Batterivarmer

Startet av Cowboystrekk, onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:49

« forrige - neste »

Gambo Turbo

Samme erfaring her. 7 grader ute, bilen har stått utendørs og ladet hele dagen. Batteri ca 70% fullt når jeg begynner å kjøre. Ser at regen er begrenset. Dog ikke så mye, men tar 15 minutter før den oransje linjen forsvinner.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på torsdag 07. november 2013, klokken 17:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 15:44
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 07. november 2013, klokken 15:38
Hva skjer hvis man da setter bilen til lading i kaldt vær, kalde batterier og lader med 3kW? Hvor skal bilen da få de resterende 3kW fra?
Tror ikke den trekker strøm fra batteriet for å varme batteriet når du er koblet til nettspenning, kun om du fyrer opp kupevarmen.

I USA meldes det at de på 110V skikkelig kalde dager ikke ser noe lading i det hele tatt. Om ikke jeg husker feil snakker vi ca om 7-900w (husker ikke ampere), noe som betyr at i streng kulde går fort bortimot 1kW for å holde batteriet temperert for lading.
Kan være annerledes for EU spec biler, siden vi har kraftigere batterivarmer. Så om US spec aldri når ladetemp, så betyr ikke det at det vil gjelde oss.
Her tror jeg du misforstår innlegget mitt. Poenget er at de skraleste 110V uttakene i USA leverer så lite ladeeffekt at batterivarmeren bruker alt (da hjelper det ikke om batterivarmeren er kraftigere i Europa, for det er tilført effekt som begrenser ikke hva batterivarmeren maksimalt kan levere).

Standard 110V uttak i USA er 15A, men jeg er usikker på om problemet med ladetemp gjaldt 15A eller noe mindre. 15A tilsvarer å justere bilen ned til 6-7A i Norge :)

Så spørsmålet blir - hva slags ladehastighet vil vi se her på berget om batteriet er kaldt, utetemp er -20 og laderen stilles til 6A :) Det finner vi ut til vinteren!

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eledille

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 18:53
Så spørsmålet blir - hva slags ladehastighet vil vi se her på berget om batteriet er kaldt, utetemp er -20 og laderen stilles til 6A :) Det finner vi ut til vinteren!
Hvis batteriet har rukket å komme ned på -20 og du prøver å lade på 6 A så vil det i hvert fall ta minst tre timer før den i det hele tatt begynner å lade :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA