Ionity kommer (endelig) med eget RFID-kort?

Startet av RJK, lørdag 23. august 2025, klokken 17:53

« forrige - neste »

ThomasEL

@RJK:
Godt poeng, har ikke testet om begge bilene kan lades med samme kort. Vil i utgangspunktet tro det.

Uansett er det jo supert at Ionity nå tilbyr en RFID-brikke👍
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Absolutt. Nå bruker guttungen å låne bilen min, og han kan lade med mine brikker som henger på nøkkelkortet. Men for Ionity og for å få "min" pris må han per nå kontakte meg når han står ved en Ionity-lader, og det har jo ikke skjedd ennå.

Men når jeg får Ionity-kortet mitt, kan jeg bare la han låne det (eller la det ligge i bilen). Det letter for hans del.

Per nå kan jeg jo ikke knytte til bilen med Plug&Charge, delvis fordi Ionity ikke støtter det på dems egen Passport-avtale, kun om man har den muligheten gjennom en partner. Men og fordi bilen min mangler appløsning (kom året etter), og da mener jeg det rett og slett ikke fungerer på den.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Arha

Det ser ikke ut til at det er mulig å legge inn andre ladekort i appen, skulle gjerne koplet den mot Elbilforeningas sorte brikke..
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

RJK

Sitat fra: Arha på søndag 14. september 2025, klokken 11:12Det ser ikke ut til at det er mulig å legge inn andre ladekort i appen, skulle gjerne koplet den mot Elbilforeningas sorte brikke..
Nei, det har aldri vært mulig hos Ionity. Du kan dog lade gjennom en partner for å få mulighet til å starte lading med brikke/RFID-ladekort.

Hele denne tråden handler jo om at man nå får lov å lade med RFID-kort/ladekort mot Passportavtale eller barr registrering hos Ionity, dog kun med Ionity sitt eget ladekort.

Du får ladet med Elbilforeningens "lille blå", men da til elbilforeningens priser. Dog er jeg usikker på om man kan tegne Passportavtale gjennom Elbilforeningen, slik man kan gjennom andre partnere, for å få de lavere ladeprisene.

Meg bekjent er det ikke mulig, men får ikke sjekket da jeg ikke er medlem, og derved ikke har hverken "den lille sorte" eller "den lille blå". Opplys gjerne om det er mulig, for det vil uansett være nyttig og fin info for både meg og andre, og spesielt for de som er medlemmer allerede!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på søndag 14. september 2025, klokken 14:05Du får ladet med Elbilforeningens "lille blå", men da til elbilforeningens priser. Dog er jeg usikker på om man kan tegne Passportavtale gjennom Elbilforeningen, slik man kan gjennom andre partnere, for å få de lavere ladeprisene.

Meg bekjent er det ikke mulig, men får ikke sjekket da jeg ikke er medlem, og derved ikke har hverken "den lille sorte" eller "den lille blå". Opplys gjerne om det er mulig, for det vil uansett være nyttig og fin info for både meg og andre, og spesielt for de som er medlemmer allerede!

Ikke mulig å tegne Ionity abonnement igjennom Ladeklubben. Drop-in prisen er forøvrig 5,36 kr/kWt i Norge, ingen andre tredjeparts roaming apper som jeg kjenner til har så lav pris på drop-in hos Ionity. Men går man utenom ladeoperatører som Elbilforeningen har inngått avtale med i Norge, så varierer prisene veldig.

Så ikke ut som at man kan legge til egen brikke i Ionity appen. Om det var mulig, så hadde jeg testet med min sorte ladebrikke.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 14. september 2025, klokken 15:43Så ikke ut som at man kan legge til egen brikke i Ionity appen. Om det var mulig, så hadde jeg testet med min sorte ladebrikke. Hadde det vært mulig, hadde jeg lagt inn min Hyundai eller NAF-brikke snarest
Hadde det vært mulig, hadde jeg allerede for lenge siden lagt inn min Hyundai-brikke eller NAF-brikke (reserveløsning)... ;)

Ironisk nok får jeg heller ikke brukt min Hyundai ladebrikke hos Hyundai sin ChargeMyHyundai-løsning. Men det er jeg faktisk glad for, nå i ettertid. Jeg har jo ladekortet om det kulle være bruk for, men kan og starte via CMH-appen.

Men siden det er Ionity jeg bruker så lenge det er mulig, og ikke supergode kampanjer hos andre slik som med Uno-X, så plager det meg at jeg ikke har hatt alternativer til den dårlige appen til Ionity.

Heller ikke det å lade med kredittkort/bankaccept-kort har vært noe lykke for min del, selv om jeg ikke testet etter at jeg skjønte at man burde starte ladingen med betaling, før man faktisk kobler til bilen.

Så dette ladekortet man nå kan bestille seg, er en veldig god endring og et godt alternativ. Har ikke mottatt kortet ennå, så bare gleder meg til det dumper ned i postkassa! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Ionity har for tiden kampanjepris ut måneden på årsabonnement, dvs 1120/år for "Power 365" (tilsvarende 93 kr/mnd) som gir 3 kr/kWh for lading, eller 530 kr/år for "Motion 365" (tilsvarende 44 kr/mnd) som gir 3,80 kr/kWh. Årsabonnementene har ikke automatisk fornyelse.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

#22
Godt funn! Nå frista det med å klaske til med det dyreste abonnementet! 8)

Testet forøvrig lading med RFID-kortet. Fant ut at appen ikke fanger opp ladesesjon som startes med kortet, så med min "dumme" bil, så får jeg ingen hjelp med å se hvor langt i ladesesjonen jeg er kommet.

EDIT!

I did it! 8)

Og sendte en tilbakemelding om ønske om at kort og app må snakke sammen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#23
Da dukket det visstnok opp ett alternativ her: Octopus Electroverse.

Koster 4,96 kr/kWt med dropin på Ionity. Mulighet for ett månedsabonnement hos Ionity, koster 136 kr/mnd + 2,98 kr/kWt.

RFID kort er kostnadsfritt*, har bestilt.

* ser at ett beløp tilsvarende ett pund er reservert på kredittkort når jeg la til betalingsmetode, men mulig det blir tilbakeført. Hmm.

Plug & Charge er tilgjengelig, har aktivert for mitt sporadiske ladebehov på Ionity.

Ikke testet på lader ennå og usikker på hvor mye de reserverer per transaksjon. Men Octopus Electroverse virker ganske god på drop in pris på endel av ladenettverkene. Ikke så mange abonnementsalternativer som i Ionity appen, vil jo gjøre dette alternativet mindre aktuelt for noen. Men for sporadisk lading og fellesferie-lading er jo prisen god, og man får P&C på Ionity om bilen støtter det.

Støtter roaming (uten P&C på) Mer, Kople, Recharge, Uno-x, osv ..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Ionity Go koster og 4,96 uten månedskostnad, så ser ingen grunn for å bruke en ekstern operatør her.

Og med tilbudet fra Ionity, som varer 13+ timer til, får man årsabb. fra 530 (65,- per måned ellers ) som gir 3,80/kWh eller 1120 (136,- per måned ellers) som gir 3,00/kWh.

RFID-kort er vel gratis på alle abb, uten den abb-frie (koster 99,-), men da kan man jo ta en måned til 65 og nyte billigere lading den måneden, så man kan spare inn månedskosten.

Eneste måtte jo være for å få støtte for Plug&Charge...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på torsdag 06. november 2025, klokken 10:24Eneste måtte jo være for å få støtte for Plug&Charge...
Ja, det er ett pluss for de som har bil som tar P&C. Kan og være ett alternativ til Elli, VW We Charge, Skoda PowerPass og Audi Charging for noen, siden O. Electroverse også støtter flere ladenettverk og er rimelig (dessverre mister man Eviny med Electroverse) .. men lader man fortrinnsvis på Ionity så har man flere abonnementsvalg med Ionity app.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Har P&C mulighet på i4en, men har ikke tatt meg bryet med å aktivere det. Har forstått det slik at det låser abonnementet til den ene bilen også, noe som jo er tullete.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på I går kl. 10:08Har P&C mulighet på i4en, men har ikke tatt meg bryet med å aktivere det. Har forstått det slik at det låser abonnementet til den ene bilen også, noe som jo er tullete.

Er nok litt ulik håndtering av P&C sertifikat hos de ulike bilmerkene, men du har ett poeng. På den andre siden så blir det en ting mindre å tenke på når jeg står ved laderen og ikke har så god tid på å velge optimal app eller brikke for anledningen. F.eks. kan jeg på forhånd sette opp O. Electroverse, Plugsurfing eller We Charge P&C i bilen for Ionity, og bruke den blå brikken fra Elbilforeningen andre steder (vel med noen unntak). Det gjør lading enklere for min del.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA