Sitat fra: tomrh på søndag 14. juni 2015, klokken 21:24Sitat fra: georg.myhre på søndag 14. juni 2015, klokken 20:54Det er visst ikke så lett rent juridisk. Kommunen har ikke lov å ta betaling for parkering av elbil. Kommunen har heller ikke lov å kalle det betaling for lading siden de ikke er strømleverandør.
Mitt forslag i debatten er:
Avgiftsbelegg offentlige ladeplasser og la øvrig offentlig parkering fortsatt være gratis.
Det kan enkelt gjennomføres ved at man betaler normal p-takst på ladeplasser(synlig parkeringslapp). Da blir strømmen litt dyrere enn hjemme, men de som virkelig trenger lading vil få brukt plassene. Dette vil redusere behovet for offentlige ladeplasser da kun de som virkelig trenger det vil parkere der og de som har fulladet vil flytte bilen til en gratis plass i nærheten.
@tomrh
Jeg forstår. Jeg vil fortsatt hevde det er enkelt å gjennomføre. Det vil kreve en liten endring i "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr".
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. juni 2015, klokken 22:36
Betaling for lading kan man da kreve. Ikke pr. kWh, men pr. minutt/time slik som de andre tilbyderne. Om man da i tillegg skilter med "parkering for ladende motorvogn" bør man være i mål? Men glem P-automat, dette må gjøres via RFID-kort og moderne ladestolper. De nye stolpene til kommunen er forberedt for dette. Bonusen er at kostnaden løper så lenge bilen er tilkoblet, selv om den er ferdigladet.
10 øre/minutt for 16A plasser og 20 øre/minutt for 32A plasser kan være et greit sted å starte?
@jkirkebo:
Hvorfor mener du at man ikke skal bruke de eksisterende p-automater? Jeg mener det vil gjøre prosessen enkel for brukeren, uniform og mulig å bruke på alle typer ladestolper. Det vil gjøre kravet til ladestolper enklere som igjen vil gjøre de billigere som igjen vil gjøre at man kan få flere ny ladeplasser.