Skiltlesing igjen (sorry, not sorry)

Startet av Hjortefot, mandag 03. april 2023, klokken 16:41

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på mandag 22. mai 2023, klokken 21:13Jeg kjører daglig på en 80 km/t-vei hvor jeg på deler av den kan regulere hastigheten høyere, men ikke på hele veien. Kan neppe kategoriseres som motorvei.
Ja, samme her. Men i3ene vi har hatt var akkurat på samme vis på samme strekninger. Og de hadde CC fra MobilEye. Så dette er nok data fra en database.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#61
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mai 2023, klokken 21:06
Sitat fra: Mobileum på mandag 22. mai 2023, klokken 20:36Og enn annen merkelighet er at AP i Tesla ikke lar seg overstyre på noen strekninger, mens det på andre strekninger ikke er slike restriksjoner.
Dette går jo på hvordan Tesla klassifiserer veiene. Alt som er klassifisert som motorvei får man overstyre fartsgrensen på.

Men de tilfellene hvor fartsgrensen endres fra 100 til 30 kunne vært unngått. Fartsgrensen går vel aldri ned med mere enn 20km/t om gangen, så endringer fra 80 til 30 eller 100 til 50 kan man trygt ignorere.
Max 20 km/t ned av gangen, er vel fjernet, eller?

Står det her:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/03/08/overingenior-nedtrapping-av-fartsgrenser-skal-ikke-brukes/

Kopi:

Tidligere ble nedjustering av hastighet skiltet trinnvis med 20 kilometer i timen av gangen.
– En gang i tiden var det krav om dette, men det er tatt bort i dagens regelverk. Nedtrapping av fartsgrenser skal ikke brukes, sier overingeniør Raymond B. Larsen, avdeling trafikksikkerhet og skiltforvaltning, Viken fylkeskommune.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 23. mai 2023, klokken 06:55
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mai 2023, klokken 21:06
Sitat fra: Mobileum på mandag 22. mai 2023, klokken 20:36Og enn annen merkelighet er at AP i Tesla ikke lar seg overstyre på noen strekninger, mens det på andre strekninger ikke er slike restriksjoner.
Dette går jo på hvordan Tesla klassifiserer veiene. Alt som er klassifisert som motorvei får man overstyre fartsgrensen på.

Men de tilfellene hvor fartsgrensen endres fra 100 til 30 kunne vært unngått. Fartsgrensen går vel aldri ned med mere enn 20km/t om gangen, så endringer fra 80 til 30 eller 100 til 50 kan man trygt ignorere.
Max 20 km/t ned av gangen, er vel fjernet, eller?

Står det her:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/03/08/overingenior-nedtrapping-av-fartsgrenser-skal-ikke-brukes/

Kopi:

Tidligere ble nedjustering av hastighet skiltet trinnvis med 20 kilometer i timen av gangen.
– En gang i tiden var det krav om dette, men det er tatt bort i dagens regelverk. Nedtrapping av fartsgrenser skal ikke brukes, sier overingeniør Raymond B. Larsen, avdeling trafikksikkerhet og skiltforvaltning, Viken fylkeskommune.

Flott, da blir det noen "slam dunk" etterhvert når sjåføren som ligger fremst i 80-sona, ser 40-skiltet og tråkker på bremsa, mens bilen bak er ufokusert og ikke ser skiltet. Spesielt der man går inn i kryss temmelig rett bak en noe uoversiktlig sving.

Ikke at vi har så mange steder nå hvor fartsgrensen endrer seg slik pga at noen har tenkt før. Men merkelig at de fjerner slike fornuftige regler for å spare "småpæng", når de holder nullvisjonen så høyt oppe.

Jeg trodde nemlig nullvisjonen var rettesnoren for å bygge for å redusere faren for at ulykker skal inntre, og for de som likevel skjer, i så lav hastighet som mulig for å redusere skadeomfanget.

Men å skrike opp gjør de, om 120 km/t-grense på veier som er bygget for å takle slike hastigheter, nei det kan vi ikke ha noe av. Helst skal vi ned til 70 eller 80 selv langs europaveiene for "fart er fali' det".

Fornuft og konsekvenstenkning står for forfall, spør du meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hjortefot

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. mai 2023, klokken 07:51Fornuft og konsekvenstenkning står for forfall, spør du meg.
Vel.. Den vanlige løsningen nå er at du kommer kjørende i 80-sone og får varsel om "50-sone om 150 meter" og så blir det stille og rolig 50-sone om 150 meter. Uten å måtte dille med en 60-sone imellom. Jeg tror ikke dette har ført til verdens undergang foreløpig.  ;D

Dette er til og med noe bilen min som regel takler fint. Den visualiserer "50-sone om 150 meter"-skiltene (som 50) og holder fartsgrensa på 80(!) Tipper den neppe leser norske underskilter, så her er det kartdata i bruk i en herlig frekk kombinasjon med skiltlesing, der skiltet korrekt blir nedprioritert mot kartdata.
Model 3 LR - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA