Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk

Startet av atrus, mandag 25. april 2022, klokken 23:49

« forrige - neste »

atrus

Et søk på 'dekktrykk' på forumet gir nærmest uhåndterlig treff fordelt på bilmerker og modeller. Derfor spør jeg direkte i denne gruppen. På innsiden av døren på førersiden står det listet opp anbefalt trykk basert på hvor tungt bilen er lastet, slik som det har gjort med de fleste biler jeg har hatt opp gjennom årene.

For å få best mulig rullemotstand, har jeg på min nåværende id4, og de tidligere elbilene jeg har hatt, hatt maksimalt anbefalt trykk uavhengig av lastenivå. Det gir minst rullemotstand og økt rekkevidde og minst forbruk, føler jeg meg ganske sikker på. Men så kom jeg til tenke på dekkdimensjon. Vinterhjulene er 19 tommer, mens sommerhjulene, som nettopp kom på, er 20 tommer. Har det noen betydning for trykk?

I forbindelse med hjulskift, oppdaget jeg at min bror, som har en id4 first, hadde lavere anbefalt trykk enn på min 2022 Pro. Jeg har f.eks. maksimalt anbefalt 2,7 bar foran og 3.1 bar bak. På hans bil var det lavere både foran og bak uten at jeg husker nøyaktig hvilke verdier som sto på innsiden av døren. Det gjør jo hele saken ytterligere vanskeligere å forstå.

Og om ikke det er nok, så støyer hardere dekk mer enn dekk med mindre trykk. Og da begynner jeg å lure på hva som egentlig er et greit kompromiss mellom komfort og rekkevidde?

Vet det er flere her på forumet som har bedre innsikt enn det jeg har. Hva tenker dere?

daktari

Jeg har valgt litt høyere enn minimum, men ikke så høyt som for full last. Prioriterer komfort på dårlig asfalt i Oslo. 
På langtur jekker jeg opp litt.

Har 20" sommer og vinter, og bilen kom med 20" så tenker det i døra stemmer.

Vanligvis har jo lavere profiler høyere trykk - det er vel logisk: mindre gummi tåler mindre bevegelse før man får gjennomslag og skader felgen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Interessant. Jeg har en 1st Max, og der mener jeg det står maksimalt anbefalt 2,6 foran og 2,9 bak. Det er vel lite som tilsier at en ny Pro modell skulle ha behov for noe mer dekktrykk enn min som har alt av utstyr som var tilgjengelig i fjor.

Jeg har fylt 2,7-2,8 foran og 3,1-3,2 bak på 19" vinterhjul, rett og slett fordi med lavere trykk enn det slår ESC inn i enkelte svinger på tørr asfalt. 21" sommerdekk har jeg holdt meg til maks anbefalt som spesifisert over.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

SveinJ

Med 21ˋ Pirelli dekk, er det 2,5 foran og bak på min Max
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

unik42

Mekanikeren min hos Møller anbefalte høyere enn anbefalt for å forhindre den skjeve dekkslitasjen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

TJV

Er det mulig å finne frem til dekktrykk på skjermen? Lese av dekktrykk på hvert enkelt hjul? Eller bare gir bilen beskjed om visst det er for høyt/lavt trykk?
I min Leaf kan jeg lese av trykk på hvert hjul, ganske praktisk. Og det er nøyaktig.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

El-inor

Sitat fra: TJV på fredag 29. april 2022, klokken 11:41
Er det mulig å finne frem til dekktrykk på skjermen? Lese av dekktrykk på hvert enkelt hjul? Eller bare gir bilen beskjed om visst det er for høyt/lavt trykk?
I min Leaf kan jeg lese av trykk på hvert hjul, ganske praktisk. Og det er nøyaktig.

Det samme i min seks år gamle BMW og i min TM3 - kan man ikke det i ID.4?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Orbit

ID.4 har overvåking av rulleomkrets (via ABS-sensorene), ikke direkte trykkmåling:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Den kan derfor ikke vise dekktrykk eller -temperatur på skjermen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: igniztion på onsdag 27. april 2022, klokken 08:17
Interessant. Jeg har en 1st Max, og der mener jeg det står maksimalt anbefalt 2,6 foran og 2,9 bak. Det er vel lite som tilsier at en ny Pro modell skulle ha behov for noe mer dekktrykk enn min som har alt av utstyr som var tilgjengelig i fjor.

Jeg har fylt 2,7-2,8 foran og 3,1-3,2 bak på 19" vinterhjul, rett og slett fordi med lavere trykk enn det slår ESC inn i enkelte svinger på tørr asfalt. 21" sommerdekk har jeg holdt meg til maks anbefalt som spesifisert over.

Hos meg med GTX står det 2.5 foran (uansett last) - og 2.7 eller 2,9 bak avhengig av last.
Jeg la inn 2.5 foran og kjørte 2.8 bak. Det står ingenting om felgstørrelse mhp dekktrykk i tabellen i døren
på bilen. Dekkene ble skiftet fra vinter til sommer av merkeverksted og de leverte bilen ut tilbake til meg med 2.8 foran og 3.0 bak. Jeg har en elektronisk dekktrykkmåler så sjekket - og justerte ned til hva som står i døren.




Olemann


Kjører også 2.8 foran og 3.0 bak, det gir fin balanse og presisjon i bilen synes jeg, standard 20" Pirelli sommerdekk.
Endelig har bilen fått anstendige kjøreegenskaper, begynte å se meg om etter en annen bil etter en vinter på 19" Conti piggfri, men så viste det seg heldigvis at kun dekkene hadde skylda for det hele, bilen er på disse vinterhjulene en vaggende skygge av seg selv sammenlignet med 20" Pirelli. 

Heldigvis er vinterføre ikke laget for å utnytte bilen i den forstand, og framkommelighet er ypperlig med Conti, bare man legger forventningene om kjøreegenskaper dypt inne i en skuff, og ikke henter dem fram igjen før sommerhjulene er på.
Trykk ja; har testet med ulikt, på sommer funker 2.8/3.0 fint, på vinter gjør ikke trykket noe magisk med egenskapene.

El-inor

Er det noen som kjenner til andre bilmerker enn VW som ikke har muligheten til å avlese dekktrykket på skjerm på 2022-modellen?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Trond.m

#11
Sitat fra: El-inor på fredag 29. april 2022, klokken 21:44
Er det noen som kjenner til andre bilmerker enn VW som ikke har muligheten til å avlese dekktrykket på skjerm på 2022-modellen?
Vet ikke. Har ikke savnet det heller, og det er godt noen leverandører unngår fordyrende utstyr som TPMS sensorer. 8 stk som må kastes etter få år siden batteriene ikke kan byttes. Det holder for meg å få et varsel om trykkendring. Fikk testet det nylig da jeg fikk en skrue i dekket. Audi e-tron har det som tilleggsutstyr, men jeg tror de færreste bestiller det. Har en digital trykkmåler til 200 kr som gjør samme nytte. 

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på fredag 29. april 2022, klokken 22:41
Sitat fra: El-inor på fredag 29. april 2022, klokken 21:44
Er det noen som kjenner til andre bilmerker enn VW som ikke har muligheten til å avlese dekktrykket på skjerm på 2022-modellen?
Vet ikke. Har ikke savnet det heller, og det er godt noen leverandører unngår fordyrende utstyr som TPMS sensorer. 8 stk som må kastes etter få år siden batteriene ikke kan byttes. Det holder for meg å få et varsel om trykkendring. Fikk testet det nylig da jeg fikk en skrue i dekket.

Vises heller ikke på Polestar 2,kun noen grønne lamper på info skjermen,ett for hvert hjul..ingen tall 

Kan ikke si jeg savner det selv om jeg har hatt det i flere biler før. Men at det står hardkodet vinterdekk i menyen når merkeverkstedet har byttet til sommerdekk på GTX'n er faktisk litt irriterende...får jo ikke endret dette ser det ut som...

Kjell Salvigsen

#13
Sitat fra: El-inor på fredag 29. april 2022, klokken 21:44
Er det noen som kjenner til andre bilmerker enn VW som ikke har muligheten til å avlese dekktrykket på skjerm på 2022-modellen?
Jeg har ikke sjekket om alle Elbiler i 500-600.000 kr klassen har dette utstyret. Jeg har ikke savnet dette på id4 eller Audi e-tron jeg tidligere eide, men kunne selvsagt gjerne hatt dette. Løsningen er som andre skriver over uansett latterlig enkel, finnes feks meget praktisk batteridrevet pumpe bra feks Bosch som er meget kompakt og leser av trykket raskt og enkelt. Sammen med bilens overvåking fungerer dette i praksis godt er min erfaring..
.
Men man kan også spørre om det er mange Elbiler som har med led matrix lys som standard i 2022, slik id4 har. Tesla feks har ikke dette hverken som standard eller ekstrautstyr. Ingen bil Er perfekt, men for meg er meget gode led matrix lys utrolig mye mer nyttig en dekktrykk måler
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

El-inor

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 29. april 2022, klokken 22:50
Sitat fra: El-inor på fredag 29. april 2022, klokken 21:44
Er det noen som kjenner til andre bilmerker enn VW som ikke har muligheten til å avlese dekktrykket på skjerm på 2022-modellen?
Jeg har ikke sjekket om alle Elbiler i 500-600.000 kr klassen har dette utstyret. Jeg har ikke savnet dette på id4 eller Audi e-tron jeg tidligere eide, men kunne selvsagt gjerne hatt dette. Løsningen er som andre skriver over uansett latterlig enkel, finnes feks meget praktisk batteridrevet pumpe bra feks Bosch som er meget kompakt og leser av trykket raskt og enkelt. Sammen med bilens overvåking fungerer dette i praksis godt er min erfaring..
.
Men man kan også spørre om det er mange Elbiler som har med led matrix lys som standard i 2022, slik id4 har. Tesla feks har ikke dette hverken som standard eller ekstrautstyr. Ingen bil Er perfekt, men for meg er meget gode led matrix lys utrolig mye mer nyttig en dekktrykk måler

Dere er ikke vonde å be - Salvigsen og Trond.m :-)
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA