag 01. november 2013, klokken 15:00

« forrige - neste »

ebbrey

#15
Sitat fra: petersv på fredag 01. november 2013, klokken 17:28
Sitat fra: Voll1 på fredag 01. november 2013, klokken 15:41
Tenker du da å benytte allerede innkjøpt "salto-kabel", slik at du bare installerer en "A 32A tethered protocol module" og en "hun-kontakt" ?  Dermed skulle prisen ramle til ca 1000 kr ?? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?  :)

Vil ikke ha fastmontert kabel :) http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-32-amp/Type-2-32-amp-Charging-Sockets-Inlets?product_id=135 kan funke, men fyttigrakkern for en pris, her er det noen som skummer fløten tror jeg. :P

Var hvertfall billigere enn ebay.. http://www.ebay.co.uk/itm/SOCKET-EV-62196-2-32A-Price-For-1-Each-DSIEC-EV32S-NC-/350752513809?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item51aa7a9f11
£ 180 + frakt/toll inkl cap'en

Edit: Fant noen flere steder
http://no.farnell.com/itt-cannon/ecce3221-16u-eccv/lead-iec-type2-iec-type2-32a-5m/dp/2251234
http://no.farnell.com/multicomp/dsiec-2a-g/protection-cap-for-62196-2-socket/dp/2066620 (kun cap)
http://no.farnell.com/multicomp/dsiec-ev32s-nc/socket-ev-62196-2-32a/dp/2066619 (ser ut som type 2 på bilde, men står J1772 i beskrivelsen, type 2 står som tilbehør så er sikkert riktig kontakt)
http://no.farnell.com/multicomp/dsiec-el/locking-solenoid-for-62196-2-socket/dp/2066621
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Voll1

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. november 2013, klokken 16:34

Hmm, ja det mangler vel et relé her?

Det er ikke slik at denne kontrollboksen også innehodler et rele? Et KIT bør jo vær komplett. 2000 kr inkludert kabel er ikke dumt. Et enkelt skap ved siden av et eksisterende 32A stikk burde være tilstrekkelig. Stikket er jo allerede sikret.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

ebbrey

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html hva skjer om du kobler opp denne slik det står med 3 fase 230v og kobler den til bilen? Den bare lader på 1 fas 230 uten å syte?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Griffel

Sitat fra: ebbrey på fredag 01. november 2013, klokken 18:24
http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html hva skjer om du kobler opp denne slik det står med 3 fase 230v og kobler den til bilen? Den bare lader på 1 fas 230 uten å syte?
Ja det skal den uten å syte, men ikke koblet til med 3 fas - men 1fas koblet til N og L1.
I likhet med det som oppgis som erfaring med Saltoboksen vil Tesla singellader alikevell kun trekke 16A på siden den ikke har "Tesla spesial 1-fas UMC funksjon for singlelader".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Balrog på fredag 01. november 2013, klokken 16:03
Hvis man (elektriker) monterer denne i sikringsskapet, da må det vel en kobling (stikkontakt/støpsel) i mellom - hva bør da brukes?
Ikke nødvendigvis, dersom en ønsker kan den beveglige kablen termineres i en koblingsboks (av elektrikker) med fast kabel til sikringsskapet hvor kombiautomaten, det flerpolige releet og kommuniksajonsmodulen står. Kommunikasjonsmodulen (styrestrømkretsen) må nok også ha en egen sikring, mye mindre enn 32A, men det finner elekktrikkeren ut av. Siden dette er et EU levert CE merket produkt skulle det ikke være noe i veien for å få en elektrikker til å montere dette sammen i et eksisterende sikkringsskap.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. november 2013, klokken 16:34
Hmm, ja det mangler vel et relé her? Strømmen til bilen skal jo ikke slås på før kommunikasjon er opprettet.

Skal ikke påstå at jeg kan noe om dette, men det står jo:
SitatOne power relay output.
her:
http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/EPC-32A-teth.html

Eller trengs det flere releer? (Spør da jeg ikke vet...)
Model S 85D

D.O

Sitat fra: Amoss på fredag 01. november 2013, klokken 18:56
Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. november 2013, klokken 16:34
Hmm, ja det mangler vel et relé her? Strømmen til bilen skal jo ikke slås på før kommunikasjon er opprettet.

Skal ikke påstå at jeg kan noe om dette, men det står jo:
SitatOne power relay output.
her:
http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/EPC-32A-teth.html

Eller trengs det flere releer? (Spør da jeg ikke vet...)
Det står at der er utgang til relet som skal kople inn/ut, altså styrstrøm til dette.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på fredag 01. november 2013, klokken 18:56
Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. november 2013, klokken 16:34
Hmm, ja det mangler vel et relé her? Strømmen til bilen skal jo ikke slås på før kommunikasjon er opprettet.

Skal ikke påstå at jeg kan noe om dette, men det står jo:
SitatOne power relay output.
her:
http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/EPC-32A-teth.html

Eller trengs det flere releer? (Spør da jeg ikke vet...)

Hmm, ja det står jo det. På den annen side ser det ikke ut som om de koblingene som er synlige på den har plass til 6mm2 kabel. Mulig det følger med separat relé?

Kommer uansett til å bestille et sett. Virker det bra kjøper jeg trefase-varianten også og lager en mobil 22kW ladekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#23
Sitat fra: Voll1 på fredag 01. november 2013, klokken 18:18
Det er ikke slik at denne kontrollboksen også innehodler et rele? Et KIT bør jo vær komplett. 2000 kr inkludert kabel er ikke dumt. Et enkelt skap ved siden av et eksisterende 32A stikk burde være tilstrekkelig. Stikket er jo allerede sikret.
Ut fra bildet tviler jeg også på at denne har innebygget en flerpolig kontaktor for 32A. Skal den tilkobles en stikkontakt må dette enkle skapet inneholde en jordfeilbryter. Derimot kan et enkelt skap erstatte den 32A stikkontakten dersom denne er sikret med en kombiautomat. I dette skapet kan da en sikring for kommunikasjonsmodulen stå sammen med modulen og en flerpolig kontaktor 32A.

Husk at: "Zero Carbon World does not provide support for this product". Når det gjelder dene modulen viser det jo til "Leaftalk". I UK behøves det for Leaf ikke en flerpolet kontaktor så et enpolig utgang 32A i denne modulen kan være tilstrekklig der. I Norge er ikke det tilstrekklig her må alle poler brytes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

testO

Her er ett bilde av innmaten i en slik selvbygger lader.

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Amoss

Sitat fra: D.O på fredag 01. november 2013, klokken 19:06
Det står at der er utgang til relet som skal kople inn/ut, altså styrstrøm til dette.

Aha, der har du det nok ja :)
Model S 85D

Griffel

Sitat fra: ebbrey på fredag 01. november 2013, klokken 16:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. november 2013, klokken 16:34
Dette er en interessant løsning for meg da jeg har sikringsskap 1m unna den blå kontakten jeg har satt opp. Kunne derfor koblet kabelen rett inn i sikringsskapet og satt kontrollenhet+relé der og mao. hoppet over kapsling. Spørs om jeg ikke må bestille et slikt sett...

Du starter vel produksjon nå av veggladere med innebygd måler og alt som trengs? kontonr? :P

Edit: hva med noe slikt http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1113&category_id=74&option=com_virtuemart&Itemid=39? Hadde det vært plass til alt her? Vært kjekt å kunne se den kontrollenheten i et vindu regner med den blinker når man lader
Modulen de tilbyr er fra et EU land og CE merket og kan dermed monteres av en elektrikker sammen med de andre komponentene i et skap hjemme hos deg.

Dersom jkirkebo skulle begynne å produsere slike ladestasjoner med denne, sikringer relerer i en boks blir dette et nytt "produkt" som han må CE merke, skrive samsvars erklæring, arkivere dokumentasjon, merke med produsentnavn, produktnummer, serienummer, etc. Det kan han jo, men med betaling for jobben med montasje og nødvendig kontorarbeid MVA og ansvarsforsikring etc. er det ikke sikkert han finner det interesant, men det er absolutt mulig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: testO på fredag 01. november 2013, klokken 19:22
Her er ett bilde av innmaten i en slik selvbygger lader.


Denne ladestasjonen på bildet har da en kombiautomat som ikke kan brukes på 230V i Norge (bildet er antagelig ikke fra noe norsk bygget), dessuten er styrestrømkretsen tatt rett fra 32A kursen, noe som i bestefall er tvilsomt i et hvertfall må "produsenten" sjekke  datablad for effektrele og kommunikasjonsmodul for å se om dette er ok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

testO

Bildet er hentet fra en Twitter melding fra ZCW Build day forrige helg i UK. Så det er ikke et norsk bygge.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA