Ladeluke høyre side

Startet av ashy, lørdag 08. juli 2023, klokken 18:20

« forrige - neste »

sjokomelk

Ladeluke bak venstre forhjul, og foran venstre fremdør er "normalen" i USA siden man der må parkere med nesa inn overalt, og ladestolpene (selv AC-lading) har alltid fast kabel. Bare se på Chevy Volt og Ford Focus som var tidlig ute. Tesla var raringen som hadde ladeporten på venstre side bak. Det gir fortsatt problemer når man vil lade f.eks. utenfor et kjøpesenter, siden man må kjøre mot kjøreretningen på parkeringsområdet og rygge inn på plassen foran ladestolpen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Nå kom Tesla Model S før både Chevy Volt og Ford Focus, så hvem som er "raringen", kan man alltids spørre om.

Og generell anbefaling er at man rygger inn, og er også derfor SuC-plasser der man skal inn i luke, er laget slik at man rygger inn.

Kan ikke se noen grunn til å kjøre i mot kjøreretningen fordi man må rygge inn. Det må i tilfelle bero på dårlige sjåfører.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 08. august 2023, klokken 22:36Og generell anbefaling er at man rygger inn, og er også derfor SuC-plasser der man skal inn i luke, er laget slik at man rygger inn.

Greia er at i USA er vanligvis parkeringsplasser lagt opp til å kjøre inn. Dette fordi de kun har skilt bak, og politiet skal kunne sjekke skiltene ved å kjøre rundt på parkeringsplasser.

Det er ihvertfall det jeg har fått høre der borte. Nå er det sikkert variasjoner mellom stater.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. august 2023, klokken 08:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 08. august 2023, klokken 22:36Og generell anbefaling er at man rygger inn, og er også derfor SuC-plasser der man skal inn i luke, er laget slik at man rygger inn.

Greia er at i USA er vanligvis parkeringsplasser lagt opp til å kjøre inn. Dette fordi de kun har skilt bak, og politiet skal kunne sjekke skiltene ved å kjøre rundt på parkeringsplasser.

Det er ihvertfall det jeg har fått høre der borte. Nå er det sikkert variasjoner mellom stater.
Ingen som fortalt meg det da jeg var over. Og jeg rygget konsekvent inn. Gikk helt fint, og aldri var det så trangt eller så dårlig lagt opp at jeg måtte kjøre mot noe fartsretning.

Det aller største problemet jeg opplevde, foruten at leiebilen streika pga 12V-batteriet som tømte seg, var å huske hvor man parkerte. Ja, man leste selvsagt av felt-merkinga og prøvde å notere seg plassnr. og om det fantes, samt ca hvor den var.

Men de hadde jo parkeringsplasser på minst 2 sider av hvert kjøpesenter, så av og til ble man forvirret på hvor man var i forhold til rett inngang på kjøpesenteret. :)

Vi landet på JFK, besøkte slekt av ekskona som bodde i Washington-området. Tok oss tur til New York og kjørte derifra opp til Buffalo og de berømte "Viagra Falls" (Niagara Falls) og også en tur innom Skylon Tower, et tårn med roterende restaurant øverst, og denne befant seg på Canadisk side.

Deretter ned til Florida for noen dager, før vi returnerte til familien i Washington og senere tok turen hjem igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. juli 2023, klokken 07:13
Sitat fra: Gazer75 på mandag 24. juli 2023, klokken 05:22Kjem ikkje på nokon andre enn Tesla i farten som har venstre bak.
Polestar 2 bl.a.

Og Volvo... ;)

Porsche Taycan har som standard på venstre side foran, som er fint, for da kan den bare rygge inn, så blir det en Tesla. :D Både Porsche Taycan og Audi Q8 kan foe øvrig leveres med Type2 på begge sider, foran.

Tenker det er beste å sette kontaktene midt på innerst. Så må noen rygge inn, men alle får ladet greit uten å gå rundt hele bilen hver gang. Med mindre plassene er svært grunne. Eller man ønsker å bruke innerste del til lagring. Da vil jeg si midt på veggen på venstre side.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på fredag 11. august 2023, klokken 22:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. juli 2023, klokken 07:13
Sitat fra: Gazer75 på mandag 24. juli 2023, klokken 05:22Kjem ikkje på nokon andre enn Tesla i farten som har venstre bak.
Polestar 2 bl.a.

Og Volvo... ;)

Porsche Taycan har som standard på venstre side foran, som er fint, for da kan den bare rygge inn, så blir det en Tesla. :D Både Porsche Taycan og Audi Q8 kan foe øvrig leveres med Type2 på begge sider, foran.

Tenker det er beste å sette kontaktene midt på innerst. Så må noen rygge inn, men alle får ladet greit uten å gå rundt hele bilen hver gang. Med mindre plassene er svært grunne. Eller man ønsker å bruke innerste del til lagring. Da vil jeg si midt på veggen på venstre side.
Hyundai Ioniq 28 kWh OG 38 kWh har begge ladeluka på bakre venstre. Oo er flere, men kommer ikke på i farten. Jeg la ut link til en oversikt i lengre opp i denne diskusjonen, innlegg #9 (klikk på linken, står langt nede i artikkelen).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: elektro på fredag 11. august 2023, klokken 22:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. juli 2023, klokken 07:13
Sitat fra: Gazer75 på mandag 24. juli 2023, klokken 05:22Kjem ikkje på nokon andre enn Tesla i farten som har venstre bak.
Polestar 2 bl.a.

Og Volvo... ;)

Porsche Taycan har som standard på venstre side foran, som er fint, for da kan den bare rygge inn, så blir det en Tesla. :D Både Porsche Taycan og Audi Q8 kan foe øvrig leveres med Type2 på begge sider, foran.

Tenker det er beste å sette kontaktene midt på innerst. Så må noen rygge inn, men alle får ladet greit uten å gå rundt hele bilen hver gang. Med mindre plassene er svært grunne. Eller man ønsker å bruke innerste del til lagring. Da vil jeg si midt på veggen på venstre side.
Porsche Taycan har som standard Type 2 foran til venstre og Type 2 / CCS foran til høyre. Det gjør at man er veldig fleksibel med tanke på parkering og plassering av ladebokser.

CCS foran til høyre passer veldig godt når man lader på Tesla SC, bare å kjøre inn.

Ellers enig i at ladeboks plassert midt på innerst er beste plassering i fellesgarasjer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA