På tide å bestille ny batteripakke til min 2006 Buddy

Startet av Focus, lørdag 01. mai 2010, klokken 12:50

« forrige - neste »

Focus

Min buddy har nå gått 18000 på den første batteripakken.
Det er fortsatt litt igjen har vel nå en rekkevidde på 3 mil, men når jeg er på 80% er det ikke mye sprut igjen. Jeg har problemer med å holde 50 Kmt i oppoverbakker. Så det er nok på tide å bytte batteriene.
I den forbindelse har jeg  forsøkt å lese gjennom tidligere poster uten å finne en konklusjon på den beste løsningen på lading av blybatterier.

1. Skifte batterier beholde Zivan lader uten noe forandringer og håpe at det går bra.
Muligens kun å skifte programmet for Zivan til å ha rett temperatur styring.

2. Benytte ballanssering av blokkene som mange gir uttrykk for at er den bestemetoden, mens andre mener det ikke vil hjelpe.

3. Bruke individuelle intilegente ladere på enten alle batteriene eller på hvert par.

4. En kombinasjon av nr. 1 og 3. dvs starte ladingen med zivan og stoppe ved hjelp av et tidsur for så å toppe opp batteriene med flere inteligente ladere.

Når det gjeller bruk av flere ladere har jeg ikke forstått hvordan carcomputer da får målt hvor mye lading batteriene får.

Når så man har valgt ladesystem så er det problemet med å få full efekt fra batteriene. Her er det og mange meninger om rett fremgangs måte. Noen mener at metoden med å kjøre batteriene tomme og lade helt opp noen ganger er rett medesin, mens andre mener dette forkorter batteriene sin levetid vesentlig.

MVH Finn
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

bosonic

Her må man skille klinten fra hveten. Jeg skal ikke påstå at jeg har patent på sannheten i dette tilfelle, men kunnskapen om best lademetode på AGM blybatteri koblet i serie er godt dokumentert og samstemt blant fagfolk.

Å bruke en lader er faglig uakseptabelt og det er kun økonomiske grunner til at dette er gjort.

Benytter man originallader sammen med batteribalansere har man et betydelig bedre alternativ, men det beste i lengden er å lade hvert 12V batteri med hver sin lader.
Dette kombinert med avbrutt lading når en lader i øvre grense (70-100%) vil sikre lang levetid på batteriene.

Carcomputeren må du ikke tenke på, den skjønner ikke at du lader med separate ladere så lenge du kobler minus på den "nederste" laderen til samme minus som originalladeren og pluss på den "øverste" laderen til samme pluss som originalladeren.

Sitat fra: mx på lørdag 01. mai 2010, klokken 12:50
Noen mener at metoden med å kjøre batteriene tomme og lade helt opp noen ganger er rett medesin, mens andre mener dette forkorter batteriene sin levetid vesentlig.

Dette er rett og slett vranglære!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: bosonic på mandag 03. mai 2010, klokken 10:59


Dette er rett og slett vranglære!

Kan du presisere hva som er vranglære? å lade helt ut, eller ikke?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bosonic

 :-[ Her kommer en presisering:

Å lade helt ut er vranglære
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

Sitat fra: bosonic på mandag 03. mai 2010, klokken 11:58
:-[ Her kommer en presisering:

Å lade helt ut er vranglære

For å presisere ytterligere: Å lade ut blybatterier helt er galt. Det forkorter levetiden på batteriene betraktelig.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Focus

Sitat fra: bosonic på mandag 03. mai 2010, klokken 10:59

men det beste i lengden er å lade hvert 12V batteri med hver sin lader.
Dette kombinert med avbrutt lading når en lader i øvre grense (70-100%) vil sikre lang levetid på batteriene.

Skal da ladingen avbrytes helt eller bare avbrytes og startes igjen.
Er det noe som laderen skal gjøre eller må det da lages en forigling som tar seg av dette i tillegg.

Jeg tenker meg muligheten for å lade opp til feks 70% ved bruk av original lader.
Så benytte et vanlig kjørelys rele som trekker på ca 14,5v for å stoppe denne laderen og samtidig starte lading fra enkelt ladere med feks en tidsforsinkelse.

Vet ikke om jeg forklarte meg godt nok men jeg forstår hva jeg mener selv.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

El rayo

#6
http://www.batteryuniversity.com/
er et sted jeg finner svar på mye om batterier. Man kan velge engelsk eller tysk språk.
Her følger et lite klipp som forhåpentligvis svarer på ett av dine spørsmål:

"The cycle life of sealed lead-acid is directly related to the depth of discharge. The typical number of discharge/charge cycles at 25°C (77°F) with respect to the depth of discharge is:
    * 150 - 200 cycles with 100% depth of discharge (full discharge)
    * 400 - 500 cycles with 50% depth of discharge (partial discharge)
    * 1000 and more cycles with 30% depth of discharge (shallow discharge)
The lead-acid battery should not be discharged beyond 1.75V per cell, nor should it be stored in a discharged state. The cells of a discharged lead-acid sulfate, a condition that renders the battery useless if left in that state for a few days. Always keep the open terminal voltage at 2.10V and higher."


Tror Elbil Norge har kommet fram til den mest kost/effektive løsningen for sluttbrukeren. De har bortimot 15 års praktisk erfaring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#7
Det er mange her på forumet som har mer peiling på batteier enn meg, men jeg vil likevel dele mine synspunkter om blybatteri.

Sitat fra: mx på mandag 03. mai 2010, klokken 17:35
Jeg tenker meg muligheten for å lade opp til feks 70% ved bruk av original lader.
Så benytte et vanlig kjørelys rele som trekker på ca 14,5v for å stoppe denne laderen og samtidig starte lading fra enkelt ladere med feks en tidsforsinkelse.
Dette er nok for komplisert (mange ting som kan bli feil), men likevel for enkelt. Man må sjekke spenningen på hvert batteripar og bytte lader når det første batteriparet oppnår en temperaturkompensert spenning. Batterispenningen varierer med batteritemperaturen. Buddy, som har batteriet plassert på to steder må ha minst to temperaturfølere (som originalt).

Hvis du bruker et vanlig 12V lysrele til å bryte 90V ladespenning vil du sannsynligvis oppdage lysbuesveising  :D

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: mx på lørdag 01. mai 2010, klokken 12:50
Når så man har valgt ladesystem så er det problemet med å få full efekt fra batteriene. Her er det og mange meninger om rett fremgangs måte. Noen mener at metoden med å kjøre batteriene tomme
For at vi skal være sikker på at snakker om det samme bør vi definere uttrykk som "kjøre batteriene tomme". En standard som brukes av produsentene for å definere når et batteri er tomt er 1,75V pr celle ved 25 grader og strøm C/20. C er batteriets kapasitet (måles i Ah)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: mx på lørdag 01. mai 2010, klokken 12:50
Når det gjeller bruk av flere ladere har jeg ikke forstått hvordan carcomputer da får målt hvor mye lading batteriene får.
Skal prøve å utfylle Bosonics svar: carcomputeren måler bl.a. strømmen gjennom shunten. Når du bruker separate ladere kobles den "nederste" slik at strømmen fra den går gjennom shunten; den "nederste" separatladerens minus kobles til på samme sted som Zivan-laderens minus. OBS! Dobbeltsjekk at shunten er koblet til minuspolen på batteriet! Carcomputeren vil anta at det er denne strømmen som tilføres alle batteri-blokkene. Det vil bli et avvik dersom det er forskjell på batteri-blokkene, men forhåpentligvis ikke så stort at det blir et problem.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på mandag 03. mai 2010, klokken 21:18
    * 400 - 500 cycles with 50% depth of discharge (partial discharge)
    * 1000 and more cycles with 30% depth of discharge (shallow discharge)

På et 100Ahr batteri vil dette tilsvare 45000 Ahr ut vad 50% discharge, og over 100000 Ahr ut ved max 30% discharge, så definitivt en fordel å lade ofte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

Takker for alle gode svar.
Dette oppklarte en hel del. Ihvertfall at man ikke skal spare på ladingen og lade så fort man får annledning til det.
Jeg trodde at det var i det øverste delen av ladingen at batteriene ble utsatt for overspenning som er skadelig. Spesielt da ved temperaturer fra +10°C og nedover.

Jeg er ikke sikker på hva som er konklusjonen på hva som er å foretrekke,  bruke original lader eller enkelt ladere. Der sier jo bosnic klart at det er å fortrekke, mens EL RAYO sier at elbilnorge har den beste løsningen.

Hva med ballangsering er ikke det noen aktuell problem stilling.
Fikk intrykk fra tidligere poster at det er til stor hjelp for batterienes helse og varighet.
Samtidig er det noen som gir utrykk for at det bare hjelper dersom det er  2 eller 3 batt i serie.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Rav4_EV

I utgangspunktet er det riktig som Bosonic hevder at en lader per batteri er det beste.
Men det avhenger at laderne er egnet for akkurat denne bilens oppsett.
Fordi Buddy har en DC/DC innkoblet konstant, må nødvendigvis laderne kunne levere en "float" lading etter at batteriene er fullt oppladet. Ellers vil batteriene tømmes ved noen dagers stillestans.
Deretter må man sørge for at tilkobling på 230 volt siden er dimensjonert etter disse ladere.
Som regel har slike enkle 12 volts ladere en meget dårlig effektfaktor, og muligens må opplegget endres for å få tilstrekkelig sikkerhet.
Verre en orginalsystemet blir det neppe, men enhver ombygging må gjøres i.h.h.t regelverk.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

El rayo

#13
Sitat fra: mx på tirsdag 04. mai 2010, klokken 13:58
EL RAYO sier at elbilnorge har den beste løsningen.
Jeg unngikk med hensikt uttrykket "beste løsningen". Jeg tror Elbil Norges løsning er den billigste løsningen for bileieren over tid - iberegnet prisen for verkstedarbeid med batteribytte. Iberegnet er også at alle nye batteri-blokker som settes i hver bil er så like som mulig.
Sitat fra: El rayo på mandag 03. mai 2010, klokken 21:18
Tror Elbil Norge har kommet fram til den mest kost/effektive løsningen for sluttbrukeren. De har bortimot 15 års praktisk erfaring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

#14
Ettersom jeg har skrevet om balanserere tidligere vil jeg kommentere:

Om det passer best med enkeltladere eller balanserere vil også ha sammenheng med kjøre og lademønster. Hvis bilen normalt kun lades hver kveld/natt og du har god tid på ladingen kan du for eksempel kjøpe 6 stk C-tek Zafir 45, dette vil koste mindre enn 3.000,- De lader med 3,6A.
Disse kan kobles permanent til batteriene og ligge bak sammen med Zivan laderen. Hvis strømtilkoblingen  i framskjermen blir oppgradert kan de også kobles permanent til den samme tilførselen som Zivan laderen bruker, dette forutsetter da en 16 A kurs. Zivan laderen kan gå via en enkel vri-tidsbryter (beregnet for utendørs bruk), denne stiller en på slik at Zivan ikke blir ferdig, C-tek laderne fullfører med 3,6 A og vedlikeholdslader uansett hvor lenge bilen blir stående. Tilkobling til lading blir da å sette i ladekabel og så vri på tidsbryteren til et passelig antall timer, avhengig av hvor langt en har kjørt. Man trenger ikke engang slå på de små laderne, så lenge de har 12v husker de hvilket program de er inne i. (man kan velge 0,8 ev 3,6A ev vinter, vinter gir forhøyet spenning, 14,7v)
De vil starte sin bulklading umiddelbart, men i disse store batteriene vil ikke dette bidra til så høy spenning at Zivan vil tro batteriene er fulle.
(har ikke testet dette)
Kan ikke forstå annet enn at dette må bli både trygt og lovlig.
(Jeg hadde en C-tek permanent tilkoblet til 12v batteriet i Thinken i hele vinter, den hentet strøm fra traksjonsbatteriet og jobbet sammen med dc-dc, slo seg på etter behov. Dette fungerte veldig fint.)

Men hvis man kjører mange småturer gjennom døgnet og lader litt nå og litt da vil en ikke rekke å lade ferdig på denne måten, da kan 5 balanserere være en god ide. En fordel med dette blir at her trenger en ikke tenke idet hele tatt, de gjør jobben helt på egen hånd, de flytter strøm (opptil 5A) så lenge det er spenningsforskjell.
En annen fordel er at de har dioder som viser hva de gjør, dermed er det fint om de kan plasseres synlig. De vil da varsle med blinking hvis det er et batterisett som skiller seg ut. En tredje fordel er at de jobber også etter at ladingen er ferdig. Et batteripar som er noe svakere enn de andre vil bli etterfylt mens du kjører eller parkerer uten lading.
En ulempe blir vel at bilens computer ikke vil ha riktige data på enkeltparene.
Jeg har kun prøvd ut balanserere i et 4x12v system, men kan ikke forstå annet enn at det vil fungere også ved 6x12v.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA