meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ijustpop

#1
Model Y / Sv: Originalt vs pirat takstativ
tir 05. des 2023, kl. 12:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 20. jan 2023, kl. 10:09
Sitat fra: Grenadier på tor 19. jan 2023, kl. 21:55Er det forresten slik at Thule ekstrautstyr passer rett inn på original Tesla? Vurderer skistativ (sånne som klemmer skiene på plass).

Mener å ha lest at det også finnes nedfellbare skistativ. Som man kan vippe ned når de ikke er i bruk. Noen som vet hvilke det er, og evt har erfaringer?


Ja, T-sporene er i utgangspunktet like. Jeg har brukt Thule sykkelstativ med T-spor. Eneste problemet er at på Tesla-bøylene så er det en slags gummi som du må få firkant-bolten over (men under spor-toppen), og hvis du er litt uheldig så begynner du å dytte gummien innover i begynnelsen, sånn at helle gummiremsen blir dyttet innover, og da kommer du ikke mer enn 4 cm. Så for min del ble løsningen silikon-spray oppi gummien, og holde gummien med en smal tang, mens jeg skjøv firkantbolten over gummien i den bøyde tesla-bøylen. Er heller ikke veldig lett å ta av igjen stativene hvis de har stått der lenge, sånn at gummien har parkert seg godt rundt firkantbolten.

Så for å konkludere:
- Det går men er litt krøkkete
- Ikke ta av hele sulamitten med takbøyler og skiholdere oppå - da sliter du i hvert fall med å få driten av.
- Ser for meg at nedfellbare stativ har ganske stor luftmotstand?
- Veldig mye lettere å ha takboks, f.eks. Thule, for der griper klørne rundt takbøylene, og du slipper å forholde deg til gummien, samt mindre lyd og kanskje mindre luftmotstand.

Jeg bare spraya på litt godt utblandet zalo. Så funker det relativt greit å skyve de Thule boltene fram og tilbake på takstativet. Kjørte rundt med 3 Thulesykkelstativ på taket fra juni til etter høstferien.
#2
Model Y / Sv: Model Y RWD vinterføre
tir 05. des 2023, kl. 12:28
Sitat fra: Moholt på tir 05. des 2023, kl. 02:44
Sitat fra: OleBrum2 på søn 03. des 2023, kl. 20:40Gikk for standard Y da rekkeviddebehov var lavt, og 4wd ikke var noe jeg følte jeg trengte.

Forsøkt på vinterføre nå; må si meg meget fornøyd. Den tar bakker med is og snø lett, opphever å komme opp der tidligere bil kunne slite. Føles som om den får et meget godt grep, og anti-spinn sensorer fungerer godt. Evt er det vinterdekkene som et svært gode...

Noen andre som har gjort samme erfaring?

Piggdekk? Jeg kjøpte med Nokian piggfri pakke og opplever bilen som noe ustabil på vinterføre. Ved flere anledninger har bakenden på bilen sklidd ut til siden. Så er det viktig å nevne at dette er min første bakhjulstrekk, oppleves bedre nå enn første uken på glatten, men vurderer skifte til piggdekk.

Dette er også min første bil med bakhjulsdrift. Var på fjellet i helga og fikk testa bilen på skikkelig vinterføre for første gang. Veldig fornøyd! Ja, bilen kan slippe på bakhjulene noen tiendeler før den korrigerer seg inn. Oppleves som tryggere på vinterføre enn 2014-modell Volvo AWD som jeg hadde før.

(Største ulempen er hvor mye batterikapasitet som går med til oppvarming på korte turer f.eks fra hytta til alpinbakken).
#3
Er boksen i plast eller glassfiber? Gammel plast blir sprø og tåler ikke mye. Husk at du fort skal putte 20-30 kilo med ski i denne og kjøre i 100km i timen eller raskere. Kanskje også bråbremse eller i verste fall kollidere. Skiene blir torpedoer som kan ta livet av noen selv i nye (billig)bokser.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA