Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulboltmoment, Børster, og litt annet på PSA

Startet av elektrolux, tirsdag 23. januar 2007, klokken 10:02

« forrige - neste »

elektrolux

Dette er viktig info til alle eiere av PSA biler.

Hjulboltene har fingjenger, og tåler ikke tiltrekking med slagnøkkel.

Ved hjulbytte pass på at boltene trekkes til med momentnøkkel til 85Nm.

På eldre P106 oppgis dekktrykket til 3 bar framme og 2,8 bar bak. Dette dekktrykket sparer strøm uten å slite ugjevnt på dekkene.

Med det samme bilen er jekket opp, kan en løsne dekselet under motoren og ta en titt på nederste børste. Den holdes på plass med en fjør, og kan dras rett ut. Minstelengden er 13mm, men dersom den måler mindre enn 16-17mm, bør en bytte disse da de øvrige børstene kan være mer slitte.

Bytting av børstene involverer løsning av 2 stk 6 mm holdebolter, og rotasjon av børsteholder. En må løsne diverse ledninger og få børsteholder tilbake i samme possisjon som før. Dersom en er i tvil kan det være en fordel å få hjelp av kompetente personer. Det anbefales også å støvsuge ut mest mulig børstestøv mens en har dekselet av.

Børstene kan vare så lite som 25000 km, så kontroll er viktig.

Se også etter olje som lekker ut små hull i hver ende av motoren. Skal være tørt her, og ev. lekkasje bør rettes straks.

En annen sjekk som kan spare en for store utgifter er å koble fra traksjonsbatteriet og servicebatteriet, og løsne pluggen til computeren på siden av "ladeboksen" i motorrommet. Sjekk om kontaktene er tørre og uten irr. Har selv opplevt at der flyter vann nedi her.

Forøvrig skal alltid Traksjonsbatteriet kobles fra før en kobler fra servicebatteriet, og motsatt ved tilkobling, da DC-DC converteren ellers kan få seg en smekk. Den kan ryke dersom den forsøker å lade et ikke eksisterende servicebatteri.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA