meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rsolva

#1
Ja, det koker ned til hva man forventer av en slik tur. Jeg trodde det skulle bli litt mye mas å stoppe såpass mange ganger, men når jeg tenkte over det så stopper vi vanligvis 4-5 ganger på samme turen med dieselbil uansett, så det opplevdes ikke som en veldig stor forskjell.

Vi har også kjørt nesten samme turen med en Kona, og jeg tror vi lada 3 ganger med lengre stopp, men da ble det mer "unødvendig" venting på at bilen skulle lade ferdig. Den største ulempen med eUP'en er egentlig at man må holde lavere fart og at det tar lenger tid å komme frem. Har ikke helt regnet på hva tidsforskjellen er, men antar det må være en timer eller to?
#2
Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 15:53...med kort rekkevidde og lav hurtigladefar

Rekkevidden er kort, men kan egentlig ikke klage på farten på hurtigladingen! Som regel har den ladet det som trengs ila 8-15 minutter (litt avhengig av avstand til neste stopp), og det går så fort at vi sjeldent er ferdig med dobesøk, spising eller luftetur før bilen er klar.
#3
Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 15:53Angående lading til 100 %, så kan den ekstra rekkevidden komme av aat batteriet har fått avkjølt seg litt. Blir det for varmt, kan det nok spise litt på anslått kapasietet. Det kan og være at bilen beregner at den ikke trenger bruke så mye på kjøling, som da den ladet.

Nja, den har vist maks 134 km rekkevidde så lenge jeg har eid den (snart ett år), og etter første saktelading av bilen etter langturen var det første gang den har vist 140 km. Bilen har heller ikke noe kjøling av batteriet, derav rapidgating etter 4-5 ladinger på rappen.

Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 15:53Kan sikkert være at appen ikke har rukket å få med alle ladinger. Ville trodd at rundt 1 kWh per mil (10 kWh/100 km) er der den bilen bør ligge!

Jeg fant feilen, jeg hadde helt glemt å ta med at batteriet var nesten fullt når vi kjørte inn på båten, så måtte legge til 15,5 kWh. Har oppdatert tallene i rapporten, og da gav det mer mening :)
#4
Da var turen gjennomført! Kort fortalt gikk turen veldig fint (sett bort ifra 4 timers tilnærmet stillestående trafikk en mil før tunnelen i Hamburg). Her kommer litt tørre tall før jeg tar det subjektive:

- 10 ladestopp fra båten i Hirtshals til destinasjon i NL
- Vi "fylte" 69,35 kWh* på veien (+ 15,5 kWh på tanken fra start)
- Vi kjørte 863 km
- Forbruk ble 8.03 9,83 kWh/100km for turen i sin helhet

* VW We Charge oppgir ikke desimaler i appen, men runder av (opp/ned?) så det gir et slingringsmonn på et par kWh. Circle K oppgir to desimaler i appen. Jeg ladet utelukkende på stasjoner støttes av disse to operatørene.

Forbruk: Jeg må si jeg er litt overrasket over at totalforbruket var såpass lavt! Kan jeg har regnet feil? Er det noen ladinger som ikke dukker opp i appen? EDIT! Jeg hadde glemt å ta med at bilen var nesten fulladet når vi kjørte ut av båten! Bilen viste gjennomsnittsforbruk på 10,8 på første etappe fra Hirtshals til Vejle, og 11,3 på den lengste etappen gjennom Tyskland til NL. Utetemperaturen var 12-20 grader og vi hadde veldig svak medvind (eller ingen vind) på mesteparten av turen. Med få unntak var det ikke behov for å bruke varmeannlegget i bilen; kun litt i starten og på en støyt på siste ladestopp under ladinga.

Kjørestil: Jeg vil si at 75% av turen bestod av rolig kjøring i høyrefila bak en trailer eller en eller annen stor farkost. Farten i denne modusen varierte mellom 82 til 92km/t med en median på rundt 88km/t (GPS-fart). Cruise-controllen ble flittig brukt.

De resterende 25%'ene bestod av etapper med mer dynamisk kjøring i en fart mellom 100 til 125 km/t, noen ganger bak en turbuss eller biler av litt størrelse. Den siste ~timen var det få biler på veien, så da hadde vi ingen foran oss.

Lading: Fordi jeg brukte en god del mindre strøm enn ABRP beregnet, kunne vi nok hatt lenger etapper mellom stoppene, og kanskje klart turen med ett eller to færre ladestopp. Men det var egentlig greit å stoppe hver time, halvannen – samboeren min hadde litt vondt i ryggen og satte pris på å kunne strekke på seg med jevne mellomrom.

Etterhvert tilpasset jeg parametrene i ABRP slik at estimert forbruk samsvarte bedre med kjørestilen. Jeg senket verdien i "Reference consumption @ 110 km/h" gradvis, til jeg endte opp på 120 Wh/km. Maks hastighet var satt til 90 km/h og referansehastighet til 105%.

Siden vi bare lada 3 ganger på vei til Vejle så ble det ikke noe rapidgating, men på fjerde (eller var det femte?) ladingen gjennom Tyskland begynte ladehastigheten å synke noe. Vanligvis lader den på mellom 40-50 kW, men når den varmeste cellen i batteriet nærmer seg 39 grader så synker den til 25-35 kW. Vi merket egentlig ikke så mye til dette i praksis, ettersom vi stort sett stoppet lenger enn det tok å lade bilen til ønsket % uansett. Å vente i 15 minutter istedenfor 8 merkes ikke så veldig. Fordi vi bruket mindre strøm en ABRP forventet, kom vi flere ganger frem til ladestasjon med både 25 og 35% igjen på batteriet. Som regel ladet vi også litt lenger enn vi trengte, så %'en var på 93% istedenfor 82% for eksempel, når vi dro videre.

Batteritemperaturen steg litt, men ikke så mye etter den begynte å rapidgate, og endte opp på 42 grader.

Køkjøring: Først stod trafikken bom stille i litt over en time, sikkert pga en ulykke, og så begynte sneglekjøring mot tunnelen, som viste seg å være strupet inn til 2 felt midt i rushtrafikken. Vi hadde ca halv tank da køen begynte, men mistet bare et par prosent ila 4 timers køkjøring. Sammenlignet med dieselbil var det mye diggere å stå i kø med elbilen – ingen støy eller vibrasjoner fra bilen og når køen sneglet seg frem, var det nok å slippe opp litt på bremsen, så krabbet vi fremover i lav fart.

Batterikapasitet: Etter at bilen stod på saktelading (5A) over natten (som tok 10,5t fra 10% til 100%) opplyste "gjettometeret" plutselig lenger rekkevidde enn vanlig! Før makset den ut på 134km på varme dager, men nå stod det 140 km på en kjølig morgen på litt under 10 grader!

Kanskje kommer dette av at den bruker de to siste dagers effektive kjøring som grunnlag for estimatet? Men jeg kjører vanligvis enda mer økonomisk på hjemmefronten, med lave hastigheter og ender ofte på under 10 kwh/100km, så det ville jo vært litt rart.

En annen teori er at batteriet hadde godt av mange hurtigladinger etter hverandre + høyere temperatur? Jeg har hørt at første lading på et fabrikknytt batteri lades med maks fart for at kjemien skal "sette seg" (noe med at lithiumen skal feste seg på noen plater?). Hjemme lader jeg stort sett alltid på laveste effekt (5A) med en sjelden hurtiglading med ujevne mellomrom, og veeeldig sjeldent flere hurtigladinger på rappen. Uansett er jeg imponert over kapasiteten på en 11 år gammel elbil som snart har gått 130 000 km! Jeg skal dobbeltsjekke SoC'en med OBD-donglen, men jeg mener at den stod på 96% sist jeg sjekket.

Uansett; hvis dere har spørsmål som jeg ikke har svart på her, så er det bare å spørre!
#5
Sitat fra: TB på lørdag 07. september 2024, klokken 12:13Det stemmer, 16,8 kWh (brutto 18,7) på 2014 modellen. Praktisk rekkevidde ca 100 km.

Kjørte nylig en rundtur i Vestfold på ganske nøyaktig 100km (landeveier, for det meste), og da hadde jeg 1/4 igjen på tanken når jeg kom hjem. Ganske bra for en snart 11 år gammel elbil!
#6
Oi, har ikke fått varsler om at det var kommet innlegg i denne tråden! Beklager treg respons  ::)

Sitat fra: epifant på lørdag 07. september 2024, klokken 00:15Morsomt påfunn! Hvem er "vi"? Min samboer hadde nok aldri blitt med på et slikt stunt ;D
Hold oss gjerne oppdatert underveis!

"Vi" er meg og min samboer, og vi hadde egentlig tenkt å låne en dieselbil for turen. Men etter å ha gjort litt research så ble jeg litt gira på å prøve turen i eUP allikevel, og det passa ikke så veldig bra å låne dielselbilen i tidsrommet vi skulle bort, så da ble det eUP!

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 07. september 2024, klokken 09:13Spørsmål: hvilken rute kjører dere? Antar at dere skal ta en båt, enten til Danmark eller til Tyskland, siden dere skal klare dere med såpass få ladinger?

Vi tar båten fra Larvik til Hirtshals (veldig greit, siden vi bor i Larvik). Ruteplanleggeren ABRP estimerer mellom 10-12 ladinger, fra Hirtshals til øst i Nederland (ikke så langt fra grensen til Tyskland) hvor min samboer har familie. Litt tall fra ruteplanleggeren:

  • Turen blir ca 885km totalt
  • Turen tar 10 timer og 17 minutter
  • 2 timer og 35 minutter av disse er ladestopp
  • Estimert snittforbruk: 129 Wh/km
  • Ladekostnad: 530kr
  • Energibruk totalt: 114,4kWh

Da har jeg lagt inn fartsgrense på 90 km/t og 5 min dødtid (fikle med lader) på hvert stopp. Jeg har også lagt inn 5% batteridegradering og 100kg ekstra vekt (samboer og bagasje.

Greia er, når jeg kjører motorvei til Oslo så bruker jeg ofte mindre en 129 Wh/km, selv med litt mer "dynamisk" kjøring. Hvis jeg tar det rolig gjennom DK og Tyskland og for det meste følger trafikken i høyrefila (~90km/t bak lastebiler), så tror jeg også det vil gi utslag på forbruket.

Det blir spennende å se hva fasit blir tilslutt! Jeg skal skrive en liten reiserapport med pros og cons fra turen  :+1:
#7
Kanskje det er galskap, men vi kommer til å kjøre Norge-Nederland nå i september! Først slo jeg tanken fra meg, men så sjekket jeg ruta på ABRP og fant ut at vi kommer oss helt frem på mellom 10-12 ladinger.

Strategien er som følger:

- Holde mellom 90-100 km/t
- Bruke We Charge Plus for å få levelige ladepriser i Tyskland
- En overnatting i Danmark

Det fine med batteriet på e-UPen er at man lader fra 10% til 80% på rundt 10-12 minutter, som akkurat er nok til å kjøpe seg noe, gå på do eller strekke litt på beina. Det blir mange stopp, men relativt korte.

Det som gjenstår å se er hvorvidt temperaturen på batteriet ikke stiger så mye at ladehastigheten går ned, men det er noe jeg ikke har opplevd så langt, tross relativt varmt vær og flere ladinger etter hverandre.

Noen andre som har testa eUPen på ordentlig langtur?

EDIT: Til admin; kanskje dette innlegge burde flyttes til kategorien "De lange turene, planlegging og gjennomføring"
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 15. juli 2024, klokken 10:45
Sitat fra: ThomasEL på mandag 15. juli 2024, klokken 03:23Jeg har alltid bare stoppet lading ved å trykke på ladelukeknappen på bilen.
Jeg har gjort det samme på eUPen ved å trykke på lås opp-knappen, men dette funka ikke på Uno-X pumpa når jeg testa det første gangen jeg ladet der. Det var riktignok før de fjernet kravet om å skrive inn PIN-koden på nytt for å stoppe ladinga. Mulig det funker nå?
#9
e-up! / Sv: Lade VW e-UP! (2014) på Tesla Supercharger?
mandag 15. juli 2024, klokken 10:10
Sitat fra: RJK på mandag 15. juli 2024, klokken 02:49Starter du lading fra appen før du kobler til kabelen, eller stapper du inn kabelen først, og så går inn i appen for å starte/betale? Har du testet bare et sted, og var det i tilfelle V2 (to ladekabler per "pumpe") eller V3 med bare 1? Har du testet på V4?

Takk for nyttig informasjon! Jeg har kun testet på ladestasjonen i Holmestrand. Jeg husker ikke alle detaljene siden det er noen måneder siden, men husker jeg itererte meg gjennom de kombinasjonene jeg kunne finne på, trykke start i appen før og etter kabelen står i.

Det var to ladekable pr pumpe, så da var det nok V2. Får prøve ut flere pumper fremover, men vi planlegger en tur gjennom Tyskland til Nederland i høst og hvis bare noen pumper fungerer så tror jeg det er best å unngå Tesla sine stasjoner helt. Kan ikke risikere å stå der med 10% igjen på batteriet og ikke kunne lade pga feil type ladestolpe.
#10
e-up! / Lade VW e-UP! (2014) på Tesla Supercharger?
søndag 14. juli 2024, klokken 23:43
Jeg har bare testa dette en gang på Tesla-stasjonen i Holmestrand, men etter mye fikling og testing på ulike pumper måtte jeg gi opp. Virka som kommunikasjonen var mellom pumpe og bil ikke fungerte og appen bare timet ut.

Har ikke turt å prøve å lade e-UP'en hos Tesla siden. Noen andre som har erfaringer?
#11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 14. juli 2024, klokken 23:40
Sitat fra: RJK på onsdag 10. juli 2024, klokken 00:47Ladet ved Uno-X ved Skedsmokorset nå i kveld, og da jeg dro kortet for å avslutte ladeøkten, så surra de litt på displayet og med tekst "verifiserer", så kom det plutselig grønn hake, og ladingen stoppet opp.

Testa dette på stasjonen i Vestby og i Drammen og der slapp jeg også koden for å stoppe ladingen. Mye bedre!
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 07. juli 2024, klokken 11:50
Sitat fra: RJK på onsdag 03. juli 2024, klokken 01:22Det andre negative er at i solskinn er det vanskelig å se skrifta på kortleseren.

Ja, så var det to irritasjonspunkter til. Ene er at man må slå kode på kortet for å stoppe ladingen, det holder ikke å verifisere bare med kortet som ladingen betales med.

Akkurat dette reagerte jeg også på når jeg testa en Uno-X for første gang. Det var ingen indikasjon på den store skjermen når man måtte flytte oppmerksomheten over til den lille kortterminalen. Det stod heller ingen instruks for hvordan man skulle avbryte ladingen, så stod og prøvde random greier i sikkert et par minutter før jeg så at jeg måtte trykke PIN-koden.

Men ja, uansett glad for at man nå kan betale med kort! Håper de klarer å gjøre prosessen enda likere enn "vanlig" pumpestasjon.

Spørsmål: Får man prisen som står på pumpa når man lader med Elton-appen? Fant ikke svar på dette noe sted.
#13
e-up! / Kjøling / aircondition, hvor god er den i eUP!?
onsdag 15. mai 2024, klokken 10:43
Nå har dagene plutselig blitt veldig mye varmere og jeg har fått testet kjølingen av bilen for første gang siden jeg kjøpte bilen i vinter. Jeg vil gjerne høre andre eUP-eiere sine erfaringer om hvor godt dere opplever kjølingen. Jeg synes ikke kaldluften som blåses inn er særlig mye kaldere enn utetemperaturen. Jeg kan heller ikke se at strømforbruket øker når jeg setter temperaturen lavt i en varm bil, noe jeg ville forventet. Den forblir på 0,1 kWt.

Er det bare mitt AC-anlegg som er slapt, eller er det bare dårlig kjøling på de tidlige eUPene (min er 2014)?
#14
...tror jeg unngår Oslo helt og heller setter bilen på treig lading på IKEA Slependen og tar bussen inn.
#15
e-up! / Sv: Noen som har montert OVMS i eUP'en sin?
torsdag 11. april 2024, klokken 17:42
Sitat fra: svingen på lørdag 23. mars 2024, klokken 08:36Fikk du montert ovms og varme til bilen?

Nei, har ikke kommet så langt dessverre, og blir nok både vår og sommer før jeg får tid til å se på det. Men gleder meg til å se på det når jeg får tid!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA