Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter service

Startet av elektrolux, tirsdag 26. desember 2006, klokken 23:14

« forrige - neste »

elektrolux

Kjekt at forumet er tilbake, og nå også med avdeling for kjøp og salg.

Ville komme med er kjøretips som jeg mener kan være viktig for å hindre skade på framdriftsbatteriet.

En servicelading består av en 50% overladingsfase, som medfører gassing og varmgang av NiCd blokkene. Mens batteriet er i denne statusen kan vann fylles. Grunnen til å kjøre batteriet såpass hardt før vannfylling er at det det i denne tilstanden ikke skal kunne overfylles med vann.

Et problem med dette er at selvutladingen etter en slik opplading er stor, og ugjevn. Dette, kombinert med en del ventetid før kjøring kan bety at enkelte celler går tom for strøm dersom en forsøker å måle kjørelengde etter servicelading.

Tipset mitt er derfor å ikke kjøre batteriet for langt ned etter servicelading. I stedet bør en ved 30-50% restkapasitet lade på nytt, før en velger å kjøre batteriet tomt.

Alternativt kan en, i værste fall, risikere gassing fra de celler som går tomme for strøm, og batteriekplosjon som følge av antenning av hydrogengassen som dannes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA