Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Dr.Ling på fredag 15. november 2013, klokken 08:00
Jeg savner selvfølgelig el. innfellbare speil, bakrutevisker, lyktespylere, mer sensitive regnsensorer, justerbare nakkestøtter og litt bedre seter
Av den listen der er det lyktespylere jeg virkelig savner :( La merke til lyktene i går kveld, de blir fort skitne, så her må jeg gå tilbake i tid og begynne med mye mer manuell vask enn forrige bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Til dere som opplever flatt 12v batteri; har dere Visible Tesla kjørende når dette skjer? Mistenker at dette programmet holder bilen våken og kanskje kan medvirke til problemet.

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 10:53
Jeg hørte ikke noe om et ekspert team. Han fortalte imidlertid at de hadde litt problemer i Nederland og Sveits også. Dette er altså ikke et rent IT problem.
Det ble vel kjørt spørreundersøkelse her på forumet som konstaterte at det var like mange problemer i TN-nett som i IT-nett? Men det virker som om man i TN-nett kan både stoppe og starte lading fra appen, mens man i IT-nett bare kan stoppe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dr.Ling

Sitat fra: OleJA på fredag 15. november 2013, klokken 08:59
Sitat fra: laumb på fredag 15. november 2013, klokken 08:35
Sitat fra: Dr.Ling på fredag 15. november 2013, klokken 08:00
Har også oppdaget at jeg bare har ryggelys på hø side. Det skal vel være lys på begge sider?

Kun på høyre side.
Den andre siden huser tåkelys. ;)

Dette er vel en av 'forbedringene' som er gjort i 'lysregulativet' for biler de siste åra - sammen med baklykter som ikke er tent på dagtid. Medfører som oftest at nyere biler har helt ubrukelig ryggelys.

Anekdote: Reklamerte på at bare det ene ryggelyset virket på den forrige Sharanen jeg hadde. Møller Bil brukte 3 timer på å feilsøke før de konkluderte med at det skulle være slik  :o

Jeg trodde dette med ett ryggelys var normalt helt til jeg så en video på YouTube der lysene demonstreres og det tydelig er to hvite lys der bak. Derfor postet jeg det her. Men godt å høre at dette ikke er en feil på min bil da, at det skal være slik på våre biler :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

VigdisA


Sitat fra: Muffinman på fredag 15. november 2013, klokken 08:52
Ladingen kom i gang på andre forsøk på jobb i dag. MEN; på vei skulle jeg innom en butikk mens ungene satt i bilen. Lot nøkkelen ligge igjen inne i bilen sammen med ungene, men når jentungen etter noen minutter åpnet ei dør gikk alarmen ?! Og jeg kom meg slettes ikke inn i bilen før hun beveget på nøkkelen - da kom håndtakene ut.

Bug eller feature..?

EDIT: Og fremdeles ingen nettforbindelse - og med det ingen kart eller nettradio osv. Får heldigvis startet forvarming via wlan.
Tror det kommer an på om du har automatisk låsing av dørene påskrudd eller ikke.
Ungene våre fikk alarmen til å gå av bare ved å sitte i bilen med den på i sjåførinnstillingen.

Når jeg kjører og parkerer med passasjerer, har det gått bra. Jeg har ikke automatisk låsing satt på min profil.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Muffinman


Muffinman

#66
Har fått parallelle riper i framkant av førervinduet også. Det er vel kun det som er brukt så langt, så det er ikke umulig at det vil oppstå på det andre. For å oppsummere så langt:

- Skinnlapp som stikker ut fra søm i rattet
- Tidvis problemer med å starte lading (ikke hjemme)
- Fått "car needs service" og "low 12v battery" etter fullført lading
- Skjermen dimmer seg ikke ned i tunneler. Rart, for den går over i nattmodus bare det blir overskyet ellers...
- Riper i sidevindu på førersiden - noe inni døra som tar borti?
- Mistet 3G forbindelsen - ikke kart, app eller nettradio
- Får ikke startet lading via app (men så er vel appen ikke lansert i Norge heller, selv om det reklameres for den på de norske nettsidene)
- Planlagt lading fungerer ikke
- Alarmen gikk når passasjer åpnet en dør uten at fører satt i bilen. Nøkkelen var inne i bilen. Muligens en "feature"?
- Høyderegulering har sluttet å virke et par ganger. Står og jobber, men bilen endrer ikke bakkeklaring. Har også hengt seg opp i nedre stilling etter motorveiskjøring, og blitt stående der gjennom flere stopp før den har justert seg tilbake til standard.

Dette var en litt for lang liste etter bare 100 mil, ikke sant? Skulle vært flere mil, men mangelen på ladeadaptere gjør at bruken må begrenses en del. Dieseldyret er ikke solgt enda, og det er antageligvis helt greit.

Dr.Ling

Jeg har også opplevd at skjermen går til nattmodus midt på dagen, og ikke i tunneller, men jeg tror ikke det er feil. Lyset i tunnellene er vel nok til å stimulere bilens sensor, selv om øynene foretrekker dagslys.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Muffinman

Nå blir det nesten spamming fra min side, men oppdaget noe som sannsynligvis er en konstruksjonsfeil. Kjørte i motorveishastighet med storm fra venstresiden, og merket iskald luft som blåste oppover armen og mot venstresiden av kroppen. Det kom fra området rundt trekanten lengst fram i sidevinduet. Sjekket dette når jeg kjørte i tunnel like etterpå for å få et bilde av hvordan det arter seg uten sterk sidevind, og det trekker ganske bra der da også. Jentungen sjekket på høyre side, og det var slik der også. Antar som nevnt at dette er en konstruksjonsfeil og ikke en fabrikasjonsfeil, men dette kan nok dra i vei med en del energi når det _virkelig_ er kaldt og man får sidevind.

Øyvind.h

Trekk/plystring fra dette vinduet har jeg sett flere rapportere i USA, så det er bare å si ifra til Tesla :)
Meldte selv i fra om plystring fra panotaket i 110km/t+, men det rakk de åpenbart ikke kikke på når bilen var innom sist. Så jeg tar det ved en senere anledning. Trekk fra de små rutene foran på siden har jeg ikke i min bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Patosan

Sitat fra: Patosan på torsdag 14. november 2013, klokken 21:18
Sitat fra: ebbrey på torsdag 14. november 2013, klokken 18:11
Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. november 2013, klokken 16:55
Da har jeg på nytt opplevd at ladingen ikke ville starte, lukking av ladeport og åpning med UMC gjorde susen. Den gjorde seg ferdig med ladingen før jeg skulle kjøre, og når jeg skulle ta ut kabelen var det rødt lys ved porten. Car needs service på dashbordet, fulgt at lav 12v. Alt i orden igjen etter at jeg fikk slått på bilen via bremsepedalen. Tydelig at ting er buggete enda.

Dette skjedde ved kontoret. Lading hjemme har så langt fungert helt fint.

Akkurat det samme skjedde med meg på jobben. Enda ikke fått feilmelding hjemme,,

Och tro det eller ej, jag har exakt det samma på kontoret!
Hemma så får jag en enkel 'fault' som löser sig om jag pluggar ut och in några gånger.
Jag har kontaktat Tesla om detta, de har kopplat sig upp och konkluderat med att jag borde få en ny UMC (och den ena jag snackade med tyckte det inte borde dröja för länge).
Nu står bilen hos Tesla och får dubbelladdare installerat, och jag ska ha fått ny UMC.
Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad, om jag får hämtat bilen i morgon.

Fått ny UMC och den första erfarenheten är positiv.
Inget problem på jobb, med TN.
Inget problem hemma, med IT (och här var det problem var gång).
Har provat att stoppa/starta via app och allt fungerar som det borde.

Intressant nog så verkar den nya type 2 kontakten på UMC att vara mer 'trång' än den tidigare. Dvs det krävs betydligt mer kraft att plugga den in i bilen.
VIN 15026

LinkedIn

Amper

Jeg har ikke fått bilen min enda, den skulle komme neste uke, men har blitt forskjøvet en ukes tid.. men jeg lurer på følgede..

På den brune demobilen i stavanger la jeg merke til at bakerste-dør/fanger/bakskjerm har en del/noe varierende åpninger seg imellom.. hvordan forholder dere dere til det på egen bil ? og hva gjør og sier Tesla når dere påpeker dette "kosmetiske" problemet..  :o


P85D :o)

Muffinman

Tror nok at bilene som leveres nå er forbedret mtp dette. Min er ihvertfall svært bra i så måte. Men jeg regner med at Tesla tar inn bilene og justerer om kunden ikke er fornøyd, bilen markedsføres jo i premiumsegmentet.

En annen kjedelig sak som skjedde i kveld; parksensoren ga ikke lyd fra seg før jeg stod planta i sidedøra på en annen bil. Dunk først, så fullt utslag. Ingen store skader og selvfølgelig min feil, men jeg foretrekker at parkassistansen sier fra før det er for sent. Har hatt biler med sensorer i alle år og aldri vært ute for noe slik.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. november 2013, klokken 22:12
Tror nok at bilene som leveres nå er forbedret mtp dette. Min er ihvertfall svært bra i så måte. Men jeg regner med at Tesla tar inn bilene og justerer om kunden ikke er fornøyd, bilen markedsføres jo i premiumsegmentet.

En annen kjedelig sak som skjedde i kveld; parksensoren ga ikke lyd fra seg før jeg stod planta i sidedøra på en annen bil. Dunk først, så fullt utslag. Ingen store skader og selvfølgelig min feil, men jeg foretrekker at parkassistansen sier fra før det er for sent. Har hatt biler med sensorer i alle år og aldri vært ute for noe slik.
Det er bare å avtale verkstedtime- slik skal det ikke være!

Muffinman

Kan bli problemer med å reprodusere feilen muligens. Testet mot en murvegg tidligere på kvelden for å demonstrere for jentungen, og da virket det. To timer senere - skjedde dette.

3G er tilbake igjen forresten. Måtte resette skjermen under kjøring. Reset stillestående fungerte ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA