På tide å bestille ny batteripakke til min 2006 Buddy

Startet av Focus, lørdag 01. mai 2010, klokken 12:50

« forrige - neste »

elektrolux

Selv heller jeg mer og mer mot enkletladerprinsippet, da ballanserere desverre også virker mot sin hensikt ved lengre stillstand.

Da ballanseres nemlig alle batteriene tomme.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Ikke helt enig i dette!
Men en ulempe jeg glemte å nevne er: har du seriekoblede batterier som bli stående lenge (ukesvis) kan du enkelt med et voltmeter finne ut hvilke av dem som har tømt seg pga selvutlading. Har du balanserere er det ikke like lett å skille klinten fra hveten, alle blir etterhvert tomme pga dette ene. Men hvis alle er like gode vil ikke balansererne bruke strøm.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

#17
Den rimeligste løsningen er jo å benytte originallader. Men da vil jeg på det sterkeste anbefale å montere batteribalansere og i tillegg innføre avbrudt lading når ladestart er mellom 70% og 100%.

Bruk timer og eller spenningsrele til å slå av laderen. Topplading må fullføres ca en gang i uken alt etter hvor ofte en lader, og topplading startes kun når energimeteret viser lavere enn 70%.

Topplading er viktig for å balansere sellene og for å unngå sulfatering.

Bruk en enkel PSU til å kompansere for strømtrekket til DC/DC'en.

Batteribalanserenes stømtrekk vil ikke by på problemer da de først trekker strøm ved overspenning. Dette forutsetter at batteribalanserene jobber etter shuntprinsippet og ikke av den typen som flytter energi mellom batteriene.

(Dersom nye batterier til bilen kjøpes hos elbilnorge så regner jeg med at de kanskje vil fraskrive seg garantiansvar når ikke bilens originale lade opplegg brukes fullt ut)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Focus

Først vil jeg takke for alle innlegg som oppklarer mye.
Siden mye av valget basserer seg på kjøre/lade mønster vil jeg forklare det.

Under forusetning av nye batterier er innstallert

Jeg har 1 mil mellom hjem og jobb, det er rimelig flatt en liten motbakke hjem som da er nedover til jobb. Jeg lader i begge ender. DVS at i all hovedsak vil all lading starte mellom 80 og 90% .

Etter alle innlegg her og tidligere poster mener jeg at jeg enten vil kunne bruke Zivan lader med balanserere og skifte av program i lader for å rette opp feilen med temperatur.

Eller bruke 6 C-tek Zafir 45 ladere i de aller fleste situasjoner dersom jeg 1 eller 2 ganger i året skulle behøve en dypere utlading kan jeg koble over til Zivan lader de få gangene det skjer. Jeg kan da enten ved bruk av timer eller bare sjekke ladingen og bytte over til c-tek når det måtte passe.

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å lade fra 80 til 100%,
men På jobb har jeg 8 timer til å lade opp og da skulle c-tek klare å gjøre seg ferdig.

Hjemme vil det være mer enn 12 timer fra jeg stopper bilen til jeg kjører igjen


Jeg har 16A sikkring i garasjen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Patriq Backlund

Hva er grunnen til at Zivan laderen blir skadelig for batteriet hvis man lader fra 70% batterikapasitet og oppover? Jeg ville ha trott at man hadde valgt en lader som kompenserte? Er det fordi den savner en funkson som ellers ville ha kontrollert dette?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA