Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Hvis du har normal hørsel er det mulig å høre impulsene fra sensorene om du legger øret inntil. Om du får noen til å sitte i bilen, setter i D/R og lytter på sensor etter sensor kan man ofte pintpointe den med feil. Du skal høre en svak kneppelyd.

Klykken

Aha, det var jeg ikke klar over! Godt tips! :D
Men det var ganske tydelig på skjermen hvilken det var som tuller. Venstre hjørne frem hadde en tynn søyle foran seg.

Nå har det blitt mildværet her, og nå var det ingen problemer. Antar at det var is på innsiden av sensoren.

Takker for gode tips og hjelp.

God jul, Muffinman! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Har alltid et eller annet krøll med parksensorene på våre biler i kulde, og det ser ut til at det bare er slik. Ihvertfall får man ikke gjort noe med det. Eneste feil ut over det er en røket sensor på den eldste.

God jul til deg også, her skal det spises pinnekjøtt til vinterFussoen slår sprekker  :D

Muffinman

Da var det vår tur å få varsel om hovedkontaktor på 2013 modellen. Det betyr egg mellom fot og pedal de nærmeste dagene for vi hadde så klart nettopp lagt ut på langtur. Noen som vet hva som er SOP på dette nå? Vet at de brukte et par dager på å bytte kontaktoren på verkstedene for ikke lenge siden, samme opplegg enda?

Gitt at det muligens er en annen typisk feil på disse batteriene (ref tråden "batteripakker som tar kvelden) som venter burde man kanskje fikset begge når man først er i gang...

EDIT: Virker forresten som utbedring av disse ble utført som recall i 2015 over dammen, og det er vel også flere med biler levert både før og etter vår som har fått utført proaktivt bytte i Norge. Noen som vet mer?

Hyperstress

Jeg hadde recall på bytte av kontaktor, mener jeg det var, eller i alle fall noe i batteriet. Det var lenge siden. Men jeg er usikker på om det var på den jeg kjøpte i mars -14 eller des -14.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

BMW850

Var ikke oppgradering av ledningsnett da? Med tanke på lading.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Jo, de oppdaget raskt at ledningsnettet var underdimensjonert og cappet ti l13A i en oppdatering. Så måtte man oppgradere for å få tilbake 16A kapasiteten. Og biler med enkellader fikk oppgradering slik at de kunne ta 32A enfase over type 2. Tror faktisk vår 2013 er oppgradert 3-4 ganger i forbindelse med lading/ledningsnett.

Var forresten ute og kjørte en tur i dag, og det er foreløpig ingen synlig begrensning. Tilgjengelig effekt opplyst fra BMS via canbus tyder heller ikke på noen vesentlig begrensning, men det er jo kjent at begrensningen øker etterhvert som kontaktoren blir dårligere og kan komme helt under 100kW. Vi kjører ekstremt forsiktig inntil videre, så kanskje bilen klarer de nødvendige milene i dagene som kommer.

MyMuffin

Hadde bilen innr nå i jula for litt småfiks inkl. Forsøk nr 2 på Ulyd fra forstilling som har vært der siden bilen ble levert.
Fikk tilbake at denne saken er under videre etterforskning.
Lurer på hvor lenge det er "greit" å ikke ha en utbedring for feil..
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

OleJA

Sitat fra: Muffinman på søndag 30. desember 2018, klokken 18:38
EDIT: Virker forresten som utbedring av disse ble utført som recall i 2015 over dammen, og det er vel også flere med biler levert både før og etter vår som har fått utført proaktivt bytte i Norge. Noen som vet mer?
Min P85, som vel er omtrent samme  årgang som din (Sept13), fikk byttet kontaktorene proaktivt for et par år siden.

Veggen

Min 2013 P85+ fikk byttet kontaktor proaktivt i april 2015:
SitatConcern: As part of providing peace of mind and a great ownership
experience, Tesla vehicles are equipped with telematics systems to provide remote diagnostics
support. We have been notified this vehicle has been remotely diagnosed that the Power
Switch and Power Supply would benefit from the latest generation components.
Pay Type: Warranty
Corrections: Battery Assembly (Remove and Install)
demontert og montert batteri pakke ok
Corrections: Power Switch - Update and Recertify

Part Quantity Unit Price
TAPE,VENTCOVER,SIDESKI,PLUG,LONG,BENT (1016434-00-B) 2.00 0.00 0.00
S3 PACK CONTACTOR SERVICE FIELD REPAIR KIT (1042673-S3-B)1.00 0.00 0.00
ASY, RAPIDMATE PLATE, HVBAT,MDLS (1015753-00-A) 1.00 0.00 0.00

skiftet kontaktorer og kontakt plate ok
Corrections: Battery Enclosure - Re-seal - Level 1
utført lekkasjetest, batteri pakke ok etter rep
Corrections: Coolant System - Check and Fill
etterfylt og luftet kjølevæske ok
Total Labor & Miscellaneous Items 0.00

Muffinman

Kan muligens tyde på at bilen har detektert det samme som min, bare sendt varselet til "moderskipet" og ikke til skjermen i bilen?

Ellers kan det se ut som man ikke har gjort noe annet enn å bytte kontaktorene og forseglet på nytt. Kunne ønske man kunne eliminert eventuelle andre potensielle typiske feil når de først holdt på.

JorgenM

Min tur å få stuck håndtak. Stuck i utstående posisjon. Vært slik en uke og det har bare vært plussgrader. Døren kan ikke åpnes fra utsiden. Heldigvis bakdør. Virker som hele håndtaket er skjevt også, kan være ungene som har vært litt brutale.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Veggen

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. januar 2019, klokken 17:36
Kan muligens tyde på at bilen har detektert det samme som min, bare sendt varselet til "moderskipet" og ikke til skjermen i bilen?

Ellers kan det se ut som man ikke har gjort noe annet enn å bytte kontaktorene og forseglet på nytt. Kunne ønske man kunne eliminert eventuelle andre potensielle typiske feil når de først holdt på.

Jeg så aldri noen melding om dette i bilen, dette var noe som ble gjort uten min forhåndsviten på en vanlig service.
Mistenker at den formuleringen er ren standardtekst, tviler på at min bil hadde noen form for feilmelding, tipper dette var en service bulletin på VIN nr.

Hvilke andre potensielle feil tenker du de skulle ha fikset samtidig?

Muffinman

Det fantes ingen servicebulletiner på kontaktor våren 2017 ihvertfall, så vidt jeg kunne se. Leste og lastet ned samtlige fram til da.

Andre potensielle feil; det må være hva det nå enn er som får batteripakkene til å svikte som beskrevet i tråden "batteripakker som tar kvelden". Registrerer at det etterhvert begynner å bli veldig mange 2013 og 2014-modeller som har fått byttet pakke.

TeslaKriss

Hei, vi snakket med Tesla før jul da vi hadde flere små problemer. Feiliene ble etterhvert mye større problemer. Vi leverte bilen på Tesla Rud i Bærum 28.Desember og fikk en melding en på telefonen at de skulle starte med diagnosetest osv den 4.januar. Noen som har en ide om hvor lang tid ting pleier og ta osv?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA