Problemer med rfid-leseren på enkelte ladestasjoner (Fortum)

Startet av Tbeinet, tir 20. des 2016, kl. 10:33

« forrige - neste »

Tbeinet

Jeg har enkelte ladestasjoner som jeg aldri får til å virke, og det er helt ufattelig irriterende.

Dette gjelder den ene hurtigladestasjonen på McDonalds Gardermoen. (den som ikke ligger ytterst)
Det gjelder den eldste laderen på Kiwi Roa
Og det gjelder en av de midterste laderne på McDonalds på Grorud.

Ringer kundeservice og får beskjed om at man må holde den inne i minst et minutt, og ta den av nøkkelringen. Hvem orker å styre med sånt når det er uansett tvilsomt om det kommer til å virke. På "gode" ladestasjoner så sier det PIP med en eneste gang, og da må det jo være noe feil om man må stå og holde den lenge lenge.

Er det andre med lik erfaring? Hjelper det å få nytt rfid-kort?

Olee

Hallo!? Holde brikken der i minst ett minutt?? Fikk du virkelig beskjed om det?  >:(

jkirkebo

Sitat fra: Tbeinet på tir 20. des 2016, kl. 10:33
Jeg har enkelte ladestasjoner som jeg aldri får til å virke, og det er helt ufattelig irriterende.

Dette gjelder den ene hurtigladestasjonen på McDonalds Gardermoen. (den som ikke ligger ytterst)
Det gjelder den eldste laderen på Kiwi Roa
Og det gjelder en av de midterste laderne på McDonalds på Grorud.

Ringer kundeservice og får beskjed om at man må holde den inne i minst et minutt, og ta den av nøkkelringen. Hvem orker å styre med sånt når det er uansett tvilsomt om det kommer til å virke. På "gode" ladestasjoner så sier det PIP med en eneste gang, og da må det jo være noe feil om man må stå og holde den lenge lenge.

Er det andre med lik erfaring? Hjelper det å få nytt rfid-kort?

Jeg har også problemer på enkelte av Efacec-laderne. Må ta den av nøkkelknippet jeg også, sikkert fordi det henger RFID-brikke for dørlåsen hjemme på samme knippe.

På Veefil-laderne trenger jeg ikke å ta den av, og laderen reagerer øyeblikkelig. Bruker derfor helst disse.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tbeinet

Jeg aner ikke hva de ulike laderne heter. Men det kan være ulike typer (av utseende). På de fleste så virker det sporenstreks med nøkkelknippe, og det er klart, uten at den henger på knippet, så er det et tidsspørsmål før man mister den.
Og joda - fikk beskjed om at det kunne ta minst ett minutt. Hører også med til historien at det en gang faktisk løste seg etter kanskje ett minutt. Jeg synes det er håpløst. Jeg vet det går an å betale med kredittkort via en webside på telefonen, men det er lite brukervennlig synes jeg. De burde ha laget en ordentlig app man kan laste ned som var koblet til kontoen.

Hansi

Jeg tror noen av Efacec-laderne har dårlige RFID-lesere, jeg har også opplevd dette på en del av de, andre fungerer fint.
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Panduck

Sitat fra: Hansi på tir 20. des 2016, kl. 20:04
Jeg tror noen av Efacec-laderne har dårlige RFID-lesere, jeg har også opplevd dette på en del av de, andre fungerer fint.

greit å vite at det ikke er bare min brikke. Efacec-laderene er ekstremt vanskelige å lese brikken med. Har ikke opplevd det samme med GK-kortet på GK sine Efacec så kanskje det er en kombinasjon dårlig signal fra brikken og dårlige lesere. Uansett veldig irriterende, og greit at det meste nå er ABB / veefil ladere.

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

En saksopplysning (og vennlig tips til Fortum): Efacec - laderne har en bryter for å stille inn styrken på RFID - leseren. Av en eller annen grunn er ikke denne satt til max fra fabrikkens side. Vi pleier å skru bryteren til max når vi installerer laderne.
Daglig leder, Grønn Kontakt.

jkirkebo

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tor 22. des 2016, kl. 10:15
Hei,

En saksopplysning (og vennlig tips til Fortum): Efacec - laderne har en bryter for å stille inn styrken på RFID - leseren. Av en eller annen grunn er ikke denne satt til max fra fabrikkens side. Vi pleier å skru bryteren til max når vi installerer laderne.

Det høres ut som om det kan være problemet ja, siden disse oppleves så forskjellig. Veefil er jo en drøm i forhold, den registrerer brikken nesten før den er borti avleseren.

Jeg skal ta dette videre med Fortum.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på tor 22. des 2016, kl. 12:48
Hei,

Det høres ut som om det kan være problemet ja, siden disse oppleves så forskjellig. Veefil er jo en drøm i forhold, den registrerer brikken nesten før den er borti avleseren.

Jeg skal ta dette videre med Fortum.

Synes ikke svaret jeg fikk fra fortum var så oppløftene. "Fortell oss tidspunkt for lading, brikkeID og ladeID".. Eh, hvorfor? Holder det ikke at man sier at mange har hatt problemer med laderen på McDonalds? :/ De sier at dette kun gjelder eldre ladere, uten å si om de faktisk har gjort denne innstillingen på de eldre laderene.

Hurra for kundeservice..

Rio

Fordi de nok ønsker å se på loggen, for å sjekke feilmeldingene. Det er et tegn på at de jobber systematisk.

Fortum er kjent for å ha en virkelig god kundeservice.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på fre 23. des 2016, kl. 17:48
Fordi de nok ønsker å se på loggen, for å sjekke feilmeldingene. Det er et tegn på at de jobber systematisk.

Fortum er kjent for å ha en virkelig god kundeservice.

Det er neppe noen logg på at man hadde problem med å lese RFIDchippen. Hvordan skulle en slik log se ut? Når flere sier at de har problemer med å bruke RFIDchippen sin på en lader, bør man kunne undersøke dette uten å ha noe tidspunkt. Min brikkeid vil neppe hjelpe, da må de isåfall prøve min fysiske brikke. De bør ha brikker i de forskjellige seriene de kan prøve...

Rio

Selvsagt - loggen kan vise "Error: RFID card unreadable", eller lignende.

Det er uansett standard spørsmål, som de som svarer telefonen gjør rett i å samle inn, før informasjonen så nok videreformidles til en tekniker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

Da er nok ikkje førstegangen Fortum møter denne problemstillingen. Dei har nok laga seg ein mal for kva dei treng å veta for å lokalisera feilen. Gje dei opplysningane dei vil ha så vil nok dei prøva å lokalisera den.

Loggar er da viktigaste du har når du leitar etter dleke feil. Men da er ikkje alltid lesaren har fått tak i brikkenummeret og loggar da, gjerne pga at du har fleire brikker eller noko anna i nærheten samtidig. Då treng dei tidspunktet.

Fortum har veldig god kundeservice.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Tbeinet

Som et resultat av at jeg måtte ta av brikken fra nøkkelringen har jeg nå rotet den bort. Det er jo selvsagt ikke Fortum sin skyld, men irriterende at jeg i det hele tatt måtte ta den av. Og jeg synes de bør ta slike innspill seriøst og ikke bare spørre om når og hvilken brikke. Det kan da ikke være første gangen de opplever det. Jeg opplever ikke at kundeservicen er god når jeg ringer for å få hjelp med dette.

Myrvang

Hei,

Kan dere ha justert de for høyt? Jeg opplever stadig, hvertfall på Veefil-ladere at jeg ikke får ladet, kommer opp err22 som ikke sier meg noe, når jeg holder GK-RFID mot laderen når brikken henger på knippet mitt. Tar jeg brikka av funker det oftere. Jeg har GK-brikke, Fortum-brikke og brikke til dørlåsen hjemme, så mulig den leser flere av de og ikke klarer å sortere ut hvem jeg er?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA