Hei!
Vi fick information om denna tråd och tänkte lämna lite information kring detta!
1. J1772 är en standard som alla elbilar med denna kontakt stödjer. Att använda en laddkabel av att annat fabrikat bryter inte garantin. Standarden tillåter +-5% på de flesta värden, men vi testar alla enheter innan de skickas ut och de håller nästan alla +-1%.
2. Om du har en UM-EVSE där du får den gula varningstriangeln på instrumentpanelen i en Leaf så är det fel på kabeln och vill vi byta ut din kabel. Ta därför kontakt med oss. Det skadar inte bilen att använda kabeln, men vi vill ändå byta ut den för att det ska fungera korrekt och säkert. Bilen rapporterar korrekt ett fel, men det försvinner efter att bilen stängts av och satts på igen. Felet beror på att vi fått en leverans av relän som har haft problem med att de fastnar i till-läge på grund av en kärvande plastarm i reläet. Det berör inte alla enheter utan ett fåtal.
3. Reläerna är rate'ade för 16A.
4. Tillkopplingsordningen är inte relevant för UM-EVSE. Däremot är det viktigt att UM-EVSE tas ur bilen först om laddning pågår för att undvika gnistbildning vid Schuko-kontakten och slitage på kontakten.
5. Tänk på att vid laddning med 16A så måste anläggningen vara utförd så att den klarar 16A kontinuerlig last. T.ex. så kan inte 10/16A uttag användas för de klarar bara 16A begränsad tid. Likaså krävs 2.5mm² kabel. Kontrollera alltid med din elektriker innan.
Tveka inte att ställa frågor till oss på support@charge-amps.com
Mvh
Fredrik
Charge-Amps AB
Vi fick information om denna tråd och tänkte lämna lite information kring detta!
1. J1772 är en standard som alla elbilar med denna kontakt stödjer. Att använda en laddkabel av att annat fabrikat bryter inte garantin. Standarden tillåter +-5% på de flesta värden, men vi testar alla enheter innan de skickas ut och de håller nästan alla +-1%.
2. Om du har en UM-EVSE där du får den gula varningstriangeln på instrumentpanelen i en Leaf så är det fel på kabeln och vill vi byta ut din kabel. Ta därför kontakt med oss. Det skadar inte bilen att använda kabeln, men vi vill ändå byta ut den för att det ska fungera korrekt och säkert. Bilen rapporterar korrekt ett fel, men det försvinner efter att bilen stängts av och satts på igen. Felet beror på att vi fått en leverans av relän som har haft problem med att de fastnar i till-läge på grund av en kärvande plastarm i reläet. Det berör inte alla enheter utan ett fåtal.
3. Reläerna är rate'ade för 16A.
4. Tillkopplingsordningen är inte relevant för UM-EVSE. Däremot är det viktigt att UM-EVSE tas ur bilen först om laddning pågår för att undvika gnistbildning vid Schuko-kontakten och slitage på kontakten.
5. Tänk på att vid laddning med 16A så måste anläggningen vara utförd så att den klarar 16A kontinuerlig last. T.ex. så kan inte 10/16A uttag användas för de klarar bara 16A begränsad tid. Likaså krävs 2.5mm² kabel. Kontrollera alltid med din elektriker innan.
Tveka inte att ställa frågor till oss på support@charge-amps.com
Mvh
Fredrik
Charge-Amps AB