Noen som har montert Brink hengerfeste selv?

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 05. november 2017, klokken 12:36

« forrige - neste »

o.b.lix

Vis meg den som aldri har kjørt for fort...

Jeg bryter loven stadig vekk, ligger konstant i 85 i 80-sona, har bare en ledbar på bilen i stedet for to, og endatil i dag blinket jeg med lysene til en. Så om jeg drar henger med S-en er det bare nok et lovbrudd.

Spøk til side, mest sannsynlig blir du bedt om å la henger stå igjen. I verste fall får du forenklet forelegg. I løpet av 20 års bilkjøring har jeg bare blitt stoppet en gang for hengersjekk, og da var det en trippelakslet henger bak min Merce-suv, og de ville sjekke om jeg hadde BE.

Så risken om du har liten henger eller kjører korte strekk er nok liten.
Men nå jeg skulle til Sverige med campingvogn, byttet jeg til X i stedet for S. Fordi kona hadde drept meg om vi måtte la campingvogna stå igjen om vi ble stoppet. Men å kjøre boss til lokale fyllinga har jeg gjort mange ganger.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

DagfinnN

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 09. november 2017, klokken 11:37
Vis meg den som aldri har kjørt for fort...

Jeg bryter loven stadig vekk, ligger konstant i 85 i 80-sona, har bare en ledbar på bilen i stedet for to, og endatil i dag blinket jeg med lysene til en. Så om jeg drar henger med S-en er det bare nok et lovbrudd.

Spøk til side, mest sannsynlig blir du bedt om å la henger stå igjen. I verste fall får du forenklet forelegg. I løpet av 20 års bilkjøring har jeg bare blitt stoppet en gang for hengersjekk, og da var det en trippelakslet henger bak min Merce-suv, og de ville sjekke om jeg hadde BE.

Så risken om du har liten henger eller kjører korte strekk er nok liten.
Men nå jeg skulle til Sverige med campingvogn, byttet jeg til X i stedet for S. Fordi kona hadde drept meg om vi måtte la campingvogna stå igjen om vi ble stoppet. Men å kjøre boss til lokale fyllinga har jeg gjort mange ganger.
Mange "hengerfester", f.eks. fra Thule har en fysisk sperre som hindre feste for henger, men som tillater festing av sykkelstativ. Jeg hadde en slik på min forrige bil og vil anskaffe til neste. Greit å slippe å bli fristet til å bryte loven.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

o.b.lix

Thule har begge deler. Mitt som også er Thule har ikke slik sperre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

automat

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 09. november 2017, klokken 11:37

Spøk til side, mest sannsynlig blir du bedt om å la henger stå igjen. I verste fall får du forenklet forelegg. I løpet av 20 års bilkjøring har jeg bare blitt stoppet en gang for hengersjekk, og da var det en trippelakslet henger bak min Merce-suv, og de ville sjekke om jeg hadde BE.

Så risken om du har liten henger eller kjører korte strekk er nok liten.
Men nå jeg skulle til Sverige med campingvogn, byttet jeg til X i stedet for S. Fordi kona hadde drept meg om vi måtte la campingvogna stå igjen om vi ble stoppet. Men å kjøre boss til lokale fyllinga har jeg gjort mange ganger.

Ikke forenklet forlegg. Men forlegg som havner i bøteregisteret. Tror ikke det er noen standardiserte satser for dette, så hvor dyrt det blir er opp til politijuristen. Og man kan ikke utelukke førerkortbeslag.

Det som er sikkert er at man må sette igjen henger. Og man kan risikere mangellapp på bilen.

Det som burde bekymre vel så mye, er hvis man blir innblandet i et uhell. Forsikringsselskapet vil bruke enhver mulighet til regress.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mthoring

Sitat fra: automat på torsdag 09. november 2017, klokken 14:32
[...]
Det som burde bekymre vel så mye, er hvis man blir innblandet i et uhell. Forsikringsselskapet vil bruke enhver mulighet til regress.

^^ det er dette som er den virkelige risken, i tillegg til i eventuell straffesak ved personskade.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ToWalkOrDrive

Sitat fra: amund på tirsdag 07. november 2017, klokken 07:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. november 2017, klokken 14:19
Ok, regner med det ikke er snakk om noen elektriske ledninger da? Uansett høres det bra ut hvis en kan gjøre det så kjapt.
Vil være fornøyd om jeg klarer det i løpet av en søndag :-)

Stemmer, jeg droppa ledningsnett, da det jo ikke er lov å trekke henger med uansett...

Ok. Jeg kjører hver uke med 3 sykler, så da er det greit med litt lys og skilt. Og så gidder jeg ikke ta på 3 takmonterte sykkelstativ da det tar for lang tid med t-spor på wingbar (ca 10min). Og så bråker det for mye gjennom glasstaket.
https://bikeshop.no/tilbehor/sykkeltransport/stativ-til-hengerfeste/thule/thule-velocompact-927-sykkelstativ-kompakt-og-lett-3-4-sykler-927001-p0000078403


Tesla Model Y                         2021-

E_S

Sitat fra: automat på torsdag 09. november 2017, klokken 14:32

Ikke forenklet forlegg. Men forlegg som havner i bøteregisteret. Tror ikke det er noen standardiserte satser for dette, så hvor dyrt det blir er opp til politijuristen. Og man kan ikke utelukke førerkortbeslag.

Det som er sikkert er at man må sette igjen henger. Og man kan risikere mangellapp på bilen.

Det som burde bekymre vel så mye, er hvis man blir innblandet i et uhell. Forsikringsselskapet vil bruke enhver mulighet til regress.

Det stemmer nok at det blir en bot og ikke et forenklet forelegg. Det har dog ingen praktisk betydning annet enn at det er mer saksbehandling for politiet.

Mangellapp på bilen får man ikke, for det er ingen mangel på bilen. Hengerfestet i seg selv er ikke godkjenningspliktig uansett.

Forsikringsselskapet må bevise årsakssammenheng før de kan gjøre avkortning eller grov uaktsomhet før de kan kreve regress. Kræsjer du for eksempel fordi du bryter vikeplikten i et kryss og tilfeldigvis har på en liten tilhenger vil det ikke være hjemmel for noen regress, men man må nok i verste fall en tur i rettssalen for å få det banket.
:)

RonnyØ

Sitat fra: E_S på lørdag 11. november 2017, klokken 00:31
Sitat fra: automat på torsdag 09. november 2017, klokken 14:32

Ikke forenklet forlegg. Men forlegg som havner i bøteregisteret. Tror ikke det er noen standardiserte satser for dette, så hvor dyrt det blir er opp til politijuristen. Og man kan ikke utelukke førerkortbeslag.

Det som er sikkert er at man må sette igjen henger. Og man kan risikere mangellapp på bilen.

Det som burde bekymre vel så mye, er hvis man blir innblandet i et uhell. Forsikringsselskapet vil bruke enhver mulighet til regress.

Det stemmer nok at det blir en bot og ikke et forenklet forelegg. Det har dog ingen praktisk betydning annet enn at det er mer saksbehandling for politiet.

Mangellapp på bilen får man ikke, for det er ingen mangel på bilen. Hengerfestet i seg selv er ikke godkjenningspliktig uansett.

Forsikringsselskapet må bevise årsakssammenheng før de kan gjøre avkortning eller grov uaktsomhet før de kan kreve regress. Kræsjer du for eksempel fordi du bryter vikeplikten i et kryss og tilfeldigvis har på en liten tilhenger vil det ikke være hjemmel for noen regress, men man må nok i verste fall en tur i rettssalen for å få det banket.

Det er en ganske stor praktisk betydning ja, fordi ved et forelegg så ligger en anmeldelse til grunn, som består i all tid i straffesaksregisteret.

Selvfølgelig er det en mangel ved bilen, da den ikke lenger fyller kravene i typegodkjenningen. Sammenlign med ulovlige ekstralys - ikke mangel på bilen, men lysene og da utenfor typegodkjenning - ergo mangel

Problemet er heller hvis man mister noe av det bak, eller du rygger på noe(n) og det blir skader.

Man kan kjøre med sommerdekk hele vinteren og det går fint det, helt til man kræsjer

automat

@E_S
Mener du at å få noe på rullebladet er uten betydning? Ikke alle er enige i det.

Det virker også som du syns det er en lur strategi å krangle med forsikringsselskap, inklusive å dra dem for retten. Husk at forsikringsselskapet også kan argumentere med økt skadeomfang, ikke bare årsakssammenheng.

Mangellapp: Kontrollposten kan utstede mangellapp hvis de mener det er grunnlag for det. Uavhengig av resultatet av sluttkontrollen. De har uansett påført deg ulempen å stille bilen til kontroll på trafikkstasjon innen en gitt frist.

For førerkort slår det værre ut. Mener politiet det er grunnlag for førerkortbeslag, så er man i praksis uten førerkort en måned, før avgjørelse i retten foreligger.

Man kan til en viss grad velge hvilke kamper man vil kjempe. Denne tilhengerkampen er en jeg velger bort.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

E_S

Jeg er fullstendig klar over at de kan skrive mangellapp uten noe som helst bakgrunn. Akkurat det er uansett bare en vits som kan slettes. Det kan ikke sammenlignes med for eksempel ulovlige ekstralys, da førstnevnte faktisk er et brudd på krav til kjøretøy, mens et montert tilhengerfeste ikke er ulovlig i det hele tatt. Altså ingen hjemmel, ingen fare, ingen sak.

Økt skadeomfang hvordan da? Om man bryter vikeplikt har ikke hvorvidt man drar en henger eller ikke noen betydning. Dessuten ligger det til krav "grov uaktsomhet" for å kunne kreve regress, og det skal mye til å havne helt der med mindre man gjør noe skrekkelig dumt. Altså tror jeg forsikringsproblemer også kan strykes fra listen.

Da sitter vi igjen med at man får en anmerkning på rullebladet om man blir anmeldt for kjøring med for tung henger (det er formelt sett det som er saken) - og det kan jo være kjipt nok. Dog er ikke en anmeldelse for brudd på Vegtrafikkloven § 10 akkurat å regne som alvorlig kriminalitet.

Førerkortbeslag vil neppe være et aktuelt tema så lenge det ikke har skjedd et uhell/ulykke.

Jeg ville ikke hatt noen skrupler mot å dra en liten tilhenger i nærområdet med en Model S, men jeg hadde selvfølgelig ikke valgt den bilen til "land og strand rundt" med tilhenger.
:)

automat

Hvis du pga av en kollisjon får sleng på hengeren, slik at den sakser og skader bakenden på egen bil. Tror du forsikringsselskapet er interessert i å betale for skaden, når hengerbruken var ulovlig?
Hva da hvis en møtende tredje bil krasjer i hengeren?
Tror du selskapet vil nøle med å kalle deg «grovt uaktsom», selv om de vet at det kanskje ikke vil holde i en rettsak. Forsikringsselskaper har brukt utmattelsestaktikk før, i kamp mot kunder. Så du kan risikere å måtte gå hele veien for å få din rett. Er omfanget av skaden kostbar nok til at det er verdt det?

Hvis politiet ikke er fornøyd med kjøringen din, men trenger noe å «ta deg på» så kan nettopp ulovlig hengerbruk være påskuddet de trenger for å ta lappen din. Man trenger ikke å være innblandet i en ulykke.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

E_S

Sitat fra: automat på lørdag 11. november 2017, klokken 16:04
Hvis du pga av en kollisjon får sleng på hengeren, slik at den sakser og skader bakenden på egen bil. Tror du forsikringsselskapet er interessert i å betale for skaden, når hengerbruken var ulovlig?
Hva da hvis en møtende tredje bil krasjer i hengeren?
Tror du selskapet vil nøle med å kalle deg «grovt uaktsom», selv om de vet at det kanskje ikke vil holde i en rettsak. Forsikringsselskaper har brukt utmattelsestaktikk før, i kamp mot kunder. Så du kan risikere å måtte gå hele veien for å få din rett. Er omfanget av skaden kostbar nok til at det er verdt det?

Hvis politiet ikke er fornøyd med kjøringen din, men trenger noe å «ta deg på» så kan nettopp ulovlig hengerbruk være påskuddet de trenger for å ta lappen din. Man trenger ikke å være innblandet i en ulykke.

Nei, de er nok ikke interessert i å dekke den skaden. Det går inn under kategorien "kalkulert risiko" som en fra Statens Vegvesen en gang formulerte det.

Det er heldigvis ganske streng praksis for "grovt uaktsom". Uansett tenker jeg at etter å ha kjørt bil i 20 år og ganske mye med henger skal jeg nok klare å få noen greier på søpla eller få hentet en ny sofa uten å kræsje, få sleng på hengeren, pådra meg politiets oppmerksomhet på grunn av idiotkjøring og så videre.

Hvordan er det du kjører hvis du får oppmerksomhet fra politiet fordi de "ikke er fornøyd med kjøringen din"? Det har jeg aldri hatt noe problem med.
:)

automat

På samme måte som du bagatelliserer, så krisemaksimerer jeg. Sannheten ligger et eller annet sted imellom.

Det er en risiko med slik ulovlig hengerkjøring. Den er kanskje liten, men hvis man er uheldig, så kan det svi skikkelig. Så får det være opp til hver enkelt, hva man tar sjansen på.

Det er forøvrig ikke så sjelden jeg ser biler stående i veikanten med en blålys-bil bak seg. Så det er tydeligvis ikke så vanskelig å pådra seg politiets oppmerksomhet. Hvis du vil prøve, er Vinterbrosletta ved Tusenfryd et godt tips.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Det er ulovlig å kjøre over fartsgrensen. Ulykkesrisikoen øker. Allikevel gjør svært mange akkurat det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Powerflux

Ok, tilbake til montering av festet!
De videoene jeg har sett er alle på pre Facelift biler. Jeg skal montere selv på min Facelift og lurer på om det er noen endringer som man bør kjenne til før man begynner å røske av plasten.

Selve monteringen av festet er jo walk in the park, det er alt det andre rælet jeg ikke er så comfy med :-X
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA