meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Charge-Amps

#1
Hei!

Vi fick information om denna tråd och tänkte lämna lite information kring detta!

1. J1772 är en standard som alla elbilar med denna kontakt stödjer. Att använda en laddkabel av att annat fabrikat bryter inte garantin. Standarden tillåter +-5% på de flesta värden, men vi testar alla enheter innan de skickas ut och de håller nästan alla +-1%.

2. Om du har en UM-EVSE där du får den gula varningstriangeln på instrumentpanelen i en Leaf så är det fel på kabeln och vill vi byta ut din kabel. Ta därför kontakt med oss. Det skadar inte bilen att använda kabeln, men vi vill ändå byta ut den för att det ska fungera korrekt och säkert. Bilen rapporterar korrekt ett fel, men det försvinner efter att bilen stängts av och satts på igen. Felet beror på att vi fått en leverans av relän som har haft problem med att de fastnar i till-läge på grund av en kärvande plastarm i reläet. Det berör inte alla enheter utan ett fåtal.

3. Reläerna är rate'ade för 16A.

4. Tillkopplingsordningen är inte relevant för UM-EVSE. Däremot är det viktigt att UM-EVSE tas ur bilen först om laddning pågår för att undvika gnistbildning vid Schuko-kontakten och slitage på kontakten.

5. Tänk på att vid laddning med 16A så måste anläggningen vara utförd så att den klarar 16A kontinuerlig last. T.ex. så kan inte 10/16A uttag användas för de klarar bara 16A begränsad tid. Likaså krävs 2.5mm² kabel. Kontrollera alltid med din elektriker innan.

Tveka inte att ställa frågor till oss på support@charge-amps.com

Mvh
Fredrik
Charge-Amps AB
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel uten kladden
lørdag 20. oktober 2012, klokken 08:45
Jag lovade att återkomma om den kabel som hade fått in vatten och efter 2 veckor runt i posten så har vi tittat på den.
Vi har kommit fram till att det var ett monteringsfel på den som gjorde att de silikonbarriärer som ska skydda mot vatten inte hjälpte.

Troligen så är det inte fler enheter ur första batchen som har problemet, men vi har ändå bestämt att ta in alla för kontroll för säkerhets skull. Samtidigt så ordnar vi tätningen enligt den nya designen, vilken också tillför ett tydligare klick på SELECT-knappen och uppgraderar firmware till den senaste versionen med security code. På så sätt får batch #1 enheterna likadan funktionalitet som batch #2.

Utbytet berör i dagsläget 13 st enheter och ägarna har fått ett epost-meddelande kring detta. Övriga enheter har en annan design eller har redan uppdaterats.

Security code kan aktiveras inför en laddning och innebär att enheten kräver en kod efter att strömmen brutits innan den kan användas. Att aktivera säkerhetskoden är "optional" inför varje laddning. Snart kommer nästa version av användarmanualen på hemsidan där förfarandet beskrivs.


Batch #2 hade vi förhoppningar om att leverera i september, men det tog längre tid än väntat att montera dem och vi ville vänta in kontrollen av denna enhet som hade haft problem med vatten innan de gjordes så de är nu i full produktion sedan en vecka med alla komponenter hos produktionsfirman. Vi kommer troligen att få tillbaka dem för leverans om ca 10 dgr. Batch #2 har förutom firmware en annan kortlayout och lite andra komponenter som förenklar monteringen, men fungerar i övrigt likadant.

Ha tålamod, vi tillverkar så fort vi kan, men vill också ta tillvara på lärdomar från de första för att förbättra produkten... Detaljer kring batch #3 planeras i dagarna.

Mvh
Fredrik
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel uten kladden
onsdag 26. september 2012, klokken 23:04
Om det är någon som upplever någon form av problem med laddkabeln så ta kontakt med oss på info@charge-amps.com direkt.

Det är mycket viktigt för oss att kabeln fungerar som den ska och att vi kan reda ut eventuella problem i tillverkningen.

Jag återkommer med information kring just den kabel som nämnts här när vi fått in den för kontroll.

Med vänlig hälsning, Fredrik
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel uten kladden
tirsdag 21. august 2012, klokken 18:01
(Ursäkta svenskan, men min skrivna norska är inte så bra)
Kul att det norska elbilsforumet uppmärksammat laddkabeln vi tagit fram.

Jag har förstått att en del frågor har uppkommit kring den EVSE/laddkabel som vi har tagit fram för laddning av J1772 elbilar och jag tänkte sammanfatta svaren på dessa i detta inlägg.

Sitat fra: erikf på fredag 27. april 2012, klokken 17:13
Ser skikkelig digg ut. Skal visstnok få knapp der man velger mellom 6, 10 og 16 ampere i følge det svenske forumet.

Er den store kladden egentlig unødvendig? Hvilken sikkerhet har den som ikke svensken har bygget inn i sin løsning?
Man kan välja mellan 6/10/16A laddning.
I kabeln finns samma säkerhetsfunktioner som på orginal EVSE plus diodtest som inte görs av orginalladdarna. Diodtestet kollar att det inte är något främmande föremål som triggar laddning, t.ex. ett par barnfingrar.

Sitat fra: Smiling when sailing på fredag 27. april 2012, klokken 23:58
Var ikke en av årsakene til at kladden er så nært stikk-kontakten at den slår på strømmen bare når den andre enden er plugget inn i bilen og kommunikasjon mellom kladden og bilen er etablert. Dermed kunne man sannsynligvis ta en saks og kutte kablen uten at det ville skje noe annet enn at ladingen stopper. Gjør du dette med den svenske kabelen må du håpe på en kvikk jordfeilbryter...
Det är korrekt att strömmen enbart slås på när kommunikation är etablerat. Om man klipper kabeln på vår EVSE så får man samma effekt som om man klipper kabeln på orginalladdaren före kladden eller en vanlig skarvsladd. Vem brukar klippa kablar med ström på?
EVSEn ska användas i uttag som är skyddade av jordfeilbryter. I EVSEn finns jordfeilbryter som skyddar kontakt och bil.

Sitat fra: 2EL på lørdag 28. april 2012, klokken 00:13
I den store ladekladden er det rele og elektronik som lager et pilot signal til ladern om hvor mange amper laderen skal trekke. Rele er der for at det ikke skal være noe strøm i ladekontakten når man tar den ut fra bilen.
Jeg regner med at her har man bare kuttet ut alle relene og har bare et lite kretskort som lager dette pilotsignalet til laderen.
I EVSEn vi byggt finns all elektronik, relän, jordfeilbryter m.m. med samma funktion som det som sitter i orginal-EVSEn. Det har varit en utmaning att göra konstruktionen liten för att få plats i handtaget.

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 19. august 2012, klokken 10:42
Noen som vet hva firmaet heter?
På nettsidene er det ingen informasjon som jeg finner.
Litt over middels useriøst spør du meg.
Firman är nu registrerad i Sverige och heter Charge-Amps AB. Vi ser ytterst seriöst på vår satsning med att skapa bra laddprodukter till EVs.

Sitat fra: vangli på søndag 19. august 2012, klokken 15:06
Jeg tror at personen som står bak denne kladden jobber i Starmind AB i Sverige, se http://www.starmind.se/. Men det er neppe dette firmaet som står bak  :).
Korrekt, men Starmind har inget med EVSEn att göra så kontakta inte Starmind för information. Kontakta oss gärna på info@charge-amps.com.

Som nämndes i förra inlägget så kommer snart produktbilder upp på hemsidan. Det händer mycket nu och vi jobbar hårt för att få ut dessa så snart som möjligt.

Mvh Fredrik
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA