Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY LR 2023 med Tesla Vision eller TMY LR 2022 med parkeringssensor

Startet av stili83, fredag 27. januar 2023, klokken 13:11

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: calefranco på mandag 30. januar 2023, klokken 14:51
Usikker på hvor objektiv han er men denne fyren mener at USS er nesten gammeldags, og at det er mye bedre å satse på Tesla Vision:
https://www.youtube.com/watch?v=1imyiPbYB24

Ikke objektiv nei, men en veldig god diskusjon. Dette fikk meg nettopp til å innse at det kanskje ikke er parkeringssensorene jeg er redd for å miste, men frontkameraet i Audien.

Avanserte prosessorer og programvare kan langt på vei løse dette, når du trenger å parkere med fronten inn veldig nærme noe, ved å bruke "det siste den så". Og kameraet i ruta ser i alle fall mer enn sjåføren - da det sitter høyere og lenger frem, samt at ruta i motsetning til de fleste frontkameraer alltid er relativt ren. I tillegg vil sidekameraene kunne fange opp dyr, barn ol. som beveger seg langs bilen eller inn fra siden rett foran bilen. Nei, nå fikk jeg plutselig trua dere! :D

Hvor lenge skal man vente for å få med siste hardware - uten prisøkning?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

k1

Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 11:27
Sitat fra: Sandvika på torsdag 02. februar 2023, klokken 08:19
Om man uansett gjør som de fleste oppegående mennesker, rygger inn på parkeringsplasser så tenker man overhode ikke over at disse mangler.

Har merket meg at det er en del folk som har meget sterke meninger om hvordan man skal parkere. :police: Som regel finner jeg det imidlertid mest praktisk å kjøre med fronten inn, for å få tilgang til bagasjerommet. Særlig aktuelt i utenfor butikker, i p-hus på handlesentre, flyplasser, hoteller mm. Det gjør det også noe enklere å hjelpe barn inn i bilen uten å gni seg hele veien inn mellom bilene først og åpne døra fra "motsatt" side.

Det handler vel om en balanse mellom det praktiske og det sikreste.
Bakgrunnen rundt sikkerhet handler om at dersom du kommer til en parkeringsplass har du relativt god oversikt over stedet når du da rygger inn vs må du rygge ut har du ikke lenger like god oversikt (fra du setter deg i bilen til du begynner å rygge kan det ha skjedd noe du ikke har oversikt over). Og man ser vel at det skjer flere uhell med biler som rygger ut av plassen sin vs de som rygger inn på plassen, uten at jeg innehar noen statistikk på dette.

elektro

Sitat fra: k1 på fredag 03. februar 2023, klokken 11:35
Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 11:27
Sitat fra: Sandvika på torsdag 02. februar 2023, klokken 08:19
Om man uansett gjør som de fleste oppegående mennesker, rygger inn på parkeringsplasser så tenker man overhode ikke over at disse mangler.

Har merket meg at det er en del folk som har meget sterke meninger om hvordan man skal parkere. :police: Som regel finner jeg det imidlertid mest praktisk å kjøre med fronten inn, for å få tilgang til bagasjerommet. Særlig aktuelt i utenfor butikker, i p-hus på handlesentre, flyplasser, hoteller mm. Det gjør det også noe enklere å hjelpe barn inn i bilen uten å gni seg hele veien inn mellom bilene først og åpne døra fra "motsatt" side.

Det handler vel om en balanse mellom det praktiske og det sikreste.
Bakgrunnen rundt sikkerhet handler om at dersom du kommer til en parkeringsplass har du relativt god oversikt over stedet når du da rygger inn vs må du rygge ut har du ikke lenger like god oversikt (fra du setter deg i bilen til du begynner å rygge kan det ha skjedd noe du ikke har oversikt over). Og man ser vel at det skjer flere uhell med biler som rygger ut av plassen sin vs de som rygger inn på plassen, uten at jeg innehar noen statistikk på dette.

Er det mulig å rygge i nye biler hvis det kommer en bil, sykkel eller fotgjenger, da? :P

https://electrichasgoneaudi.net/nb/models/e-tron/technology/drivingassistance/crosstrafficassistrear/
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 12:23
Sitat fra: k1 på fredag 03. februar 2023, klokken 11:35
Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 11:27
Sitat fra: Sandvika på torsdag 02. februar 2023, klokken 08:19
Om man uansett gjør som de fleste oppegående mennesker, rygger inn på parkeringsplasser så tenker man overhode ikke over at disse mangler.

Har merket meg at det er en del folk som har meget sterke meninger om hvordan man skal parkere. :police: Som regel finner jeg det imidlertid mest praktisk å kjøre med fronten inn, for å få tilgang til bagasjerommet. Særlig aktuelt i utenfor butikker, i p-hus på handlesentre, flyplasser, hoteller mm. Det gjør det også noe enklere å hjelpe barn inn i bilen uten å gni seg hele veien inn mellom bilene først og åpne døra fra "motsatt" side.

Det handler vel om en balanse mellom det praktiske og det sikreste.
Bakgrunnen rundt sikkerhet handler om at dersom du kommer til en parkeringsplass har du relativt god oversikt over stedet når du da rygger inn vs må du rygge ut har du ikke lenger like god oversikt (fra du setter deg i bilen til du begynner å rygge kan det ha skjedd noe du ikke har oversikt over). Og man ser vel at det skjer flere uhell med biler som rygger ut av plassen sin vs de som rygger inn på plassen, uten at jeg innehar noen statistikk på dette.

Er det mulig å rygge ut av plassen på nye biler hvis det kommer en bil, sykkel eller fotgjenger, da? :P
https://electrichasgoneaudi.net/nb/models/e-tron/technology/drivingassistance/crosstrafficassistrear/

Tesla har jo ikke lenger sensorer for dette som svært mange har..
Kamera vil aldri dekke opp for dette.
Da må de i så fall inn med kamera flere nye steder på bilen. Såkalt rear traffic alert er veldig kjekt og reddet meg flere ganger.

jlan

Sitat fra: hELgenen på fredag 03. februar 2023, klokken 12:29

Tesla har jo ikke lenger sensorer for dette som svært mange har..
Kamera vil aldri dekke opp for dette.
Da må de i så fall inn med kamera flere nye steder på bilen. Såkalt rear traffic alert er veldig kjekt og reddet meg flere ganger.
Jeg synes kamera bak dekker en bra sektor ved utrygging. For meg føles det sikrere å rygge sakte ut med rent kamera enn å rygge inn med skittent. Det blir en vane å rengjøre kamera når man legger varene i bagasjerommet. Sprayflaske i siderommet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ronnynilsen

Sitat fra: hELgenen på fredag 03. februar 2023, klokken 12:29
Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 12:23
Sitat fra: k1 på fredag 03. februar 2023, klokken 11:35
Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 11:27
Sitat fra: Sandvika på torsdag 02. februar 2023, klokken 08:19
Om man uansett gjør som de fleste oppegående mennesker, rygger inn på parkeringsplasser så tenker man overhode ikke over at disse mangler.

Har merket meg at det er en del folk som har meget sterke meninger om hvordan man skal parkere. :police: Som regel finner jeg det imidlertid mest praktisk å kjøre med fronten inn, for å få tilgang til bagasjerommet. Særlig aktuelt i utenfor butikker, i p-hus på handlesentre, flyplasser, hoteller mm. Det gjør det også noe enklere å hjelpe barn inn i bilen uten å gni seg hele veien inn mellom bilene først og åpne døra fra "motsatt" side.

Det handler vel om en balanse mellom det praktiske og det sikreste.
Bakgrunnen rundt sikkerhet handler om at dersom du kommer til en parkeringsplass har du relativt god oversikt over stedet når du da rygger inn vs må du rygge ut har du ikke lenger like god oversikt (fra du setter deg i bilen til du begynner å rygge kan det ha skjedd noe du ikke har oversikt over). Og man ser vel at det skjer flere uhell med biler som rygger ut av plassen sin vs de som rygger inn på plassen, uten at jeg innehar noen statistikk på dette.

Er det mulig å rygge ut av plassen på nye biler hvis det kommer en bil, sykkel eller fotgjenger, da? :P
https://electrichasgoneaudi.net/nb/models/e-tron/technology/drivingassistance/crosstrafficassistrear/

Tesla har jo ikke lenger sensorer for dette som svært mange har..
Kamera vil aldri dekke opp for dette.
Da må de i så fall inn med kamera flere nye steder på bilen. Såkalt rear traffic alert er veldig kjekt og reddet meg flere ganger.

Tesla bruker kamera til dette og gjenkjenner ting, men vet ikke om den varsler når du kjører selv. Men opplevde at når bilen skulle parkere selv ved å rygge inn, og det kom en fotgjenger inn fra siden av bilen og stilte seg seg i feltet (med nese i mobilen selvsagt ), så stoppet bilen lenge før fotgjengeren var bak, og varslet om at det var en forgjenger. Deretter justerte den og rygget inn på plassen ved siden av fotgjengeren.

Min Y har USS, men det er kamerasystemet jeg opplever som mest nyttig.
Tesla model Y LR 2022

daktari

Sitat fra: calefranco på mandag 30. januar 2023, klokken 14:51
Usikker på hvor objektiv han er men denne fyren mener at USS er nesten gammeldags, og at det er mye bedre å satse på Tesla Vision:
https://www.youtube.com/watch?v=1imyiPbYB24
Han Dave Lee har blitt rik på TSLA aksjer og videre på youtube. Ikke et ord negativt om Teslas planer da. 0 troverdighet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: k1 på fredag 03. februar 2023, klokken 11:35
Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 11:27
Sitat fra: Sandvika på torsdag 02. februar 2023, klokken 08:19
Om man uansett gjør som de fleste oppegående mennesker, rygger inn på parkeringsplasser så tenker man overhode ikke over at disse mangler.

Har merket meg at det er en del folk som har meget sterke meninger om hvordan man skal parkere. :police: Som regel finner jeg det imidlertid mest praktisk å kjøre med fronten inn, for å få tilgang til bagasjerommet. Særlig aktuelt i utenfor butikker, i p-hus på handlesentre, flyplasser, hoteller mm. Det gjør det også noe enklere å hjelpe barn inn i bilen uten å gni seg hele veien inn mellom bilene først og åpne døra fra "motsatt" side.

Det handler vel om en balanse mellom det praktiske og det sikreste.
Bakgrunnen rundt sikkerhet handler om at dersom du kommer til en parkeringsplass har du relativt god oversikt over stedet når du da rygger inn vs må du rygge ut har du ikke lenger like god oversikt (fra du setter deg i bilen til du begynner å rygge kan det ha skjedd noe du ikke har oversikt over). Og man ser vel at det skjer flere uhell med biler som rygger ut av plassen sin vs de som rygger inn på plassen, uten at jeg innehar noen statistikk på dette.
Det har først og fremst med sikkerhet å gjøre. Det ene er sikten, de fleste biler har langt større sikt ut frontruta enn bakruta, og sidesynet er mer behjelpelig når man ser ut og frem, i tillegg av å ikke være dekt av seterygger etc. Ryggekamera vil helt klart redusere denne forskjellen.

Det neste er hvor lett/vanskelig det er å kjøre inn og rygge ut, sammenlignet med å rygge inn og kjøre ut. Bilen oppfører seg som en pendel, der Origo/pendelpunktet er bakhjulene, mens fronten er den lange arma på pendelen.

Ved å rygge inn, utnytter man pendelbevegelsen ved at det er små bevegelser ved bakhjulene, så man kan sikte de inn i luka, og så kan fronten gjøre større utslag der det normalt sett er godt med luft rundt, og det samme når man kjører ut.

Motsatt, når du kjører inn, og det er trangt, så er det ikke sikkert du har nok plass til å kjøre rett inn i luka, for du får ikke vendt bilen nok. Har sett nok av folk som må gi opp fordi de ikke klarer å kjøre fronten inn først, og ikke engang prøver å rygge i stedet.

Og om du kom inn likevel, så er den store pendelen fremdeles størst der fronten er, så det er større sjanse for å feilberegne pendelbevegelsen, og treffe en av bilene (eller murveggen/stolpen) om man stresser og ikke rygger langt nok ut før man begynner å ratte.

Men tilbake til det med sikt, du vil ha best mulig utsikt mot der du kjører ut, både for å se biler, og å se folk og dyr som ikke var der da du satte deg inn i bilen. Derfor, rygg inn og kjør ut, så har du bedre utsikt, og det er faktisk lettere å få parkert og kjørt ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Det er klart, geometrien tilsier at det er lettere å komme inn på en trang plass ved å rygge. Men så spørs det om det er noen plass å rygge inn i da, for når bil nr. 1 kjører forbi plassen for å rygge inn, så smetter bil nr. 2 inn i båsen med fronten først :). Eller bil nr. 3 kjører inn gjennom ledig bås fra motsatt side i en dobbelrekke. Jeg har selv fått kjeft for å gjøre det siste uforvarende, men altså du "eier " vel ikke plassen før du har fått på ryggelysene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på fredag 03. februar 2023, klokken 22:31
Det er klart, geometrien tilsier at det er lettere å komme inn på en trang plass ved å rygge. Men så spørs det om det er noen plass å rygge inn i da, for når bil nr. 1 kjører forbi plassen for å rygge inn, så smetter bil nr. 2 inn i båsen med fronten først :) . Eller bil nr. 3 kjører inn gjennom ledig bås fra motsatt side i en dobbelrekke. Jeg har selv fått kjeft for å gjøre det siste uforvarende, men altså du "eier " vel ikke plassen før du har fått på ryggelysene.
Anbefaler at du da kjører så nært luka du kan før du svinger til høyre når du har plassen til venstre (og motsatt) og stopper så det ikke blir plass til noen å smette inn. Vedkommende vil da se og skjønne at du skal rygge inn. Klart noen idioter vil ikke se, og vil begynne å tute og veive med hender og fingrer, når du ikke lager luka stor nok, men dem om det.

De som absolutt skal kjøre gjennom, kan fint rygge tilbake, da de nå ser hva du tenkte på, og de uansett kan ta den plassen de kjørte over. Og har du kommet langt nok inn så de ikke får hele plassen de "trenger", så kjører du selvsagt ikke frem og gir de den siste meteren, de trenger. Da må de velge å rygge tilbake, for ellers blir de bare stående feilparkert.

På den annen side, ofte er det en form for sperring (vegg/gjerde/gangvei som gjør det umulig, vanskelig eller ulogisk å komme inn på den måten du antyder. Men ja, innimellom "mister" du parkeringsplassen, men heller det enn å skade egen og andres bil, eller risikere å treffe en fotgjenger dersom man ikke er oppmerksom nok.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Vel, det er litt vanskelig å svare på. Jeg fikk utlevert en 2023 model y performance i desember, da uten parkeringssensorer. Jeg betalte det samme som om jeg hadde fått med parkeringssensorer og vil da si at jeg har fått utlevert en bil som er mindre funksjonell enn om den hadde hatt sensorer.

Så lenge kamera bak er rent, så fungerer det veldig bra å rygge med bilen, spesielt i samspill med sidekamera, problemet er at om det er et snev av fuktighet på veien så ser du ikke en dritt i ryggekamera etter 10km kjøring.

Så er jo da spørsmålet om tesla kommer til ettermontere noe i bilene til oss som da har fått 2023 modellen, det ligger visst ledningsnett og feste klart for radar, men at tesla kommer til å ettermontere for oss kan jo godt mulig være ønsketenking. Ellers så kan det fort være at vi har blitt dritten midt mellom parkeringssensorer og radar som da kun får tesla vision, ganske surt egentlig.

Utover det så er jo hele familien glade i bilen og den passer oss perfekt. Men å gå bort fra ultralydsensorene var en feil etter min mening, iallefall frem til et alternativ var klar i produksjonen.

calefranco

Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 11:33
Sitat fra: calefranco på mandag 30. januar 2023, klokken 14:51
Usikker på hvor objektiv han er men denne fyren mener at USS er nesten gammeldags, og at det er mye bedre å satse på Tesla Vision:
https://www.youtube.com/watch?v=1imyiPbYB24

Ikke objektiv nei, men en veldig god diskusjon. Dette fikk meg nettopp til å innse at det kanskje ikke er parkeringssensorene jeg er redd for å miste, men frontkameraet i Audien.

Avanserte prosessorer og programvare kan langt på vei løse dette, når du trenger å parkere med fronten inn veldig nærme noe, ved å bruke "det siste den så". Og kameraet i ruta ser i alle fall mer enn sjåføren - da det sitter høyere og lenger frem, samt at ruta i motsetning til de fleste frontkameraer alltid er relativt ren. I tillegg vil sidekameraene kunne

Hvor lenge skal man vente for å få med siste hardware - uten prisøkning?

Ja, jeg synes dette er nøkkelen her - hvor lenge tør man å vente før prisene skrus opp igjen? Tipper at prisene går opp igjen (like mye som de kom ned?) i løpet av mars måned.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA