meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - O-P

#1
Mekanisk / Sv: Nye bremser som subber
tirsdag 23. juni 2020, klokken 12:31
Løsningen, etter å ha hatt den på verksted, var at jeg hadde byttet om hvilke klosser som skulle være innerst og ytterst, noe som ikke var med i instruksjonsfilmen jeg fulgte.
#2
Mekanisk / Sv: Nye bremser som subber
torsdag 18. juni 2020, klokken 11:54
Ja, beveger seg lett og fint. Skal forsøke å bytte om skivene etterpå, samt gå over caliperen nok en gang.
#3
Mekanisk / Sv: Nye bremser som subber
onsdag 17. juni 2020, klokken 12:24
Nja, i forbindelse med byttingen så skrur jeg jo parkeringsbremsjusteringsskrua ut slik at den ikke tar noe tak (i henhold til , og jeg ser det er synlig slitasje på bremseskiva.
#4
Mekanisk / Nye bremser som subber
tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:23
Ref min forrige tråd, så har jeg byttet bremseskiver og -klosser foran og bak (på begge sider) på den ene Leafen vår. Jeg sliter med at det subber på minst ett av bakhjulene. Når jeg jekker opp bilen og snurrer på hjulet er det ikke konstant subb, men bare et sted / noen steder. Jeg har forsøkt å demontere alt og sette sammen på nytt for sikkerhets skyld, men ingen endring. Jeg er også sikker på at det ikke er parkeringsbremsen som subber.

Jeg mistenker kanskje at det er kast i bremseskiva, men har jo behandlet den pent. Er det svært uvanlig at man kan få kjøpt skiver med kast? Det er en uoriginal coated variant fra bildeler.no.

Er det ellers noe jeg kan forsøke å gjøre for å få bukt med problemet?

Ellers funker alt fint, men jeg kjenner at det blir ekstra varmt på nevnte dekk etter jeg har kjørt litt.
#5
Hehe, det sa seg egentlig selv når jeg først startet med oppgaven, men det er sånne ting jeg syns de burde spesifisere for folk som har null peiling, slik som meg.
#6
Et kjapt spørsmål angående å bytte bremser bak på Nissan Leaf, jmfr.
denne videoen så skal man rotere justeringshjulet for å korte ned ekspanderen når man demonterer, også skal man
rotere tilbake igjen ved montering. Er det slik å forstå at parkeringsbremsen skal være mens dette pågår? Jeg tror jo ja, men vil være helt sikker. :)
#7
Mekanisk / Sv: Hjullager eller noe annet?
torsdag 23. januar 2020, klokken 10:02
Fikk et verksted til å bytte hjullager for meg, de fant ut at det var svært mye rust på bremseskjoldene på begge sider bak, i tillegg til at bremsewirene var gåene av samme årsak. Det førstnevnte kan visst skape problemene som jeg har beskrevet over, og i tillegg gå utover hjullagrene til en viss grad. Forstod ikke helt om disse faktisk var gåene eller ikke, men de kunne hvert fall bli det.

Jeg trodde jeg brukte bremsene nok innimellom, men kan vel konkludere med at det ikke var tilfelle. Samtidig skal jeg definitivt bli enda nøyere mtp. rengjøring og lese meg litt mer opp på hva jeg kan gjøre ang. beskyttelse mot rust. Dyr lærepenge.
#8
Mekanisk / Sv: Hjullager eller noe annet?
lørdag 04. januar 2020, klokken 11:59
Veeel, da har jeg gjort samme sjekk på en tilsvarende Leaf som har gått 60k km kortere. Her trillet navet/hjulfestet så lett at jeg måtte ha på parkeringsbrems for å forsøke å fremprovosere samme slark, noe det ikke var i det hele tatt. På den andre bilen måtte jeg bruke ganske mye kraft for å i det hele tatt få de til å snurre. Ergo tenker jeg at mest sannsynlig burde begge hjullagrene byttes.
#9
Mekanisk / Sv: Hjullager eller noe annet?
torsdag 02. januar 2020, klokken 13:31
Er samme slark på begge bakhjulene, ikke sjekket de andre. Dog får jeg ikke beskrivelsen din til å gå opp, men kan være fordi jeg ikke er helt stø på begrepene. Jeg rører jo ikke bremseskiva i filmen, jeg drar i navet? Har en tilsvarende Leaf her også, så tenker å sjekke hvordan det er på denne for sammenligning.

Ellers har jeg blitt servert en teori om at rumleproblemet kan være bremsen som henger seg opp, særlig når man kommer opp i litt hastighet, som igjen kan skyldes varmedannelse? Jeg har merket meg at navet på høyre bakside var ganske varmt en gang, men da hadde jeg ikke hatt særlig høy hastighet (dog bremset hardt ned en bakke), og merker ikke noe til dette nå.
#10
Mekanisk / Sv: Hjullager eller noe annet?
mandag 30. desember 2019, klokken 19:54
Jekket opp og tittet litt rundt. Selve hjulene triller fint, og jeg ser ikke noe jeg kan skjønne er galt. Dog, når jeg tar av dekkene og rykker i boltene som stikker ut, for å snurre på det gjenværende, er det litt slark. Men det var det på begge sider bak, så med mindre det er noe galt på begge sider antar jeg at det skal være slik?

Har en film av det her: https://share.icloud.com/photos/0UCJuSUOqHcQaiZItKrrQFtRw
#11
Mekanisk / Sv: Hjullager eller noe annet?
mandag 30. desember 2019, klokken 17:30
Alle boltene hadde riktig moment, skulle bare mangle da jeg tidligere har laget en tråd ang. riktig moment.  :-1:

Skal jekke opp og ta en mer grundig kikk etterpå.
#12
Mekanisk / Hjullager eller noe annet?
mandag 30. desember 2019, klokken 08:47
For noen uker siden opplevde jeg at det jeg oppfatter som at var høyre bakhjul begynte å rumle og lage en slags ulyd jeg ikke klarer å beskrive. Jeg svinger inn til siden, og sparker litt i dekket og titter etter noe uregelmessig, men fant ingenting. Kjører forsiktig videre, på en strekke litt etterpå skjer det igjen, og samme prosedyre gjennomføres. Jeg finner ingenting, og kjører forsiktig hjem uten at det skjer igjen. Etter dette har det vært helt fint, så jeg tenkte kanskje det bare var noe jeg hadde kjørt på som kanskje hadde satt seg fast på noe vis, eller kanskje noe rusk i bremsen.

Dog skjedde det på nytt igjen i går, da jeg kjørte ut på E6. Det føltes som at jeg kjørte på rumlestripene, og det kom en ulyd i takt med rumlinga. Svingte til siden, tok en titt, kjørte videre, og alt virker igjen fint.

Hva kan dette skyldes, min første tanke er at det kan være hjullageret, men syns det er rart at vibrasjonen/rumlinga ikke er konstant? Hvilke andre ting kan det være som jeg bør sjekke?

Det gjelder en 2014 Leaf som har rundet 120 000 km.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
mandag 18. desember 2017, klokken 14:43
4 år i januar, har passert 84 000 nå. 2014-modell.
#14
Dekk / Felger / Sv: Riktig moment, skifte av dekk
mandag 19. oktober 2015, klokken 06:57
Takker for svar! Syns stedet hvor momentet stod var ulogisk plassert i manualen, men det får så være.

Har skrudd til uten momentnøkkel tidligere, men spesielt på våren som var, var de litt vriene å få av igjen, så tenkte kanskje det ville hjelpe å ev. ikke stramme for mye + at jeg nå har hatt på litt kobberpasta i tillegg. Var heldigvis ikke vriene å få av denne gangen, så tipper det hadde litt med vinter å gjøre forrige gang.
#15
Dekk / Felger / Riktig moment, skifte av dekk
fredag 16. oktober 2015, klokken 16:34
Ref. Slik skifter du hjul på riktig måte, så står det: «Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil (ligger ofte mellom 90-120 nm.).»

Jeg finner ikke noe oppgitt moment i brukermanualen (2014-modell), er det da bare å legge seg midt i det overnevnte sjiktet, eller har jeg oversett noe?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA