Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Komle

#1
ID.3 / Sv: Hvordan løse ut ladekabel?
torsdag 03. desember 2020, klokken 14:39
Vi har zaptec pro. Vi må trykke en gang på låse opp-knappen på nøkkelen for at kabelen skal løsne. Eller to? Husker ikke. Vi må trykke på nøkkelen i alle fall. Helt greit sånn sikkerhetsmessig, mtp at vi står i fellesgarasje. :)
#2
ID.3 / Sv: Regarding range and charging
tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:15
It's an adjustment when you start driving electric. WLTP is not a promise, it is a test done in specific conditions, so it's more of a "what you can expect under ideal conditions"-range. Your range will vary based on several different things. Cabin heat and A/C is pretty draining on the battery, try turning down your heat to 20 or 19 celsius. Outside temperature also plays a significant role, both regarding battery condition and whether your cabin might be pretty cold when you get in?

We used to drive a small electric car for many years, and we learned to preheat the car (while plugged in) and drive with minimal cabin heating in the winter to be able to get a decent range. We used to wear gloves and have seat heater on, and try not to freeze to death. :) With our ID3 we enjoy the comfort a lot more, and the range is well above what we need in our daily lives, so we are able to always keep the car at a nice 20-21 celsius + A/C. But of course, we have a charger at home, so we're not as dependent as you might be, since it seems you don't have one at home? We usually charge to 80% once a week-ish.

Edit: I'll check the consumption later today and update this then. :) edit2: consumption of about 21kwh/100  today. Oslo-area, -1 celsius outside, 20 celsius + a/c inside.
#3
ID.3 / Sv: Altfor høy pris på ID3
søndag 15. november 2020, klokken 15:15
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 15. november 2020, klokken 10:08
Sitat fra: z4rd på søndag 15. november 2020, klokken 07:00
Eller for å snu litt på det - hvis du liker masse knapper og buggy software. Sistnevnte er hovedårsaken til at jeg ikke har anbefalt mine gamle foreldre å kjøpe seg en ID3, nå som de skal bytte bil. De har rett og slett ikke tid eller kunnskap til feilsøking og slikt... Håper barnesykdommene ordner seg, for bilen virker bra ellers, og dette momentet er nettopp noe som har blitt trukket frem ved ID4, at softwaren skal være "på plass" når bilen kommer

Er det egentlig så mye problemer?
Det er utrolig lite skriving om problemer her på forumet til tross for at det er mange 1000 biler ute allerede. Går du inn på e-tron, Tesla eller i-pace er det tråder(i flertall) lange som år om ulike problemer.

Det er en del problemer, det ser man tydelig på gruppene på facebook. Personlig har jeg hatt "feil med airbag" to ganger, en gang har infotainmentsystemet restartet seg selv under kjøring, ryggekamera har gått i svart en gang. Det er vrient å få god hastighet på Ionity-laderne. Ikke noe store greier som jeg har brydd meg med å klage på enn så lenge, mtp at de er veldokumenterte feil på facebookgruppa. Det har kommet noen småpatcher som visstnok fikser airbagfeilen og lignende. Jeg har heldigvis ikke hatt noen problemer med 12V-batteriet, bank i bordet.

Skal inn på Møller i morgen (ikke relatert til softwarefeil, vi ble påkjørt bakfra i en rundkjøring...) og regner med at de slenger på den nyeste patchen i samme slengen.
#4
ID.3 / Sv: Leveringstid Id.3
torsdag 15. oktober 2020, klokken 13:25
Bestilte standard hvit plus lørdag uke 36. Fikk bilen fredag uke 40. Ble forespeilet levering uke 40-42, så er veldig fornøyd med det. Vi sa ifra om at vi stod uten bil og var klare til å ta over så fort som mulig.
#5
Sitat fra: Komle på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:02
Sitat fra: Mortstokk på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:44
Sitat fra: Komle på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:56
Dere som har fått bilen.. Jeg har funnet en innstilling på speilene, "vipp ned ved revers" eller lignende. Jeg har trykket på denne siden jeg synes det er en fin funksjon, men den vipper ikke ned enda. Stått på i et par dager. Noen som veit om det er en feil eller om jeg må .. fikse noen andre innstillinger?


På min Sharan må speiljusterings"knappen" være stilt til høyre speil for at speilet skal justere seg ned.
Kan det være problemet?

Skal undersøke på vei hjem fra jobb seinere. Takk for tips!

(Det funka. Takk. Da forsvant det eneste problemet jeg har hatt med nybilen hittil :laugh: )
#6
Sitat fra: Mortstokk på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:44
Sitat fra: Komle på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:56
Dere som har fått bilen.. Jeg har funnet en innstilling på speilene, "vipp ned ved revers" eller lignende. Jeg har trykket på denne siden jeg synes det er en fin funksjon, men den vipper ikke ned enda. Stått på i et par dager. Noen som veit om det er en feil eller om jeg må .. fikse noen andre innstillinger?


På min Sharan må speiljusterings"knappen" være stilt til høyre speil for at speilet skal justere seg ned.
Kan det være problemet?

Skal undersøke på vei hjem fra jobb seinere. Takk for tips!
#7
Dere som har fått bilen.. Jeg har funnet en innstilling på speilene, "vipp ned ved revers" eller lignende. Jeg har trykket på denne siden jeg synes det er en fin funksjon, men den vipper ikke ned enda. Stått på i et par dager. Noen som veit om det er en feil eller om jeg må .. fikse noen andre innstillinger?
#8
ID.3 / Sv: Tester av ID.3
mandag 21. september 2020, klokken 19:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. september 2020, klokken 15:48
Sitat fra: Komle på mandag 21. september 2020, klokken 12:28
Jøss, dette ser helt merkelig ut. Samboern er 186-187 høy og hadde god klaring på hodet i baksetet. Første bilen vi har prøvd hvor han ikke stanger i taket. Men proposjonalt sett har han kanskje lengre bein og kortere rygg enn fyren på de bildene der.

Er jo et bra tegn at han fikk plass. Ser at andre biltestere og nevner at det ikke er verdens beste plass, men en må nok bare tenke på hvem som sannsynligvis skal sitte i baksetet...og om det er godt nok...

https://www.whatcar.com/volkswagen/id3/hatchback/review/n21832/space-practicality

Ja, altså, det var selvsagt ikke mengder av plass, men hodet hans touchet ikke taket i det hele tatt. Ikke i nærheten engang. Vi prøvde plussen uten panoramatak.

Hvis vi skal telle antall ganger han har sittet i baksetet i den gamle bilen vår så snakker vi vel under 5 ganger på 6 år, så for vår del så er det ingen krise. For oss var det absolutt godt nok, og en massiv oppgradering fra vår gamle i-miev.  :D
#9
ID.3 / Sv: Tester av ID.3
mandag 21. september 2020, klokken 12:28
Jøss, dette ser helt merkelig ut. Samboern er 186-187 høy og hadde god klaring på hodet i baksetet. Første bilen vi har prøvd hvor han ikke stanger i taket. Men proposjonalt sett har han kanskje lengre bein og kortere rygg enn fyren på de bildene der.
#10
ID.3 / Sv: Egne inntrykk ved prøvekjøring av ID.3
søndag 06. september 2020, klokken 18:26
Har i en relativt lang periode vært på jakt etter en ny bil og hadde egentlig utelukket ID.3 både pga. pris og opplevelsen av lanseringsperioden, som vi har følt vært brokete for å si det mildt. Var på en prøvekjøring av en annen bil på onsdag da vi tilfeldigvis kjørte forbi en VWforhandler og siden vi hadde litt tid til overs så tenkte vi at vi skulle stikke innom for å se om de hadde en på utstilling. Det hadde de og vi ble veldig positivt overrasket over størrelsen, og en selger tilbød oss en prøvekjøring av plusmodellen der og da. Vi hadde ikke mye tid, maks en halvtime, men vi takket ja til en kjapp tur.

Den korte turen var alt vi trengte. Noen ganger handler det om følelser, og vi følte oss hjemme i bilen med en gang. Smidig, god reaksjon, stille. Godt fraspark i sportmodus, latterlig grei å parkere. Deilig og åpent inni bilen. Kjøreopplevelsen var såpass god at selv om vi ikke hadde tid til å gjøre oss kjent med alle systemene i bilen, så bumpet vi opp budsjettet vårt, dro tilbake og la inn bestilling på bilen i går. Vi skjønte at dette var bilen vår. Bilen var en veldig hyggelig overraskelse og noe helt annet enn alle de andre bilene som vi har sett på. Nå gleder vi oss veldig til levering tidlig i oktober. :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA