Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor separat 12v batteri i en elbil?

Startet av Trond.Strom, tirsdag 29. oktober 2013, klokken 08:55

« forrige - neste »

Trond.Strom

Hei
Kjører selv en Leaf som tidvis sliter med dårlig spenning på 12 anlegget. Har en kompis som nå må på verksted med sin Tesla S siden 12v batteriet tappes ut etter fullført lading.

Så langt jeg kan se er det ingen oppside å ha et separat 12V batteri i en elbil?

Hvorfor ikke bytte ut batteriet med en permanent DC/DC converter?

Dersom fremdriftspakka er tom trenger man ikke 12V....


elektrolux

Mange små elektriske kjøretøy bruker ikke 12V batteri, og unngår på den måten problemene med at dette og framdriftsbatteriet tappes for strøm under stillstand.

Vil tro at ulempen er fara for store følgeskader om DC-DC omformeren plutselig gir for høyt spenning og sprenger 12V forbrukerene. Med et 12V batteri i kretsen elimineres dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

F.eks Tesla Roadster har ikke eget 12V batteri. Dette har vært en feilkilde, da det finnes utallige elektroniske duppeditter som folk finner på å plugge inn i 12V uttaket, og det er alltids noen av disse som tar knekken på DC/DC omformeren. Med et faktisk 12V batteri slipper man å prøve å emulere ett 12V batteri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TB

Ein årsak er vel også at uten 12 V batteri måtte DC-DC vere aktiv heile tida, med fare for og tappe ned hovedbatteriet. Det er betre med tomt 12 V batteri, enn tomt hovedbatteri - som vil bli skada av ein nedtapping.
Om hovedbatteri vart veldig tomt, så måtte DC-DC slå seg av, for og begrense skaden - og du kunne heller ikkje lade.

Slik eg forstår er det programvare feil som brukar for mykje av 12 V batteri både på Leaf og Tesla S, slik at dette blir tappa ned. Ny programvare unngår problemet langt på veg.

Som Elektrolux skriv, 12 V vil også stabilisere spenning ut av DC-DC. Sikkert rimelige enn og lage ein meir avansert / regulert DC-DC.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Thomas Parsli

#4
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 08:55
Dersom fremdriftspakka er tom trenger man ikke 12V....

Med tomt fremdriftsbatteri og strøm på 12v kan man lade bilen, men med tomt 12v kan man ikke lade bilen.
Med 12v kan man fortsatt åpne dører og vinduer -og nødblink fungerer!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Bent

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. oktober 2013, klokken 11:35
F.eks Tesla Roadster har ikke eget 12V batteri. (...)
Roadsteren har et 12V mc-batteri. Iallefall har min det, det vet jeg fordi det konka og måtte byttes i år. Synes å huske at det er montert over framre høyre hjulbue.
Tesla Roadster, 25Mm

TB

#6
Sitat fra: Bent på onsdag 30. oktober 2013, klokken 16:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. oktober 2013, klokken 11:35
F.eks Tesla Roadster har ikke eget 12V batteri. (...)
Roadsteren har et 12V mc-batteri. Iallefall har min det, det vet jeg fordi det konka og måtte byttes i år. Synes å huske at det er montert over framre høyre hjulbue.

At det finnes 12 V batteri i Tesla Roadster rimer bra.

Brukar OVMS på trilling, men denne er utvikla for Tesla R. (http://openvehicles.com/)
Den kan varsle via SMS / IP ved lågt 12 V batteri. Det er advart i manualen mot at blir ikkje bilen brukt over tid kan føre til at det går tomt. OVMS trekker strøm frå dette batteri. At det er eit lite batteri gjer at det raskere går tomt. (Og tar mindre plass.)

I følge Elektrolux er unntaket for eige 12 V batteri små bilar, med små batteripakker der det gjerne kan hentes ut 12 V via ein enkel regulator.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Olatho

Det som BURDE være en løsning hadde jo vært om hovedbatteriet alltid sørget for at 12V-batteriet hadde nok strøm til enkelte kritiske jobber (som f.eks. å igangsette lading av hovedbatteriet).
Problemet med Teslaene har vel vært at ved feil på lading av hovedbattriet, så kobles dette helt ut, og 12V-batteriet blir tappet av alle de elektroniske systemene, uten å motta noen lading fra hovedbatteriet.

Så løsningen burde jo være noe sånt som at ved feil på lading av hovedbatteriet så kobles ladingen av dette ut, men IKKE ladingen av 12 V FRA hovedbatteriet.
Først når hovedbattieret evt begynner å bli kritisk tomt bør lading av 12V stoppe.
Og HVIS lading av 12V er stoppet, og 12V når et kritisk punkt når det kommer til utladning, så bør alle andre funksjoner enn f.eks. lading av hovedbatteri stenges ned.
(På en Tesla bør det jo dessuten, som diskutert i andre tråder) sendes et varsel til eieren om at bilen ikke lader og er i ferd med å gå tom for strøm.  Om andre biler har samme mulighet vet jeg ikke).

Dermed burde man ikke kunne komme i en situasjon der man egentlig har masse strøm (på hovedbatteriet), men ikke får brukt den til noe fornuftig (fordi 12V er tom). Og kun om man er tom for strøm på BÅDE hovedbatteri OG 12V vil man være stuck, men man har i alle fall fortsatt nok strøm til å kunne igangsette lading igjen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bent på onsdag 30. oktober 2013, klokken 16:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. oktober 2013, klokken 11:35
F.eks Tesla Roadster har ikke eget 12V batteri. (...)
Roadsteren har et 12V mc-batteri. Iallefall har min det, det vet jeg fordi det konka og måtte byttes i år. Synes å huske at det er montert over framre høyre hjulbue.
Jeg har sett det stå et sted at Roadster ikke hadde 12V batteri, men det var tydeligvis feil. Det kan hende at problemene ble forårsaket av for lite batteri, eller noe slikt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TB

Sitat fra: Olatho på torsdag 31. oktober 2013, klokken 12:33
Dermed burde man ikke kunne komme i en situasjon der man egentlig har masse strøm (på hovedbatteriet), men ikke får brukt den til noe fornuftig (fordi 12V er tom). Og kun om man er tom for strøm på BÅDE hovedbatteri OG 12V vil man være stuck, men man har i alle fall fortsatt nok strøm til å kunne igangsette lading igjen.

Vil alltid vere mulig og lage eit produkt som er meir robust, men produsenten vil alltid forsøke og lage det "godt nok". Båtar har ofte to batteri, for forbruk - og start. Når motor blir stoppa blir startbatteri kobla ifrå - og vil ikkje bli tappa ned.

Godt mulig og gjere noko likande i ein elbil, slik at om bilen var "død", - så brukte den eit "startbatteri", men alle kjenner Murphys lov - feil ville oppstå likevel.

Det er mulig og overvåke 12 V batteri, t.d. på cellenivå, og varsle om at batteri er svakt, bør bli bytta ut - før det faktisk sviktar. Men, skjer feilen ofte nok til at det forsvarar kostnaden?

Ein måte og "løyse" problemet vil vere og sette inn betre / større 12 V batteri enn produsenten har satt inn, og håpe det ikkje blir tappa ned.

Samme problem i fossilbilar, med svake batteri, og lys som står på. Lysa slår seg automatisk på/av som standard på alle (?) idag, men det tok mange år før det kom. Kosta ikkje mykje, men enkelte produsentar venta i det lengste før det kom. Mange som har opplevd tomt batteri pga. dette.

På den fossilbil eg har slår t.d. radio seg av etter ca 15 - 20 minutt - etter den tid er det ingen lyd eller lys som slår seg på utan at motor går - med unntak av nødblink.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

cra

Er man virkelig redd for et 12V batteriet skal medføre akutte problemer kan man jo ta med seg  et lite 12V batteri i bagasjen, et par ledninger krokodilleklemmer i ene enden og 12V-kontakt (tidligere kjent som sigarettenner-uttak) eller annen hensiktsmessig metode for tilkobling i den andre. Burde ikke koste mer enn 2-400 kroner på Jula, biltema e.l. Burde holde til å vekke elektronikken i laderen, om ikke annet. Men som nevnt over så vil man o da være avhengig av at disse komponentene ikke svikter også da. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

Sitat fra: cra på torsdag 31. oktober 2013, klokken 23:54
Er man virkelig redd for et 12V batteriet skal medføre akutte problemer kan man jo ta med seg  et lite 12V batteri i bagasjen, et par ledninger krokodilleklemmer i ene enden og 12V-kontakt (tidligere kjent som sigarettenner-uttak) eller annen hensiktsmessig metode for tilkobling i den andre. Burde ikke koste mer enn 2-400 kroner på Jula, biltema e.l. Burde holde til å vekke elektronikken i laderen, om ikke annet. Men som nevnt over så vil man o da være avhengig av at disse komponentene ikke svikter også da. ;)

Bruk av sigarettenner-uttak - mange bilar har eit rele som slår koblar denne ifrå når bilen er av. Dvs, ikkje mulig og lade igjennom dette uttak på dei fleste bilar. Årsaken er at t.d. mobil lader, eller anna utstyr ikkje skal bruke opp 12 V batteriet  :D

12V batteri i bagasjen er ein god ide, men må berre trekke fram Murphy igjen. 12V batteriet vil truleg vere lada ut når du treng det   8)
(Sjølvutlading er liten, så det er mulig og lade batteriet av og til for og motvirke dette..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

JohanH

Roadster 1.0 og 1.5 hadde ikke 12V, kun "emulering". Fra 2.0 har Roadster et eget, litet (MC) batteri. Så hva en enn måtte mene så er fakta at Tesla gikk fra inget til å faktisk ha et 12V batteri. De har nok hatt gode grunner og alt tatt i betraktning er det nok best sån. Kunne de lage Model S bra uten det fordyrende og kompliserende trinnet er jeg helt sikker på at de ville gjort det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA