Model Y RWD vinterføre

Startet av OleBrum2, søn 03. des 2023, kl. 20:40

« forrige - neste »

OleBrum2

Gikk for standard Y da rekkeviddebehov var lavt, og 4wd ikke var noe jeg følte jeg trengte.

Forsøkt på vinterføre nå; må si meg meget fornøyd. Den tar bakker med is og snø lett, opphever å komme opp der tidligere bil kunne slite. Føles som om den får et meget godt grep, og anti-spinn sensorer fungerer godt. Evt er det vinterdekkene som et svært gode...

Noen andre som har gjort samme erfaring?

Radial

Helt enig.

Sitter bra til å være 2wd, og har ett meget effektivt antispinn system.
Der antispinn ikke gir nødvendig fremdrift, aktiver man eventuelt slip-start og du har en slags "e-diff" aktig oppførsel som tillater mer hjulspinn og søker friksjon med bremsene på begge bakhjula.

Skulle dog ønske det var mulig å koble/deaktivere bort alle hjelpemidler uten å kjøpe Performance 🙈🙈😄 bare for å ha det gøy selvsagt😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: Radial på søn 03. des 2023, kl. 22:22Skulle dog ønske det var mulig å koble/deaktivere bort alle hjelpemidler uten å kjøpe Performance 🙈🙈😄 bare for å ha det gøy selvsagt😄
På Model S kunne man nappe ut ABS-sensor på ett hjul så hadde man null hjelpemidler. Mulig det er slik på Y og?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Hvis det bare er en sjelden gang for moro skyld, kan det tenkes at dynotest-modus gjør nytten?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Moholt

Sitat fra: OleBrum2 på søn 03. des 2023, kl. 20:40Gikk for standard Y da rekkeviddebehov var lavt, og 4wd ikke var noe jeg følte jeg trengte.

Forsøkt på vinterføre nå; må si meg meget fornøyd. Den tar bakker med is og snø lett, opphever å komme opp der tidligere bil kunne slite. Føles som om den får et meget godt grep, og anti-spinn sensorer fungerer godt. Evt er det vinterdekkene som et svært gode...

Piggdekk? Jeg kjøpte med Nokian piggfri pakke og opplever bilen som noe ustabil på vinterføre. Ved flere anledninger har bakenden på bilen sklidd ut til siden. Så er det viktig å nevne at dette er min første bakhjulstrekk, oppleves bedre nå enn første uken på glatten, men vurderer skifte til piggdekk.
Model Y RWD 2023

Handyman

Sitat fra: Moholt på tir 05. des 2023, kl. 02:44Så er det viktig å nevne at dette er min første bakhjulstrekk, oppleves bedre nå enn første uken på glatten, men vurderer skifte til piggdekk.
Gi deg selv tilstrekkelig med tid til å bli vant til bakhjulstrekk for du tar beslutningen. Bilen vil logre også med piggdekk når det er glatt nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Silkefot

I tillegg har jeg et inntrykk av at bilen med vilje lar det slenge litt før alle mot midlene aktiveres. Tar du den med på en glattkjøringsbane vil du merke at den slipper første gang det er glatt men siden sitter den som støpt
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

ijustpop

Sitat fra: Moholt på tir 05. des 2023, kl. 02:44
Sitat fra: OleBrum2 på søn 03. des 2023, kl. 20:40Gikk for standard Y da rekkeviddebehov var lavt, og 4wd ikke var noe jeg følte jeg trengte.

Piggdekk? Jeg kjøpte med Nokian piggfri pakke og opplever bilen som noe ustabil på vinterføre. Ved flere anledninger har bakenden på bilen sklidd ut til siden. Så er det viktig å nevne at dette er min første bakhjulstrekk, oppleves bedre nå enn første uken på glatten, men vurderer skifte til piggdekk.

Dette er også min første bil med bakhjulsdrift. Var på fjellet i helga og fikk testa bilen på skikkelig vinterføre for første gang. Veldig fornøyd! Ja, bilen kan slippe på bakhjulene noen tiendeler før den korrigerer seg inn. Oppleves som tryggere på vinterføre enn 2014-modell Volvo AWD som jeg hadde før.

(Største ulempen er hvor mye batterikapasitet som går med til oppvarming på korte turer f.eks fra hytta til alpinbakken).

Radial

Sitat fra: Moholt på tir 05. des 2023, kl. 02:44

Piggdekk oppfører seg ganske likt, men piggene selvsagt gir litt ekstra friksjon på is.

Derimot er piggdekk ganske glatte på tørr asfalt. Får tendenser til hjulspinn i "Chill" på min rwd når det blir tørt og helst 2-3 plussgrader.
Nesten i overkant myk gummi på disse Hakka 10 EV dekka, men funker supert i -15°c som nå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Silkefot på tir 05. des 2023, kl. 09:11I tillegg har jeg et inntrykk av at bilen med vilje lar det slenge litt før alle mot midlene aktiveres. Tar du den med på en glattkjøringsbane vil du merke at den slipper første gang det er glatt men siden sitter den som støpt
Jeg kjenner ikke til hvordan RWD er, men med AWD så går den fra RWD til AWD i en del minutter ved første antydning til hjulslipp. Mulig det er andre funksjoner som trer midlertidig inn på RWD. Noen som vet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

RWD er akkurat som alle andre 2wd'er, hjulspinn kveler 90% av motoreffekt eller 90% av regenereringen.

Kommer tilbake til "normalen" etter 5-10sekunder.

Merk at regenerering på RWD er naturlig mye lavere enn AWD, egentlig uansett temperatur, men særlig nå vinterstid.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

OlaM

Sitat fra: Rosstopher på man 04. des 2023, kl. 10:14Hvis det bare er en sjelden gang for moro skyld, kan det tenkes at dynotest-modus gjør nytten?

Slip start er jo enkelt og greit for litt logring, men ikke store piruetter.
'21 3LR

Autowinder

Bjørn Nyland har i allefall mye positivt å si om MY RWD på sin vintertest til Geilo. Rask lading og god rekkevidde, selv om den kunne slippe ørlitt ut ved pådrag. Godt kjøp vil nå jeg si om en ikke er avhengig av 4WD, og det er det nok de fleste har valgt på grunn av «kjekt å ha» faktoren.

https://m.youtube.com/watch?v=1SmV-4iI6PQ&pp=ygUXQmrDuHJuIG55bGFuZCB0ZXNsYSByd2Q%3D
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA