Problemer med rfid-leseren på enkelte ladestasjoner (Fortum)

Startet av Tbeinet, tir 20. des 2016, kl. 10:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Myrvang på søn 05. feb 2017, kl. 01:43
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tor 22. des 2016, kl. 10:15
Hei,

En saksopplysning (og vennlig tips til Fortum): Efacec - laderne har en bryter for å stille inn styrken på RFID - leseren. Av en eller annen grunn er ikke denne satt til max fra fabrikkens side. Vi pleier å skru bryteren til max når vi installerer laderne.

Kan dere ha justert de for høyt? Jeg opplever stadig, hvertfall på Veefil-ladere at jeg ikke får ladet, kommer opp err22 som ikke sier meg noe, når jeg holder GK-RFID mot laderen når brikken henger på knippet mitt. Tar jeg brikka av funker det oftere. Jeg har GK-brikke, Fortum-brikke og brikke til dørlåsen hjemme, så mulig den leser flere av de og ikke klarer å sortere ut hvem jeg er?

Neppe. Jeg har Fortum-brikke og brikke til dørlåsen hjemme på nøkkelknippet og selv om jeg tar av brikken er det ofte problemer med å lese den på Efacec-ladere. Ender ofte med å bruke appen på telefonen om jeg må bruke en slik. Veefil-laderne leser den alltid øyeblikkelig, mens den er på knippet. Har aldri fått noen feilmelding, men så har jeg heller aldri brukt en GK-lader da de ikke finnes der jeg ferdes.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

HenryJac

Til dere med rfid brikke hjemme, hvorfor ikke bare programmere lade brikke til døra? Da slipper dere flere brikker på knippet   ;)
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Myrvang

Sitat fra: HenryJac på søn 05. feb 2017, kl. 10:41
Til dere med rfid brikke hjemme, hvorfor ikke bare programmere lade brikke til døra? Da slipper dere flere brikker på knippet   ;)

Det er forsøkt, uten hell  :D
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

sylwester

Sitat fra: Panduck på fre 23. des 2016, kl. 17:37
Synes ikke svaret jeg fikk fra fortum var så oppløftene. "Fortell oss tidspunkt for lading, brikkeID og ladeID".. Eh, hvorfor? Holder det ikke at man sier at mange har hatt problemer med laderen på McDonalds? :/ De sier at dette kun gjelder eldre ladere, uten å si om de faktisk har gjort denne innstillingen på de eldre laderene.

Hurra for kundeservice..

Nå er det slik at des mer informasjon kundeservice spør om som de får des bedre service kan de yte. Jeg er i IT-bransjen der de aller fleste aboslutt ikke klarer å fortelle noe særlig mer enn at det ikke virker og i praksis så vil ikke kundeservice kunne yte noe somhelst service uten nyttig informasjon og resultatet er surere kunde.

Ladestasjonene har sikkert logger som informerer om forsøk på å lese rfid, om det var checksumfeil (fikk ikke hele/feil lest) og om det var riktig lest, men at serveren ikke svarte, serveren svarte men det var noe feil med selve ladestasjonen i det den skulle starte, ble det trykket på panikknapp, etc.. Alt som skjer blir sikkert logget så hver gang du har logget er det vel en 40 linjer med data som kan leses ut som forklarer hvert steg boksen har gjort. Hvis man oppgir informasjon som de kan logge inn på ladestasjonen å søke etter så kan det gi innblikk om dette er en feil med rfid, modell- eller software på OS-et til ladestasjonen, andre ting.  Disse loggene er det sikkert ikke noe restriksjoner på så lenge det er tjenesteserveren og ikke ladestasjonen som har koblingen mellom rfid og person.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Panduck

Sitat fra: sylwester på tir 07. feb 2017, kl. 16:21
Nå er det slik at des mer informasjon kundeservice spør om som de får des bedre service kan de yte. Jeg er i IT-bransjen der de aller fleste aboslutt ikke klarer å fortelle noe særlig mer enn at det ikke virker og i praksis så vil ikke kundeservice kunne yte noe somhelst service uten nyttig informasjon og resultatet er surere kunde.

Nå jobber jeg og i IT-bransjen og er godt inneforstått med dette, men når en rekke brukere rapporterer om problem med en gitt lader og problemet er så greit spesifisert som at "laderen har store problemer med å lese brikken", er "når skjedde dette?" et merkelig spørsmål. Det er helt klart at disse laderene har dårlige RFID-lesere, da er tidspunkt irrelevant. Hadde dette vært unikt for meg kunne jeg vært med på det, men det det det ikke.

pudderjagar

Hvis du ikkje har ork til å gje dei dei opplysningane som dei treng så kan ikkje problemet vera så  stort.

Etter meira eksakt info dei får etter lettare er då å samanlikna problema og finna den røde tråden som ein treng. Du har ikkje kjennskap til deiras system og veit korleis da er byggd opp og korleis dei skal feilsøke dei. I tilleg kan da vera ein periodisk feil som gjerne ikkje vise så godt i loggene deres.

Fortum har veldig god service og tek sleke problem seriøst så hjelp dei med da dei trenger!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på tir 07. feb 2017, kl. 17:03
Hvis du ikkje har ork til å gje dei dei opplysningane som dei treng så kan ikkje problemet vera så  stort.

Det har du nå rett i, det er ikke så stort problem for meg lengre ettersom jeg har fått mange alternative ladelokasjoner i det siste. Så da få heller fortum unnlate å sjekke det opp, og heller oppleve irritasjon fra andre som opplever det samme. Igjen, dette er et problem som en god del personer har, litt dumt om det står på en persons vilje om problemet skal fikses eller ikke.

sylwester

Det kan sikkert være mange flere årsaker til feil og det er sikkert flere feil som kan oppleves som dårlig rfid-lesing. Det kan være andre kjente feil med de gamle laderne hvor tidspunktet kan eliminere en eventuell annen feil i systemene. Selv syns jeg fortum virker oftere enn f.eks. CircleK så jeg har en tendens til å planlegge fortum på tur.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Å svare på slike spørsmål er en selvfølge for at telefonisten skal kunne gi god informasjon til teknikeren.

Skulle bare mangle.

Fortums kundeservice er uvanlig god.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA