meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CFM

#1
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 28. januar 2019, klokken 23:47
"Teslaen ble totalvraket i møte med lastebilen, og var ikke kjørbar."

https://drm24.no/nyheter/tesla-totalvraket-av-lastebil-1912831
#2
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
søndag 07. oktober 2018, klokken 10:48
Min dekkforhandler vil selge meg Westlake SW 608 piggfrie vinterdekk. De hevder det er et billig men velegnet dekk til en S90D. Er det noen som har erfaring med dette dekket eller i det hele tatt har hørt om det?
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Lakkbeskyttelse av ny bil
tirsdag 08. mai 2018, klokken 14:36
Jeg er veldig fornøyd med Ceramic Pro fra Carecenter i Oslo. :+1: Har hatt det på to hvite model s. Den første i 3 år og gikk for det igjen på ny bil i fjord. Skummer og spyler bilen ren med høytrykk uten berøring. En gang i kvartalet svamper jeg litt for å få glatt bil igjen. Opplever stadig at bilen ser renere ut bare av å stå ute i regnet.

Er det ingen andre her som har erfaring med Ceramic Pro?

(pris ca. 10.000,- og tok en snau uke)
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 07. mai 2018, klokken 12:09
Markedet tror det har klikka for Musk etter bisarr telefonkonferanse  :laugh:
https://itavisen.no/2018/05/03/markedet-tror-det-har-klikka-for-musk-etter-bisarr-telefonkonferanse/
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkeringsensor foran
torsdag 18. januar 2018, klokken 12:21
Har også hatt problemer etter nyttår med min 2017 90D. Det virker som om det bare er rett frem den ofte ikke reagerer. På skrå mot en brøytekant eller bakover er alt som normalt.
#6
Lading av Tesla / Ladestasjon og "støvsugerkontakt"
tirsdag 14. november 2017, klokken 23:10
Jeg skal sette opp ladestasjon i garasjen og lurer på om noen kan kaste lys over muligheten for å kombinere en type 2 lader og en vanlig kontakt (schuko) til støvsuger eller annet man kan finne på å trenge i garasjen.

Mer konkret er det snakk om parkeringskjelleren til en leilighet og enten en Tesla Wall Connector eller Salto 553 med 400v 16A 3fas. Ser noen installatører tar strøm ut av Saltoboksen til en ekstra kontakt mens andre sier at ladestasjonen må være alene på kursen. Har sett minst en proff installasjon hvor det bare er en kraftig kabel fra sikringsskap til parkeringsplass men likevel en schuko ved siden av laderen.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prisreduksjon
mandag 17. april 2017, klokken 20:46
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. april 2017, klokken 18:27
Bra at de nå har inkludert denne, det hjelper alle som vil lade med 32A 230V 3-fase hjemme.
Lurer på om vi uten kan få oppgradert til en litt mer hyggelig penge nå...Kan nok være verdt 4-5000,- for meg.

Kan man lade med 32A 230V 3-fas? Må det ikke være 400V for å kjøre rød plugg og 3-faser til bilen? (og maks 16A) Eller snakker vi Tesla Wall Connector e.l.?
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: 74 kmt på rødt lys
tirsdag 04. april 2017, klokken 21:03
Samme har hendt meg flere ganger i min gamle 2013 model s. Måtte slette nettleserhistorikk og navigeringshistorikk. Og etter at jeg i tillegg satte bilen i en strømsparemodus slik at den skrur seg helt av om natten (med unntak av gsm) så har den vært helt fin.

Kanskje det er noen her som husker nøyaktig hva denne innstillingen heter. Det var ikke range mode.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring Tesla
mandag 20. februar 2017, klokken 23:25
Det er ofte en topp/full/pluss-variant med maskinskadeforsikring eller andre tilleggs egenskaper. Med Teslas garanti på motor og batteri, hva dekker disse utvidede variantene? Er det noen som har undersøkt eller kan uttale seg om sitt forsikringsselskap?
#10
Trafikkdataene har en god stund vært basert på waze data. Påstår ikke at det fortsatt kunn benyttes data fra telefoner med waze på men etter min erfaring stemmer dataene med hvor waze er mye og lite brukt.

Selv om Google eier waze ser jeg ikke at det smeltes sammen med Google. Virker mer som de holdes adskilt men Google benytter seg av dataene. Teorien styrkes av nyheter om gps-beacons for tunneller som kalles "waze-beacons" og ikke "Google Maps Beacons".
http://venturebeat.com/2016/09/21/waze-beacons-tunnels/
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladekabel løses ikke ut
onsdag 11. januar 2017, klokken 22:56
Jeg har også hatt litt trøblete kontakt i noen måneder. Kanskje så mye som et halvt år. Problemet inntreffer bare når jeg vil dra ut kabelen samtidig som bilen "våkner". Kanskje 50% av gangene. Jeg har vendt meg til å trekke førerdøra på gløtt på vei bort til ladeporten og da får jeg ikke samme problem.
#12
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 07. januar 2017, klokken 18:03
Sitat fra: CFM på onsdag 04. januar 2017, klokken 15:07
Jeg fikk bilen tilbake etter service med noen liknende merker. Metallglidelås tror jeg >:( Hadde litt skinnpolish på det neste gang jeg stelte setene. Halvannet år senere må jeg lete veldig for å finne igjen hvor det var. 8)
Fikk også bilen tilbake fra service før jul med to stygge sår på rattet.  Det ene er på baksiden, akkurat der tuppen på venstre pekefinger ligger når man holder rattet ti på to, så veldig irriterende.  Siden jeg ikke kan bevise at det var Tesla som forårsaket skadene, så gidder jeg ikke prøve noe den veien.  Noen som har erfaring med noen gode reparasjonsmidler for skinn?

Jeg har Swissvax Leather Care Kit Forte. Kjøpt med rabatten til tocn.no.

Om man sier i fra på en hyggelig måte kan det komme fremtidige kunder til gode. Kanskje Tesla velger plastglidelås i kjeledressen neste gang ;)
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
fredag 06. januar 2017, klokken 18:07
Sitat fra: jlan på fredag 06. januar 2017, klokken 09:04
Industrimotorer som står koblet til et stivt nett kan levere strøm tilbake til nettet. Hvis ikke nettet tåler det så brukes bremsemotstander. http://digital.ni.com/public.nsf/allkb/E768FE6E5663940A86256C46007DB743

Skjønner :) Bra lenke!

Så hvis jeg står i en bratt bakke å vugger med wattpedalen og ser forbruket bobler litt over 20 kW så blir det ganske raskt varmt - ett eller annet sted?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
torsdag 05. januar 2017, klokken 19:24
Litt áv trådstarters topic nå men, likevel:

En induksjonsmotor trenger vel ikke å generere strøm for å bremse slik en DC-motor ville gjort. Kontrolleren kan jo rotere magnetfeltet forover eller bakover uavhengig av om rotoren går forover, bakover eller står stille. Selvsagt ønsker vi å ta vare på bevegelsesenergien om vi kan. Men er problemstillingen å få bilen til å oppføre seg likt uansett hvilken temperatur batteriet har så er vel det mulig uten å generere strøm. Eksempelvis industriroboter bruker strøm både når de starter og avslutter en bevegelse brått. De har ikke noe batteri eller radiator for å bremse en bevegelse uten å komme nevneverdig på kant med Newton sine låver.

Ett annet eksempel: Når min Tesla var ny hadde den ikke bakkestartshold på samme måte som nå. Med creep på så ville den fortsatt trille litt bakover hvis bakken var bratt nok. Så selv om bilen triller sakte bakover så kunne jeg bruke strøm på å redusere hastigheten bakover og akselerere fremover. Den produserte ikke noe strøm på en kvisete bakkestart  ;)
#15
Sitat fra: Megleren på tirsdag 03. januar 2017, klokken 16:49


Noen som har opplevd dette og evt tatt det opp med Tesla? Merkene er både nederst på rattet og øverst.

Jeg fikk bilen tilbake etter service med noen liknende merker. Metallglidelås tror jeg >:( Hadde litt skinnpolish på det neste gang jeg stelte setene. Halvannet år senere må jeg lete veldig for å finne igjen hvor det var. 8)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA