Rettigheter ved reparasjon på reklamasjon.

Startet av arthur, lørdag 14. desember 2024, klokken 08:36

« forrige - neste »

arthur

Bilmerke og verksted er ikke det viktige her, men hvordan et verksted opptrer og hvilken praksis de følger ved en reparasjon dekket av reklamasjon, så til saken:

Opplevde at bilen ikke ville starte, skjermen viste stopp bilen og sjekk bremsene. Tenkte at dette er vel nok et eksempel på problemer med 12-volt batteriet hvilket viste seg å stemme da jeg fikk startet bilen ved bruk av en booster. Fikk kjørt bilen til verksted som sa at de ved en slik sitasjon har inntil tre dager på å løse problemet. Etter tre dager var bilen klar, alt i orden sa verkstedet, nytt batteri og ingen "lekkasje" av strømmen.

Kjørte så hjem, satte fra meg bilen noen timer og så en tur på nærmeste handlesenter. Og så var det samme problemet igjen! Fikk startet bilen, kom meg hjem, ringte verkstedet som da hevdet at de hadde tre dager på seg for å løse problemet! Nei, sa jeg, dette er et fortsatt ulst problem så glem snakk om "ny" frist på tre dager. Saksbehandler ga seg ikke så jeg forlangte å få snakk med en overordnet hvilket jeg fikk. Hen beklaget det inntrufne og var hjelpsom, ringte verkstedet og jeg fikk bilen inn igjen og sjekket samme dag (i går).

På app'n kan jeg jo følge med på bilens bevegelser så de tok tak nokså umiddelbart selv om jeg var blitt fortalt at det ikke ville være mulig å se på bilen før tirsdag til uken.

Fikk så en telefon og ble informert om at de hadde funnet "synderen" som var/er rygge kameraet. De ville da sende en "hastemail" til importør for å få godkjent reparasjon (bilen er 3,5 år gammel), håpet å få svar på tirsdag til uken og hvis positivt svar så ville de få tilsendt reservedelen fra Sverige og håpet å få denne på torsdag til uken og bilen klar forhåpentligvis på fredag. Jeg ble "beroliget" med at det var 99% sannsynlighet for at de ville få godkjent sin dekning fra importør, men jeg måtte forstå at de ikke bare kunne bytte ut en defekt del uten dekning for sine utgifter!

Så det betyr at fra bilen ble levert inn på mandag i forrige uke så er forhåpentligvis bilen klar fredag uken etter selv om problemet er funnet og delen er tilgjengelig!

Er det bare jeg som reagerer på slik  behandling?   
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på lørdag 14. desember 2024, klokken 08:36Er det bare jeg som reagerer på slik  behandling? 
Nei, her er jeg helt enig med deg arthur :+1:

Ingeniøren

Bilen min skal ha en oppdatering som tar ca en time. Bestilte 25 november og skal inn 22 januar...

Du har nok fått en sjefs prioritering på bekostning av noen andre som må vente litt lenger. Han i skranken har nok mer enn nok med å sortere køen. Og ja, reklamasjoner må godkjennes av de som betaler - importøren.

Synes ikke du har så mye å klage på og normalt får du vel en låne-bil om du må sett igjen din..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 14. desember 2024, klokken 08:55Synes ikke du har så mye å klage på og normalt får du vel en låne-bil om du må sett igjen din..

Så du mener det løper en NY tre dagers frist i mitt tilfelle når feilen BEVISELIG ikke er funnet/rettet? Er ikke mine rettigheter overfor leverandør/selger av bilen til meg og ikke til den som de har kjøpt bilen fra for videresalg til meg? Nei, de nekter meg lånebil!

Bilen er IKKE kjørbar før jeg får byttet ut den defekte delen så hvordan kan det være diskusjonsgrunnlag for om jeg har rett til å få reparert bilen, eller ikke? Alternativet var at hvis jeg trengte bilen så kunne de demontere rygge kameraet slik at jeg allikevel kunne åpne bakluken, et alternativ jeg sa fra meg siden jeg er heldig å ha to biler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

automat

Er disse 3 dagene noe som står i garantivilkårene? For garanti kan selger sette vilkårene slik de vil, så lenge det ikke er dårligere enn forbrukerkjøpsloven.

Forbrukerkjøpsloven sier at man har krav på lånegjenstand hvis reparasjonen tar, eller er forventet å ta, mer enn 7 dager.

Siden de ikke klarte å reparere feilen på første forsøk, vil det være naturlig å regne 7-dagersfristen fra første innlevering.

Det er viktig å ikke å blande garanti og reklamasjon.

Det er særlig aktuelt på batterigaranter. Når bilen har passert 5 år er man ikke lenger beskyttet av forbrukerkjøpsloven.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Sitat fra: automat på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:48Er disse 3 dagene noe som står i garantivilkårene? For garanti kan selger sette vilkårene slik de vil, så lenge det ikke er dårligere enn forbrukerkjøpsloven.

Forbrukerkjøpsloven sier at man har krav på lånegjenstand hvis reparasjonen tar, eller er forventet å ta, mer enn 7 dager.

Siden de ikke klarte å reparere feilen på første forsøk, vil det være naturlig å regne 7-dagersfristen fra første innlevering.

Det er viktig å ikke å blande garanti og reklamasjon.

Det er særlig aktuelt på batterigaranter. Når bilen har passert 5 år er man ikke lenger beskyttet av forbrukerkjøpsloven.

Det med lånebil om rep tar mer enn 7 dager var den gamle Forbrukerloven. Det kom ny i år som er ikke er så spesifikk og sier noe sånt som at erstatnings gjenstand skal stilles til disposisjon om det er rimelig behov. Om trådstarter har to biler så er kanskje dette rimelig etter deres vurdering.

Ellers har han vel først reklamert på en feil og så reklamert på reparasjon. Det med 3 dager er vel en intern rutine vil jeg tro. Ellers har en nabo en Jaguar og. Der røk batteri kontroll module og han fikk lånebil i 3 mnd, da bilen ikke var kjørbar. Når han fikk feil på batteri og bilen begrenset lading til 72% fikk han ikke i påvente av reparasjon, da bilen var ok dog begrenset rekkevidde.

Synes reparasjon på en uke er rimelig raskt.

Ellers satt jeg hos en forhandler en time for et år siden mens bilen fikk en rask oppdatering. Interesant å se forskjellen på hvordan folk forholder seg til kundemottaker. Lett å se hvem som er omgitt av ja mennesker i det daglige...

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 14. desember 2024, klokken 10:42Det med lånebil om rep tar mer enn 7 dager var den gamle Forbrukerloven. Det kom ny i år som er ikke er så spesifikk og sier noe sånt som at erstatnings gjenstand skal stilles til disposisjon om det er rimelig behov. Om trådstarter har to biler så er kanskje ikke dette rimelig etter deres vurdering.

7 dager ja! Se der ja da lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg trodde det var som før... at man måtte stå med lua i hånda og be om leiebil og så var det kundeoppfølgers dagsform som avgjorde om man fikk leiebil eller ikke.

Jeg har alltid pleid å si at jeg bruker bilen i jobben og må ha leiebil bil min blir stående lengre enn ut dag i dag. Det har noen ganger funket fjell og noen ganger not so good :o

Men den 7 dagers regelen var ny for meg

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 11:00
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 14. desember 2024, klokken 10:42Det med lånebil om rep tar mer enn 7 dager var den gamle Forbrukerloven. Det kom ny i år som er ikke er så spesifikk og sier noe sånt som at erstatnings gjenstand skal stilles til disposisjon om det er rimelig behov. Om trådstarter har to biler så er kanskje ikke dette rimelig etter deres vurdering.

7 dager ja! Se der ja da lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg trodde det var som før... at man måtte stå med lua i hånda og be om leiebil og så var det kundeoppfølgers dagsform som avgjorde om man fikk leiebil eller ikke.

Jeg har alltid pleid å si at jeg bruker bilen i jobben og må ha leiebil bil min blir stående lengre enn ut dag i dag. Det har noen ganger funket fjell og noen ganger not so good :o

Men den 7 dagers regelen var ny for meg

Var den gamle loven. Vi fikk ny i sommer og der er forbruker rettighetene dårligere..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

automat

Ellers har han vel først reklamert på en feil og så reklamert på reparasjon. Det med 3 dager er vel en intern rutine vil jeg tro.

Har ikke fått med meg denne svekkingen av forbrukerkjøpsloven. Og da blir jo ikke spørsmålet om å telle dager fra første eller andre innlevering lenger relevant. Det blir istedet en skjønnsmessig vurdering av «rimelig behov».

Når det gjelder 3-dagersfristen, så blir dette et rent avtalemessig forhold mellom partene. Trådstarter kan gjerne utdype.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Eladdin - Elbilfareren

#1: Verkstedet skulle helt klart hatt en sannferdig krystallkule slik at de ville funnet den lite synlige elektroniske årsaken før bilen var inne første gang.
#2: Når verkstedet likevel ikke har en slik krystallkule skulle de behandlet bileier som en konge/president, og nedprioritert alle andre som har krøll med bilen sin.

Det er helt på sin plass å forvente at et merkeverksted er ufeilbarlig, og at de innretter seg på en slik måte at absolutt alle kunder med plagsom elbil blir båret på englevinger, slik at de slipper å få utløp for sin manglende forståelse for at hele verden ikke dreier seg bare om seg selv og sin egen 100 % tilfredsstillelse.

Løsning: sett igjen elbilen på verksted, bruk bil nr 2 i mellomtiden.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

arthur

La meg utdype:

Dette med tre dager for en "nødreparasjon" (verkstedets egen bruk av dette uttrykket), var noe som ble sagt/nevnt/informert om ved første innlevering såvel som ved andre innlevering, ikke noe jeg har funnet på, foreslått eller gått med på, men uttrykt av forhandler/verksted.

Mht syv dager og leiebil var detter den "gamle" versjonen av Forbrukerkjøpsloven, men har sett det påstått andre steder at dette gjelder fortsatt hvis bilen er kjøpt FØR 1.januar da endring i regler fant sted. Med andre ord ikke tilbakevirkende kraft.

Det er her IKKE snakk om en reparasjon som tar en uke, men minst to fulle arbeidsuker fra mandag i denne uken til fredag i neste uke.

Jeg kan heller ikke skjønne hvordan verkstedet kan forsinke en reparasjon under henvisning til at de må søke godkjenning for SINE utgifter fra importør når det er snakk om en feil som gjør at bilen IKKE er kjørbar? Hva er i så fall alternativet? Ikke reparere bilen, koble fra ryggekamera eller at kunden garanterer verkstedet at de får dekning av en feil som beviselig er slik at det er en reklamasjonssak? 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Hvis det er reklamasjon er det selvfølgelig helt irrelevant hva importøren sier. Man har reklamasjonsrett mot den man har kjøpt bilen av. Hva de har av rettigheter mot den de kjøpte bilen av påvirker ikke dine lovfestede rettigheter på noen som helst måte

Hvis det ikke er reklamasjon, men dekkes av garantien da gjelder garantivilkårene og der kan det stå mye rart.

Når det er sagt: det aller meste av feil som skjer innenfor de første fem årene (bortsett fra slitedeler) dekkes av reklamasjonsretten, selv om butikkene liker å kalle det garanti.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på lørdag 14. desember 2024, klokken 14:23La meg utdype:

Jeg kan heller ikke skjønne hvordan verkstedet kan forsinke en reparasjon under henvisning til at de må søke godkjenning for SINE utgifter fra importør når det er snakk om en feil som gjør at bilen IKKE er kjørbar? Hva er i så fall alternativet? Ikke reparere bilen, koble fra ryggekamera eller at kunden garanterer verkstedet at de får dekning av en feil som beviselig er slik at det er en reklamasjonssak? 

Det kan være de vil undersøk om skaden skyldes ytre påvirkning fra f.eks en snøkost eller liknende slik at det ikke er noe som automatisk går på reklamasjon/garanti. Det kan da være du allikevel får det dekket på Goodwill av importør.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

arthur

Her er det så absolutt IKKE snakk om ytre påvirkninger og noen slik påstand har heller ikke blitt fremmet av verkstedet/forhandleren! Bilen er 3,5 år og godt innenfor frister for garanti og reklamasjon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

automat

Jeg mistenker at det er innenfor verkstedets normale rutiner å ta en sjekk med importør om de får dekket kostnadene. Uten at dette er en mistenkeliggjøring av kunden.

Jeg tror ikke du kommer noe videre med denne saken. Men drar reparasjonen veldig ut i tid, så blir jo spørsmålet om lånebil relevant.

Man har kun reklamasjonsrett mot den forhandleren man kjøpte bilen av. (Og ledd over.) Går man til en annen merkeforhandler har man ingen reklamasjonsrett. Men denne forhandleren vil normalt ta på seg å håndtere garantispørsmål på vegne av importøren.

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA