Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Fint om du poster litt info her når du vet mer. Jeg fikk også denne meldingen i slapseføre, men det lå ikke noe på bilen. Feilmeldingen er gått bort og har ikke vist seg igjen.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 11:38
Fint om du poster litt info her når du vet mer. Jeg fikk også denne meldingen i slapseføre, men det lå ikke noe på bilen. Feilmeldingen er gått bort og har ikke vist seg igjen.

Ja, skal prøve å huske å oppdatere her. Foreløpig svar fra Tesla var: "Det kan hende at det er en enkel fiks, rekalibrering av sensorer – eller at dette er et unntakstilfelle."

Håper uansett at det går an å få snø/is på bilen uten at sensorene viser feil, eller kobles ut med tilhørende feilmelding. Dette er ganske forstyrrende når man kjører.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Ja kunne jo vært en nyttig feature å kunne koble de vekk. Det er vel mulig på de fleste andre biler med parksensorer.

Det har forresten oppstått en vibrasjon i bilen som merkes i 50-60. Usikker på hva som skjer i større hastighet, det har jeg ikke fått testet enda men ujevn lyd merkes i lavere hastighet også og før man kjenner vibrasjonen. Har samme frekvens som hjulrotasjonen og jeg tenkte umiddelbart at her var det samlet seg snø eller is inne i felgen. Det var ikke tilfelle. Har nå sjekket at hjulboltene var tiltrukket og vasket felgene innvendig, så får vi se om noe endrer seg. Men det var ikke mye smuss i de.

BjørnP85

I Trøndelag har vinteren kommet - bil hentet ut på mandag og frontlykter startet å dugge med en gang.  Nå har det blitt minusgrader og dugget har forsvunnet.  Har hørt med en kollega som også hentet ut bilen - her dugger lyktene hele tiden i tillegg til ryggelys og tåkelys.  Er det noen erfaringer fra andre.  Det dugger ikke så mye at det blir vannperler på innsiden.  Dugg legger seg ikke foran hovedlys der det formentlig blir avgitt noe varme, men foran blinklyset.
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

Muffinman

Pokker, bilen rister etter enda rengjoring av felger. Naa blir jeg noedt aa kjoere til Trondheim slik, og har dessverre ingen mulighet for aa stikke innom Tesla med bilen :(

Naar det gjelder dugg tror jeg alle bilene er slik. Konstruksjonsfeil og ikke fabrikasjonsfeil. Min fikk det foer jeg rakk aa komme hjem med bilen.

Leif1

Kan vel hende du har mistet et balanseringslodd fra felgen Muffinman?
Det ordner de på hvilken som helst dekksjappe langs veiene.
Konvertitt fra S til X

Muffinman

#111
Kan jo være det, men reagerer på at det kjennes hele bilen i såpass lav fart. Det betyr at det må være en stor ubalanse. Arbeidslyden fra drivverket varierer i takt med ristingen, og den lyden høres også før selve ristingen merkes. Skal ta en "visual" nå når dagslyset er på topp.

EDIT: Alle hjul bortsett fra ett har to avbalanseringslodd, ett på ytterkant og ett på indre. Det siste hjulet har kun ett lite lodd som sitter på indre kant. Tenker vi starter med å avbalansere dette, så får vi se hva som skjer. Men Trondheimsturen må gjennomføres før dette blir ordnet.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 14:17
Kan jo være det, men reagerer på at det kjennes hele bilen i såpass lav fart. Det betyr at det må være en stor ubalanse. Arbeidslyden fra drivverket varierer i takt med ristingen, og den lyden høres også før selve ristingen merkes. Skal ta en "visual" nå når dagslyset er på topp.

EDIT: Alle hjul bortsett fra ett har to avbalanseringslodd, ett på ytterkant og ett på indre. Det siste hjulet har kun ett lite lodd som sitter på indre kant. Tenker vi starter med å avbalansere dette, så får vi se hva som skjer. Men Trondheimsturen må gjennomføres før dette blir ordnet.
Hvis du flytter bakhjula frem kan du kjenne på rattet om det er ubalanse i et hjul som er årsaken.

Muffinman

Er jo like greit å sjekke avbalanseringen når man først er av med hjulene.

Havebigfun

Tipset var ment i tilfelle du har lang avstand til en dekksjappe ;)

janosat

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 13:01
Pokker, bilen rister etter enda rengjoring av felger. Naa blir jeg noedt aa kjoere til Trondheim slik, og har dessverre ingen mulighet for aa stikke innom Tesla med bilen :(

Naar det gjelder dugg tror jeg alle bilene er slik. Konstruksjonsfeil og ikke fabrikasjonsfeil. Min fikk det foer jeg rakk aa komme hjem med bilen.

På min bil dugget også lyktene rett etter at jeg mottok bilen
denne duggen forsvant fort og jeg har ikke hatt dugg siden.
Har nå hatt bilen i to måneder.
ps bor i Bergen og bilen står parkert utendørs så den har blitt utsatt for mye nedbør

Muffinman

#116
Sjekket lufta før langturen i kveld, og denne gangen brukte jeg min egen kompressor og måler. Den viste 45 psi. På nærmeste bensinstasjon viste den 50 ved samme trykk, og 38 når jeg mottok bilen. Det betyr at jeg reelt hadde tatt mot bilen med ca 35 psi i R2-dekkene...ikke rart den var deigete. Fylte til 50 på egen måler som jeg vet stemmer brukbart, og merket ikke noe til ristingen de vel 20 milene jeg kjørte i kveld.  Pussige greier.

Parksensorene gikk forresten bananas når jeg skulle rygge på plass i parkeringen under hotellet - her var det rødt og "stop" når det var minst to meter med luftrom bak bilen. Tåler vel ikke at det legger seg smuss på sensorene muligens. Startet med helt nyvasket bil. Disse sensorene får ikke bilen til å skinne - nå har jeg allerede rygget på en bil _uten_ å få varsel for en uke siden, og i kveld får jeg varsel når det ikke er noe bak bilen. Det blir en forholdsvis fyldig to-do-liste for Tesla på denne bilen etterhvert, men jeg frykter at mange feil(meldinger) ikke lar seg reprodusere på kommando da de er periodiske. Men til tross for alle hickup` ene er bilen fantastisk.

KjellO


Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 13:01

Naar det gjelder dugg tror jeg alle bilene er slik. Konstruksjonsfeil og ikke fabrikasjonsfeil. Min fikk det foer jeg rakk aa komme hjem med bilen.

Har sett flere biler med dette problemet. Dersom dette er konstruksjonsfeil, og ikke fabrikasjonsfeil, vil vi få ordnet dette på garantien da?



Amper

ja, det er en garantisak, det tar nok bare litt tid å får ordnet det for alle.. i mellomtiden får dere lyse i tåken..
P85D :o)

fonberg

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 23:36
Parksensorene gikk forresten bananas når jeg skulle rygge på plass i parkeringen under hotellet - her var det rødt og "stop" når det var minst to meter med luftrom bak bilen. Tåler vel ikke at det legger seg smuss på sensorene muligens.

Jeg får samme oppførsel på parksensorene i fuktig snøvær. Sensorene enten feilmelder, både forover og bakover, eller de slår seg av med meldinga "Park assist disabled - Contact Tesla Service".

En feil til:
De to siste gangene jeg har satt på lading har ikke ladinga starta, dvs. den blir stående på "Charging will start momentarily", men den teller aldri opp Ampere-verdien. Første gang i går kveld hjemme, og nå i morres på jobb. Begge steder har jeg ladet før, og begge er 13A Schuko og jeg lader med UMC-en som fulgte med bilen. Løsninga begge ganger var å restarte bilen ved å holde inn rulleknappene på rattet; da begynte ladinga med en gang når storskjermen hadde boota.

Noen som har hatt noen av disse problemene og fått fiksa dem? Jeg har også adressert problemene til min DES, og avventer svar derfra.
Har dere en løsning på dette?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA