Ladestasjon og "støvsugerkontakt"

Startet av CFM, tirsdag 14. november 2017, klokken 23:10

« forrige - neste »

CFM

Jeg skal sette opp ladestasjon i garasjen og lurer på om noen kan kaste lys over muligheten for å kombinere en type 2 lader og en vanlig kontakt (schuko) til støvsuger eller annet man kan finne på å trenge i garasjen.

Mer konkret er det snakk om parkeringskjelleren til en leilighet og enten en Tesla Wall Connector eller Salto 553 med 400v 16A 3fas. Ser noen installatører tar strøm ut av Saltoboksen til en ekstra kontakt mens andre sier at ladestasjonen må være alene på kursen. Har sett minst en proff installasjon hvor det bare er en kraftig kabel fra sikringsskap til parkeringsplass men likevel en schuko ved siden av laderen.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

geear

Det finnes overgang fra type 2 til schuko-stikk, og det finnes også ladestasjoner for type 2 med schuko integrert (Chargeamps Halo f.eks.).

Se ellers: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Ved etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som
forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig
kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A.

fredag

Sitat fra: CFM på tirsdag 14. november 2017, klokken 23:10
Jeg skal sette opp ladestasjon i garasjen og lurer på om noen kan kaste lys over muligheten for å kombinere en type 2 lader og en vanlig kontakt (schuko) til støvsuger eller annet man kan finne på å trenge i garasjen.

Mer konkret er det snakk om parkeringskjelleren til en leilighet og enten en Tesla Wall Connector eller Salto 553 med 400v 16A 3fas. Ser noen installatører tar strøm ut av Saltoboksen til en ekstra kontakt mens andre sier at ladestasjonen må være alene på kursen. Har sett minst en proff installasjon hvor det bare er en kraftig kabel fra sikringsskap til parkeringsplass men likevel en schuko ved siden av laderen.

En vanlig løsning er en underfordelingsboks i garasjen. Så setter du opp en kurs til elbil ladeboks med type B vern (bonus er at det er god plass til dette i underfordelingsboksen), og en separat kurs til lys og stikk i garasjen.

Ladestasjonen skal være alene på kursen sin.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA