Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Masse tredjeparts å få tak i til de da. Understellsdeler og bremser får man nesten gratis :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Muffinman på søndag 29. november 2020, klokken 19:46
Masse tredjeparts å få tak i til de da. Understellsdeler og bremser får man nesten gratis :)

Bare sånn av interesse til en senere gang....hvor er beste plass å skaffe billige Tesla-deler? Er det på www.bruktdel.no og www.finndel.no ?
Tesla Model Y                         2021-

Muffinman

En stund siden jeg sjekket, men mener å huske jeg fant diverse på Skruvat, Bildeler.no, Eurodel, Autodoc m.fl.

Muffinman

Mener å ha lest at denne ble tettet ganske fort. Testet, og jeg får det ihvertfall ikke til å fungere nå.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Muffinman på mandag 30. november 2020, klokken 11:14
En stund siden jeg sjekket, men mener å huske jeg fant diverse på Skruvat, Bildeler.no, Eurodel, Autodoc m.fl.
Ja, ok, jeg trodde du mente pent brukte deler. Nye deler nesten gratis er jo enda bedre :-)
Tesla Model Y                         2021-

Apache

Dette er 2,5 delt emne.
Har en TMS 75d fra hørsten 2018
Ser nå på vinteren når det er mørkt ute at det mangler det "solfilmen" på venstre sidespeil.
Man oppdager dette lett når det blir noe mørkt og sola/billys o.l. skinne i side spilene eller i sladre speilet.
Sladre speilet og høyre side speil ser man at det er en grønn/blå filer eller noe som demper for sterk lys.
Har nok vært der hel tiden men ikke oppdaget det på sommeren.

Snakket med Tesla på Rud (Grorud som er 2km unna er for mye hassle å besøke).
Og de viste ikke om denne funksjonen med "sol/lys blenner" på speilen. Så jeg må tilbake med noen bilder slik at jeg kan vise dem det.
Det var selvsagt for lyst når jeg var der mitt på dagen til å kunne vise det.

I e-Golfen jeg hadde før, så var det slik funkjon på sladre speilet som man kunne man skru den av/på. Ser ikke det her på tesla'n.

Men han Tesla mekanikeren/teknikeren så at lysene fremme må byttes og ba meg ta det på reklamasjon etter nyttår.
De har blitt noe gule /misfarget. Mener å huske at dette er noe Tesla har slitt med før.
Noen som vet om dette er rettet nå i dag på nyere lyslykter fremme?

PS. Er det håp hvis jeg venter litt med å bytte dem at jeg kan få de nye typene som Tesla kommer med på bilene fremover?
Var en troverdig youtuber som sa at SC hadde fått beskjed om at det komme nye lykter nå i vinter/våren.
husker ikke hvem som nevnte det.
Høres interessant ut.


Motorwatt

Synes ikke dette ser bra ut... Fallet er nesten 10% på 27 måneder. Snakket med Tesla på telefon, og de sier de kan sjekke batteriet, men tar ca. 750.- for jobben hvis de ikke finner noen feil. Bør jeg gjøre det?


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Simen1

Fra 380 til 354 er "bare" rundt 7% tap og dermed stor fare for at de mener det er normalt (selv om du måtte være uenig). Jeg ville ventet en stund til så det ble tydeligere. Du har ennå lenge igjen på garantien.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Få lest ut maks påtrykt spenning. Er den 4,08 eller lavere har du fått capping på batteriet ditt - omtalt i diverse tråder. Er den opp mot 4,2v (jeg leser 4,198 på begge her) har du ikke fått begrensning. Nå skal det sies at 75 ikke skal være "rammet" av slik capping, men det skader ikke å sjekke.

For øvrig virker det som softwaren er blitt bedre å estimere degradering, og at den er underestimert tidligere. Her har flere kWh "forsvunnet" fra begge batteriene fra senvinteren i år og utover sommeren før det stabiliserte seg. Sannsynligvis gjennspeiles det reelle nå, ihvertfall på våre biler.

Vet ikke hva som ligger til grunn i "fleet average level"-kurven her, men jeg har en mistanke om at det gjelder alle bilene og ikke bare 75. Magefølelsen sier at forskjellen ville vært mindre med gjennomsnittet av 75-biler å sammenligne med (ikke medregnet de som har 85-batteri).

For øvrig har Tesla tweaket typical forbruk på bilene mer enn en gang, så noe av årsaken kan ligge her også. Igjen et argument for å sammenligne bare med like biler. Nominell kapasitet på batteriet vil nok gi deg bedre indikasjon på tilstanden enn disse kurvene. Det finnes helt sikkert noen som kan lese ut for deg - ville spurt på TOCN-gruppa.

Motorwatt

"Fleet" er riktig bil, og odometer er lik eller høyere enn min bil. Dette er basert på Teslafi, og det kan sikkert argumenteres vitenskapelig mot både verdier og nytte. Tror jeg bare tar det med ro. Ytterst sjelden jeg har rekkevidde-utfordringer, og det er fremdeles nesten 6 års garanti. Mener å huske at han jeg snakket med sa at garantien gjaldt først hvis batteriet gikk ned til 80%. Men er jo nesten halvveis allerede.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Tja, du har vel egentlig bare sett at rekkeviddeindikasjonen er redusert så mye. Jeg ville uansett fått lest ut nominal verdien og vurdert om den ligger innenfor normalen.  Men uansett interessant at det er et tydelig punkt hvor gjennomsnitt og din bil "skiller lag" i kurvene. At den ligger lavere enn snittet jevnt over kan være normalt siden noen må ligge under snittet også, men den knekken er pussig. Spesielt hvis det kun er 75-biler i sammenligningen.

Motorwatt

Hva slags utstyr er det som trengs? Greit å vite om jeg bestemmer meg for å sjekke med TOCN.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

En kabel som passer på pluggen i bilen i ene enden, og standard tilkobling til OBDII adapter i andre enden. Anbefaler et blu-tooth adapter som kan kobles til mobilen via BT. Appen "Scan My Tesla" av den eminente Amund B ligger på Google Play og koster ikke mye - og fungerer veldig bra. Tror kanskje jeg var første bruker  :D

https://elbilforum.no/index.php?topic=31131.0

Den vil også gi deg informasjon om batteritemperatur, pumpepådrag, PTC pådrag, cellespenninger, hvordan kjølevæsken rutes (radiator/chiller/lukket), kjølegasstemperatur og masse, masse mer. Bruker man denne en stund og studerer dataene får man god oversikt over hvordan bilens systemer virker, og hva som endres mellom softwareversjoner :)

Motorwatt

SitatDen vil også gi deg informasjon om batteritemperatur, pumpepådrag, PTC pådrag, cellespenninger, hvordan kjølevæsken rutes (radiator/chiller/lukket), kjølegasstemperatur og masse, masse mer. Bruker man denne en stund og studerer dataene får man god oversikt over hvordan bilens systemer virker, og hva som endres mellom softwareversjoner :)

Oj. Skjønner ikke bæra av dette, og tror egentlig at jeg heller ikke orker å prøve (i mangel på kompetanse og entusiasme). Satser på at det finnes en Muffinman-klone som er etablert litt mere sentralt i forhold til meg  ;D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA