Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: Panduck på tirsdag 05. april 2022, klokken 10:06
Så det var en tråd om dette som ikke har hatt noen oppdateringer på en god stund, så starter en ny, men skulle uansett ønske jeg hadde sett denne tråden før jeg signerte kontrakt. Når jeg begynte å se på Ioniq 5 var det kun oppgitt 520kg som nyttelast og jeg hadde aldri hørt noe annet...
På Ioniq 5 Norge facebookgruppa virker det nå som det er relativt mange sinte personer.
Jeg har nå spurt forhandler om hva jeg kan forvente av nyttelast på min AWD som ikke har noe annet enn 20" felg og hengerfeste lagt på.
Etter det jeg leser på facebookgruppa kan jeg forvente å ha under 400kg nyttelast igjen, inkludert vekt med fører. Det virker som om 440kg er tallet på "entry" og at alt du legger på etterpå trekker ned fra 440kg, ikke 520kg.
Folk som har vision / vision+ ender opp langt under dette, og flere snakker om biler de ikke engang kan ta med barna sine i uten å komme over overvekt.
Dette er iallefall inntrykket jeg sitter igjen med når jeg ser på facebook gruppa. Er det noen som har noe annen formening om hva jeg kan forvente?
Lurer på det samme. Jeg venter på en MY23 AWD med vision roof. Typegodkjenning er ikke klar for denne ennå og håper på en bedring 🙏
Sitat fra: Christian Borchgrevink-Vigeland på tirsdag 05. april 2022, klokken 10:31
Lurer på det samme. Jeg venter på en MY23 AWD med vision roof. Typegodkjenning er ikke klar for denne ennå og håper på en bedring 🙏
Jeg skal jo få en 2022-modell, som jo er ute på markedet og alt, men forhandler kan altså ikke svare på hva jeg kan forvente selv på den bilen...
Min 2022 med vision roof har 365 kg nyttelast (440 kg inkl fører). Tror nok at de med høyere nyttelast har det lille batteriet.
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. april 2022, klokken 13:05
Min 2022 med vision roof har 365 kg nyttelast (440 kg inkl fører). Tror nok at de med høyere nyttelast har det lille batteriet.
Har du veid og sjekket at dette stemmer? De fleste rapporterer jo om 370 nyttelast inkludert fører. De med vision roof har jo ekstremt nedslående tall...
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. april 2022, klokken 13:05
Min 2022 med vision roof har 365 kg nyttelast (440 kg inkl fører). Tror nok at de med høyere nyttelast har det lille batteriet.
Nei, denne nyttelast er nok knyttet til det batteriet, typegodkjenning er nok forskjellig. Og det står oppgitt 520kg - 440kg for AWD 72kWh batteri. Da tolker jeg det dithen at en "ren AWD 72kWh" uten noe ekstra, vil gi 520kg nyttelast, så trekkes det fra dette basert på hva man legger til.
Men basert på det folk rapporterer tilbake eller elbilforeningen har skrevet på test, ser det ikke ut til å stemme.
Jeg var på vekta med min Ioniq5. Den viste da 2170kg i egenvekt.
Dette er en AWD, med 19" piggfritt og med vision roof og avtagbart hengerfeste. Ellers kan jeg opplyse om at det eneste som var i bilen i tillegg var gummimatter.
2540kg (tillatt totalvekt) minus 2170kg (egenvekt) skulle da bli 370kg som da vil inkludere fører og alt det h*n måtte behage å dra med seg på tur.
Sitat fra: Esop på tirsdag 05. april 2022, klokken 14:24
2540kg (tillatt totalvekt) minus 2170kg (egenvekt) skulle da bli 370kg som da vil inkludere fører og alt det h*n måtte behage å dra med seg på tur.
Når du får på 20" sommerdekk blir vel vekta enda høyere?
Sitat fra: Panduck på tirsdag 05. april 2022, klokken 14:58
Sitat fra: Esop på tirsdag 05. april 2022, klokken 14:24
2540kg (tillatt totalvekt) minus 2170kg (egenvekt) skulle da bli 370kg som da vil inkludere fører og alt det h*n måtte behage å dra med seg på tur.
Når du får på 20" sommerdekk blir vel vekta enda høyere?
Det vil jeg anta ja.
Det er ingen Ioniq 5 med stort batteri som har 520 kg nyttelast..
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. april 2022, klokken 13:05
Min 2022 med vision roof har 365 kg nyttelast (440 kg inkl fører). Tror nok at de med høyere nyttelast har det lille batteriet.
Hvis du kjører den på vekta helt tom og går ut av bilen så vil du nok finne ut at du har vesentlig mindre nyttelast enn 440/365 kg. Og selv det er godt under hva jeg synes er akseptabelt for en familiebil. Jeg ble interessert i den fordi den var oppgitt med 520 kg i høst, og var dermed omtrent den eneste elbilen som hadde akseptabel nyttelast (trodde jeg).
Er det på grunn av WLTP at elbilprodusenter insisterer på å registrere så lav nyttelast? ???
Kjørte på vekta med vår 2021 Model Y hjem fra vinterferien, tre barn og to voksne (5x og 8x kg, så innafor normalen der vil jeg påstå) med oppakking for 3-4 dager på fjellet, med relativt lett takboks med alpinski og tre par med langrennsski. Veide vel 2480 eller 2485 kg. Dette var hjemover og dermed uten mat også. Egenvekta er nær 2000 kg med krok og 20". Ergo vi bør absolutt ikke ha noe mindre enn 500 kg nyttelast. Skal jeg ta høyde for det ungene vokser de neste par årene, så burde det nok vært 550 kg. Skal også sies at på vei opp hadde vi henger - så da hadde vi nok enda mer overlast. Nyttelast på 370 kg holder dessverre knapt til en familie med ett barn...
Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 12. april 2022, klokken 17:39
Er det på grunn av WLTP at elbilprodusenter insisterer på å registrere så lav nyttelast? ???
Nei, dette kan gjelde fossilbiler også. Min egen diesel-SUV er litt i grenseland, noe jeg oppdaget først etter at jeg kjøpte bilen. Hadde plutselig 150 kg mindre nyttelast enn den forrige bilen. Jeg tror ikke at det er så mange som har brydd seg før nå i det siste.
Sitat fra: kaiat på onsdag 13. april 2022, klokken 08:56
Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 12. april 2022, klokken 17:39
Er det på grunn av WLTP at elbilprodusenter insisterer på å registrere så lav nyttelast? ???
Nei, dette kan gjelde fossilbiler også. Min egen diesel-SUV er litt i grenseland, noe jeg oppdaget først etter at jeg kjøpte bilen. Hadde plutselig 150 kg mindre nyttelast enn den forrige bilen. Jeg tror ikke at det er så mange som har brydd seg før nå i det siste.
Men fossilbiler bruker også WLTP for å måle forbruket, eller er jeg helt på viddene?
Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor (el)bilprodusenter ikke regger bilene med en anvendbar nyttelast, og jeg har to teorier; høy registrert nyttelast påvirker EuroNcap negativt og/eller WLTP forbrukningen.
Skjønner ikke helt dette, vurderer å skaffe en 2023 AWD, hvilke type/utstyr bør man da unngå for å ikke redusere nyttelasten?
Virker også som glasstak som de vel kaller Vision Roof er billigere enn ståltak, det virker pussig, er vant til at det koster ekstra på andre biler. Noen som vet hvorfor?
Sitat fra: Olemann på mandag 18. april 2022, klokken 19:38
Skjønner ikke helt dette, vurderer å skaffe en 2023 AWD, hvilke type/utstyr bør man da unngå for å ikke redusere nyttelasten?
Virker også som glasstak som de vel kaller Vision Roof er billigere enn ståltak, det virker pussig, er vant til at det koster ekstra på andre biler. Noen som vet hvorfor?
Generelt er det vel så at alt du legger til av ekstrautstyr på bilen øker vekten?
Den framre motoren veier også noen kilo ekstra, så om vekt er viktig for deg, så kanskje RWD er bedre?
Ståltak er inkludert i prisen, Vision roof koster 15kkr(+kostnaden av 20" felger) ekstra. Altså er glasstak 15kkr dyrere enn ståltak.
Eller missforstod jeg deg?
Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 19. april 2022, klokken 11:57
Generelt er det vel så at alt du legger til av ekstrautstyr på bilen øker vekten?
Den framre motoren veier også noen kilo ekstra, så om vekt er viktig for deg, så kanskje RWD er bedre?
RWD har lavere maksvekt enn AWD, så du får ikke mer nyttelast av å velge AWD.
Det er uansett for 22 modell, tall for 23 modell er ikke kjent...
Jeg ville ikke ha skrevet kontrakt på 23 modell uten å ha med mulighet til å kansellere dersom nyttelast blir for liten.
I prislisten er vision roof dyrere, men på nettsiden der komplette biler er priset i ulike utgaver er vison roof bilen er tusenlapp billigere, ikke lett å skjønne dette, men kan se ut som komplett prisen er for 2022 modeller, mens lista viser bestillinger som jo nå blir 2023 modeller.
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283
Bilens godkjente totalvekt: 2540 kilo, Bilens egenvekt med sjåfør: 2380 kilo, gir differanse på bare 160 kg!
Selv Kona har ca. 400 kg.
Denne modellen bør vel anses å være potensielt trafikkfarlig for familier? Bør vel trekkes fra markedet?
Sitat fra: Moas på torsdag 12. mai 2022, klokken 13:53
Bilens godkjente totalvekt: 2540 kilo, Bilens egenvekt med sjåfør: 2380 kilo, gir differanse på bare 160 kg!
Selv Kona har ca. 400 kg.
Denne modellen bør vel anses å være potensielt trafikkfarlig for familier? Bør vel trekkes fra markedet?
Jf vognkortet til min I5 rwd kan jeg ha 445 kg i tillegg til fører, dvs 4 passasjerer på 111,25 kg pr passasjer.
Sitat fra: Dieselelbil på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:50
Jf vognkortet til min I5 rwd kan jeg ha 445 kg i tillegg til fører, dvs 4 passasjerer på 111,25 kg pr passasjer.
Her var vel poenget at oppgitt vekt i vognkortet ikke er reell, at den veier en god del mer i virkeligheten.
[/quote]
Jf vognkortet til min I5 rwd kan jeg ha 445 kg i tillegg til fører, dvs 4 passasjerer på 111,25 kg pr passasjer.
[/quote]
RWD veier 2 tonn tom. Dvs du har 430 kg igjen til sjåfør, passasjerer og bagasje.
Har du da en snittvekt på deg sjøl og passasjerer på 86 kg, så kan du ikke ha verken bagasje eller noe på taket.
I vinterferien var vi samlet 490kg i bilen på vei hjem, meg, samboer, barn 6-11-13 år, seks par alpinski i takboks, slalomstøvler og hjelmer, og en bag hver med klær og div. Hadde ikke mat/drikke i bilen. Jeg er 88 kg og madammen 54 kg, så ikke er vi spesielt tunge heller. 430 er dessverre veldig lite for en familiebil!
Sitat fra: HPSE på fredag 13. mai 2022, klokken 20:43
Jf vognkortet til min I5 rwd kan jeg ha 445 kg i tillegg til fører, dvs 4 passasjerer på 111,25 kg pr passasjer.
[/quote]
RWD veier 2 tonn tom. Dvs du har 430 kg igjen til sjåfør, passasjerer og bagasje.
Har du da en snittvekt på deg sjøl og passasjerer på 86 kg, så kan du ikke ha verken bagasje eller noe på taket.
[/quote]
Så vognkortet mitt og Bil og Henger-appen til SVV lyver da? Interessant. Der står det 1910 kg bilens egenvekt og 1985 for egenvekt med fører.
Sitat fra: Dieselelbil på mandag 16. mai 2022, klokken 11:33
Så vognkortet mitt og Bil og Henger-appen til SVV lyver da? Interessant. Der står det 1910 kg bilens egenvekt og 1985 for egenvekt med fører.
Vognkortvekten er med det utstyret bilen ble typegodkjent med. Ekstrautsyr utover dette spiser av nyttelasten. Det kan gjelde ting som glasstak, større felger og hengerfeste. Er det en ribbet modell som er typegodkjent, kan det bli mange kilo utav dette. Og versjonen som ble typegodkjent kan være mer ribbet enn versjonen som selges som standard i Norge.
Campingbiler har ofte et problem med lav nyttelast pga mye utstyr. (Disse bilene skal ofte under 3,5t for å kunne kjøres på vanlig førerkort)
Sitat fra: automat på mandag 16. mai 2022, klokken 11:50
Sitat fra: Dieselelbil på mandag 16. mai 2022, klokken 11:33
Så vognkortet mitt og Bil og Henger-appen til SVV lyver da? Interessant. Der står det 1910 kg bilens egenvekt og 1985 for egenvekt med fører.
Vognkortvekten er med det utstyret bilen ble typegodkjent med. Ekstrautsyr utover dette spiser av nyttelasten. Det kan gjelde ting som glasstak, større felger og hengerfeste. Er det en ribbet modell som er typegodkjent, kan det bli mange kilo utav dette. Og versjonen som ble typegodkjent kan være mer ribbet enn versjonen som selges som standard i Norge.
Campingbiler har ofte et problem med lav nyttelast pga mye utstyr. (Disse bilene skal ofte under 3,5t for å kunne kjøres på vanlig førerkort)
Ja, og kanskje en uting å ikke korrigere vognkortet etter installering av tungt tilleggsutstyr.
Men, jeg tillot meg å sjekke nyttelaster på følgende diverse biler; (fra typegodkjenningen, uten tilleggsutstyr)
2 stk Skoda Enyaq 80 - henholdsvis 355 og 407 kilo.
Mustang Mack-e - 420 kg
Kia EV6 - 414 kg
BMW iX3 - 465 kg
Tesla modX 7s - 546 kg
Hybrid-familiebiler;
Mitsubishi Outlander 425 kg
Kia Niro hybrid - 430 kg
Peugeot 3008 hybrid - 341 kg
Dieselpurker;
-08 Outlander - 515 kg
Peugeot Partner - 450 kg
Nissan Qashqai - 340 kg
For meg fremstår det som om 'skandaleoppslaget' om I5, som om nyttelasten er spesielt lavt på den, er litt oppkonstruert. Nyttelasten er slik den er på alle biler, og om en ikke sjekker ut dette før kjøp er ens eget problem, ikke bilens.
Problemet med Ioniq 5 er at kunden har ikke hatt annen mulighet til å finne ut at nyttelasten var lav enn å veie bilen selv. De som har kjørt på vekt har typisk målt 100-150 kg mer enn hva som står i vognkortet, og som de har fått oppgitt av forhandler. For min del var jeg oppmerksom på at de fleste elbiler har dårlig nyttelast, så den oppgitte nyttelasten på 520 kg for Ioniq 5 var avgjørende for at jeg fattet interesse for den. Tilfeldigvis leste jeg et par dager før prøvekjøring testen av elbilforeningen som hadde veid den til 150 kg mer enn oppgitt. Selv har jeg veid en RWD demobil som hadde 420 kg nyttelast og en AWD som hadde 360 kg nyttelast. Og da snakker jeg om 420 og 360 kg som også sjåføren spiser av. Helt ubrukelig.
At en bil har dårlig nyttelast er greit nok, dersom kunden får tall som viser det før kjøp. Når det gjelder Ioniq 5 har mange trodd at de kjøpte en bil med god nyttelast, men fikk en med dårlig nyttelast.
Sitat fra: Dieselelbil på mandag 16. mai 2022, klokken 12:30
Ja, og kanskje en uting å ikke korrigere vognkortet etter installering av tungt tilleggsutstyr.
Men, jeg tillot meg å sjekke nyttelaster på følgende diverse biler; (fra typegodkjenningen, uten tilleggsutstyr)
2 stk Skoda Enyaq 80 - henholdsvis 355 og 407 kilo.
Mustang Mack-e - 420 kg
Kia EV6 - 414 kg
BMW iX3 - 465 kg
Tesla modX 7s - 546 kg
Hybrid-familiebiler;
Mitsubishi Outlander 425 kg
Kia Niro hybrid - 430 kg
Peugeot 3008 hybrid - 341 kg
Dieselpurker;
-08 Outlander - 515 kg
Peugeot Partner - 450 kg
Nissan Qashqai - 340 kg
For meg fremstår det som om 'skandaleoppslaget' om I5, som om nyttelasten er spesielt lavt på den, er litt oppkonstruert. Nyttelasten er slik den er på alle biler, og om en ikke sjekker ut dette før kjøp er ens eget problem, ikke bilens.
Hadde vært interessant å se samme lista med faktisk egenvekt, ikke fra typegodkjenning. Hadde nok sett betydelig verre ut. Ganske vilt at det har vært så sykt med pepper mot Model Y, til og med i media, mens alt det andre her har fått suse. Nå som Model Y har 565 kg har det heldigvis roet seg, men ser ut som andre produsenter også har en jobb å gjøre her.
Er man opptatt av å kjøre lovlig, så bør en familiebil ha 500 kg som minimumskrav. Iallfall om man er fem pers og/eller har med sykler eller ski på bilen.
PS: Vår Model X 7-seter hadde 633 kg.
Enden på visa for meg ble at jeg fikk flyttet kontrakt fra Ioniq 5 over til Solterra, modell som har gitt nyttelast på 465kg, som vi bestiller uten hengerfeste. Burde gi oss over 50kg nyttelast mer enn Ioniq 5, ikke voldsomt mye. Men når selger ikke engang kan opplyse hva nyttelast vil bli på den modellen vi bestiller, og HMN driver med stadige bortforklaringer, så har jeg ikke lyst på Hyundai lengre...
Trist å ikke ha V2L og de gode ladehastighetene Ioniq 5 gir, samt den gode innvendige plassen, men det får heller være. Så får vi håpe at Subaru ikke tuller like mye med tall som Hyundai gjør...
Sitat fra: Panduck på mandag 16. mai 2022, klokken 15:36
Enden på visa for meg ble at jeg fikk flyttet kontrakt fra Ioniq 5 over til Solterra, modell som har gitt egenvekt på 465kg, som vi bestiller uten hengerfeste.
Egenvekt på 465kg. Karbonbil dette da :D
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. mai 2022, klokken 15:50
Sitat fra: Panduck på mandag 16. mai 2022, klokken 15:36
Enden på visa for meg ble at jeg fikk flyttet kontrakt fra Ioniq 5 over til Solterra, modell som har gitt egenvekt på 465kg, som vi bestiller uten hengerfeste.
Egenvekt på 465kg. Karbonbil dette da :D
Karbonkarroseri, heliumbatteri, oppblåsbade seter osv...
Nyttelast på 465kg, selvfølgelig :P
Sitat fra: Panduck på mandag 16. mai 2022, klokken 15:36
Enden på visa for meg ble at jeg fikk flyttet kontrakt fra Ioniq 5 over til Solterra, modell som har gitt nyttelast på 465kg, som vi bestiller uten hengerfeste. Burde gi oss over 50kg nyttelast mer enn Ioniq 5, ikke voldsomt mye. Men når selger ikke engang kan opplyse hva nyttelast vil bli på den modellen vi bestiller, og HMN driver med stadige bortforklaringer, så har jeg ikke lyst på Hyundai lengre...
Trist å ikke ha V2L og de gode ladehastighetene Ioniq 5 gir, samt den gode innvendige plassen, men det får heller være. Så får vi håpe at Subaru ikke tuller like mye med tall som Hyundai gjør...
Håper du har klausul i kontrakten på Solterraen. Min erfaring er at de eneste som oppgir faktisk egenvekt er Tesla. Med ett unntak har alle andre biler jeg har hatt i over 20 år hatt høyere egenvekt enn oppgitt i vognkort. Unntaket er en BMW jeg registrerte selv hos SVV, da den faktisk ble veid på stedet, i stedet for at papirtall ble brukt.
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 11:06
Håper du har klausul i kontrakten på Solterraen. Min erfaring er at de eneste som oppgir faktisk egenvekt er Tesla. Med ett unntak har alle andre biler jeg har hatt i over 20 år hatt høyere egenvekt enn oppgitt i vognkort. Unntaket er en BMW jeg registrerte selv hos SVV, da den faktisk ble veid på stedet, i stedet for at papirtall ble brukt.
Elbilforeningen testet jo noen flere biler, og flere av disse hadde kun uvesentlige avvik på oppgitt nyttelast. For solterra så er det som sagt oppgitt nyttelast for hver enkel utstyrsvariant.
Forhandler var selvfølgelig lite interessert i å gi meg mer mulighet til å fragå Solterra kontrakten enn det jeg hadde på Ioniq 5 kontrakten jeg fikk overført. Helst ville jeg få kontrakten kansellert, men det ble altså ikke godtatt. Men har fått mulighet til å fragå kontrakt etter prøvekjøring, som er standard på disse kontraktene (da de er signert før prøvekjøring er mulig).
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535
SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.
«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.
:laugh: :laugh:
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535
SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.
«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.
:laugh: :laugh:
Hehe sikkert populært når man må legge igjen kona på veieplassen ;D :laugh:
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:05
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535
SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.
«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.
:laugh: :laugh:
Hehe sikkert populært når man må legge igjen kona på veieplassen ;D :laugh:
Huff og huff. Nå forventer jeg at papirtigerene som spådde massebøter på TMY, regress på forsikring, trafikkulykker pga overvekt og gud vet hva i den 300 siders lange nyttelasttråden i fjor høst vår, nå virkelig kommer på banen.
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:15
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:05
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535
SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.
«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.
:laugh: :laugh:
Hehe sikkert populært når man må legge igjen kona på veieplassen ;D :laugh:
Huff og huff. Nå forventer jeg at papirtigerene som spådde massebøter på TMY, regress på forsikring, trafikkulykker pga overvekt og gud vet hva i den 300 siders lange nyttelasttråden i fjor høst vår, nå virkelig kommer på banen.
Nah de holder nok kjeft nå fordi det ikke omhandler Tesla, føler det har blitt to religioner, en som absolutt skal hate alt tesla og musk gjør og en som elsker alt tesla og musk gjør.
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:28
Nah de holder nok kjeft nå fordi det ikke omhandler Tesla, føler det har blitt to religioner, en som absolutt skal hate alt tesla og musk gjør og en som elsker alt tesla og musk gjør.
Finnes mellomting også. Jeg verken hater eller elsker Tesla. Var veldig innstilt på å bestille meg en Ioniq 5 i høst, helt til jeg ble oppmerksom på avviket i egenvekt/nyttelast. TMY var allerede uaktuell pga. dårlig nyttelast, men da jeg ble oppmerksom på at denne var økt veldig ble det til at jeg prøvekjørte og bestilte TMY, som jeg nå venter på.
Jeg håper denne saken ender i rettsalen med en knusende dom mot Hyundai. Det er helt hårreisende at man ikke kan stole på de vektene produsenten oppgir før man bestiller bil. At produsenten holder kontroll på hva hver enkelt utstyrsvariant av en modell faktisk veier bør være en selvfølge.
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535
SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.
«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.
:laugh: :laugh:
Det der jo total idioti. Hyundai representantene som klarte å lire av seg dette er jo total useriøs.
Spesielt med elbiler er nyttelast viktig da bilen i seg selv er tung og således fort kan være begrensende for hva en kanskje forventer av en familiebil. Synes det er bra NAF tar opp dette - dette er et problem som må tas seriøst og en bør slå hardt ned på alle som forsøker å snike med seg ekstra overvekt.
Vi har akkurat vært vitne til kanskje den verste ulykkesuken på årtier - den ene ulykken kjenner jeg personlig til og bilen som skapte ulykken og kvestet en slektning for livet, en elbil med tyske turister, kan muligens også ha vært overlastet.
Nei - blir ikke Hyundai kunde etter dette nei.......
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:28
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:15
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:05
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535
SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.
«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.
:laugh: :laugh:
Hehe sikkert populært når man må legge igjen kona på veieplassen ;D :laugh:
Huff og huff. Nå forventer jeg at papirtigerene som spådde massebøter på TMY, regress på forsikring, trafikkulykker pga overvekt og gud vet hva i den 300 siders lange nyttelasttråden i fjor høst vår, nå virkelig kommer på banen.
Nah de holder nok kjeft nå fordi det ikke omhandler Tesla, føler det har blitt to religioner, en som absolutt skal hate alt tesla og musk gjør og en som elsker alt tesla og musk gjør.
Virkelig?
Synes mesteparten av hatet kommer fra Tesla siden her på forumet.
Det er enkelte av dere som absolutt ikke tåler kritikk rettet mot Tesla,og er veldig raske med å komme med personangrep.
Kritikken mot Model Y i nyttelasttråden hadde nemlig den effekten at nyttelasten på nye modeller ble endret. Kombinert med media,Facebook og andre kilder selvsagt.
Så derfor bør dere faktisk takke de største kritikerne isteden.
Hyundai Norge bruker samme argumenter som flere Tesla eiere gjorde,det er selvfølgelig ikke greit.
Så Ioniq 5 eiere bør legge et massivt press på Hyundai sentralt og i Norge.
Samle dere og gå sammen med NAF evt andre organisasjoner.
For det er bare dårlig medieomtale som kan få Hyundai til å endre på ting til det bedre.
Det har jo vi nylig sett et slående eksempel på hos Tesla med Model Y.
Hos Tesla har det nok alltid vært en feil, for tillatt aksellast foran og bak var MYE høyere enn tillatt totalvekt, avviket var mye større enn normalt, og de har IKKE endret dette på de nye bilene med høyere tillatt totalvekt. Dvs at man kan laste en ende på en tidlig Y akkurat like mye som en ny med 270 kg ekstra nyttelast (eller hva det nå er), og det gir ingen mening. Avviket mellom aksellastene og tillatt totalvekt var mye høyere enn på feks Model X.
Forøvrig enig i at en del Tesla-eiere ikke tåler kritikk, men mye i den tråden var uberettiget så det holdt. Og det som iallfall er bra er at med Tesla så stemmer iallfall tallene, det er ikke noe skjult lureri, som det er på omtrent alle de andre. Man har også full returrett om man er misfornøyd med tallene i vognkortet på bilen man får.
MEN, la oss ikke lage dette også til en Tesla-tråd. Håper Hyundai og alle andre får opp øynene for feil i egenvekt, og alt for lav nyttelast på de aller fleste familiebiler! Minimum reelle 500 kg må biler i denne klassen ha, helst mer!
Y hadde lav nyttelast fordi WLTP blir kjørt med en viss prosent av totalvekt. De satte den så lav for å komme over 50 mil.
Den ble oppjustert når større batteri kom, og sørget for å komfortabelt komme over 50 mil.
Er skeptisk til den teorien. Y blir levert med 19" som standard, de har valgt å oppgi WLTP med 20" selv om det er ekstrautstyr. Ville de hatt maks rekkevidde kunne de lett bare oppgitt med 19" og fått 25 km ekstra eller hva det nå er som er forskjellen..
Det er som du sier geear,kjøper heller ikke teorien til Turf...
Var altfor enkelt for Tesla å nå 500 km selv med økt nyttelast.
Har mer tro på presset fra forbrukere og media.
Mest på grunn av tause Birgitte hos Tesla Norge
"Det er ingen med Model 3 som har klagd på lav nyttelast... derfor gidder vi ikke å endre den!" Lett omskrevet...😉
Så løsning for Ioniq 5 eiere er mest mulig bråk i media og direkte meldinger til Hyundai Norge og hovedkontor i Europa.
Ja. Men hadde vært kjekt om noen av bilprodusentene nå går ut og forteller HVORFOR de er så vanvittig kjipe med tillatt totalvekt. Om det handler om kollisjonstester, elgtester, rekkevidde/WLTP, eller helt andre ting. I praksis så ser iallfall jeg svært liten innvirkning på rekkevidde med mye vekt i bilen.
BMW X5 kunne man en periode bestille med oppgradert hengervekt, fra 2700 kg til 3500 kg. Betalt ekstrautstyr. Her kunne bilprodusentene til og med funnet mulighet til å tjene mer penger. Selge samme bil, men med 200 kg ekstra nyttelast.
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 22:37
Er skeptisk til den teorien. Y blir levert med 19" som standard, de har valgt å oppgi WLTP med 20" selv om det er ekstrautstyr. Ville de hatt maks rekkevidde kunne de lett bare oppgitt med 19" og fått 25 km ekstra eller hva det nå er som er forskjellen..
Nei, de kan ikke velge. Man må oppgi før største hjuldimensjon.
Sitat fra: E-Trond på torsdag 19. mai 2022, klokken 00:06
Det er som du sier geear,kjøper heller ikke teorien til Turf...
Så hvorfor begrenset de nyttelast i Europa når den allerede hadde fått høyere nyttelast i USA?
Tviler på at de stikker fingeren i været og velger en bare for morro skyld.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mai 2022, klokken 13:10
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 22:37
Er skeptisk til den teorien. Y blir levert med 19" som standard, de har valgt å oppgi WLTP med 20" selv om det er ekstrautstyr. Ville de hatt maks rekkevidde kunne de lett bare oppgitt med 19" og fått 25 km ekstra eller hva det nå er som er forskjellen..
Nei, de kan ikke velge. Man må oppgi før største hjuldimensjon.
De kan selvsagt velge å oppgi 500 km med 19 og med høyere nyttelast. Da hadde jo 20" havnet under 500 men det betyr jo ingenting.
De kan jo fortsatt skryte av 500 km på Model Y
Dette var jo kinesiske biler som kanskje hadde andre og billigere bremser enn de amerikanske.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. mai 2022, klokken 17:34
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535 (https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535)
SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.
«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.
:laugh: :laugh:
Det der jo total idioti. Hyundai representantene som klarte å lire av seg dette er jo total useriøs.
Spesielt med elbiler er nyttelast viktig da bilen i seg selv er tung og således fort kan være begrensende for hva en kanskje forventer av en familiebil. Synes det er bra NAF tar opp dette - dette er et problem som må tas seriøst og en bør slå hardt ned på alle som forsøker å snike med seg ekstra overvekt.
Vi har akkurat vært vitne til kanskje den verste ulykkesuken på årtier - den ene ulykken kjenner jeg personlig til og bilen som skapte ulykken og kvestet en slektning for livet, en elbil med tyske turister, kan muligens også ha vært overlastet.
Nei - blir ikke Hyundai kunde etter dette nei.......
Tesla skal absolutt ha honnør for å ha oppjuster nyttelasten nå, og den er blit svært aktuell igjen for min del.
Ioniq 5, og jeg frykter dette og gjelder Kia EV6, er dermed flytta ned på lista for min del. Og svaret til Hyundai er så useriøst som det går an. Føler jeg blir provosert.
Så helt enig, la de få svette for dette, så kanskje de finner ut at det beste er å endre på både holdning og spec, og nødvendige deler om det trengs for å få opp nyttelasten.
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 19. mai 2022, klokken 11:32
Sitat fra: geear på torsdag 19. mai 2022, klokken 09:04
BMW X5 kunne man en periode bestille med oppgradert hengervekt, fra 2700 kg til 3500 kg. Betalt ekstrautstyr. Her kunne bilprodusentene til og med funnet mulighet til å tjene mer penger. Selge samme bil, men med 200 kg ekstra nyttelast.
Ikke helt sammenlignbart da, på X5 måtte de faktisk gjøre en endring på bilen for å få 3500kg (ekstra oljekjøler, husker ikke om det var til motor eller automat).
Er klar over det, men ser ingenting i veien for at produsentene kunne gjort noe tilsvarende for nyttelast dersom de ville. 20k mer for 200 kg høyere tillatt totalvekt, kanskje noe lavere WLTP.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mai 2022, klokken 13:14
Sitat fra: E-Trond på torsdag 19. mai 2022, klokken 00:06
Det er som du sier geear,kjøper heller ikke teorien til Turf...
Så hvorfor begrenset de nyttelast i Europa når den allerede hadde fått høyere nyttelast i USA?
Tviler på at de stikker fingeren i været og velger en bare for morro skyld.
Situasjonen med Y fremstår fortsatt som en dokumentfeil for min del. Ingen har påvist forskjeller så langt, tillatt akselvekt er lik før og etter, nå gir den mening, det gjorde den ikke før, da var den syyykt mye over tillatt totalvekt kontra alt annet fra Tesla. Hvor mye utgjør de kiloene ekstra på WLTP-syklusen? De kunne lett heller markedsført WLTP på standardspec? Tror de fleste heller ville hatt en bil med WLTP på rett under 500 km enn WLTP rett over, og kjøre ulovlig hver gang man er på ferie med familien, eller på guttetur til hytta. I praksis er rekkevidden lik enten den hadde vært oppgitt til det ene eller andre. Man tar ikke med mindre, man kjører bare ulovlig.
Jeg har bestilt ny Y i stedet for å vente på at Tesla ordner opp for eksisterende biler (flott om de gjør, men hadde ikke satt penger på at det skjer), men det utrolige per nå er at dersom man vil kjøre lovlig, så er det knapt alternativer i den klassen. Som jeg skrev lenger bak så var vi 485 kg hjem fra hytta i vinterferien. Det hadde betydd overvekt i EV6, Ioniq 5, tidlig Model Y, iX3, Mach-E, Enyaq, bZ4x, Solterra... og det var kun snakk om noen ski og en familie med tre barn der to av de er ganske små. Helt annen ball game med tenåringer.
Sitat fra: geear på torsdag 19. mai 2022, klokken 20:23
Situasjonen med Y fremstår fortsatt som en dokumentfeil for min del. Ingen har påvist forskjeller så langt, tillatt akselvekt er lik før og etter, nå gir den mening, det gjorde den ikke før, da var den syyykt mye over tillatt totalvekt kontra alt annet fra Tesla. Hvor mye utgjør de kiloene ekstra på WLTP-syklusen?
Det er akkurat det som gjør at jeg ikke tror dette er tilfeldigheter. Sånne ting gjøres ikke ved tilfeldighet. Argumentene dine mener jeg peker mere på at dette var bevisst valg for å påvirke rekkevidde.
Nesten 200kg vil nok påvirke WLTP en del, det er jo en del akselerasjon inne i bildet (selv om regne hjelper).
Det blir bare fullstendig meningsløst dersom folk begynner å lage sin egen versjon av hva som ligger bak sertifiseringen. Da vil jo noen alltid komme til feilaktige konklusjoner som kan være livsfarlige. Å hevde at nyttelast på bil X skyldes ditt og datt og at det derfor ikke er så farlig er nettopp det - farlig.
Ikke bare er det potensielt farlig - det undergraver institusjoner,lover og regelverk og gradvis åpner opp for lovløse tilstander - enkelt forklart : Det drar oss nærmere steinalderen.
En må huske på at disse regelverkene og sertifiseringene er der for en grunn - de er utviklet for å redde liv og utvikle samfunnet til felles beste for alle. Det er når folk tar loven i egne hender og synser og lager egne teorier om ting og tang og så til slutt klarer å overbevise seg selv om at slik og slik er det uten å ha vitenskapelige bevis og tester som underbygger egen konklusjon - det begynner å bli farlig.
Hyundai forhandlere og selgere må få ut fingeren og slutte å undergrave bilens sertifisering. Dersom de synes bilen er for dårlig utstyrt mhp nyttelast får de ta kontakt med produsenten og få orden på dette - enten det være seg å få bilen sertifisert på nytt eller gjøre endringer på bilen slik at den kan få høyere nyttelast.
Det samme skjedde med Tesla og det har kanskje skjedd flere andre produsenter også og det finnes INGEN god unnskyldning for å bryte hva bilen er sertifisert for - absolutt ingen.
WV Buzz kommer med nesten 600 kg nyttelast :+1:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/k691JB/naa-er-baade-pris-og-rekkevidde-klare-for-id-buzz?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1
Sitat fra: hELgenen på fredag 20. mai 2022, klokken 09:09
Det samme skjedde med Tesla og det har kanskje skjedd flere andre produsenter også og det finnes INGEN god unnskyldning for å bryte hva bilen er sertifisert for - absolutt ingen.
Det er jo noe forhandlere og importør bør få med seg, vi har jo fått grei beskjed fra begge om at "du skal jo ikke trenge å beskymre deg for mye for overvekt, sjansen for å bli stoppet er jo så liten, og du får ikke bot før du er langt over overvekt!"
Joda.
Sitat fra: Moas på fredag 20. mai 2022, klokken 12:29
WV Buzz kommer med nesten 600 kg nyttelast :+1:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/k691JB/naa-er-baade-pris-og-rekkevidde-klare-for-id-buzz?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1
Det kommer flere biler med god nyttelast fremover - så dette med idiotisk lav nyttelast bør være noe som forsvinner av seg selv over tid. Men de produsentene med modeller som HAR lav nyttelast, spesielt i familiebil segmentet, bør utsettes for mye tyn fremover både i slike diskusjonsfora som her, på face/sosiale medier, i aviser, i bil tester osv. Den eneste måten å få stopp på dette tullet er å slå hardt ned på det. Det samme gjelder selvfølgelig alle mulig andre egenskaper som en mener en bil bør levere. De siste årene har vært preget av en trang til å "beskytte" enkelte produsenter fra å få tyn/kritikk selv om de leverer for dårlig på enkelte områder - det bør det bli en slutt på! Alle merker skal tåle å bli sammenlignet med hverandre på alle mulige egenskaper og de som slår dårlig ut på enkelte områder bør påregne at folk sier klart i fra. Vi er LAAAAANGT over kneika mhp. elbiler nå og disse skal på ingen måte stå tilbake for noen gamle fossiler mhp. kvalitet, fit & finish, sikkerhet, nyttelast,garantier og garantireparasjoner osv.
Som artikkelen i motor viser til, så trakk Hyundai tilbake «anbefalingen» sin angående 30% overvekt etter at Motor konfronterte de med dette. Forskjellen mellom Ioniq 5 og tidlig Model Y er at den ene har tilsynelatende høy nyttelast, men i praksis rævva og den andre har tilsynelatende og faktisk rævva nyttelast. Så de som kjøpte Model Y kjøpte en produkt som beskrevet, mens de som kjøpte Ioniq 5 ble forespeilet et gigantisk bagasjerom, muligheter for å justere bakseter elektrisk for å lage det større, mulighet for 80kg på taket osv. Markedsført som en stor familiebil, men det er jo en sannhet med store modifikasjoner i praksis.
Hvis tillat totalvekt er satt til 2540 kg av trafikksikkerhetsmessige årsaker og bilens egenskaper endrer seg dramatisk ved la oss si hundre kilo overvekt, så er det jo ganske mange av oss på sommer/vinterferie/handleturer i Sverige osv som kjører slik.
Jeg liker ikke å bryte loven, liker heller ikke å betale mange hundre tusen for en bil jeg kun kan kjøre med barn i. Er veldig fornøyd med bilen, men akkurat dette synes jeg er svært skuffende i forhold til markedsføringen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Dette viser jo en egenvekt fra - til, man skulle vel da tro at den maksimale vekten tilsvarer en godt utstyrt bil? Viser seg jo at det ikke er korrekt.
Jeg veide vår bil til 2360 med sjåfør på 76 kg, passasjerer på 65, og barn på ca 50 kg til sammen. Muligens 5-10 kg bagasje. Bytter jeg ut ungene med tre voksne i baksete så er det jo overvekt tvert.
Det er rett og slett vanskelig å reise på hyttetur med skiboks, bagasje baki og mer enn 2 voksne passasjerer.
Er det noen som har veid bilen sin?
Mener å huske at TB tok Ioniq5 på vekta, og reagerte på hvor tung den var mot hva som står i vognkortet.
Min svenske forhandler mener at solcellene og 20" på P45 må ta mye av skylda, og at andre utstyrsnivåer med glass/metalltak veier mindre.
Jeg har svenske Advanced(alt av utstyr), RWD, glasstak og 20".
Jeg skal veie den neste gang jeg kjøre forbi ei vekt, og det skal bli spennende å se hvor mye mer enn oppgitt egenvekt(2082kg) den veier. Totalvekt på min er 2430kg, 348kg nyttelast.
Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.
Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 21. mai 2022, klokken 15:03
Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.
RWD har ikke oppgitt egenvekt på 2020, det er AWD. Det kan virke som om de har vært en god del mer ærlige på hva man kan forvente av nyttelast i Sverige.
Svenskene har ikke helt samme måte å regne vekt/egenvekt på heller, har importert bil derfra og da var det et kjempetema hos Biltilsynet under registrering. Endte faktisk med at bilen ble kjørt på vekta (heldigvis). Vet det er en del svenske biler som har blitt nedregistrert på antall seter ved import til Norge nettopp pga det ikke er tilstrekkelig nyttelast igjen med tallene fra sverige. Og biltilsynet skal egentlig bruke vognkortet derfra som underlag. Det er drivstoff og væsker og fører osv som ikke oppgis som egenvekt i Norge, og da skjærer det seg for kontrollørene.
Sitat fra: Panduck på lørdag 21. mai 2022, klokken 22:58
Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 21. mai 2022, klokken 15:03
Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.
RWD har ikke oppgitt egenvekt på 2020, det er AWD. Det kan virke som om de har vært en god del mer ærlige på hva man kan forvente av nyttelast i Sverige.
Ja, det vet jeg. Men etter 28.04 påstår Hyundai at biler skal registreres med faktisk vekt i vognkortet og ikke 2020 som tilsvarer en AWD totalt ribbet for utstyr (hvis det i det hele tatt går an å få den så lett da.) Har lett opp flere registrert etter denne datoen og fremdeles ikke funnet en AWD med annet enn 2020 egenvekt uten fører.
Her operer de med egenvekt uten fører 2094 heretter, men i virkeligheten ser vi jo at den veier mer enn det også. 90 kg mer enn oppgitt.
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283
Nyttelasten spises opp av bilens egenvekt. Burde gjort som Tesla Y, øke tillat totalvekt og nyttelast.
Sitat fra: Skeptikeren på lørdag 21. mai 2022, klokken 15:03
Har veid min både med meg og med meg, 2 unger og samboer. Veldig mange i Facebook-gruppa har også veid. Har du oppgitt egenvekt 2082 kg? Mulig å få skiltnr ditt? De fleste har oppgitt egenvekt 2020, og det er langt unna sannheten. Hvis vekten stemmer, trekt fra meg, så veide bilen min 2165 ca. Da har jeg trekt fra noen kilo for diverse i bilen.
Har svenskregistrert bil, uten Facebook.
Klistrer inn bilder fra Transportstyrelsen.se
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ca 70 kg per sete i bilen da. Det er ikke akkurat bra! :o
Sitat fra: Skeptikeren på søndag 22. mai 2022, klokken 14:05
Ca 70 kg per sete i bilen da. Det er ikke akkurat bra! :o
Nja. 70kg per sete (280kg) gir meg 68kg til bagasje. Føreren er medregnet i 2082kg.
Sjåfør (75kg) + 3 voksne(240kg) og en ungdom (60kg) gir 48kg til bagasje. Ikke perfekt, men absolutt "doable".
Nå gjenstår det bare å veie bilen med meg(80kg) i framsetet, i følge Hyundai og Transportstyrelsen skal bilen da veie 2087kg(ettersom jeg veier 5kg mer enn "sjablongsjåføren"), og jag får da nyttelast på 343kg.
Om alt er som det skal.
Sikker? Totalvekt - tjenestevekt = nyttelast. Du må vel også regne med sjåføren i nyttelasten. 348 kg som kan fordeles i last. 348 / 5 seter = 69,6? Jeg kan ta feil. ::)
Edit: Ja, du har vel rett 👍
Jeg kan akkurat ha med meg ditt scenario av passasjerer før jeg passerer tillat totalvekt, men ikke noe som helst bagasje. Veier 2240 med meg som fører, altså 300 kg til gode...
Det er jo det største problemet her, at bilen ikke veier det den skal med fører. :'(
Nå har jeg veid bilen min på Besikta her i Malmö.
Plukket ut alt som var løst, og veide bilen uten sjåfør/passasjer.
I følge CoC så ska min bil veie 2065kg (Actual Mass of the Vehicle). och den vekten defineres sånn:
"Actual mass of the vehicle means the mass in running order as set-out in Article 5 Regulation (EU) No 168/2013 increased by the mass of the driver (75 kg) and one passenger (65 kg ), if applicable increased with the mass of the propellant, plus the mass of the optional equipment fitted to an individual vehicle"
Jag forventer da att min bil helt tom skal veie 2065kg-75kg-65kg=1925kg, men hos Besikta veide den 2020kg, en forskjell på 95kg.
Det utgjør ganske mye på en bil med såpass lav nyttelast.
Noen som vet om nyttelast stadig er et problem på -23 og -24 modeller av Ioniq 5? Bilen kan være aktuell for oss, men gidder ikke å kjøpe et problem...
Sitat fra: torerik på lørdag 23. september 2023, klokken 16:04Noen som vet om nyttelast stadig er et problem på -23 og -24 modeller av Ioniq 5? Bilen kan være aktuell for oss, men gidder ikke å kjøpe et problem...
Ikke noe som tyger på økt nyttelast. De lærte iallefall ikke noe med Ioniq 6, som er enda dårligere.
NAF om Ioniq 5 i år: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-elbil-familiebil/hyundai-ioniq-5
Sitat fra: Panduck på lørdag 23. september 2023, klokken 22:56Sitat fra: torerik på lørdag 23. september 2023, klokken 16:04Noen som vet om nyttelast stadig er et problem på -23 og -24 modeller av Ioniq 5? Bilen kan være aktuell for oss, men gidder ikke å kjøpe et problem...
Ikke noe som tyger på økt nyttelast. De lærte iallefall ikke noe med Ioniq 6, som er enda dårligere.
NAF om Ioniq 5 i år: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-elbil-familiebil/hyundai-ioniq-5
Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.
Sitat fra: torerik på søndag 24. september 2023, klokken 13:14Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.
Før det blir flere steder enn Norge der dette blir "tatt alvorlig" eller sett på som et problem, er det vel ikke noe poeng at de gjør noe. Snakket med en Tesla Model 3 eier i Nederland og der var det stort sett helt ukjent at nyttelast var et problem. Han forsto ingenting av hva jeg snakket om når jeg nevnte lav nyttelast på Model 3...
Sitat fra: Panduck på mandag 25. september 2023, klokken 11:00Sitat fra: torerik på søndag 24. september 2023, klokken 13:14Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.
Før det blir flere steder enn Norge der dette blir "tatt alvorlig" eller sett på som et problem, er det vel ikke noe poeng at de gjør noe. Snakket med en Tesla Model 3 eier i Nederland og der var det stort sett helt ukjent at nyttelast var et problem. Han forsto ingenting av hva jeg snakket om når jeg nevnte lav nyttelast på Model 3...
Godt poeng. Likevel kjedelig. Blir vel fort en annen bil på oss.
Sitat fra: Panduck på mandag 25. september 2023, klokken 11:00Sitat fra: torerik på søndag 24. september 2023, klokken 13:14Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.
Før det blir flere steder enn Norge der dette blir "tatt alvorlig" eller sett på som et problem, er det vel ikke noe poeng at de gjør noe. Snakket med en Tesla Model 3 eier i Nederland og der var det stort sett helt ukjent at nyttelast var et problem. Han forsto ingenting av hva jeg snakket om når jeg nevnte lav nyttelast på Model 3...
Kjenner ikke til vanene i Nederland men i Norge er vi glad i hengerfeste og takboks uansett bil, kanskje det har noe å si?
Noen som fikk erstatning fra forhandler (!) pga. lav nyttelast. https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-erstatning-for-liten-nyttelast/256929
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 28. september 2023, klokken 06:56Noen som fikk erstatning fra forhandler (!) pga. lav nyttelast. https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-erstatning-for-liten-nyttelast/256929
SitatKommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge sier på generelt grunnlag at det ikke er noe galt med vekten som er målt på deres biler.
Litt frekt å si når det gjelder mange biler
Bestilte en ny Ioniq5 AWD 2023 med Vision Pack. Trodde alt var på stell før jeg datt over Motor.no sin nyttelast innslag.
Søkte på Vegvesnet med chassinr på bilen jeg har bestilt:
Egenvekt
2 125 kg
Egenvekt med fører
2 200 kg
Tillatt totalvekt
2 560 kg
Maks nyttelast
360 kg
Virker som de har skrudd opp egenvekt og tillatt totalvekt noe... Skal be om at forhandler veier bilen før overtakelse for å få ting på det rene etter alt som er skrevet om dette.
Nå er det lovkrav om at alle biler skal registreres med faktisk egenvekt (sånn jeg forstår det skal hver bil komme med en CoC nå), ikke basert på et strippet eksemplar oppgitt i typegodkjenningen, så hvis ikke egenvekten er riktig på en nybil i 2023 så svikter det alvorlig hos importør/forhandler.
Selv om tallene er riktige så er 360 kg svært lavt for en familiebil, bare å glemme å kjøre lovlig for en familie på fem på hyttetur.
Sitat fra: geear på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 10:02Selv om tallene er riktige så er 360 kg svært lavt for en familiebil, bare å glemme å kjøre lovlig for en familie på fem på hyttetur.
Litt avhengig av hva man liker å dra med seg på hyttetur er det jo fullt mulig å holde seg innafor.
Far veier 20 kg (95 kg hvorav 75 allerede er inkludert i egenvekt)
Mor veier 80 kg
To barneseter a 20 kg
Barn 1 veier 20 kg
Barn 2 veier 40 kg
Barn 3 veier 60 kg
5 kofferter på 20 kg hver
Totalt: 360 kg.
Har man mye tungt sportsutstyr har man muligens mer enn 20 kg bagasje hver. Har man lite tungt sportsutstyr har man sannsynligvis mye mindre enn 20 kg bagasje hver. At ikke absolutt alle kjører lovlig er jeg helt enig i. At det er "bare å glemme å kjøre lovlig" er jeg ikke enig i.
Målt ID.4 på vekt før avreise og om man kan stole på resultatet fant jeg følgende:
Hadde 360 kg differanse på tom og feriepakket bil i sommer, to barn og tre voksne (ikke tunge passasjerer) og noe bagasje på taket. Teoretisk sett kunne det gått med 285 kg reell nyttelast (sjåfør er trukket fra i utregning av nyttelast) om vi hadde passet på vekten under ferien.
Men hadde fortsatt ikke tatt ut hattehylle og var 170 kg unna totalvekt. Tidligere år har vi hatt med mer «ekstra».
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 10:17Sitat fra: geear på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 10:02Selv om tallene er riktige så er 360 kg svært lavt for en familiebil, bare å glemme å kjøre lovlig for en familie på fem på hyttetur.
Litt avhengig av hva man liker å dra med seg på hyttetur er det jo fullt mulig å holde seg innafor.
Far veier 20 kg (95 kg hvorav 75 allerede er inkludert i egenvekt)
Mor veier 80 kg
To barneseter a 20 kg
Barn 1 veier 20 kg
Barn 2 veier 40 kg
Barn 3 veier 60 kg
5 kofferter på 20 kg hver
Totalt: 360 kg.
Har man mye tungt sportsutstyr har man muligens mer enn 20 kg bagasje hver. Har man lite tungt sportsutstyr har man sannsynligvis mye mindre enn 20 kg bagasje hver. At ikke absolutt alle kjører lovlig er jeg helt enig i. At det er "bare å glemme å kjøre lovlig" er jeg ikke enig i.
Vel, lett å leke med tall på internett, men madammen og jeg er nok iallfall 40 kg lettere enn i regnestykket ditt, og vi pakker rimelig lett (er ikke de som har 15 kg sminke og tre skift til dagen), allikevel var vi 490 kg på vekta til Biltilsynet hjem fra hytta uten mat og drikke. Hadde takstativ og takboks (fort 30 kg bare det) og alpinutstyr til alle fem. Siden den gang har sikkert ungene blitt 20 kg tyngre til sammen. Og 3-4 bæreposer mat og drikke er også fort 25-30 kg til. Så for familie på fem bør man ha minst 450 kg nyttelast.