Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Den står veldig utsatt til på tidlige biler (bl.a. min). Bak innerskjermen høyre foran, og ingen annen beskyttelse. Blir vel full av salt og skitt rimelig fort vil jeg tro.

sn0le

Tilbakemelding uteble selvfølgelig.
Når bilen stoppa, så tenkte jeg at det var 1 av 3 ting.
- defekt 12V batteri
- defekt DC/DC-konverter
- bug i den nye softwaren som påvirker hvordan 12V batteriet lades

Den siste der er på bakgrunn av at flere har rapportert denne 12V-feilen i det siste her på forumet.

At det kunne bety bytte av batteripakke var det hun fra Tesla som sa.
Og i en annen tråd om 12V feil så var det en bruker her på forumet som hadde fått byttet både 12V-batteri og batteripakke nå nylig.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

eadie


Sitat fra: sn0le på lørdag 01. november 2014, klokken 22:27
@Muffinman:
Min bil er laget etter at de flyttet konverteren.

Når ble konverteren flyttet? Min bil er bygget rundt 10.01.2014
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

sn0le

Er litt usikker.
Men på bilene med converteren på den nye plassen har litt kortere frunk.
Og da passer ikke hattehylla i lengderetningen lengre.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

hoffa

Sitat fra: eadie på søndag 02. november 2014, klokken 21:11

Sitat fra: sn0le på lørdag 01. november 2014, klokken 22:27
@Muffinman:
Min bil er laget etter at de flyttet konverteren.

Når ble konverteren flyttet? Min bil er bygget rundt 10.01.2014

Ble flyttet fra P21270.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

sven erik

leverte min på cervie i dag  og sa fra at jeg har hatt flere feil melinger på 12 v de sa at dette blir byttet på cervise  for det tåler bare så og så mange opladinger halo det blir ladet på samme måte på vanlig bil der holder 12 v i 4 til 5 år med høyere påkjenning   men i tilegg sier de at det er ikke  så falig med varselene for 12v blir ladet av de andre batteriene  men halo har man ikke strøm på 12v får man ikke starter  hva kan de om bil

sn0le

Hentet bilen nå.
Hun jeg snakket med var litt usikker på hva som var gjort, for den var akkurat ferdig og papirarbeidet var ikke helt unnagjort.
Men hun mente det var blitt byttet batteripakke.
Spurte om det var ny batteripakke, eller om det var en refurbished.
Da svarte hun at den selvfølgelig var ny.
Skal få serviceordren pr mail antagelig i morgen, så kan oppdatere denne posten da.

La forresten merke til en ting når jeg skulle rygge inn i garasjen. Den er veldig trang, og det er dårlig lys der.
Nå har ryggelyset mitt tydeligvis fått en "insane-mode" for det var enormt mye lys i det.
Enten har de byttet pære, eller så er det bedre lys i pæra nå pga høyere spenning.
Før var det knapt 12V på blybatteriet, og nå kan det vel fort være 13-13,5V hvis det er som på en ICE mtp lading av startbatteriet.
Bare en litt artig observasjon.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Halvannen volt økning kan utgjøre mye på en led-lampe, avhengig av hvordan spenningen reguleres/fordeles på den enkelte led`en. Men skulle ikke sagt nei takk til mer ryggelys. Slik det er nå skrur jeg ofte på tåkebaklyset for å få mest mulig lys der bak. Dessverre går det ikke an å file med bremsepedalen slik at bremselysene bidrar, da blir det "both pedals pressed, removing power" osv.

sn0le

Må nesten måle spenningen i 12V-uttaket når jeg har anledning.
Kan og se på serviceordren om det står noe om evt bytte av pære. I verste fall spør jeg dem rett og slett om
det er byttet ryggelyspære. Det var helt sinnsykt mye lys i det i forhold til hva jeg har vært vant med.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Kjører alltid med en slik:

http://www.ebay.com/itm/12V-24V-Digital-LED-Display-Volt-Meter-Auto-Car-Cigarette-Lighter-Voltage-Gauge-/251701456451?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a9a936e43

Håpet er å få et forvarsel om at ting endrer seg før det blir kritisk. Gjorde også det med gamlebilen etter et dynamohavari, og når det skjedde på nytt skrudde jeg av alt unødig som brukte strøm og siktet meg inn på en lokasjon hvor det var hjelp å få. Bedre å kjøre til verksted enn å bli tauet.

sn0le

Jeg vil bli svært overrasket om ikke det finnes noe i bilen som allerede sjekker spenningen på det lille batteriet.
Kunne vært nyttig om Tesla hadde gjort at man kan sjekke status på 12V i innstillingene på bilen.
Kjekk sak den der, men spørs om jeg hadde villet hatt den stående plugget i hele tiden.
Men som du sier, bedre å kjøre til verkstedet enn å stå 2-3 timer og vente på NAF. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman


sn0le

Mest fordi alle vennene mine ville hatt en field-day om de ser en sånn en og får vite at jeg må overvåke 12V'en i verdens mest avanserte bil med en lite fin dings. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Da har jeg hatt første tur gjennom noen minusgrader, 8 i tallet for å være nøyaktig. I varmt parkeringshus på slutten av turen skjedde feilen som Tesla ikke klarte å finne/rette forrige vinter på nytt: I revers er det fullt utslag på parksensoren - piping og "stop". Ingen verdens ting bak bilen. Rengjorde sensorene, men feilen bestod.

Det er utrolig irriterende at man opplever dette gjentatte ganger under de samme forholdene, og at man ikke klarer å finne noe feil. I sommer  fungerte det, men med vinteren er problemet altså tilbake. Noen minusgrader til, så er sikkert "park assist system disabled, contact Tesla service" tilbake også. Det skjedde hver gang jeg kjørte i skikkelig kulde og kom inn i varmere omgivelser, f.eks. ved reduksjon fra 15-20 minus til 5-6 blå.

Ikke laget for vinter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA