Ladeluke høyre side

Startet av ashy, lør 08. jul 2023, kl. 18:20

« forrige - neste »

ashy

Vi skal bestemme hvor ladeboksene skal settes opp i garasjene i borettslaget. Jeg har sjekket litt raskt og det ser ut som mange elbiler har ladeluke midt frem, venstre side langt frem eller venstre side langt bak. Er det biler som har ladeluke på høyre side?

hELgenen

Sitat fra: ashy på lør 08. jul 2023, kl. 18:20Vi skal bestemme hvor ladeboksene skal settes opp i garasjene i borettslaget. Jeg har sjekket litt raskt og det ser ut som mange elbiler har ladeluke midt frem, venstre side langt frem eller venstre side langt bak. Er det biler som har ladeluke på høyre side?

Ja,de fleste elbiler produsert i Europa har høyre. VW,Audi,Skoda,Mercedes osv.
Mitt tips : Plasser lader helt innerst eller helt ytterst ved plassen der bilen skal stå.

TB

I borettslag / sameie vil det gjerne være en del å spare på å gjøre monteringen praktisk. Vil være en fordel om ladeboksen står slik til at den ikke lett skades når en kjører inn eller ut av plassen. Blir fort kostbart om ladeboksen må byttes.

Ladeluken kan være på ulike steder på ulike biler. Noen kjører inn, andre rygger inn (som gjerne blir regnet som mer trafikksikkert.)

En lengre ladekabel løser alle ulike varianter, slik at alle beboere kan lade sin bil uansett hvor ladeluken er montert.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Vollis47

Ikke plasser ladeboksene etter bilen du har i dag. Neste år har du kanskje ny bil hvor ladeluken er plassert en annen plass.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

turfsurf

Sitat fra: TB på lør 08. jul 2023, kl. 23:02En lengre ladekabel løser alle ulike varianter, slik at alle beboere kan lade sin bil uansett hvor ladeluken er montert.
I motsetning til hurtiglading så er lange kabler på saktelading ikke noe problem, så dette er ett godt råd. 7.5m holder stort sett, men 10m kan fort være like greit.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Tolker spørsmålet til trådstarter at flere ladebokser skal monteres, og dermed hva som skal være standard plasseringen for alle. Dermed er det ulike bilmodeller idag, og vil bli nye typer senere.

Har erfaring fra montering av ladebokser i borettslag, der ladeboks med type 2 kontakt, og løs kabel er løsningen.
Ikke noe problem med 5, 7, 10 meter ladekabel - kabelen kan også henges opp, slik at den er klar til bruk.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

geear

Jeg ville hatt ladeboksene på en av disse to plasseringene, i prioritert rekkefølge:

1. Ca. en meter inn fra åpningen på venstre sidevegg (hvis det finnes)
2. Midt på innerste vegg.

Fordelen med ytterst er at det ikke blir plagsomt å måtte gå helt inn på endevegg, iallfall om det også er plass til å lagre ting inni der. Går man ut der man kjører inn så er det mest praktisk å plugge i nærmest mulig åpningen.

Noen må rygge og noen må kjøre front inn med begge disse løsningene, men sannsynligvis vil alle få ladet selv med en fire meters kabel.

Gazer75

Plassert midt på bakvegg er heilt klart mest nøytralt. Alt anna bli berre rot. Bilar har lading framme og bak, og ikkje minst både venstre og høgre side.

Som fleire har sagt så får ein tak i ulike lengder på kabel.
Kabelen som var med Golf GTE som fattern har er lang nok til at dei kan rygge inn og fortsatt nå heilt fram til porten under logoen framme.

Plassering av ladeport er eit rot utan like.
Audi venstre framme
Hybridar framme eller venstre framme.
Kjem ikkje på nokon andre enn Tesla i farten som har venstre bak.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på man 24. jul 2023, kl. 05:22Kjem ikkje på nokon andre enn Tesla i farten som har venstre bak.
Polestar 2 bl.a.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på man 24. jul 2023, kl. 07:13
Sitat fra: Gazer75 på man 24. jul 2023, kl. 05:22Kjem ikkje på nokon andre enn Tesla i farten som har venstre bak.
Polestar 2 bl.a.
Ioniq 28 kWh og 38 kWh, bare sånn jeg kom på nå i farten.

Tyske og andre europeiske biler er vel fort høyre bak eller enten venstre eller høyre foran. Har man høyre foran, er det ofte bare å rygge inn eller kjøre snuten inn alt etter hvordan stolpen er plassert.

Normalt er vel laderne plassert for at man skal rygge inn med Tesla, og da blir det snute inn med de på høyre foran, og gjerne kjøre så langt frem og så langt til høyre som man klarer/tør.

Og samme for oss med laderen i fronten, som Kona, e-Niro, e-Soul, MG-bilene mm. Kanskje må vi gå inn litt langt til venstre for å vri snuten inn mot høyre pga kabel-lengden, men det må jeg ofte på Ionity uansett.

Men dette finnes vel en haug tråder om allerede, for den som gidder å lete. ;)

Edit: en god og lang liste her, selv om den ikke er helt oppdatert på de nyeste bilene (sist oppdatert 24.02.22):

https://elbil.no/slik-bor-du-oppfore-deg-med-ikke-tesla-pa-tesla-superlader/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på man 24. jul 2023, kl. 14:39Kanskje må vi gå inn litt langt til venstre for å vri snuten inn mot høyre pga kabel-lengden, men det må jeg ofte på Ionity uansett.
No er dette ein tråd om kor ein bør sette ladeboks ved parkeringsplass i garasje i burettslag/sameige.
Kort kabel er jo ikkje problemet der.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på man 24. jul 2023, kl. 16:53
Sitat fra: RJK på man 24. jul 2023, kl. 14:39Kanskje må vi gå inn litt langt til venstre for å vri snuten inn mot høyre pga kabel-lengden, men det må jeg ofte på Ionity uansett.
No er dette ein tråd om kor ein bør sette ladeboks ved parkeringsplass i garasje i burettslag/sameige.
Kort kabel er jo ikkje problemet der.
OK, ser det nå. Jeg leste først og fremst overskriften, og så kom spørsmålet om hvilke andre biler som har ladeluken bake til venstre, som var utgangspunktet for svaret. Men ser nå at den delen om hvordan man kjører inn, blir malplassert og uvesentlig.

Vil da skyte inn at her kommer det jo selvsagt an på om garasjeanlegget har god nok plass på begge sider av bilen, noe jeg ikke hadde i en garasjerekke der jeg bodde før.

Der måtte man parkere annenhver med rumpa inn, og jeg som hadde plassen helt til venstre, måtte altså så nært veggen som jeg overhode turte. Og jeg var alltids så nært, at ingen hadde grunn til å klage, da jeg måtte felle inn speilene rett før jeg passerte portåpningen, og så felle ut igjen når jeg var innenfor, for å se hvor nært jeg var.

Når jeg var langt nok bake, var det å folde inn speilene og så vri fronten nærmere veggen. Nå er det få biler man hadde fått inn der pga krav til max bredde på bilen, men det åpnet altså ikke for å ha ladeport på høyre side for min del, eller forsåvidt de andre naboene heller, for det var enten murvegg eller naboens høyreside så tett inntil egen høyreside. Og så delte man venstresiden med naboen, for å komme inn og ut av bilen.

Men som sagt, gitt at dere ikke har dette problemet, så vil jeg si at lader på bakveggen sentrert per plass og greit over panserhøyde, er det beste. Da kan egen kabel kjøpes i lengden man ønsker basert på bilen man har og om man velger å kjøre snute inn, eller følger generell anbefaling om alltid å rygge inn.

Da blir plassering av ladeport på bilen uvesentlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på man 24. jul 2023, kl. 17:15Men som sagt, gitt at dere ikke har dette problemet, så vil jeg si at lader på bakveggen sentrert per plass og greit over panserhøyde, er det beste. Da kan egen kabel kjøpes i lengden man ønsker basert på bilen man har og om man velger å kjøre snute inn, eller følger generell anbefaling om alltid å rygge inn.

Da blir plassering av ladeport på bilen uvesentlig.
Enig, da kan man bare ha en 10m kabel og legge / henge den opp ved siden av der ladeporten er.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på ons 12. jul 2023, kl. 18:10Jeg ville hatt ladeboksene på en av disse to plasseringene, i prioritert rekkefølge:

1. Ca. en meter inn fra åpningen på venstre sidevegg (hvis det finnes)
2. Midt på innerste vegg.

Geear :+1: Enig i din prioritering og i mange (de fleste kansje?) tilfeller er det nok da din nr 2 som velges. Alt annet enn de to blir bare tull siden alle skal settes opp likt.

E_S

Det virker som en eller annen side bak blir mer og mer normalen, så det er nok det gunstigste. Åndssvake plasseringer som på Taycan og e-tron hadde jeg sett helt bort fra, det blir forhåpentligvis aldri særlig utbredt.
:)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA