Ionity kommer (endelig) med eget RFID-kort?

Startet av RJK, lør 23. aug 2025, kl. 17:53

« forrige - neste »

RJK

Hei!

Fikk en epost nå, som mer enn bare tyder på at Ionity (endelig) kommer med mulighet for å bestille RFID-kort direkte fra Ionity, altså ikke via ladepartner.

Fremkommer enda klarere i vilkårene dere kan lese her! Se spesifikt på punkt 7. Ladekort!

Spørsmålet er jo om ikke dette er lovlig seint, når man som sagt må støtte lading via debet/kreditt-kort, og folk ellers satser på å bruke app.

Selv er jeg dog veldig lite glad i Ionity sin egen app, spesielt fordi det kan være et sant "hæl.ete" å få stoppet ladingen før den når ladegrensen satt i bilen.

Men det er samtidig både den billigste og den eneste løsningen sammen med Ionity Passport-abbonnement direkte gjennom Ionity, for å starte rimelig lading. Derfor kommer jeg mest sannsynlig til å bestille et kort, når det bare blir tilgjengelig i appen for å bestille...

Kunne selvsagt brukt en partner med bedre app, og ev. Plug & Charge for støttede biler, men det blir dyrere. Da foretrekker jeg å gå rett til operatør og slipper billigst unna.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

gte-bjørn

Jeg har kun brukt Ionity to ganger, begge på Ytterån (E14 I Sverige). Kan ikke huske problem med å stoppe ladingen, begge gangene hadde jeg *ikke* behov for å lade til 80%. Det som irriterte meg var at selv om jeg hadde gjort en test-lading tidligere, så husket den ikke kredittkort-nummeret mitt så jeg måtte taste det inn og godkjenne på nytt. Du må eksplisitt be om at det skal lagres.

Kort er helt klart enklere å bruke enn app.

RJK

Som regel går det fint, men innimellom har problemet vært såpass at jeg har måttet ringe support.

De har riktignok endret appen i det siste, så den er lettere å bruke nå enn før. Dog, i Sverige i sommer, så klarte ikke app å henge med, så appen sa at lading ikke funket, selv om kW på både stolpe og i bil sa noe annet. Men måtte til slutt ringe support for å få stoppet økten. Det var ikke mulig fra appen, siden den ikke gjenkjente ladesesjonen. Dog, jeg oppdaget senere at de hadde klart å fakturere meg, så ble ikke gratis denne gangen! 8)

Dette var på vei hjem, så da ville jeg helst lade mest i Norge, og bare høyst nødvendig for å rekke til først Ionity på norsk side. Men kø på linja og noe treg medarbeider, så fikk jeg likevel ladet nok til å kjøre helt hjem, og fremdeles ha godt igjen på batteriet til ev. kjøring hjemme.

Heldigvis hadde jeg byttet til dyreste abonnement, og mekostnaden på abonnementet ble mer enn dekt inn på første ladingen i Sverige. Nå har jeg byttet nedover igjen, dagen før det ble fakturert for ny periode. Ser at den trakk den lavere månedssummen dagen etter, som var fornyelsesdatoen.

Ladekort er fremdeles ikke mulig å bestille i app, så venter utålmodig på muligheten for å bestille. Håper det kommer denne uken!
Bosted Oslo

vinterdekk

Kan vel ikke skade å ha ett Ionity kort i bilen. Ionity Go er jo rimelig for tilfeldige ladeøkter, når man ikke kjører langt.

4,96 NOK/kWh Ionity Go mot 5,40 NOK/kWh Ionity Direct / Elli Base / We Charge Basic, eller 5,36 NOK/kWh i Ladeklubben. Bedre priser for Ionity Go i andre land også.

Med månedsabonnement derimot så er prisen den samme med We Charge, så der har jeg ett RFID kort for langtur fra før. Men for andre bilmerker så er Ionity RFID sikkert mer nyttig.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søn 24. aug 2025, kl. 22:04Kan vel ikke skade å ha ett Ionity kort i bilen. Ionity Go er jo rimelig for tilfeldige ladeøkter, når man ikke kjører langt.

4,96 NOK/kWh Ionity Go mot 5,40 NOK/kWh Ionity Direct / Elli Base / We Charge Basic, eller 5,36 NOK/kWh i Ladeklubben. Bedre priser for Ionity Go i andre land også.

Med månedsabonnement derimot så er prisen den samme med We Charge, så der har jeg ett RFID kort for langtur.
Hva koster We Charge-abonnementet, og er det da 3,80 eller 3,- per kWh du oppnår? Eller er det to nivåer på dette og? Altså We-Charge-abonnementet?
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på søn 24. aug 2025, kl. 22:10Hva koster We Charge-abonnementet, og er det da 3,80 eller 3,- per kWh du oppnår? Eller er det to nivåer på dette og? Altså We-Charge-abonnementet?
Fire nivåer.

We Charge Basic er uten abonnementkostnad; 5,40 NOK/kWh.

We Charge Go, 65 NOK/mnd, 3,80 NOK/kWh.

We Charge Plus, 136 NOK/mnd, 3,00 NOK/kWh.

Til slutt, We Charge Pro, 194 NOK/mnd, 3,00 NOK/kWh. Men i tillegg får man flat pris hos andre ladetilbydere. I Norge koster det da 4,90 NOK/kWh å DC lade på ikke-Ionity.

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søn 24. aug 2025, kl. 22:36
Sitat fra: RJK på søn 24. aug 2025, kl. 22:10Hva koster We Charge-abonnementet, og er det da 3,80 eller 3,- per kWh du oppnår? Eller er det to nivåer på dette og? Altså We-Charge-abonnementet?
Fire nivåer.

We Charge Basic er uten abonnementkostnad; 5,40 NOK/kWh.

We Charge Go, 65 NOK/mnd, 3,80 NOK/kWh.

We Charge Plus, 136 NOK/mnd, 3,00 NOK/kWh.

Til slutt, We Charge Pro, 194 NOK/mnd, 3,00 NOK/kWh. Men i tillegg får man flat pris hos andre ladetilbydere. I Norge koster det da 4,90 NOK/kWh å DC lade på ikke-Ionity.

Takker, det var jo greie priser. Billigere enn hos ChargeMyHyundai...
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på søn 24. aug 2025, kl. 22:48Takker, det var jo greie priser. Billigere enn hos ChargeMyHyundai...

Bare hyggelig. Skulle gjerne brukt Ionity eller betal-abonnement hos bilfabrikantens nettverk litt oftere, men det er større sjanse for at jeg lader på Kople/Recharge i Troms og omegn. Sparte mye på å lade hos Ionity i sommer iaf.

RJK

Sitat fra: vinterdekk på man 25. aug 2025, kl. 06:09
Sitat fra: RJK på søn 24. aug 2025, kl. 22:48Takker, det var jo greie priser. Billigere enn hos ChargeMyHyundai...

Bare hyggelig. Skulle gjerne brukt Ionity eller betal-abonnement hos bilfabrikantens nettverk litt oftere, men det er større sjanse for at jeg lader på Kople/Recharge i Troms og omegn. Sparte mye på å lade hos Ionity i sommer iaf.
Er jo litt avstand mellom de, spesielt i Nord. Men begynner å bli brukbart, som du ser her. Kun Ionity-ladere som er markert på kartet...

Edit: Snek med seg en liten feil i Tromsø... Ser det er en Mer-stasjon der som er markert, som ikke skulle vært med!
Bosted Oslo

vinterdekk

Ja, det kartet er noe misvisende. Det er to Ionity lokasjoner i Troms, ett i Finnmark. Det er noen hull i ladekartet i nord Finland, og større hull i nord Sverige, men man trenger heldigvis ikke å lade veldig mye før det lønner seg med abonnement.

RJK

Sitat fra: vinterdekk på man 25. aug 2025, kl. 07:05Ja, det kartet er noe misvisende. Det er to Ionity lokasjoner i Troms, ett i Finnmark. Det er noen hull i ladekartet i nord Finland, og større hull i nord Sverige, men man trenger heldigvis ikke å lade veldig mye før det lønner seg med abonnement.
Det er bare en feil der, og det er den i Tromsø. Kom fordi jeg klikka på den før jeg satte skikkelig filter, og den ble derfor hengende igjen. Så det var forklaringen på den feilen! ;)

Ja, med 65,- i månedskost, så sparer man 1,- per kWh i forhold til UNI-X sine priser, og mer i forhold til andre operatører. Det rekker altså å lade 65 kWh per måned i snitt for å betale inn kostnaden mot den nest billigste leverandøren etter Tesla (for Tesla-eiere). Mot andre, så er man i mål ved færre kWh. 55 kWh er fort det jeg lader med ladetap fra lav SoC til 80 %.

Man må selvsagt regne ut fra egen DC-lading om det lønner seg eller ikke. Men nå kan man heldigvis være abonnent bare en måned eller så, så da dekker det ferieturen! Men da kan det sikkert lønne seg mer med det dyreste abonnementet, slik det gjorde seg for meg på min ferietur!
Bosted Oslo

Orbit

Kortet kan bestilles nå. Det er gratis dersom en har Motion- eller Power-abonnement, 99 kr i engangsavgift med Go (som ikke har månedsavgift). Når en enkeltmåned med Motion koster 65 kr, kan Go-brukere like godt bestille kort via et kortsiktig Motion-abonnement.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Nice!

8)

Måtte riktignok oppdatere appen, før mulighet for å bestille kort dukket opp. Men da er det bestilt!

:+1:
Bosted Oslo

ThomasEL

Ser at Ionity Go (uten abonnementsavgift) er litt billigere pr kWt enn Powerpass Basic (kr 4,96 mot 5,40)
Powerpass Basic er Skodas versjon av Volkswagens We charge Basic.

Med Powerpass har jeg Plug and charge hos Ionity, så usikker på om det er verdt å dille med en ekstra RFID.

Tenker kanskje vi av og til henger oss nesten litt for mye opp i dette med ladepris, de fleste av oss lader jo lite på hurtigladere. Har regnet på at den forrige bilen kostet meg ca 70kr/mil bare i verditap..! Så om hurtigladingen koster 4 eller 6 kr/kWt de seks-syv gangene i året jeg lader «ute», utgjør jo ikke allverdens i det uendelig «bilsluket»🤪🤪

(Lader man ukentlig på hurtiglader, eller hvis man skal ut på en Europaturné, så stiller det seg selvsagt annerledes!)
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på tor 04. sep 2025, kl. 20:09Ser at Ionity Go (uten abonnementsavgift) er litt billigere pr kWt enn Powerpass Basic (kr 4,96 mot 5,40)
Powerpass Basic er Skodas versjon av Volkswagens We charge Basic.

Med Powerpass har jeg Plug and charge hos Ionity, så usikker på om det er verdt å dille med en ekstra RFID.

Tenker kanskje vi av og til henger oss nesten litt for mye opp i dette med ladepris, de fleste av oss lader jo lite på hurtigladere. Har regnet på at den forrige bilen kostet meg ca 70kr/mil bare i verditap..! Så om hurtigladingen koster 4 eller 6 kr/kWt de seks-syv gangene i året jeg lader «ute», utgjør jo ikke allverdens i det uendelig «bilsluket»🤪🤪

(Lader man ukentlig på hurtiglader, eller hvis man skal ut på en Europaturné, så stiller det seg selvsagt annerledes!)
Har du mulighet til å kjøre begge biler på et Powerpass Basic? Om ikke, kan jo Ionity Go være alternativet for den andre bilen.

Men helt klart, man må selv se hva man synes det er verdt. Om du synes Plug & Charge er verdt 0,44 kr per kWh på hurtiglading, så fortsetter du selvsagt med det.
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA