Batterivarmer

Startet av Cowboystrekk, onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:49

« forrige - neste »

Øyvind.h

Batteriet må sikkert holde en viss temp når det lades, men den tempen er tydeligvis lavere enn minimumstemperatur for maks regen.
Jeg opplever også ofte at regen er begrenset, og har en sjelden gang i blant opplevd begrensning på makseffekt.

Blir spennende å se når vi snakker 10-15 minusgrader ute. Det skulle definitivt vært en måte å varme både kupe og batteri skikkelig opp før man skal kjøre avgårde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Yagi på torsdag 07. november 2013, klokken 08:41
I disse dager er det 2-3 grader i mitt distrikt. Med tur til og fra jobb på ca 30 min hver vei - betyr det at jeg kjører med regenbegrensning 80% av tiden. Har erfart at etter en natt i ca 5 minus er det absolutt ingen regen den første tiden selv om bilen stod på lading de 4 siste timene før kjøringen startet.

Med hvor mange ampere ladet du da? 13A? Mulig dette er så lav strømstyrke at batterioet ikke blir varmt nok til å kunne motta re gen. Mulig lading ved f.eks 32A varmer batteriet mer og dermed muligjør mottak av re gen raskere.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

sindrej

Sitat fra: Maartensommer på onsdag 06. november 2013, klokken 21:41
I menyen er det et "Winter program" eller lignende hvor bla.a. varme i baksetet og vindusviskerne kan aktiveres.  Jeg har ikke sjekket dette så nøye, men er det mulighet for å styre batteritemp her?

Var forresten i kontakt med Amsterdam i dag ettersom jeg får TMPS varsling hele tiden etter skift til vinterhjul.  Han jeg snakket med kunne ofrtelle at en ny SW blir distribuert om ca 14 dager.  Noen av featurene skulle være manuell kalibrering av TMPS, regulering av makshastighet (for de som har barn m/lappen).  Det jobbes også med et vinterprogram hvor man reduserer motorkraft ved start, men dette ville ikke bli klar til denne oppdateringen.
14 dager ja ... to uker det tilfeldigvis.  Da er det jo bare spm og det er Teslauker da.  Jeg har også hørt at neste hovedrelease vil ha mulighet for TPMS kalibrering, men om den kommer om 14 dager og det fort tar 14 dager før en får den installert (gjorde ihvertfall det med meg sist) så er det vel mye som tyder på at en må bare bite i det sure eplet og ta seg en tur på service center likevel.

eledille

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 10:12
Batteriet må sikkert holde en viss temp når det lades, men den tempen er tydeligvis lavere enn minimumstemperatur for maks regen.

Det er jeg klar over, men jeg trodde at minimumstemp for lading ga omtrent 20-30 kW regen. Yagis info tyder jo på at minimumstemp som tillater lading gir nesten null regen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Yagi

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 07. november 2013, klokken 10:22
Med hvor mange ampere ladet du da? 13A? Mulig dette er så lav strømstyrke at batterioet ikke blir varmt nok til å kunne motta re gen. Mulig lading ved f.eks 32A varmer batteriet mer og dermed muligjør mottak av re gen raskere.
Først 2 timer med 10A og deretter 2 timer med 13A. Er et par uker siden - men jeg startet høyt oppe på fjellet, så jeg husker jeg syns det var litt ergelig at jeg ikke fikk dyttet særlig mange av de høydemetrene inn i batteriet på vei ned.  ::)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Yagi

Prøver å forstå dette med varming av batteriet, så jeg lastet ned VisibleTesla for om mulig å se hva den sier.  Nå er det vel en og en halv time siden jeg satte bilen på lading, ute er det 2 varmegrader, og helt siden starten har "Battery Current" ligget på mellom 6,9A og 7,2A (se vedlagt bilde). Betyr det at hele differansen mellom 13A og 6,9A brukes til å varme opp batteriet?
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model X 100D

eledille

Nei, det er helt sikkert ferdig likerettet og regulert opp til batterispenning. Hvis man kunne sett batterispenning også så ville du kunne regne ut hvilken effekt som faktisk går inn i batteriet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Yagi

Sitat fra: eledille på torsdag 07. november 2013, klokken 14:28
Nei, det er helt sikkert ferdig likerettet og regulert opp til batterispenning. Hvis man kunne sett batterispenning også så ville du kunne regne ut hvilken effekt som faktisk går inn i batteriet.
Aha.  Og litt off-topic i denne tråden; men når jeg setter på varmeapparatet faller "Battery Current" til -8.0A (dokumentasjonen til VisibleTesla har denne forklaringen til "Battery Current": "The current flowing into the battery (or out if negative)") Og da er det ihvertfall ikke mye igjen til varming av selve batteripakka...
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model X 100D

Øyvind.h

Varmeelementet trekker ca 6kW, så når du forer bilen med 3kW AC må resten hentes fra batteriet :)

Da blir det snaut 3kW som trekkes fra batteriet.

Det er grunnen til at jeg gjerne skulle hatt 32A enfas på plass før vinteren setter inn (mangler adapter....)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 15:32
Varmeelementet trekker ca 6kW, så når du forer bilen med 3kW AC må resten hentes fra batteriet :)

Da blir det snaut 3kW som trekkes fra batteriet.

Det er grunnen til at jeg gjerne skulle hatt 32A enfas på plass før vinteren setter inn (mangler adapter....)

Skulle gjerne visst hvor lenge den trekker 6kW for å varme batteriene. Man skulle jo tro at etterhvert som batteripakken ble varm så ville ladingen i seg selv være tilstrekkelig til å holde batteripakken varm.

Hvis batterivarmeren trekker kontinuerlig 6kW har vi jo et problem etterhvert gitt at man kun har 13A / 3kW tilgjengelig :)

Hva skjer hvis man da setter bilen til lading i kaldt vær, kalde batterier og lader med 3kW? Hvor skal bilen da få de resterende 3kW fra?

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Øyvind.h

Jeg er ikke sikker på om batterivarmeren er inkludert i de 6kW`ene, eller om den kommer i tillegg. Trekket på 6kW starter når du fyrer opp klimaanlegget, men bilen min varsler ikke om oppvarming av batteri før jeg har kjørt et par minutter. Så det kan hende batterivarmen kommer på toppen. Enkelte har forsøkt å måle dette i USA og meldt om trekk på opptil 12kW, men den målingen er langt fra sikker.
VW ID4 GTX 2023

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 07. november 2013, klokken 15:38
Hva skjer hvis man da setter bilen til lading i kaldt vær, kalde batterier og lader med 3kW? Hvor skal bilen da få de resterende 3kW fra?
Tror ikke den trekker strøm fra batteriet for å varme batteriet når du er koblet til nettspenning, kun om du fyrer opp kupevarmen.

I USA meldes det at de på 110V skikkelig kalde dager ikke ser noe lading i det hele tatt. Om ikke jeg husker feil snakker vi ca om 7-900w (husker ikke ampere), noe som betyr at i streng kulde går fort bortimot 1kW for å holde batteriet temperert for lading.
VW ID4 GTX 2023

Yagi

Etter ladingen beskrevet over (med varming av kupeen de siste minuttene) stod regen-begrensningen på 30kW da jeg startet å kjøre. Dette til tross for at bilen da hadde stått på lading (13A) ca 3,5 timer. Fikk ingen melding om "battery heating", og på de 20 km jeg kjørte rakk streken å flytte seg fra 30kW til ca 40kW.
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model X 100D

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 15:43Enkelte har forsøkt å måle dette i USA og meldt om trekk på opptil 12kW, men den målingen er langt fra sikker.
Det stemmer i forhold til hva VisibleTesla rapporterer. Har sett opp mot 30 A battery current.

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. november 2013, klokken 15:44
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 07. november 2013, klokken 15:38
Tror ikke den trekker strøm fra batteriet for å varme batteriet når du er koblet til nettspenning, kun om du fyrer opp kupevarmen.

I USA meldes det at de på 110V skikkelig kalde dager ikke ser noe lading i det hele tatt. Om ikke jeg husker feil snakker vi ca om 7-900w (husker ikke ampere), noe som betyr at i streng kulde går fort bortimot 1kW for å holde batteriet temperert for lading.
Kan være annerledes for EU spec biler, siden vi har kraftigere batterivarmer. Så om US spec aldri når ladetemp, så betyr ikke det at det vil gjelde oss.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA