Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

banZi

Fikk ikke fylt på spylevæske i går, frunken er låst fast.
Ligger nå en recall i appn på Frunk. Googlet og ser det er en stor recall på Frunk på Model S fra 2014-2021.

Jaja. En uke med dårlig sikt da. Kjedelig for de som har noe viktig i frunken sin de ikke får ut.
2024 Tesla Model Y Performance

cra

Sitat fra: banZi på fredag 14. januar 2022, klokken 10:20
Fikk ikke fylt på spylevæske i går, frunken er låst fast.
Ligger nå en recall i appn på Frunk. Googlet og ser det er en stor recall på Frunk på Model S fra 2014-2021.

Jaja. En uke med dårlig sikt da. Kjedelig for de som har noe viktig i frunken sin de ikke får ut.

Ikke hvis man har google. Første treffet: https://www.youtube.com/watch?v=b1bJ0F3R0Nc&t=36s
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

banZi

Takk. Teste etterpå. Panseret går litt opp så da slipper jeg vel de vaierne i hjulbrønnen.
Bare prøve å få en finger ned i det hølet å dra til høyre.
2024 Tesla Model Y Performance

Corny

Ukens opplevelse: Åtte år og en måned etter mottak av bil får jeg beskjed om at batteriet må byttes...
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger


RøedH

Jeg rakk å bytte to ganger før 8 år, sånn sett hyggelig at det var uten kostnad. Noe tvil bare på 85 batteriet og levetid så det ryker sikkert snart igjen. ::)
Hva er det Tesla tilbyr som fix?
85 remanufactured og 90 nytt er vel aktuelt.
Spørsmålet er også i såfall om de gir ny 8 års garanti - det hadde sukret pillen.
P85-2013
MYP-kommer
(M3-2019)solgt

Muffinman

Det gjør de ikke. Garantien utløper 8 år etter kjøpsdato selv om batteriet har vært skiftet på garanti.

Alle med tidlige biler bør sjekke om det ligger en såkalt "reseal" bulletin på sine biler, helst før garantien utløper. Der dropper de pakka, åpner den, sjekker for fukt/fuktskade og bytter noen ventiler og forsegler den skikkelig. Ofte er det fukt som gjør at elektronikken går banas slik at batteriet slutter å virke, selv om det ikke nødvendigvis er noe galt med cellene.

filtvet

Kjedelig sak, men man kan tydeligvis ikke regne med at en tesla varer mer enn 8 år. Alt annet er flaks. Det har ikke noe med hvordan du pleier bilen som for IC biler. Da kan du feks skifte olje og filtre ofte.

Har ikke noe tro på at noe annet en flaks påvirker levetid på batteri. Så min nye tesla 3 vil no koste ca 65.000 i verdifall i året. Det kan settes opp mot ca. 70.000 i besparelse i bompenger og at jeg har nesten gratis lading. Så ikke SÅ ille.

RøedH

Jeg er godt fornøyd med kostnadene over levetiden for S'en så langt, ICene jeg har kjørt over 200'km ble fortere slitt og gammeldagse. S'en føles fremdeles ny, men et batterisammenbrudd  nå etter 8 år med kostnader på kr 150-200' (omtrent som bilens restverdi) er skikkelig uflaks (Lik Fiat i det forrige årtusen ).
 
Om levetid for batterier er ren flaks er kanskje batteriets garanti det viktigste å se på neste gang. Tesla har hatt god garanti så langt, men Toyota ser jo faktisk til slutt ut til å ha gjort noe elbil bra der med 10 år og en million kilometer - 2 år 25% lengre avskrivningstid.
P85-2013
MYP-kommer
(M3-2019)solgt

GOS

Sitat fra: Corny på tirsdag 18. januar 2022, klokken 10:32
Ukens opplevelse: Åtte år og en måned etter mottak av bil får jeg beskjed om at batteriet må byttes...

Om den har vært mer enn 1 måned tilsammen på versktedet i løpet av de 8 årene, noe som ikke er usannsynlig, så tror jeg du skal prøve deg med ett argument om at de 8 årene er ikke passert enda, da de må trekke fra den perioden den har vært på verksted
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Corny

Den var ny. Holder det juridisk å si at tid på service ikke teller med...??

Jeg har uansett egentlig hatt veldig lite problemer med bilen i disse åtte årene, og har vært superfornøyd med den. Jeg har nok sikkert spart på drivstoff, avgifter og tid like mye disse årene som nytt batteri koster, men det er jo ikke lenger noen besparelse når verdien på bilen går i null over natten. Regner med at det stort sett er vrakpant den er verdt nå.

Pris på batteribytte er enten 130-140.000 eller 180-190.000, basert på om man velger refurbished eller nytt batteri. Tesla har med disse prisene allerede gitt deg 100.000,- i «pant» på det gamle batteriet sier de. Hadde jo vært gøy om jeg kunne pantet det ødelagte batteriet for 100K nå...

Kommer til å savne bagasjeplassen og gratis lading (hadde planlagt biltur til England i sommer) hvis det blir ny bil (Model 3).
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

RøedH

Uflaks til å grine av. Men når man står i situasjon (som kanskje flere får nå etter garanti), prisen på en gammel Tesla med nytt batteri er nok høyere enn reprasjonskost.
Dele Teslaer har jeg inntrykk av at det er nok av rundt om -så spørs om det er noe business. Med min erfaring med refurbished.. hadde jeg nok valgt nytt batteri.
P85-2013
MYP-kommer
(M3-2019)solgt

petersv

Hvis du får den nye typen 350V 85-batteri om du velger nytt, ville jeg vurdert det om du ellers er fornøyd med bilen og den er i god stand. Da har du i praksis en ny bil batterimessing, eneste store kostnaden er ev. om Drive Unit (DU) skulle ryke, men den er det mange av å få kjøpt rimelig hus huggerne, så det er ikke like kritisk som batteri. https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=140201&dk=0513

ELbilist1

Hei.

Oppdatering ang visker som sluttet å gå...

Etter mye om å men, fant Tesla ut at ved å knipse på "fuse box" starta den....
Så jeg tok bilen hjem, demonterte boksen, renset med elektronikkrens og kompressor, flere ganger.
Samme prosedyre med kontaktene under, litt jobb å demontere med korte kabler, men kjerringa har små hender :)
Så nå virker alt, uten å skifte noen deler.

Takk til alle som gav meg info og linker, ELSKER Elbilforum  :) :) :+1:
:) Ren nytelse, hvær dag!

gooner4ever

Batteri som om et par måneder går ut av garanti. Er det noen som kjenner til om det finnes 3dje-parts bilverksteder som foretar garantiutløp/helsekontroll av elbil-batterier sånn at det er mulig å få utført reparasjon før garantien er utløpt? Fortrinnsvis Oslo/østlandet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA