Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen hyler og piper ved møtende trailere

Startet av filtvet, onsdag 12. oktober 2022, klokken 13:33

« forrige - neste »

filtvet

Min har uansett skrekk for broer, sol etc etc. Men hva er poenget med å bremse ned fra 90 til 80 akkurat 1 sekund før hindringen. Skal liksom det redde meg. AI my ass.

Musk burde satse på å holde på flinke folk og ikke drive de flinke fra seg. Men det er dessverre vanlig i dag.

sjokomelk

At du går ned fra 90 til 80 kan være det som redder livet ditt. All reduksjon av hastighet FØR du treffer noe hjelper. Bedre at noe av kreftene forsvinner i varme i bremseskivene dine enn at det blir tatt opp av kroppen din.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

DagfinnN

#32
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 17. november 2022, klokken 12:10
Min feil. Ny feil følger. :o Har aldri opplevd dette selv, og det skal heller ikke skje. Så her er det åpenbart noe som ikke stemmer. Hvilken versjon av navigasjonsdatabasen har dere som opplever dette?
Tror ikke det har så stor betydning. Cruise justerer jo ikke hastighet ved fartsskilt eller når kartdatabasen sier at fartsgrensen er en annen. Den skal jo ikke gjøre det heller. Dette er nok en merkelig bug som Tesla ikke har kontroll på.
Men når jeg har passert vikingskipet ved Hamar, kan jeg fortsette helt til Oslo uten en eneste fantombremsing. Det synes jeg er veldig nyttig på motorvei.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JorEl

Har lært meg å følge med på fartskilter, enda bedre etter at jeg fikk Tesla..  ;)
Kan ikke forstå at, en data-kompetent bilprodusent som Tesla, ikke kan samle fartsinfo fra bilene. La oss si at en strekning kjører 95% av alle Teslaer rundt 80kmt. Da er dette sikkert den rette farten, i hvert fall for Teslabrukere :P
Om 1000Teslaer kjører gjennom en tunnel i 70kmt, og det plutselig bremses ned til 50kmt i et sekund, for så å gasse opp til 70kmt igjen....Da må noen i Teslasystemet våkne!!
Skuffende  :-\
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Radial

Spesielt sørover (e6 mot Hamar), rett etter å ha passert Brumundal går TACC(og AP) helt bananas.
Vært sånn siden september 2021 ihvertfall, var sånn i sommer...og sikkert enda også.

Husker ikke kartdata basen, men den blir jevnlig oppdatert.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

#35
Sitat fra: filtvet på torsdag 17. november 2022, klokken 14:36
.... Men hva er poenget med å bremse ned fra 90 til 80 akkurat 1 sekund før hindringen. Skal liksom det redde meg. AI my ass....
Hvis man ikke kan noe som helst om fysikk, er det kanskje lett å tenke som du gjør her. Hva disse fartsreduksjonene skyldes er jeg derimot veldig usikker på, men fysikken forteller uansett at det er stor forskjell dersom man bare klarer å senke farten noe.

Denne kampanjen har sikkert de fleste sett:

https://www.youtube.com/watch?v=TOUOyF5Ghc0

Vegvesen.no: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/kampanjer/fart/fakta-om-fart/
  • Det du klarer å stoppe for i 80 km/t, vil du treffe med hele 50 km/t hvis du kjører i 90 km/t.
  • Hvis du øker farten fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
https://www.ungitrafikken.no/kampanjer-og-prosjekter/dinfart:
Dersom du øker farten fra 80 til 94 km/t i 80-sonen, vil dette doble risikoen for at noen mister livet i en ulykke.

https://www.tryggtrafikk.no/kjore/fart/fart-og-kroppens-taleevne/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Gode linker Handyman :+1:
En hver brems før en ulykke, skulle vel være det beste, så lenge man ikke mister styringen, og krasjer..

Når vi hadde Egolfen så kjørte kona i en kø, i 50kmt, og kikket til siden i det køen stoppet. :o Bilen bråbremset og reddet kona (og bilen) og selvfølgelig bilen foran (med fører og kanskje passasjerer).
Så jeg blir veldig takknemlig om Teslaen stopper litt for meg før en smell :+1:
Men hyling og fantom/jukse-brems liker jeg fortsatt ikke ::)
Er blitt veldig avhengig av AP.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på fredag 18. november 2022, klokken 10:12
En hver brems før en ulykke, skulle vel være det beste, så lenge man ikke mister styringen, og krasjer..
Man bremser jo for å unngå å krasje.... hva er alternativet til ikke å bremse? Kjøre av veien? Bilen har også ABS og stabiliseringssystemer som nettopp skal bidra til at man best mulig beholder kontroll under nedbremsing.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: JorEl på torsdag 17. november 2022, klokken 16:13
Har lært meg å følge med på fartskilter, enda bedre etter at jeg fikk Tesla..  ;)
Kan ikke forstå at, en data-kompetent bilprodusent som Tesla, ikke kan samle fartsinfo fra bilene. La oss si at en strekning kjører 95% av alle Teslaer rundt 80kmt. Da er dette sikkert den rette farten, i hvert fall for Teslabrukere :P
Om 1000Teslaer kjører gjennom en tunnel i 70kmt, og det plutselig bremses ned til 50kmt i et sekund, for så å gasse opp til 70kmt igjen....Da må noen i Teslasystemet våkne!!
Skuffende  :-\
Synd Autopilot ikke har blitt prioritert siste 4 årene.
Ser for meg bedring når de bytter dagens gamle arkitektur med den nye( «FSD beta»)

JorEl

#39
Sitat fra: Handyman på fredag 18. november 2022, klokken 11:42
Sitat fra: JorEl på fredag 18. november 2022, klokken 10:12
En hver brems før en ulykke, skulle vel være det beste, så lenge man ikke mister styringen, og krasjer..
Man bremser jo for å unngå å krasje.... hva er alternativet til ikke å bremse?
Styre unna, tror jeg at jeg ville satset på. ;)
Men mener jo om bilen hadde bremset noen hundre/tideler før meg, så hadde det hjulpet, om det ble en smell.

Tråden handler vel om alle unødvendige oppbremsinger, som bare er til bry. Eller trussel om oppbremsing; pga bilens hylende alarm. Det kan jo også være trafikkfarlig. Kikker alltid i speilet for å se om evt. en trailer nærmer seg bakfra, når bilen har nappet ekstra hardt. Er ikke ofte heldigvis. Men man vet jo aldri heller. Og man har jo fått opplæring av AP, taktil opplæring, som gjør at hjerne og kropp husker ekstra godt. Og man blir stadig minnet på at bilen kan finne på en skikkelig ekkel brems, når man stadig opplever småbremsing.
Edit: For meg er bruk av AP, en balanse mellom meg og kona...Hun blir lettere redd, og en redd/sint passasjer, blir det ikke noen koselig søndagstur av. :)
(Er jo søren meg WAF-faktor her også 8) )
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Otkristo på fredag 18. november 2022, klokken 11:46
Sitat fra: JorEl på torsdag 17. november 2022, klokken 16:13
Har lært meg å følge med på fartskilter, enda bedre etter at jeg fikk Tesla..  ;)
Kan ikke forstå at, en data-kompetent bilprodusent som Tesla, ikke kan samle fartsinfo fra bilene. La oss si at en strekning kjører 95% av alle Teslaer rundt 80kmt. Da er dette sikkert den rette farten, i hvert fall for Teslabrukere :P
Om 1000Teslaer kjører gjennom en tunnel i 70kmt, og det plutselig bremses ned til 50kmt i et sekund, for så å gasse opp til 70kmt igjen....Da må noen i Teslasystemet våkne!!
Skuffende  :-\
Synd Autopilot ikke har blitt prioritert siste 4 årene.
Ser for meg bedring når de bytter dagens gamle arkitektur med den nye( «FSD beta»)
Fant denne linken om FSDbeta v11? Spennende med FSD beta. (FSD BETAlt)  :angel:
https://www.notateslaapp.com/news/1065/tesla-fsd-beta-v11-headed-for-wide-release
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

filtvet

Og hvis tesla hadde kunnet noe som helst om software hadde de vel nå forstått at noen kameraer på bil ikke kan erstatte menneskelig syn.

I går prøvde vi auto-lys. Herregud for noe elendige greier. Slår seg av og på random på strekninger i totalt mørke.


Sitat fra: Handyman på fredag 18. november 2022, klokken 08:58
Sitat fra: filtvet på torsdag 17. november 2022, klokken 14:36
.... Men hva er poenget med å bremse ned fra 90 til 80 akkurat 1 sekund før hindringen. Skal liksom det redde meg. AI my ass....
Hvis man ikke kan noe som helst om fysikk, er det kanskje lett å tenke som du gjør her. Hva disse fartsreduksjonene skyldes er jeg derimot veldig usikker på, men fysikken forteller uansett at det er stor forskjell dersom man bare klarer å senke farten noe.

Denne kampanjen har sikkert de fleste sett:

https://www.youtube.com/watch?v=TOUOyF5Ghc0

Vegvesen.no: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/kampanjer/fart/fakta-om-fart/
  • Det du klarer å stoppe for i 80 km/t, vil du treffe med hele 50 km/t hvis du kjører i 90 km/t.
  • Hvis du øker farten fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
https://www.ungitrafikken.no/kampanjer-og-prosjekter/dinfart:
Dersom du øker farten fra 80 til 94 km/t i 80-sonen, vil dette doble risikoen for at noen mister livet i en ulykke.

https://www.tryggtrafikk.no/kjore/fart/fart-og-kroppens-taleevne/

Handyman

Sitat fra: filtvet på lørdag 19. november 2022, klokken 06:22
Sitat fra: Handyman på fredag 18. november 2022, klokken 08:58
Sitat fra: filtvet på torsdag 17. november 2022, klokken 14:36
.... Men hva er poenget med å bremse ned fra 90 til 80 akkurat 1 sekund før hindringen. Skal liksom det redde meg. AI my ass....
Hvis man ikke kan noe som helst om fysikk, er det kanskje lett å tenke som du gjør her. Hva disse fartsreduksjonene skyldes er jeg derimot veldig usikker på, men fysikken forteller uansett at det er stor forskjell dersom man bare klarer å senke farten noe.

Denne kampanjen har sikkert de fleste sett:

https://www.youtube.com/watch?v=TOUOyF5Ghc0

Vegvesen.no: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/kampanjer/fart/fakta-om-fart/
  • Det du klarer å stoppe for i 80 km/t, vil du treffe med hele 50 km/t hvis du kjører i 90 km/t.
  • Hvis du øker farten fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
https://www.ungitrafikken.no/kampanjer-og-prosjekter/dinfart:
Dersom du øker farten fra 80 til 94 km/t i 80-sonen, vil dette doble risikoen for at noen mister livet i en ulykke.

https://www.tryggtrafikk.no/kjore/fart/fart-og-kroppens-taleevne/
Og hvis tesla hadde kunnet noe som helst om software hadde de vel nå forstått at noen kameraer på bil ikke kan erstatte menneskelig syn.
I går prøvde vi auto-lys. Herregud for noe elendige greier. Slår seg av og på random på strekninger i totalt mørke.
Skjønner ikke helt hva dette har med nedbremsing før et eventuelt sammenstøt å gjøre?
Men når det gjelder autolys er jeg enig i at det ikke fungerer som det bør. Jeg bruker derfor ikke dette når jeg kjører uten AP.
Når det gjelder den første setningen din, så skal den få lov til å henge i luften en stund: Og hvis tesla hadde kunnet noe som helst om software....... Jeg tror den sier mer om deg enn om Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA