Skiltlesing igjen (sorry, not sorry)

Startet av Hjortefot, mandag 03. april 2023, klokken 16:41

« forrige - neste »

Hjortefot

På ellers kjedelige veier, er den vanligste irriterende feilen autopiloten gjør å insistere på feil fartsgrenser. Det er iallfall min erfaring. Så for å sjekke status tok jeg meg en søndagstur Trondheim - Steinkjer. En strekning på E6 med et rikholdig utvalg av fartsgrenser og midlertidige fartsgrenser pga. veiarbeid. Skulle være godt representativ for Norge generelt.

Konklusjonen er tydelig. Min Tesla er ikke i stand til å se eller lese et eneste fartsgrenseskilt med dagens software. Jeg passerte forbi ca. 100 både midlertidige (gule) og permanente (hvite) fartsgrenseskilt, og to semipermanente (hvite ved en midlertidig rundkjøring rett sør for flyplassen på Værnes).

Alle permanente skilt ble visualisert på skjermen. Ingen midlertidige eller semipermanente skilt ble visualisert. Altså leser bilen min IKKE skilt, men har dem plottet inn i kartdata.

Et artig bonusfaktum er at fartsgrensene også ligger inne i kartdata, og den informasjonen er uavhengig av skiltene den har i kartdata, så bilen har ingen skrupler med å visualisere et skilt og tilsynelatende ignorere hva som står på skiltet. Skiltene i visualiseringen er kun til pynt, men som regel stemmer det overens. Men selvfølgelig ikke for midlertidig skilting. Ikke en eneste midlertidig eller semipermanent nedsettelse av fartsgrense ble registrert. 100 % ignorering.

Jeg kjører for tiden en 2019 Model 3 som er betalt for alt av FSD og oppdatert til nyeste tilgjengelige versjon av all software, og kjøreturen skjedde 2. april 2023, og det aller meste av turen skjedde på "navigate on autopilot". Det var sol, tørt og rundt 0 grader. For ordens skyld.

Fortell meg hvorfor jeg tar feil!  :)
Model 3 LR - 2019

OlaM

Jeg er helt enig. Det eneste jeg tror du tar feil på er at den kun leser fartsgrenser fra kartdata. Det er av og til så borti natta, at det ikke finnes noen offentlig tilgjengelige datasett som kan ha hatt så dumme feil. Etter en oppdatering fikk jeg et stykke med 100-sone der det er 70 og som var korrekt indikert som 70 før. Fikk også en bit 70 i min lokale 40-sone.

Min gjenkjenner en god del midlertidige 50-soner langs E16, men samtidig insisterer den på at lange strekk som alltid har vært 80 heller skal være 70. I stedet for å bare hente disse dataene fra Vegvesenets gratis, åpne database så har de prøvd å være lur på en eller annen måte. Det er gjerne når man prøver å være lur at man gjør det virkelig dumme.

Den er forresten også redd for kjegler og andre refleks-objekter i veikanten, selv om effektiv veibredde er lik som før. Da skal farten ned 20 km/t.
'21 3LR

Hjortefot

Jeg har Tesla mistenkt for å hente kartdata fra en leverandør per kontinent omtrent, for enkelhets skyld. Med presisjon og kvalitet som mulig offer.

En av våre venner på Youtube (Dr. Knowitall) hadde nettopp et hjertesukk om at Tesla nå er store og sterke nok til å kvitte seg med Google (han mistenkte en del lignende datafeil å komme derfra) og heller generere verdenskart med lignende detaljnivå automagisk med data fra alle Teslaene som kjører rundt omkring. Om de FAKTISK kan se og forstå fartsgrenseskilt, er det ikke en teoretisk umulig oppgave. Det går en god del flere Teslaer enn Google-biler rundt omkring og Tesla burde ha kraftigere motivasjon til å forbedre dette problemområdet. Nevnte E6 er i prinsippet bedre overvåket av Tesla enn av Vegvesenet, Google og NATO til sammen.
Model 3 LR - 2019

Kim-

Tar du og ser på opptaket frontkameraet gjør så blinker alle digitale fartsskilt så mye at jeg ikke tror dagens kameraer kommer til å klare å lse dette noen gang
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mobileum

Som nevnt  her tidligere har Norge, blant flere, karter fra myndigheten som har "alt" det Tesla mangler av informasjoner om skilting. De er stort sett også gratis, og burde ikke kreve mye ressurser å få disse lagt inn i navdatabasen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Handyman

Sitat fra: Kim- på mandag 03. april 2023, klokken 20:18Tar du og ser på opptaket frontkameraet gjør så blinker alle digitale fartsskilt så mye at jeg ikke tror dagens kameraer kommer til å klare å lse dette noen gang
Min 3 og Y har begge lest digitale skilt på enkelte SW-versjoner. Ikke stabilt, men jeg tor det bare er snakk om hvilke settinger kameraet bruker, og at de kan få det til om de ønsker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hjortefot

Sitat fra: Handyman på mandag 03. april 2023, klokken 21:51Min 3 og Y har begge lest digitale skilt på enkelte SW-versjoner. Ikke stabilt, men jeg tor det bare er snakk om hvilke settinger kameraet bruker, og at de kan få det til om de ønsker.
Jeg har forsåvidt også troen på at Tesla kan skvise ut nok data fra et videosignal til å klare dette. Men jeg har som sagt personlig aldri sett noen indikasjon på at noen Tesla noen gang har lest et eneste norsk fartsgrenseskilt, analogt eller digitalt, på annen måte enn å lese de fra kartdata. Hvor er videoen av Teslabjørn som rigger opp falske fartsgrenseskilt på en fredelig landevei ute i skogen et sted for å se hvor godt det fungerer med en 30-sone, 53-sone eller 150-sone? Min påstand er noe slikt ikke fins, fordi det ikke fungerer per i dag, og sannsynligvis aldri har fungert med software som vanlige norske kunder har fått. Jeg hadde satt stor pris på å bli motbevist, for jeg kan ikke bevise at noe ikke finnes. Jeg vil jo at dette skal være en ting. Alle visualiseringer av norske fartsgrenseskilt dukker opp på maksimal avstand for visualisering og er dønn stabile på "riktig" fartsgrense.
Model 3 LR - 2019

turfsurf

Sitat fra: Kim- på mandag 03. april 2023, klokken 20:18Tar du og ser på opptaket frontkameraet gjør så blinker alle digitale fartsskilt så mye at jeg ikke tror dagens kameraer kommer til å klare å lse dette noen gang
Det er "bare" å at flere bilder. Altså analyzere en bildestrøm, ikke enkeltbilder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Det jeg ikke skjønner helt er at det er variabelt hvordan bilen tolker fartsgrenser på samme sted. Spesielt ett sted hvor jeg kjører hjem fra jobb er det opphevet 50 skilt. Stort sett blir det da 80, men ofte tror og bilen det er 40.

Er det basert på kart skulle man jo tro det ble likt hver gang? Jeg ser og en glitch hvor den ikke begrenser offset til 10km/t ett kort strekke etter ny fartsgrense.

Ellers så bruker bilen vår fartsgrensene den viser på skjermen, men det er jo en del regler for hvordan disse brukes som alle ikke kanskje kjenner til.

F.eks justeres farten etter fartsgrenser kun hvis man bruker AP, og den justeres aldri over settpunktet. I tillegg har man valgt offset, og bilen bryr seg ikke om fartsgrenser hvis den tror det er motorvei.

Dvs engasjerer man AP i 70 sonen, kjører inn i 60 og så 80, så vil bilen justere ned til 60 og så opp til 70 (uten offset).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hjortefot

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:51...

Dvs engasjerer man AP i 70 sonen, kjører inn i 60 og så 80, så vil bilen justere ned til 60 og så opp til 70 (uten offset).
Det er også et irritasjonsmoment. Taktisk sett bør man vente til man har kommet til den høyeste fartsgrensen man har tenkt å kjøre i. Dumt.
Model 3 LR - 2019

turfsurf

Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 04. april 2023, klokken 10:10
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:51...

Det er også et irritasjonsmoment. Taktisk sett bør man vente til man har kommet til den høyeste fartsgrensen man har tenkt å kjøre i. Dumt.
Ja, det som hadde vært fint hadde vært å kunne sette en øvre grense selv om bilen ikke tillater å kjøre mere enn 10 over fartsgrensen. Jeg hadde dog ikke likt om bilen hadde begynt å kjøre i 90 i 90 sonen hvis jeg av en eller annen grunn hadde stil maksgrense til 60 (f.eks kjøring med henger uten brems).

Handyman

Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:19...Men jeg har som sagt personlig aldri sett noen indikasjon på at noen Tesla noen gang har lest et eneste norsk fartsgrenseskilt, analogt eller digitalt, på annen måte enn å lese de fra kartdata...
Mine biler har i alle fall lest midlertidige fartsgrenser og tilpasset farten etter disse. Det har vært slik lenge, og er ikke noe revolusjonerende. På vei til hytta har det de siste årene vært svært mange steder med veiarbeid og midlertidige fartsgrenser som flyttes ukentlig. Bilen henter ikke denne midlertidige infoen fra kart!
Men jeg opplever også flere tilfeller der feil kartdata prioriteres over skiltlesing. Irriterende nok på steder som har vært riktige før og hvor fartsgrensene "aldri" har blitt endret.
Jeg skjønner ikke kriteriene for hvordan bilen velger fart fra skilt eller kart.

OlaM

Sitat fra: Handyman på tirsdag 04. april 2023, klokken 11:27... Bilen henter ikke infoen fra kart!
Men jeg opplever også flere tilfeller der feil kartdata prioriteres over skiltlesing. Irriterende nok på steder som har vært riktige før og hvor fartsgrensene "aldri" har blitt endret.
Jeg skjønner ikke kriteriene for hvordan bilen velger fart fra skilt eller kart.

Her er det jo en åpenbar selvmotsigelse som du sikkert ikke mente. Mener du at bilen ikke utelukkende henter info fra kart?
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på tirsdag 04. april 2023, klokken 11:34
Sitat fra: Handyman på tirsdag 04. april 2023, klokken 11:27... Bilen henter ikke infoen fra kart!
Her er det jo en åpenbar selvmotsigelse som du sikkert ikke mente. Mener du at bilen ikke utelukkende henter info fra kart?
Takk. Mente at den ikke hentet den midlertidige fartsinfoen fra kart. Det var litt utydelig. La til "denne midlertidige" i setningen for presisere.

Hjortefot

Sitat fra: Handyman på tirsdag 04. april 2023, klokken 11:27Mine biler har i alle fall lest midlertidige fartsgrenser og tilpasset farten etter disse. Det har vært slik lenge, og er ikke noe revolusjonerende. På vei til hytta har det de siste årene vært svært mange steder med veiarbeid og midlertidige fartsgrenser som flyttes ukentlig. Bilen henter ikke denne midlertidige infoen fra kart!
Hvordan kan du vite med sikkerhet at denne informasjonen ikke blir hentet fra kartdata som av ukjente grunner blir oftere oppdatert akkurat der du kjører? Hvordan vil du forklare at min bil helt tydelig aldri leser skilt? Alt jeg har sett tyder på at både fartsgrenser og skiltplasseringer er hentet fra kartdata, og at de ikke nødvendigvis stemmer overens med hverandre. Jeg påstår derfor at din bil heller ikke leser fartsgrenseskilt, fordi ingen norske teslaer leser skilt. For å sette det på spissen. Hva kan overbevise meg utover at du sier at den kan gjøre det? Må vi bare være enige om å være uenige? Husk at jeg ønsker at jeg tar feil.
Model 3 LR - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA