Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

eledille

#75
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 10:53
I morres var bilen dødt- jeg målte 11,2 V -trykk på bremsepedalen hjalp ikke. Heller ingen rødt lys ved ladeporten- ingen lys.  :(
Jeg fikk ut UMC og satt den inn igjen- da våknet bilen og spenningen gikk til 13,8 V
Ringte med support 80011093- etter litt tid kom en hyggelig nederlender som logget seg i bilen og fant ingen feil. Han hørte på og mente at jeg løser problemet ved å snu Schuko 180 grader. Hvorfor ladingen har gått fint fra samme stikkontakt i 6 uker før problemene kom hadde han ingen forklaring for.
Jeg hørte ikke noe om et ekspert team. Han fortalte imidlertid at de hadde litt problemer i Nederland og Sveits også. Dette er altså ikke et rent IT problem.

Jeg er vel ikke så overrasket over at ikke alle i Tesla vet om alt som foregår, men de på Alna vet i hvert fall om dette ingeniørteamet. Jeg oppfattet det slik at det var viktig å få registrert service-saker på det, da er det i systemet og kommer med på statistikken.

At han ikke fant noen feil på bilen er midt sagt merkelig, den logger både 12 V spenning og ladefeilmeldingene. 12 V spenning på under 12 V er en soleklar feil, og dessuten skadelig for 12 V-batteriet.

Det som er helt klart er at det er et eller annet med UMC'en som ikke er riktig. Det ser ut som om noen virker stabilt mens andre ikke gjør det. Min egen ser ut til å virke på noen plasser og ikke andre, uten at noen kan forklare hvorfor. Samtidig ser det ut til at Salto sin schuko-kabel virker hver gang, ut fra hva jeg har sett på forumet.

Jeg kan i hvert fall love at å snu Schuko-pluggen 180 grader ikke skal virke på IT-nett. Hvis det virker så er det ren magi - på IT-nett uten jordfeil skal begge pinnene se like ut, med 133 V +- noen titalls V mot jord. De er jo koblet til hver sin fase og skal være like langt fra jord begge to.

Med jordfeil kan IT-nett likne mer på TN - da vil det være enten 230 V mot jord på den ene pinnen og null på den andre, eller 230 V mot jord på begge (tror jeg - hvis det er den tredje fasen som ikke er brukt i den aktuelle kontakten som har jordfeilen). Hvis det er en nabo et stykke unna som har jordfeilen så tror jeg det kan være andre spenninger noe midt i mellom også, men da er jeg usikker på hvordan det vil se ut.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Alfa Bergen

Har hatt bilen i 8 dager og fikk første feil: Høyre bakdør åpner seg selv nesten hver gang dørhåndtakene går ut. Irriterende feil som jeg trodde var fikset med den nye typen dørhåndtak.

Forsøkte å ringe servicetelefonnummeret kl 1420 i dag. Ingen tok telefonen, men la igjen melding. Glad for at servicesenteret i Bergen er rett i nærheten, så jeg kan stikke innom på mandag.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Patosan

Sitat fra: Patosan på fredag 15. november 2013, klokken 18:43
Fått ny UMC och den första erfarenheten är positiv.
Inget problem på jobb, med TN.
Inget problem hemma, med IT (och här var det problem var gång).
Har provat att stoppa/starta via app och allt fungerar som det borde.

Intressant nog så verkar den nya type 2 kontakten på UMC att vara mer 'trång' än den tidigare. Dvs det krävs betydligt mer kraft att plugga den in i bilen.

Glädjen var tyvärr kortvarig!
Den nya UMC jag har fått är mycket bättre än den gamla, och laddning startar nu utan problem ca 50% av gångerna.
Jag får trotts det 'Charge cable fault' efter att bilen är full-laddad (90%), och jag gör något som provar dra ström från UMC (typ starta klimatanläggningen).
Vad som är nytt, och intressant, är att vid alla tillfällen av problem så rapporterar bilen på dash att det är ca 7-8 V tillgängligt på nätet.
Så var det inte på min tidigare UMC.
För att komma tillbaka så måste jag ta ut Schuko och plugga den in igen, och får då 237 V utan last.
Har checkat själv och fått kontroll av elektriker; det finns inget jordfel i min anläggning.

Kanske jag håller på att bli paranoid men jag klara inte bli av med en tanke...
Skulle det kunna vara att det är någon form av problem med många (alla?) UMC som gör att 'förseningen' av adapter (blå/röd) är en 'bra ting'.
Kanske de UMC vi har inte skulle fara gott av att få allt för många kW genom sig?

Livet kan bli mycket intressantare om man har en liten konspirationsteori att tro på :)
VIN 15026

LinkedIn

Muffinman

Du er nok ikke den første som har den teorien der - vi er mange som stiller oss tvilende til at leverandørskifte eller manglende godkjenning er årsaken, det ville ikke tatt så lang tid og det ville heller ikke avstedkommet en slik fullstendig mangel på informasjon fra Tesla med unntak av sprikende historier fra ansatte på servicesentrene. Og informasjonen som til slutt kom handlet mer om å snu dette til å se positivt ut for leverandøren, og at de skulle "skru opp produksjonen" av adaptere opp til 500 i uka kan ikke tolkes annerledes enn at man velger et tall som høres høyt ut sånn umiddelbart, men som samtidig er lavt nok til at man kjøper seg en god del tid. Sleng på et gavekort, så hyller menigheten Tesla for utenomjordisk god service, mens de som ikke får brukt bilene sine på grunn av manglende lademuligheter er sutrepaver som har seg selv å takke fordi de ikke har kjøpt seg saltolader. Oppdrag utført.

Jeg håper at alle konspirasjonsteorier inkludert min er feil og at årsaken til dette er sedvanlig rot fra Tesla, men trygg er jeg ikke før jeg har noe annet enn schuko i enden på UMC`en.

Gogool

Fikk bilen P85+ torsdag og har fungert utmerket inntil i dag. Fikk melding om firmware update søndag med forslag om å oppgradere ved 2-tiden natt til mandag og aksepterte dette. Mandag morgen viste display at bilen fortsatt holdt på med oppgradering og fikk lov til å stå hele dagen. Mandag kveld hadde bilen sluttet å lade (dvs en eller annen gang i løpet av dagen), og hoveddisplay og instrumentpanel "hang" med feilmeldinger. Bilen kunne ikke kjøre. Etter 90 minutter på telefon med support med en hyggelig Peter Giecewicz fra Holland ble problemet løst. Div ganger ut og inn av bilen med å plugge inn/ut lader, trykke brems osv,... Melding på instrumentpanel "PLEASE WAIT displays buzy" ble borte etter reset - holdt de øverste knappene på rattet samtidig nede i 20 sekunder, og hoveddisplay reset ved å holde de to rulle-knappene inne tilsvarende lenge. Mulig problemet kun skyldes kombinasjon av software update og dårlig ladestrøm. Fikk melding om at 12 volt batteriet var nesten tomt. Kan tyde på at bilen ikke har ladet på en stund i dag men samtidig sugd strøm av 12 volt batteri.  Hr Giecewicz tipset ellers generelt om å passe på å aktivere hovedbatteriet med en gang man setter seg inn i bilen med å trykke bremsen en gang - hvis ikke er det 12 volt batteriet som leverer strøm til varmeapparat, skjermer og stereo mv. Fikk i gang ladingen igjen etter å ha fjernet alt annet av elektriske apparater som benyttet samme 16 amp kurs fra sikringsskapet (venter på elektriker for å oppgradere denne ja...)
Og PS; jeg er fortsatt en lykkelig Tesla-eier :-)
Grå P85+ 2013 (solgt)
X100D

tklev

Har noen som har hatt problemer med UMC kabelen til Tesla byttet til denne:
http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ ? Har problemene da blitt løst?

Hvor kan denne bli kjøpt?





jkirkebo

Sitat fra: Gogool på tirsdag 19. november 2013, klokken 00:25
Hr Giecewicz tipset ellers generelt om å passe på å aktivere hovedbatteriet med en gang man setter seg inn i bilen med å trykke bremsen en gang - hvis ikke er det 12 volt batteriet som leverer strøm til varmeapparat, skjermer og stereo mv.

Skjermer og stereo, ja. Samt kupéviftene. Men ikke pokker om et lite 12V batteri leverer energien til 6+6kW med vannvarmere. Det er 1000A og så store strømmer krever sitt 12V batteri. Varmeelementene går garantert direkte på 365V fra hovedbatteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Da var min UMC gåen også. Ladet på jobb i natt (nattevakt) og da jeg var ferdig  var det kun rødt lys i UMC. Koblet den fra og til, kjørte hjem og forsøkte på nytt. Den lyser nå kun rødt etter "selvtesten"

Sov godt!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Olauten

Fikk bilen sist lørdag, ladet fint natt til søndag (schuko), når søndagen var over og jeg igjen måtte lade så fungerte det ikke  :o

Leverte bilen til Tesla Skøyen på mandag. Litt feilsøking og så bytta de bilens interne lader. Den første var tydelig en engangs-versjon  ;D Dette tok ca 5 timer ink feilsøking.

Symptomer: Ladeport blinket som normalt, umc lyste som normalt, bilen forberedte lading men vekslet mellom 0 og 1A, etter et par min kom varsel om ladefeil opp og det stod noe om unplug & replug and try again ellerno i lille displayet.

Super service, veldig flink fyr på verkstedet der, og god kaffe :)
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

Gogool

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 02:42
Sitat fra: Gogool på tirsdag 19. november 2013, klokken 00:25
Hr Giecewicz tipset ellers generelt om å passe på å aktivere hovedbatteriet med en gang man setter seg inn i bilen med å trykke bremsen en gang - hvis ikke er det 12 volt batteriet som leverer strøm til varmeapparat, skjermer og stereo mv.

Skjermer og stereo, ja. Samt kupéviftene. Men ikke pokker om et lite 12V batteri leverer energien til 6+6kW med vannvarmere. Det er 1000A og så store strømmer krever sitt 12V batteri. Varmeelementene går garantert direkte på 365V fra hovedbatteriet.
Sikkert riktig. Han ramset opp litt av hvert men nevnte kanskje ikke varmen.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Grå P85+ 2013 (solgt)
X100D

D.O

Må si at det er litt bekymrende med så mange ladefeil. Jeg bor 40 mil unne nærmeste Tesla butikk og Teslan skal erstatte min og madammen sin bil, i tillegg til at jeg skal benytte den på besøk i jobbsammenheng. Har ikke tid til dette ladetullet, da ryker avtalene mine. Har kjøpt Salto lader og satser på det er UMC som er søppel og at denne blir byttet når adaptere kommer.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

rakriste

Akkurat samme problem jeg har på min, leverte den hos tesla på skøyen i går og håper på å få den igjen idag. Main laderen i bilen var defekt på 1fas delen. Ladet på 3fas dog manglet en fase.

Servicen dog er utmerket :) 

Sitat fra: Olauten på tirsdag 19. november 2013, klokken 07:39
Fikk bilen sist lørdag, ladet fint natt til søndag (schuko), når søndagen var over og jeg igjen måtte lade så fungerte det ikke  :o

Leverte bilen til Tesla Skøyen på mandag. Litt feilsøking og så bytta de bilens interne lader. Den første var tydelig en engangs-versjon  ;D Dette tok ca 5 timer 8ink feilsøking.

Symptomer: Ladeport blinket som normalt, umc lyste som normalt, bilen forberedte lading men vekslet mellom 0 og 1A, etter et par min kom varsel om ladefeil opp og det stod noe om unplug & replug and try again ellerno i lille displayet.

Super service, veldig flink fyr på verkstedet der, og god kaffe :)
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

Muffinman

"Park assist disabled, contact Tesla Service".

Første dagen med snøslaps på en tre uker gammel bil. For knappe fire dager rygget jeg på en annen bil, og parkassistansen glimret med taushet helt til etter at sammenstøtet var et faktum. Ikke veldig imponert, for å si de sånn.

Skriver det opp på lista.

Celter

Sitat fra: tklev på tirsdag 19. november 2013, klokken 00:42
Har noen som har hatt problemer med UMC kabelen til Tesla byttet til denne:
http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ ? Har problemene da blitt løst?

Hvor kan denne bli kjøpt?

Jeg bruker nå bare denne. Mye bedre ergonomi og den fungerer perfekt hver gang. Koster rundt 6 lapper med moms og kjøpes fra Salto. Mail, ring eller kjøp den direkte i Hoffsveien i Oslo.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:04
"Park assist disabled, contact Tesla Service".

Første dagen med snøslaps på en tre uker gammel bil. For knappe fire dager rygget jeg på en annen bil, og parkassistansen glimret med taushet helt til etter at sammenstøtet var et faktum. Ikke veldig imponert, for å si de sånn.

Skriver det opp på lista.

Det er tydelig at du har hatt feil på en sensor helt fra starten av. På Touranen vår ble alle 4 sensorene byttet (til forskjellig tidspunkt) i løpet av noen få år etter at bilen var ny. Første røk vel etter noen måneder. Det var sikkert en dårlig batch, men feil kan helt klart oppstå på disse. Dette er uansett en standard-del, fra Bosch eller lignende.

Når det ble feil på sensorene på Touranen koblet den bare ut hele systemet. Ikke noe varsel om å kontakte service eller lignende. Det eneste det kunne merkes på var en pipelys når bilen ble satt i revers. Uteble den var systemet koblet ut pga. feil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA