Rettigheter ved reparasjon på reklamasjon.

Startet av arthur, lørdag 14. desember 2024, klokken 08:36

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#15
Sitat fra: automat på søndag 15. desember 2024, klokken 13:03Jeg tror ikke du kommer noe videre med denne saken.

.


He he her høres det ut som det er representant for bilbransjen som taler ;D

He he neida bare tuller med deg automat. Men jeg er på Arthur  sin side i denne saken. Mitt prinsipp er at bileier ikke skal måtte stå med lua i hånda.

Så kjør på du Arthur jeg heier på deg :+1:

automat

Det handler også om å være realistisk til hva man kan forvente.

Det verkstedet kunne gjort annerledes var å bestille ryggekamera med en gang, men vente med monteringen til de hadde fått "go" fra importør. Da hadde man spart noen dager.

Men slik situasjonen står nå, så tviler jeg om man kan oppnå noe mer.

Husk at de også tilbød seg å demontere kameraet, slik at bilen ble i kjørbar og driftssikker stand i venteperioden. Noe Arthur takket nei til.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Nå har jeg forhåpentligvis fasiten!

Til tross for at de tydelig sa at de IKKE ville bestille nytt ryggekamera FØR de hadde fått godkjent dette fra importør (forventet svar i går og forhåpentligvis nytt kamera i morgen) så ble allikevel nytt kamera bestilt fredag i forrige uke og kom til verkstedet i går!

Nå er bilen hentet, nytt batteri og ryggekamera og ikke betalt noe.

Hvorfor gikk det så glatt til slutt kan man spørre seg? Vel, flere telefoner til leder av kundeservice samt til daglig leder av verkstedet var verdt bryet, men burde ha vært helt unødvendig! Leder av kundeservice var som jeg forstod det helt enig med meg i mine frustrasjoner. Det jeg reagerte på var at daglig leder på verkstedet gjentok til stadighet referanse til garanti mens jeg like ofte måtte gjenta at jeg søker reparasjon uført på reklamasjon med hen visning til loven, Forbrukerkjøpsloven og IKKE garanti!

Han var heller ikke like påståelig mht at de måtte ha godkjenning fra importør før de foretar seg noe som helst, men åpenbart er de interne rutine slik selv om det er kunden helt uvedkommende så lenge verksted/forhandler har godtatt reklamasjon overfor kunden.

Så igjen; Kjenn dine rettigheter for de har man faktisk betalt for!

SÅ får jeg bare håpe at problemet er endelig løst for denne gang!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#18
Sitat fra: arthur på onsdag 18. desember 2024, klokken 20:37Så igjen; Kjenn dine rettigheter for de har man faktisk betalt for!

SÅ får jeg bare håpe at problemet er endelig løst for denne gang!
Herlig Arthur :+1:  og som jeg sa også under: Så kjør på du Arthur jeg heier på deg - og slik ble det jo - du fikk det slik du ville ha det og det skulle jo bare mangle.

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 18. desember 2024, klokken 20:40
Sitat fra: arthur på onsdag 18. desember 2024, klokken 20:37Så igjen; Kjenn dine rettigheter for de har man faktisk betalt for!

SÅ får jeg bare håpe at problemet er endelig løst for denne gang!
Herlig Arthur :+1:  og som jeg sa også under: Så kjør på du Arthur jeg heier på deg - og slik ble det jo - du fikk det slik du ville ha det og det skulle jo bare mangle.

Jeg har skrevet dette/om dette for at andre også kanskje skal kunne ha glede av en slik erfaring og har IKKE vært ute etter å henge ut noen og derfor heller ikke nevnt forhandler/verksted selv om det nok ikke er så vanskelig å gjette seg frem til hvem det er snakk om! 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Å få feil på bil som ennå er under garanti er noe herk. Har selv opplevd en del slike - og vært uten bil kortere perioder. Ofte får man jo lånebil, men iblant så har de ikke noen inne.

Mitt beste råd er faktisk å finne frem til bilmodeller med lite feil - da er i alle fall sansynligheten for unødige verkstedbesøk mindre. Jeg hadde gladelig betalt mange tusen kroner ekstra i året om jeg kunne vært spart for unødig verkstedbesøk. Dessverre er bil jungelen der ute litt mindre oversiktlig mhp dette med verkstedbesøk under garanti. Mange bryr seg ikke så mye om dette heller bare de får dekket leiebil og ikke får noen utgifter.Og jeg vet heller ikke om det føres noen offentlig statistikk på antall verkstedbesøk under garanti for ulike merker - det burde det strengt tatt vært gjort.

Om man så må innom verkstedet for en fillesak - så kan den turen være ganske så dyr og inngripende for enkelte.


Ingeniøren

Det er vel godt kjent hvilket merke som topper statistikken over verkstedbesøk, uten at det ser ut til å ha noen innvirkning på salget....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. desember 2024, klokken 08:35Det er vel godt kjent hvilket merke som topper statistikken over verkstedbesøk, uten at det ser ut til å ha noen innvirkning på salget....
He he hmmmm la meg gjette..... Er det en mann ved navn Elon inne i bildet der? ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA