Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye bremser som subber

Startet av O-P, tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:23

« forrige - neste »

O-P

Ref min forrige tråd, så har jeg byttet bremseskiver og -klosser foran og bak (på begge sider) på den ene Leafen vår. Jeg sliter med at det subber på minst ett av bakhjulene. Når jeg jekker opp bilen og snurrer på hjulet er det ikke konstant subb, men bare et sted / noen steder. Jeg har forsøkt å demontere alt og sette sammen på nytt for sikkerhets skyld, men ingen endring. Jeg er også sikker på at det ikke er parkeringsbremsen som subber.

Jeg mistenker kanskje at det er kast i bremseskiva, men har jo behandlet den pent. Er det svært uvanlig at man kan få kjøpt skiver med kast? Det er en uoriginal coated variant fra bildeler.no.

Er det ellers noe jeg kan forsøke å gjøre for å få bukt med problemet?

Ellers funker alt fint, men jeg kjenner at det blir ekstra varmt på nevnte dekk etter jeg har kjørt litt.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

eltex

#1
kanskje verkstedet bør sjekke parkbrems-bremsewire eller noe sånt? det kan være at den er litt for stram og ikke har løst seg ut skikkelig. jeg fikk min byttet nylig. Se også https://elbilforum.no/index.php?topic=38206.0
Tesla ModelY LR 23

O-P

Nja, i forbindelse med byttingen så skrur jeg jo parkeringsbremsjusteringsskrua ut slik at den ikke tar noe tak (i henhold til , og jeg ser det er synlig slitasje på bremseskiva.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

leafnor

#3
Og glideboltene løper "lett"?
Det er kast i alle skiver. Men at det er så stort at skiven får varmgang er ikke "normal".
Det kan og være kast i opplagring/hub. Om du tar av skiven og monterer den 180 grader på igjen, og det fortsatt subber på samme sted på bremsskiven er det kast i den.
Kan og bytte om paret bak, og se om kastet blir med over på andre hjulet. Da er det skiven.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

O-P

Ja, beveger seg lett og fint. Skal forsøke å bytte om skivene etterpå, samt gå over caliperen nok en gang.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

O-P

Løsningen, etter å ha hatt den på verksted, var at jeg hadde byttet om hvilke klosser som skulle være innerst og ytterst, noe som ikke var med i instruksjonsfilmen jeg fulgte.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

Jossemosse

Hvordan kan man se hvilke klosser som skal være innerst og  ytterst? Husker jeg selv tenkte på dette ved montering, men så ingen merker eller lignende som anga dette
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA