meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ole Irgens

#1
Sitat fra: Øyst1 på tor 10. okt 2019, kl. 13:13
Siden jeg har fått litt stempel for å bare være negativ ang Leaf, skal jeg her lage en helt ærlig liste med hva jeg personlig liker med Leaf og hva som er mindre bra.

<klipp>

Mindre bra
- Savner lengderegulering av ratt
- Savner et bra infotainment system
- Savner å kunne åpne og lukke vindu ved å holde inne låse og åpne knapp på fjernkontroll
- savner et GOM som er mer stabilt. Litt mer som Tesla som tar hensyn til topografi, og viser hva du vil ha igjen på batteriet når du ankommer destinasjon.
- savner bedre interiørkvalitet
- savner CCS
- savner aktiv temperaturstyring av batteriet. Kjøling og varming
- savner en app som er stabil
- savner glasstak
- ønsker mer av ny teknikk og mer spennende interiør
- bilen er gammel under skallet, det merkes.
- savner følelsen av å sette meg inn i en helt ny bil når jeg går fra Leaf 30 til Leaf 40/62. Det meste er som før.
- ønsker all piping langt vekk.


Ratt: Enig, men ikke noe stort savn.
Infotainment: Apple CarPlay, hva trenger du ut over det?
Vindusåpning: Har aldri tenkt på.
GOM: Er vel passe nøyaktig på alle biler
Interiør: Uenig. Veldig bra på vår N-connecta.
CCS: Lader nesten alltid hjemme.
Aktiv temperaturstyring: Ja, men merker lite til det, ref forrige punkt
App: Bruker den ikke.
Glasstak: Savner ikke.
Ny teknikk og spennende interiør: Uenig. Nok teknikk, fint interiør.
Gammel bil: Ja, den er bygd på forrige generasjons Leaf, men hvordan merkes det?
Forskjell fra 30 til 40/62: Er du blind og døv? Forskjellen er ENORM, det meste er IKKE som før.
Piping: Har reddet meg fra flere farlige situasjoner, veldig komfortabel med pipenivået.

mvh

OI
#2
Sitat fra: trondhla på fre 04. okt 2019, kl. 10:19
Som forventet vil salget til Leaf gå ned nå som konkurrenter kommer på banen. Så langt i år ned 48% og Nissan gir rabatter på ca. NOK 40.000 (40 kWh). Jeg antar at 62 kWh vil få samme rabatt.
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2019/09/30/7031548/kraftig-salgsnedgang-for-nissan-leaf

Verre blir det når ID3 kommer. For å følge med markedet bør først og fremst batterikjemi endres og aktiv kjøling installeres.

Jeg er sikker på at ledelsen i Nissan leser innlegget ditt, og tar tipsene med seg videre.

mvh

Ole Irgens
#3
Sitat fra: janarnejorg på ons 18. sep 2019, kl. 21:38
1. Fjernlysautomatikk fungerer ikke optimalt. Hvis jeg møter en bil og fjernlysene blendes ned, så slår dem ikke seg på igjen etter bilen er passert hvis det er svingete vei. Rattet må stå i midtstilling for at fjernlysene skal tennes. Er det flere som har merket dette, og er det kommet noe slags oppdatering som ordner dette?

2. Hvis jeg har folk i baksetet som har setebeltet på, så får jeg indikasjon opp i dashbord om at beltene er festet. Alt ok. Men hvis jeg tar en rask stopp og slipper av personen som sitter i baksetet begynner setebeltevarslingen og ule. Må da slå av og på bilen for at den skal registrere at det ikke sitter folk i baksetet. veldig irriterende. Noen som har merket det samme, evt fått ordnet dette på noe vis?

Begge problemene ble tatt opp over tlf med forhandler, men var bare bortforklaringer for hvorfor dette var slik...


Bilen er en 2019mod 40kwt Tekna

Fjernlysautomatikk fungerer best på rett landevei uten gatelys, men da fungerer den til gjengjeld ganske bra. Jeg synes hele automatikken er noe godt fjas, og foretrekker manuelt skift.

Setebeltvarsleren stopper av seg selv etter ca 30 sek, og det er typisk at varsleren går av dersom personen i baksetet løser beltet før bilen har stoppet. Den slår seg ikke av når personen går ut, men har man noen sekunders tålmodighet går det bra.

Mvh

Ole Irgens
#4
Sitat fra: Øyst1 på man 23. sep 2019, kl. 07:48
https://www.dinside.no/motor/holder-ikke-hva-den-lover/71607745

Jeg vet mange her inne vil gå bananas og motsi denne testen, men jeg mener at , endelig en journalist som er ærlig ang den bilen!

Dette er jo velkjent for oss som har en nyere Leaf og som har fulgt diskusjonene her på forumet. Det jeg ikke skjønner er at du og andre er i stand til å hisse seg opp over dette. Jada, Leafen har sine svakheter. Men kanskje er Leafens styrker fullt i stand til å oppveie svakhetene. For eksempel at man får en solid og velbygd bil med nesten ingen feil, og et solid verksteds- og serviceapparat gjennom Nissan? Jeg satt i lunsjen i dag med en kollega som kjøpte en ny Tesla model X som han omsider har fått hevet kjøpet på, fordi den har lekket gjennom måkevingedørene helt siden han fikk den. Andre Tesla-eiere har fortalt liknende historier. Det hjelper ikke med et godt infotainment-system når bilen ikke kan brukes.

Jeg kjører helt fint, også på langtur, i vår 2018-Leaf. Jeg er 191 høy. Etter at Apple CarPlay kom med ny versjon er egentlig ikke infotainment-systemet i bilen så viktig lenger, og DAB-radioen har jeg aldri hatt noen problemer med. Og ærlig talt - er det noen som bruker de innebygde GPS-systemene i bilene mer? Litt piping her og der gjør meg ingenting, det skyldes stort sett at bilen har gjort noe som den vil ha oppmerksomhet rundt.

Jeg prøver ikke å etterrasjonalisere et bilkjøp - vi er på vår andre Leaf, og da vi kjøpte den i fjor sommer var det få andre  elbiler som hadde bedre kost/nytte-forhold enn Leafen. Når vi skal bytte bil igjen om et par års tid, ser verden helt sikkert annerledes ut, og da må vi se om vi skal gå for Leaf nr 3 eller om noen av konkurrentene kan levere.

Siden det er så mye snakk om ID.3 her, minner jeg om at den ikke kan leveres før om et år. Den vil selvsagt bli en konkurrent til Leaf, akkurat som eGolfen er det i dag. Det er spennende at den leveres på ny plattform - Leafen er jo på innsiden mye den samme bilen som da den ble lansert i 2010. Jeg vil tro at Nissan, som verdens største produsent av elbiler, har planene klare for en helt ny Leaf som kan ta opp konkurransen med både ID.3 og Tesla Model 3 - og om de ikke har en ny modell klar til jeg selv skal skifte, finnes det andre og gode alternativer. Dersom jeg da forlater Nissan, skal jeg sende varme tanker til både forhandler og bil som har gitt oss gode og problemfrie kjøreopplevelser siden 2016, da vi kjøpte den første Leafen.

Mvh

Ole Irgens
#5
Sitat fra: janengeb på lør 10. aug 2019, kl. 12:38
Hei.
Mulig det finnes en lignende tråd så da beklager jeg ? :)
Har nylig fått oss en 40Kwt Leaf. Det er mange teorier på hvordan man best mulig kan bevare batteriet
for mins mulig tap over tid. Selv mener jeg at mye hurtig lading samt og kjøre batteriet for varmt vil senke
kapasiteten ?. Vet ikke om det og kjøre bilen hardt, presse batteriet vil påvirke ?. Leverte inn en 2017 30 Kwt som hadde 12 av 12 streker. Den hadde da passert 30000 Km. Bruker dog ikke leaf spy og har ikke ytterligere batt info på den.
Noe her som har oppskriften for god batterihelse og god utnyttelse over tid ?

Kjør som normalt, lad når du kan. Om du mister 10 prosent av batteriet på fem år, so what?

Jeg kan forstå at eierne av førstegenerasjons Leaf med lommelykt-batteri er opptatt av dette, men for oss som har biler med ordentlige energipakker, betyr det lite dersom en strek eller to skulle forsvinne. Rådet med å ikke langtidslagre bilen med helt tomt eller helt fullt batteri er enkelt å følge, ellers er det bare å lade uten å tenke seg om.

mvh

Ole Irgens
#6
Sitat fra: hemi på man 02. sep 2019, kl. 14:57
Nå skriver straks ole irgenes sinna innlegg mot deg på ca 100 avsnitt :p

Men ja leaf er trist akterutseilt, de var tidlig ute og flinke, men har falt helt av, ikke bare på batteriteknologi, lading, kjøling, men også bil tekniske ting som ratt, seter osv.

Nah. Livet er for kort ;) Vi har kjørt 17.000 km med Leafen vår (40 kwh) på et år, og rapidgate har vi ikke merket noe til, fordi den ikke brukes på langkjøring, bort sett fra en og annen tur Bergen-Ustaoset, som går fint på én lading.

Jeg forstår at rapidgate er en issue dersom man har Leaf som eneste bil og skal bruke den mye til langkjøring. Det er irriterende at Nissan ikke har lagt inn bedre BMS i bilen, men de vil helt sikkert bli straffet av markedet på et tidspunkt. Er 62 kwh-modellen for dyr? Det kan godt hende, men for meg er det helt uinteressant akkurat nå. For oss er 40 kwh-modellen knallgod value for money, en godt sammenskrudd og driftssikker bil som er god å kjøre, selv for en person på 1,91 (meg).

Jeg er ikke gift med Nissan eller Leaf. Vår neste bil kan like gjerne bli en Tesla, men som ansatt i et forsikringsselskap vet jeg at skadefrekvens og snittskadepris på Tesla er høy, slik at man blir straffet med dyr premie. I tillegg er det lange ventetider på verksted. Men kanskje dette er bedre når vi skal bytte om et år eller to, vi får se.

Jeg skjønner ellers ikke at folk gidder å hisse seg så voldsomt opp. Vi er i et fritt marked, og alle kan ta godt kvalifiserte beslutninger om biljøp basert på tilgjengelige spesifikasjoner og prøvekjøring. Mener man seg lurt av forhandler, må man reklamere. Har man lurt seg selv, er det bare å bite det i seg.

Mvh

Ole Irgens



#7
Sitat fra: Øyst1 på lør 24. aug 2019, kl. 01:00
Helt ærlig, å skrive kritisk her inne er som å rive hårsåre i håret.

Jeg har nå hatt Leaf i snart 4 år, den nærmer seg kjørte 100 000 km. Ingen feil og en grei bil.

Kunne listet opp en mengde mangler, men skal ikke gjøre det her nå.

Jeg mener, altså min subjektive mening, at Leaf er utdatert og gammel. Selv nyeste utgave. Skal ikke liste opp grunnene her heller.

Du har selvsagt lov til å komme med din subjektive mening. Men når du bruker ord som "utdatert" må du regne med å få motbør, fordi det rett og slett ikke stemmer.

Jeg kjørte en helt ny Skoda Superb stasjonsvogn Bergen-Arendal og retur for noen uker siden. Det var bedre plass til mine lange bein og ja - jeg savner flere innstillinger for førersetet i Leafen. Men bort sett fra dét, var det samme gode bilfølelsen i Leafen som i Superben, og assistent-elektronikken med ACC og Lane Assist og alt det andre var nøyaktig det samme. Dieselen var mye treigere enn el-motoren, og jeg savnet stillheten i Leafen.

Det er bra at du er fornøyd med Leafen din, til tross for all sutringen du kommer med om bilen her. Og når det er tid for å bytte, skal du selvsagt orientere deg bredt i markedet. Jeg antar vår 2018 N-connecta med 40 kwh batteri skal byttes om et år eller to, og da er det tid for en runde for å se hva konkurrentene kan komme opp med. Og ikke minst levere på. Men Nissan har levert varene så langt, så når runden skal tas, stiller de med et solid pluss i margen.

mvh

Ole Irgens
#8
Sitat fra: Øyst1 på tor 22. aug 2019, kl. 18:29
Sitat fra: hemi på tor 22. aug 2019, kl. 13:57
Tenk så sykt om id3 har varming/kjøling av batteri, og ratt du kan justere :o the future is now. bortsett fra leaf.

Den har nok så meget mer enn det. Leaf er dessverre en utdatert bil nå.


Da står du jo fritt til å kjøpe en annen elbil, ikke sant? Av og til, når man leser innleggene på elbilforum.no skulle man tro vi levde i det gamle Sovjet, og at valget var en Leaf eller ingenting.

Er Leaf overpriset? Det vil i så fall markedet ta seg av. Men kanskje markedet også er villig til å betale for en bil som er godt sammenskrudd, driftssikker, har verksteder over hele landet med kort ventetid - altså alt som f eks en Tesla ikke er eller har. Og som kan leveres uten ventetid av betydning.

Vi er på vår 2. Leaf (2018) nå, og for meg er dette den beste bilen jeg har eid, med god margin. Jeg er ingen Leaf-fanatiker, men for oss leverer bilen på de viktige områdene: Komfort, driftssikkerhet og en solid forhandler i ryggen. Det holder i massevis.

mvh

Ole Irgens
#9
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tir 26. mar 2019, kl. 12:05
Statistikken fra vegvesenet som oppdateres fortløpende:

https://elbilstatistikk.no/?sort=2


Denne statistikken er opplagt helt feil, og fremstår både i innhold og utforming som useriøs. Hvordan fremkommer disse tallene? De er fullstendig misforhold med ovf.no, som er den offisielle registreringsstatistikken.

Mvh

Ole Irgens
#10
Sitat fra: Marzo på tir 26. mar 2019, kl. 13:16
Sitat fra: Tiger123 på tir 26. mar 2019, kl. 12:52
Reservasjonslister har det vært og er på mange elbiler, og det forplikter ingenting. Salg er når varen betales og mottas. Tesla har vært desidert best/villigst på å levere, og er den desidert mest solgte bilen hittil i år.

Det er ingen her som er uenige i at Model 3 har levert ut/solgt flest biler de siste 6 ukene av alle merker i landet.

Jo. Det er registrert 808 model 3 i januar og februar, mot 1.658 Golf og 1181 Leaf.

mvh

Ole Irgens
#11
Sitat fra: turfsurf på tir 26. mar 2019, kl. 12:21
Sitat fra: Ole Irgens på tir 26. mar 2019, kl. 11:30
Jeg synes du skal lære deg å finne riktige fakta så du slipper å drite deg ut i et offentlig forum.
Kanskje du skal tenke i de baner selv. Jeg vet ikke hvem som driter seg mest ut jeg. Sjekk posten fra Lars C. Krogenæs om du gidder. Men du kan vel ikke innrømme feil  ::)

La oss bruke den offisielle statistikken fra OVF:

https://ofv.no/registreringsstatistikk?selectedDistribution=Modellfordelt&selectedMonth=2&selectedVehicleCategory=Personbiler&selectedYear=2019

Så langt i år er det registrert (altså levert og påsatt skilt) følgende:

1658 Golf (8,2 % markedsandel)
1181 Leaf (5,9 % markedsandel)
1015 BMW i3 (5,0 % markedsandel)

I hele fjor var tallene:

12.303 Leaf (8,2 prosent markedsandel)
9.858  Golf (6,7 prosent markedsandel)
5.687 BMW i3 (3,8 prosent markedsandel)

Man kan selvsagt spekulere voldsomt i at Leaf "mister fotfestet" basert på tall for de to første månedene i år, men vi snakker altså om Norges mest solgte bil i fjor, som nå har blitt forbigått av Golf i januar og februar. i3en ligger langt under.

mvh

Ole Irgens
#12
Sitat fra: turfsurf på tir 26. mar 2019, kl. 10:28
Sitat fra: Ole Irgens på tir 26. mar 2019, kl. 09:22
Nissan Leaf er Norges nest mest solgte bil i Norge så langt i 2019, bare slått av VW Golf. Så joda, den mister fotestet så det holder.
Det er nå solgt dobbelt så mange Model 3 som Leaf hittill i år. Og 6-7 ganger så mange denne måneden. I Mars i fjor ble det solgt 2000+ Leaf, i år er det foreløpig under 600 så langt, ender kanskje på 800.

Jeg vil tro de fleste forhandlere regner over halvering av omsetning som å miste fotfestet.

Jeg synes du skal lære deg å finne riktige fakta så du slipper å drite deg ut i et offentlig forum.

mvh

Ole Irgens
#13
Sitat fra: Øyst1 på fre 15. mar 2019, kl. 22:53
Nå begynner det å stramme seg til på markedet. Det kommer flere og flere modeller, med lengre rekkevidde og prisene blir presset. Bruktmarkedet viser også at tiden for å tjene grovt på å overprise elbiler er litt over. Leaf 40 kWt LE går tregere å selge, og ser at prisene begynner å droppe under 250 000.
Hyundai Kona, som har lang venteliste, der går det også tregere på bruktmarkedet, og prisene begynner å falle ned på 370-380 000 for godt utstyrte, lite brukte biler. Tesla Model 3 kommer i lassevis til kai, og vil dominere salgsstatistikkene fremover.

Når jeg er på forumet her er det enorm aktivitet på Tesla sidene. Det er god aktivitet også på Kia. Hyundai litt mindre. Mens her på Leaf forumet er det nesten helt dødt. Og da begynner jeg å lure. Kan det tenkes at Leaf begynner å sakke akterut? At det er så mye annet på markedet nå, at selv om Leaf kommer i en 62 kWt versjon, er det begrenset interesse?

Det virker som det ikke vil være noe enorm ventetid på en 62 kWt Leaf, så det blir spennende å se hvor godt den vil bite fra seg. Akkurat nå ser det ut til at Tesla feberen herjer, og bedre vil det ikke bli når de nå har lansert Model Y.

Nissan Leaf er Norges nest mest solgte bil i Norge så langt i 2019, bare slått av VW Golf. Så joda, den mister fotestet så det holder.

mvh

Ole Irgens
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Alarm spylervæske
ons 13. feb 2019, kl. 20:12
Sitat fra: TorT på ons 13. feb 2019, kl. 19:57
Rasende festlig.

Sikkert en som deg som jobber som ingeniør hos Nissan.

Lyset kunne jo komme på når det feks var en liter igjen.

Sånn ville intelligente mennesker ha gjort det.

En av de tingene som irriterte meg når jeg hadde Leaf.

Da har du sikkert nå skaffet deg en bil som er designet av intelligente mennesker, slik at du slipper å irritere deg. Så bra for deg! Litt rørende også, at du er på et eierforum for Leaf når du ikke har bilmerket lenger. Kanskje du likevel savner Leafen litte granne, hm? Selv om det var så irriterende at bilen ikke sa fra til deg når den var (nesten) tom for spylervæske?

mvh

Ole Irgens
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Alarm spylervæske
ons 13. feb 2019, kl. 19:36
Sitat fra: Skistan på fre 30. nov 2018, kl. 15:23
Bare min leaf som ikke sier ifra når det er tomt for spylervæske?

Du merker det ved at det ikke kommer noe ut av dysene når du trekker i spaken. Du syntes kanskje det hadde vært enklere å oppfatte dersom det lyste et lite lys samtidig som det ikke kom spylervæske? Kanskje en liten alarm også?

mvh

Ole Irgens
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA