Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekktrykk

Startet av atrus, mandag 25. april 2022, klokken 23:49

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 29. april 2022, klokken 22:50
Sitat fra: El-inor på fredag 29. april 2022, klokken 21:44
Er det noen som kjenner til andre bilmerker enn VW som ikke har muligheten til å avlese dekktrykket på skjerm på 2022-modellen?
Jeg har ikke sjekket om alle Elbiler i 500-600.000 kr klassen har dette utstyret. Jeg har ikke savnet dette på id4 eller Audi e-tron jeg tidligere eide, men kunne selvsagt gjerne hatt dette. Løsningen er som andre skriver over uansett latterlig enkel, finnes feks meget praktisk batteridrevet pumpe bra feks Bosch som er meget kompakt og leser av trykket raskt og enkelt. Sammen med bilens overvåking fungerer dette i praksis godt er min erfaring..
.
Men man kan også spørre om det er mange Elbiler som har med led matrix lys som standard i 2022, slik id4 har. Tesla feks har ikke dette hverken som standard eller ekstrautstyr. Ingen bil Er perfekt, men for meg er meget gode led matrix lys utrolig mye mer nyttig en dekktrykk måler

Hardwaremessig så har tesla matrix lys klart, mangler bare en software oppdatering men selv uten den så sier teslabjørn at nyeste model y har en av de beste lysene med best spredning.


https://youtu.be/ZotDgLsOrew?t=1157
Model 3 2019 LR Rwd

El-inor

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 30. april 2022, klokken 13:50
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 29. april 2022, klokken 22:50
Sitat fra: El-inor på fredag 29. april 2022, klokken 21:44
Er det noen som kjenner til andre bilmerker enn VW som ikke har muligheten til å avlese dekktrykket på skjerm på 2022-modellen?
Jeg har ikke sjekket om alle Elbiler i 500-600.000 kr klassen har dette utstyret. Jeg har ikke savnet dette på id4 eller Audi e-tron jeg tidligere eide, men kunne selvsagt gjerne hatt dette. Løsningen er som andre skriver over uansett latterlig enkel, finnes feks meget praktisk batteridrevet pumpe bra feks Bosch som er meget kompakt og leser av trykket raskt og enkelt. Sammen med bilens overvåking fungerer dette i praksis godt er min erfaring..
.
Men man kan også spørre om det er mange Elbiler som har med led matrix lys som standard i 2022, slik id4 har. Tesla feks har ikke dette hverken som standard eller ekstrautstyr. Ingen bil Er perfekt, men for meg er meget gode led matrix lys utrolig mye mer nyttig en dekktrykk måler

Hardwaremessig så har tesla matrix lys klart, mangler bare en software oppdatering men selv uten den så sier teslabjørn at nyeste model y har en av de beste lysene med best spredning.


https://youtu.be/ZotDgLsOrew?t=1157

Så, så - vi må ikke ta fra disse gutta alle illusjonene når det gjelder ID.4, da ropes det raskt på moderator.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

biggern

#17
Huff og huff, her blir det mange unødvendige kommentarer ifra enkelte som logget ut og slettet sin konto, for en stund siden.
Tesla har ikke Matrix per idag?
Hvorfor da dra det frem når merker sammenlignes med hva de har dag?
Forøvrig er temaet her DEKKTRYKK....

El-inor

Sitat fra: biggern på lørdag 30. april 2022, klokken 16:39
Huff og huff, her blir det mange unødvendige kommentarer ifra enkelte som logget ut og slettet sin konto, for en stund siden.
Tesla har ikke Matrix per idag?
Hvorfor da dra det frem når merker sammenlignes med hva de har dag?
Forøvrig er temaet her DEKKTRYKK....

Nei, det var absolutt ikke bra, biggern - sorry. Bare matrix er matrix!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 30. april 2022, klokken 13:50
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 29. april 2022, klokken 22:50
Sitat fra: El-inor på fredag 29. april 2022, klokken 21:44
Er det noen som kjenner til andre bilmerker enn VW som ikke har muligheten til å avlese dekktrykket på skjerm på 2022-modellen?
Jeg har ikke sjekket om alle Elbiler i 500-600.000 kr klassen har dette utstyret. Jeg har ikke savnet dette på id4 eller Audi e-tron jeg tidligere eide, men kunne selvsagt gjerne hatt dette. Løsningen er som andre skriver over uansett latterlig enkel, finnes feks meget praktisk batteridrevet pumpe bra feks Bosch som er meget kompakt og leser av trykket raskt og enkelt. Sammen med bilens overvåking fungerer dette i praksis godt er min erfaring..
.
Men man kan også spørre om det er mange Elbiler som har med led matrix lys som standard i 2022, slik id4 har. Tesla feks har ikke dette hverken som standard eller ekstrautstyr. Ingen bil Er perfekt, men for meg er meget gode led matrix lys utrolig mye mer nyttig en dekktrykk måler

Hardwaremessig så har tesla matrix lys klart, mangler bare en software oppdatering men selv uten den så sier teslabjørn at nyeste model y har en av de beste lysene med best spredning.


https://youtu.be/ZotDgLsOrew?t=1157

Det er i så fall gledelig at Tesla eiere også endelig får glede avde geniale funksjoner led matrix lys gir på mørke veier med motgående trafikk, et meget imponerende system vw og andre bilmerker har levert i flere år. Jeg kan også nevne AR Head-up-Display , et annet utstyr som ikke tesla og en del andre leveres med. Eksempelet mitt var for å illustrere at ingen biler er komplette, heller ikke id4. Man må godta noen mangler og se på totalpakken man får. Enkelte her henger seg veldig opp i små mangler og ser ikke totalpakken. Jeg lever fint med manglende dekktrykk visning så lenge totalpakken ellers er såpass bra til god pris 🙂
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

hELgenen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 30. april 2022, klokken 21:47
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 30. april 2022, klokken 13:50
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 29. april 2022, klokken 22:50
Sitat fra: El-inor på fredag 29. april 2022, klokken 21:44
Er det noen som kjenner til andre bilmerker enn VW som ikke har muligheten til å avlese dekktrykket på skjerm på 2022-modellen?
Jeg har ikke sjekket om alle Elbiler i 500-600.000 kr klassen har dette utstyret. Jeg har ikke savnet dette på id4 eller Audi e-tron jeg tidligere eide, men kunne selvsagt gjerne hatt dette. Løsningen er som andre skriver over uansett latterlig enkel, finnes feks meget praktisk batteridrevet pumpe bra feks Bosch som er meget kompakt og leser av trykket raskt og enkelt. Sammen med bilens overvåking fungerer dette i praksis godt er min erfaring..
.
Men man kan også spørre om det er mange Elbiler som har med led matrix lys som standard i 2022, slik id4 har. Tesla feks har ikke dette hverken som standard eller ekstrautstyr. Ingen bil Er perfekt, men for meg er meget gode led matrix lys utrolig mye mer nyttig en dekktrykk måler

Hardwaremessig så har tesla matrix lys klart, mangler bare en software oppdatering men selv uten den så sier teslabjørn at nyeste model y har en av de beste lysene med best spredning.


https://youtu.be/ZotDgLsOrew?t=1157

Det er i så fall gledelig at Tesla eiere også endelig får glede avde geniale funksjoner led matrix lys gir på mørke veier med motgående trafikk, et meget imponerende system vw og andre bilmerker har levert i flere år. Jeg kan også nevne AR Head-up-Display , et annet utstyr som ikke tesla og en del andre leveres med. Eksempelet mitt var for å illustrere at ingen biler er komplette, heller ikke id4. Man må godta noen mangler og se på totalpakken man får. Enkelte her henger seg veldig opp i små mangler og ser ikke totalpakken. Jeg lever fint med manglende dekktrykk visning så lenge totalpakken ellers er såpass bra til god pris 🙂

Personlig synes jeg LED matrix lysene til VW GTX ikke er noe voldsomt imponerende skue selv om de gjør jobben.
Jeg har både en Polestar 2 med standard LED lys og en GTX - og standard LED lysene til Polestar 2
er faktisk å foretrekke. Hvorfor? Jo fordi de lyser opp bedre/sterkere og elektronikken er kjappere til å skru av/på
når du møter biler. Pixel LED lysene har jeg ingen erfaring med - men jeg fikk selv litt hakeslepp hvor bra
LED lysene til Polestar faktisk fungerte selv om de ikke er matrix.  Hva som er tilfelle med de nyeste lysene fra Tesla vet jeg ikke da jeg ikke har noen erfaring med dem. Eneste fordelen jeg ser med VW sine Matrix lys er jo at de faktisk svinger når du svinger - og sikkert noen som synes det er lekkert også.

Ellers er det stor forskjell på vinterdekk og sommerdekk med GTX - den er helt klart bedre grep med sommerdekk  og ikke så mye "vugging". Eneste jeg sliter litt med er humpete veier hvor jeg iblant opplever at jeg mister motorkraft da ESP systemet slår inn. Har også lengre erfaring med RWD - og jeg mener defintivt at den ikke var så aktiv her. Jeg mistenker at når f.eks forhjulene mister grepet som følge av en hump - så kveles motorkraften. Har du kun RWD så må en jo miste grepet på bakhjulene før dette skjer, mens for AWD så er det trolig tilstrekkelig at man mister grepet enten på forhjul eller bakhjul - og da kan man f.eks over dumper når man gir gass oppleve at bilen strupes.

Har i alle fall opplevd dette noen ganger nå etter at bilen fikk sommerdekkene på og jeg kjører litt mer aktivt.

Trond.m

Interessante observasjoner, men vi kan kanskje forsøke å spore oss tilbake til en diskusjon om dekk og dekktrykk 😉
Det er vel ikke overraskende at en tung bil som dette vil få betydelig dårligere kjøreegenskaper med piggfrie vinterhjul uansett merke. Har ikke tenkt på at den blir ekstremt dårlig med Nokian Hakka R3 SUV. Det kan være at de er har noe større stabilitet enn Continental Viking Contact, og da er litt ekstra rulkestøy en liten pris å betale. Noen som har erfaring med både Nokian og Continental på id.4 GTX ? Men det er kanskje en diskusjon som hører mere hjemme i den andre dekk-tråden, så svar gjerne der.

Kjell Salvigsen

#22
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. april 2022, klokken 23:22
Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 30. april 2022, klokken 21:47
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 30. april 2022, klokken 13:50
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 29. april 2022, klokken 22:50
Sitat fra: El-inor på fredag 29. april 2022, klokken 21:44



Personlig synes jeg LED matrix lysene til VW GTX ikke er noe voldsomt imponerende skue selv om de gjør jobben.
Jeg har både en Polestar 2 med standard LED lys og en GTX - og standard LED lysene til Polestar 2
er faktisk å foretrekke. Hvorfor? Jo fordi de lyser opp bedre/sterkere og elektronikken er kjappere til å skru av/på
når du møter biler. Pixel LED lysene har jeg ingen erfaring med - men jeg fikk selv litt hakeslepp hvor bra
LED lysene til Polestar faktisk fungerte selv om de ikke er matrix.  Hva som er tilfelle med de nyeste lysene fra Tesla vet jeg ikke da jeg ikke har noen erfaring med dem. Eneste fordelen jeg ser med VW sine Matrix lys er jo at de faktisk svinger når du svinger - og sikkert noen som synes det er lekkert også.


Jeg vet ikke om du jevnlig kjører på bekmørke veier med motgående trafikk og foranliggende trafikk, men på slik kjøring merker man virkelig forskjell på standard led lys og led matrix led lys.

Jeg har også eid/kjørt biler med mer imponerende led lys i standard situasjonener enn id4 sine led matrix lys hvis man bare ser på spredning og styrke isolert. Det som gjør at jeg likevel foretrekker id4 sine led matrix lys fremfor gode standard led lys, er funksjonene som gjør at man kan ha godt lys /spredning på bekmørke veier selv med hyppig motgående trafikk, foranliggende biler, så maskerer lysene raskt og effektivt slik at man har meget godt lys uten å blende biler som ligger foran eller kommer i mot (eller begge deler).

Hovedpoenget mitt med å dra frem at dette gode lyssystemet standard på id4 gtx og ikke mulig å få i dag på en del andre Elbiler, er for å illustrere at produsentene leverer ulike totalpakker der ingen er "perfekte /komplette", alle har sine styrker og svakheter. Ulike prioriteringer produsentene gjør og vi forbrukere må godta noen "mangler" her og der
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

hELgenen

Har kjørt noen dager med GTX'n med følgende trykk : 2.5 foran,2.8 bak.
I døren står det anbefalt : 2.5 foran og 2.7 bak. Bilen er sjelden lastet.

Ser nå at jeg har fått en mørkere stripe på dekkene helt ytterst. Dette tolker jeg som at dekkene slites i ytterkant.

Om jeg har rett i dette så er det kanskje for lite luft i dekkene ? Forhandler skiftet dekk for meg og da var dekkene levert ut med 2.8 foran og 3.0 bak.

Det har jo vært skrevet en del om skjevslitasje og nå lurer jeg på om anbefalt dekktrykk er endret slik at det som står i døren er feil?


atrus

Det er nettopp ulikt anbefalt trykk mellom en ID First og min Pro som får meg til å undre. Begge bilene er forøvrig bakhjulstrekk. I manualen står det:

«Merkelappen angir riktig dekktrykk for godkjente dekk. Den er plassert på førerdørstolpen → Bilde 2 eller på innsiden av batteriladeluken.
Avhengig av bilmodell kan merkelappen se ulik ut. Det kan være oppgitt flere dekkdimensjoner».

Jeg har 19' vinterhjul og 20' sommerhjul. I mitt tilfelle står det ingen ting om dekkdimensjoner. Faktisk også usikker på om dekkene er fra samme fabrikant?

Ang. slitasje er det jo logisk at dekkene slites på midten ved for høyt trykk. Foreløpig har jeg imidlertid ikke kjørt så langt at det ville kunne spores slitasje.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA