Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: Moas på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41
Da har jeg prøvd denne bilen. Alt var bra utenom bagasjerommet. Dette er en stor oppgradering for de som kommer fra f.eks Kona. Bilen virker stillegående i forhold til Kona.
Sitat fra: Moas på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41
Da har jeg prøvd denne bilen. Alt var bra utenom bagasjerommet. Dette er en stor oppgradering for de som kommer fra f.eks Kona. Bilen virker stillegående i forhold til Kona.
Hva var ikke bra med bagasjerommet?
Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:58
Sitat fra: Moas på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41
Da har jeg prøvd denne bilen. Alt var bra utenom bagasjerommet. Dette er en stor oppgradering for de som kommer fra f.eks Kona. Bilen virker stillegående i forhold til Kona.
Hva var ikke bra med bagasjerommet?
Høyden er svært begrenset av designet på hekken
Mye volum i rommet, bredt og fint, men er man opptatt av å makse barnevogner eller hundebur så er nok ID4 mer passende.
Bilen er svært kvikk, kjøreglad og kompakt. Likte interiøret, fint de har beholdt en del knapper i tillegg til skjermene.
Gode seter med flust med innstillinger, både foran og bak.
De har nok prioritert komfort foran sportslighet, i alle fall har bilen med sine drøyt 5 sek fra 1-100 mer krefter enn den takler om man presser den i svinger og ujevn vei. Litt for myke dempere til å bruke kreftene bilen har, men det er en god prioritering, vil heller ha komforten og la noen av hestene hvile.
Sitat fra: Moas på torsdag 10. juni 2021, klokken 17:15
Høyden er svært begrenset av designet på hekken
Løftet på plata på en testbil for å se om det kunne hjelpe noe, men det var ikke noe plass av betydning under den dessverre. Bagasjerommet er oppgitt til over 500 liter, men jeg opplevde "500" liter i EQC`en som betydelig mer romslig. Dels pga høyden og dels pga mer anvendelig plass under gulvet. Og EQC er ingen plassmester. Etter å ha sett Ioniq 5 live tror jeg det blir helt i grenseland ift å være praktisk for oss. Det kan gå, men da blir det litt tetris, og setene kjørt frem.
Litt rart at noen elbiler (med motor bak) har veldig god plass i høyden og god plass under gulvet, mens andre ikke har noe. Spesielt biler som er designet som rene elbiler burde utnytte hulrommene godt.
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.
Prøvde denne selv i dag, i P45 utgave med 20" Pilot sport EV dekk.
- Helt ok støynivå, omtrent ikke noen drivverks-lyder eller vind, men man hører veldig godt grov asfalt i høye hastigheter (E6). Måtte skru opp radioen en del der.
Min nåværende ZS EV (pendlebil) er egentlig mer stillegående i høye hastigheter, så tipper dette er pga dekk.
- Plassen innvendig er god, men langt fra "ekstrem" som reklamen tilsier.. sammenligbar med eTron på innvendig plass på mange måter.
- Men bagasjerommet er en liten vits i mine øyne, som fremdeles har med barnevogn... Veldig høyt gulv som ikke kan senkes, lav takhøyde og svært skrå bakluke ga akkurat plass til litt stor 'klassisk" barnevogn, og fruen kunne bekrefte at dette er alt for snaut om familien på 3 blir 4.
Merkelig mye plass dette drivverket har tatt av bagasjerommet er min oppfatning.
- Fruen opplevde setene som veldig harde.
Så totalt sett en fil bil, men blir nok for liten for å konkurrere mot vår reserverte TMY. Time Will show.
Er kanskje litt mer enn "drivverket' bak. Tror 400DC800DC konverter, lader og V2l, forsterker, bass, ekstra isolasjon er plassert bak. Tesla mangler jo endel av dette.
Sitat fra: Radial på fredag 11. juni 2021, klokken 22:07
Prøvde denne selv i dag, i P45 utgave med 20" Pilot sport EV dekk.
- Helt ok støynivå, omtrent ikke noen drivverks-lyder eller vind, men man hører veldig godt grov asfalt i høye hastigheter (E6). Måtte skru opp radioen en del der.
Min nåværende ZS EV (pendlebil) er egentlig mer stillegående i høye hastigheter, så tipper dette er pga dekk.
- Plassen innvendig er god, men langt fra "ekstrem" som reklamen tilsier.. sammenligbar med eTron på innvendig plass på mange måter.
- Men bagasjerommet er en liten vits i mine øyne, som fremdeles har med barnevogn... Veldig høyt gulv som ikke kan senkes, lav takhøyde og svært skrå bakluke ga akkurat plass til litt stor 'klassisk" barnevogn, og fruen kunne bekrefte at dette er alt for snaut om familien på 3 blir 4.
Merkelig mye plass dette drivverket har tatt av bagasjerommet er min oppfatning.
- Fruen opplevde setene som veldig harde.
Så totalt sett en fil bil, men blir nok for liten for å konkurrere mot vår reserverte TMY. Time Will show.
Sitat fra: moby666 på fredag 11. juni 2021, klokken 22:42
Er kanskje litt mer enn "drivverket' bak. Tror 400DC800DC konverter, lader og V2l, forsterker, bass, ekstra isolasjon er plassert bak. Tesla mangler jo endel av dette.
Jaja, dårlig plass under gulvet var det åkke som😄
Sitat fra: Radial på fredag 11. juni 2021, klokken 22:07
Prøvde denne selv i dag, i P45 utgave med 20" Pilot sport EV dekk.
- Helt ok støynivå, omtrent ikke noen drivverks-lyder eller vind, men man hører veldig godt grov asfalt i høye hastigheter (E6). Måtte skru opp radioen en del der.
Min nåværende ZS EV (pendlebil) er egentlig mer stillegående i høye hastigheter, så tipper dette er pga dekk.
- Plassen innvendig er god, men langt fra "ekstrem" som reklamen tilsier.. sammenligbar med eTron på innvendig plass på mange måter.
- Men bagasjerommet er en liten vits i mine øyne, som fremdeles har med barnevogn... Veldig høyt gulv som ikke kan senkes, lav takhøyde og svært skrå bakluke ga akkurat plass til litt stor 'klassisk" barnevogn, og fruen kunne bekrefte at dette er alt for snaut om familien på 3 blir 4.
Merkelig mye plass dette drivverket har tatt av bagasjerommet er min oppfatning.
- Fruen opplevde setene som veldig harde.
Så totalt sett en fil bil, men blir nok for liten for å konkurrere mot vår reserverte TMY. Time Will show.
Hyundai har jo de mest bråkete bilene i dag, men det er skuffende hvis det er på nivå meg MG. For det bråker!!
Huff....ikke særlig optimistisk lesing dette.
Hadde sett frem til godt bagasjerom med hundebur og plass. Men her høres det ut som størrelsen er Kona Electric med en liten pluss bak.
Sitat fra: trykkertor på lørdag 12. juni 2021, klokken 11:05
Huff....ikke særlig optimistisk lesing dette.
Hadde sett frem til godt bagasjerom med hundebur og plass. Men her høres det ut som størrelsen er Kona Electric med en liten pluss bak.
Opplever at dette er sannheten på "crossover" kategorien. Vår Niro har mye mindre praktisk bagasjerom enn min gamle peugeot 307 "liten stasjonsvogn". En emmaljunga går på millimeteren inn i Niroen, så alt må stables oppå. Id.4 og alle søsknene er fortsatt små og upraktiske i forhold til en skikkelig stv. Ev6 kommer til å være håpløs med den skrå bakluka.
Nei, ikke så ille. Mange glemmer at Kona er like mye MINDRE enn en Golf som eNiro er STØRRE enn Golf. Og I5 er en klasse over eNiro igjen.
I5 er en helt annen klasse, både bagasjerom og støynivå. Med setene fram er det både langt og bredt bagasjerom, eneste minus er skrånende luke, men skyver man store ting fram så er plassen bra den.
Dog, jeg opplever ID.4 som bedre egnet for hund og barnevogner.
Støy; en helt annen klasse enn Kona, vindsus nesten fraværende, det som irriterte meg litt var høyfrekvent dekkstøy, muligens ikke mer energi i denne enn det jeg opplevde i ID.4, men ID.4 dekkstøyen var mer lavfrekvent. Dette kan ha sammenheng med dekktype også.
Sitat fra: trykkertor på lørdag 12. juni 2021, klokken 11:05
Huff....ikke særlig optimistisk lesing dette.
Hadde sett frem til godt bagasjerom med hundebur og plass. Men her høres det ut som størrelsen er Kona Electric med en liten pluss bak.
Nå må dere slutte å sammenligne IONIQ5 med Kona, eniro osv. Biler består av mer enn et bagasjerom. IONIQ5/EV6 er årets mest spennende elbil og gruser alle konkurrenter, som feks enyaq, id4, q4, emach, xc40, og muligens TMY
Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 17:42
Nå må dere slutte å sammenligne IONIQ5 med Kona, eniro osv. Biler består av mer enn et bagasjerom. IONIQ5/EV6 er årets mest spennende elbil og gruser alle konkurrenter, som feks enyaq, id4, q4, emach, xc40, og muligens TMY
Vi får bare lukke denne delen av forumet da, siden du har bestemt at Ioniq 5 et best på alt og at alle sammenligninger er irrelevante.
Det må være behagelig å ha fasiten på hva som er best, da kan man jo antagelig også unne seg å slutte å bruke tid på å lese hva andre mener, for fasit har man jo a priori ;D
Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 17:42
Nå må dere slutte å sammenligne IONIQ5 med Kona, eniro osv. Biler består av mer enn et bagasjerom. IONIQ5/EV6 er årets mest spennende elbil og gruser alle konkurrenter, som feks enyaq, id4, q4, emach, xc40, og muligens TMY
😂😂
Den gruser over hodet ikke konkurrentene, men en spennende bil er det, og definitivt mye bil for pengene om man klarer seg med ett litt begrenset bagasjerom.
Plusser og minuser med alle.
Den gruser konkurrentene om man har alvorlig hentesveis og liker bade langs veien, for da får man kjørt hårføneren med full varmeeffekt via V2L for å få håret på plass igjen :D
Eller om man er så gnien at man ikke takler 25 kroner for en kaffe langs veien og kjører medbragt Nespresso.
Osv..... ;D
Som elbil gruser ev6/ioniq5 de fleste. Den lader dobbelt så raskt som resten av konkurrentene og første "vanlige" elbil med 800v, første elbil med v2l, akselavstand på 3 meter som muliggjør ekstremt fleksibelt interiør, første bil med et seriøst solcellepanel med effekt opptil 235 watt OG bagasjerom på opptil 650 l 😀 men dette når kanskje ikke opp mot VW som har introdusert trommelbremser bak på sine nye elbiler.
Olemann, kos deg med id.4, grei bil det også. Har testet den og hvis du skal ha en bil som funker fra a til b så innfrir denne.
Takk, jeg koser meg med ID4 ja. Har testet I5 og skrevet om de erfaringene tidligere. I5 er bedre på noe og dårligere på annet. Håper for all del at også I5 funker fra a til b, for meg er det viktigere å komme fram enn å starte hårføneren eller Nespressoen om bilen ikke vil fra a til b.
Men som skrevet før, I5 er en flott bil, og den vil sikkert glede mange.
Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 23:03
Olemann, kos deg med id.4, grei bil det også. Har testet den og hvis du skal ha en bil som funker fra a til b så innfrir denne.
For min del falt id.4 på en rekke punkter. Den lader feks tregere enn en 10 år gammel Tesla.
Akselerasjon fra 0-100 er utenfor minne krav, men da slipper du ihvertfall å miste hatten din, Olemann. Er også allergisk mot hardplast, og hardplast er noe VW har benyttet mye av i id.4.
Sitat fra: Olemann på søndag 13. juni 2021, klokken 01:01
Takk, jeg koser meg med ID4 ja. Har testet I5 og skrevet om de erfaringene tidligere. I5 er bedre på noe og dårligere på annet. Håper for all del at også I5 funker fra a til b, for meg er det viktigere å komme fram enn å starte hårføneren eller Nespressoen om bilen ikke vil fra a til b.
Men som skrevet før, I5 er en flott bil, og den vil sikkert glede mange.
Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 23:03
Olemann, kos deg med id.4, grei bil det også. Har testet den og hvis du skal ha en bil som funker fra a til b så innfrir denne.
Ser at noen er opptatt av mine hatter (som jeg for øvrig enda ikke har anskaffet). Synes denne dialogen har fått en uinteressant personlig vinkling, så for min del runder jeg av.
Men enig, allergier skal man ta på alvor for å unngå påføre seg unødige lidelser.
Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 23:03
Som elbil gruser ev6/ioniq5 de fleste. Den lader dobbelt så raskt som resten av konkurrentene og første "vanlige" elbil med 800v, første elbil med v2l.
Hvis man har tilgang til Ionity vel og merke. Erfaringene fra forrige sommer sa at det var ikke ofte de var ledige.
3,6kW V2L er og litt gimmick. 11kW V2H hadde vært noe.
I tillegg har I5 kortest rekkevidde av samtlige.
Ioniq lader raskest, uansett hurtiglader. Ihvertfall i forhold til VW trillingene. Nå er vel ikke I5 2wd testet mot trillingene? I Motor testen var i5 4x4, mens trillingene 2wd
Sitat fra: moby666 på søndag 13. juni 2021, klokken 16:24
Nå er vel ikke I5 2wd testet mot trillingene? I Motor testen var i5 4x4, mens trillingene 2wd
Ja, men hvis man skjer på forskjellen i wltp og de tidligste testene av GTX vs RWD så vil den slå i5 (marginalt dog). Synd i5 ikke kommer med samme batteri som EV6. Nå er jo ID.4 varslet å få oppgradert lading til 170kW, så da vil forskjellen der også bli marginal.
Synes I5 er en mye mere spennende bil enn ID.4, men liker ikke den korte rekkevidden.
Tja, synes ikke 50 mil er kort og personlig så synes jeg ladehastighet er minst like viktig som rekkevidde. Har hatt elbil siden 2013, og der er ihvertfall min erfaring. Blir spennende å se om solcelletaket kan generere noen ekstra km under kjøring Ioniq kommer med samme batteri som ev6 i US, så mulig det blir endring etterhvert. Selv om q4 og muligens id.4 får 175, så er det ikke gitt at ladekurven blir på nivå med i5.
Det er fascinerende å se hvor sterke meninger som ytres samt at fasiten innehas på flere fronter.
I5 er definitivt et alternativ, men det er det også en del andre biler som er. Det forundrer meg, at det er noen som utelukker elbiler pga akselerasjon fra 0-100. Jeg klarer med min beste vilje ikke å se at jeg skal ha behov for raskere akselerasjon enn det en gjennomsnittlig elbil byr på. Elbil kommer ikke til å gi meg kjøreglede, men heller tilfredsstille et transportbehov. En litt godt motorisert drivstoffbil gir meg langt større kjøreglede, men alle er vi forskjellige.
Elbiler imponerer meg heller ikke med design, noen er relativt fine, men de fleste er for meg litt for konseptaktige eller futuristiske. Dette gjelder etter min oppfatning ihvertfall I5, og det er lenge siden jeg har sett felger som er mindre tiltalende enn de den er utstyrt med originalt.
Alle har vi forskjellige preferanser, men en i en elbil ser jeg etter komfortabel transport med lang rekkevidde, god plass og lave servicekostnader/problemfritt bilhold. Ladehastighet har mindre å si for jeg prøver i så stor grad som mulig å unngå annet enn hjemmelading.
Sitat fra: moby666 på søndag 13. juni 2021, klokken 16:58
Tja, synes ikke 50 mil er kort og personlig så synes jeg ladehastighet er minst like viktig som rekkevidde. Har hatt elbil siden 2013, og der er ihvertfall min erfaring.
Den gikk 50 mil på NAFs rekkeviddetest. Så erfaringsmessig en plass mellom 30 og 45 mil for oss ved normal bruk. Ta da med at på langtur får man ikke utnyttet hele rekkevidden, men kanskje 75% av den. Blir litt for ofte stopp for min smak.
Ladehastighet er viktig ja, men den baserer seg jo på tilgjengelighet av Ionity stasjoner. I ferien i fjor endte jeg stort sett med å lade på annet enn Ionity enten fordi det var kø på de eller at de rett slett ikke hadde ladestasjoner der vi ferierte. Så ladefart man ikke får utnyttet er egentlig ikke så viktig. Litt som Tesla SuC v3. Og det er min erfaring, har og kjørt elbil siden 2013 hvis det er så viktig.
Men det er jo ingen som innfrir på rekkevidde enda (utenom type EQS / Air), så man får prøvekjøre det som er. Gleder meg til å se bilen IRL.
Så den som mest sannsynlig skulle til Mobile på Kongsberg i går. Hadde den sølvfargen. Snasen bil med morsomme linjer, sto på samme transportbil som et par XC60/90'er og virka ikke så liten av seg i forhold.
Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:03
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.
Grunnet vinkelen på bakluka så passer store firkanter dårlig. Ville nok tatt med meg buret og testet.
Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 17:42
Nå må dere slutte å sammenligne IONIQ5 med Kona, eniro osv. Biler består av mer enn et bagasjerom. IONIQ5/EV6 er årets mest spennende elbil og gruser alle konkurrenter, som feks enyaq, id4, q4, emach, xc40, og muligens TMY
Hei. Vi eier en ID.4, jeg prøvekjørte en Ioniq 5 i dag. Å gruse en ID.4 er å ta litt hardt i.
Vil si at Ioniq 5 har mer tekniske dupeditter, men ID.4 virker å være bedre for en større familie.
Samt at Ioniq ikke takler trådløs apple / google carplay er noe snodig.
Ellers likte jeg Ioniq 5, bortsett fra ekstreme slag når man kjører over asfaltkanter. Svingradiusen er som å forvente av en firehjulstrekk.
Alt i alt tror jeg ikke man går feil uansett hvilken av bilene man velger.
Jeg følte ikke noe anger på at vi kjøpte ID.4 over Ioniq 5 etter at jeg prøvekjørte den.
Sitat fra: BearThor på torsdag 17. juni 2021, klokken 14:05
Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:03
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.
Grunnet vinkelen på bakluka så passer store firkanter dårlig. Ville nok tatt med meg buret og testet.
Eventuelt får man bur bygd på mål hos f.eks. Aluconsult. En god løsning med mindre bagasjerommet faktisk er for lite for hunden.
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juni 2021, klokken 17:35
Sitat fra: BearThor på torsdag 17. juni 2021, klokken 14:05
Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:03
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.
Grunnet vinkelen på bakluka så passer store firkanter dårlig. Ville nok tatt med meg buret og testet.
Eventuelt får man bur bygd på mål hos f.eks. Aluconsult. En god løsning med mindre bagasjerommet faktisk er for lite for hunden.
Finns det et bra bilde med mål på bagasjerommet? Mellom hjulhusene og maksbredde/lengde?
Prøvekjørte i går. Komfortabel og god å kjøre. Ok akselerasjon. God respons i infotainment. Veldig gode seter. Litt vel mye hardplast i kupeen, men i det minste ikke pianolakk. Litt mye spaker og virvar, men til å leve med. Alt i alt ble jeg litt skuffet over interiøret, litt kjipt med hardplasten.
Bagasjerommet i utgangspunktet nesten på størrelse med I-Pace, men litt lavt under rolloen.
Så en i matt gull utstilt, helt nydelig lakk. Lyst interiør var og pent. Dessverre kun usb-a og ikke trådløs CarPlay og AA. Det er litt utdatert, vår 2019 i3 hadde både usb-c og trådløs CarPlay.
Bilen ser kul ut på utsiden, men er litt blandet drops innvendig. Mye pent, men hardplasten var back to the eighties.
Hadde virkelig forhåpninger til denne, så ble litt skuffet.
Finns det et bra bilde med mål på bagasjerommet? Mellom hjulhusene og maksbredde/lengde?
[/quote]
Etter å ha prøvekjørt I5 er jeg fornøyd med at jeg ikke fikk tildelt P45 og da trolig ville kjøpt bilen.
Kjøreopplevelsen er forsåvidt forventet, en bil i denne størrelsen i 2021 er komfortabel å kjøre, men en blir ikke overivrig og absolutt vil ta omveier fordi det er så veldig morsomt å kjøre den.
Av designelementer jeg ikke liker er baklyktene/hekken som ser ut som et raster av en fremtidsbil, de originale felgene har et av de minst tiltrekkende felgdesignet jeg har sett, jeg er ikke glad i dørhåndtakene som legger seg inn. Mye skjerm for betjening av forskjellige funksjoner er jeg heller ikke glad i, dette tar mer fokus fra kjøringen enn ratt og annen knappbetjening.
Bagasjerommet var mindre enn forventet, men benplassen var veldig god både foran og bak. Fotskammelene som det har vært fokusert på imponerte ikke, skal det ha noen funksjon må de komme så langt frem at en kan hvile leggene på dem. De kan kun trekkes litt frem og er egentlig mer i veien enn til nytte.
Selgeren hadde nok et urealistisk forhold til hva han selger. Da jeg spurte om han hadde noe å gå på var svaret nei, kun om han fikk signatur der og da kunne han gi bittelitt. Det ble ikke noen kontraktskriving, men derimot skal jeg vurdere både ID4 og EV6 før jeg bestemmer meg. Da blir det et spørsmål om price/value og jeg kan ikke se at Hyundai er i tet etter prøvekjøringen.
Sitat fra: Limodriver på mandag 21. juni 2021, klokken 10:38
Etter å ha prøvekjørt I5 er jeg fornøyd med at jeg ikke fikk tildelt P45 og da trolig ville kjøpt bilen.
Kjøreopplevelsen er forsåvidt forventet, en bil i denne størrelsen i 2021 er komfortabel å kjøre, men en blir ikke overivrig og absolutt vil ta omveier fordi det er så veldig morsomt å kjøre den.
Av designelementer jeg ikke liker er baklyktene/hekken som ser ut som et raster av en fremtidsbil, de originale felgene har et av de minst tiltrekkende felgdesignet jeg har sett, jeg er ikke glad i dørhåndtakene som legger seg inn. Mye skjerm for betjening av forskjellige funksjoner er jeg heller ikke glad i, dette tar mer fokus fra kjøringen enn ratt og annen knappbetjening.
Bagasjerommet var mindre enn forventet, men benplassen var veldig god både foran og bak. Fotskammelene som det har vært fokusert på imponerte ikke, skal det ha noen funksjon må de komme så langt frem at en kan hvile leggene på dem. De kan kun trekkes litt frem og er egentlig mer i veien enn til nytte.
Selgeren hadde nok et urealistisk forhold til hva han selger. Da jeg spurte om han hadde noe å gå på var svaret nei, kun om han fikk signatur der og da kunne han gi bittelitt. Det ble ikke noen kontraktskriving, men derimot skal jeg vurdere både ID4 og EV6 før jeg bestemmer meg. Da blir det et spørsmål om price/value og jeg kan ikke se at Hyundai er i tet etter prøvekjøringen.
Er nok en av grunnen til at id4 vil utselge ioniq5, virker som det er lettere å rabatt på id4 enn ioniq5, ser at flere forhandlere legger med vinterhjul og service avtale 3 år og ved kjøp av id4
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 21. juni 2021, klokken 11:07
Er nok en av grunnen til at id4 vil utselge ioniq5, virker som det er lettere å rabatt på id4 enn ioniq5, ser at flere forhandlere legger med vinterhjul og service avtale 3 år og ved kjøp av id4
Nå er det bare 1 service du får når du får med en service avtale på 3 år, så det koster ikke forhandler så mye. Tror VW har et større volum å selge, og større marginer. Det er iallefall mulig å få til avtaler med de.
Sitat fra: Nordbø på fredag 18. juni 2021, klokken 21:37
Finns det et bra bilde med mål på bagasjerommet? Mellom hjulhusene og maksbredde/lengde?
*ett bra bilde av bagasjerommet
[/quote]
Tusen takk. Virker å være hakket bredere enn TMY, men litt kortere fram til baksetene.
Skal bli spennende å se hvor stor plassen er under "matta" i bagasjerommet når "vanlige" I5 kommer, tror ikke de har basskasse?
Interessant å lese at flere er skuffet over bagasjeplass. 520 liter med baksete i midtposisjon matcher nesten ID4 på papiret, men virker som at Ioniq 5 har blitt målt vel optimistisk kanskje?
Spent på Bjørns banankassetest
Sitat fra: carlings på tirsdag 22. juni 2021, klokken 00:59
Interessant å lese at flere er skuffet over bagasjeplass. 520 liter med baksete i midtposisjon matcher nesten ID4 på papiret, men virker som at Ioniq 5 har blitt målt vel optimistisk kanskje?
Spent på Bjørns banankassetest
Håper han da tester med baksete lengst bak slik at en får riktig sammenlingning. (gjerne også med baksete lengst frem). Når får han bilen til test tro?
Sitat fra: carlings på tirsdag 22. juni 2021, klokken 00:59
Interessant å lese at flere er skuffet over bagasjeplass. 520 liter med baksete i midtposisjon matcher nesten ID4 på papiret, men virker som at Ioniq 5 har blitt målt vel optimistisk kanskje?
Spent på Bjørns banankassetest
De har ikke vært "vel optimistisk", det måles etter VDA standarden som på de fleste biler og det er kun plassen under rollo (opp til sete/vinduer). Problemet til ioniq5 er at det er meget lite rom over rollo, der en annen form på bakluke (id4/enyaq/etc) har kanskje 400 liter til med plass over rollo.
Men nå er ikke banankasse testen til TB optimal heller, kassene er relativt lave så mulig det går endel kasser inni ioniq5 også. Blir spennende å se når han tester seinere i sommer. (tror det var i begynnelsen av juli)
Forrige bil hadde 500 liter (EQC), og når jeg fikk se Ioniq 5 live var jeg ikke i tvil om hvilken bil jeg får med meg mest i. I5 har ganske bredt og flatt rom, men lite høyde og ingen plass under gulvet.
Nåværende bil er oppgitt til 510 liter, men den igjen har plass til vesentlig mer enn EQC fordi rommet er mye mer firkantet og har veldig god høyde.
Egentlig er den beste indikasjonen rundt bagasjerom; om bilen klarer å ta med seg et komplett hjulsett uten å legge ned setene. De som har hentet bil, klarer ioniq 5 det?
Sitat fra: andy99 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 10:57
Egentlig er den beste indikasjonen rundt bagasjerom; om bilen klarer å ta med seg et komplett hjulsett uten å legge ned setene. De som har hentet bil, klarer ioniq 5 det?
Det klarer jeg ikke med V90 engang, og den er mer enn stor nok for vårt bruk.
Finns det CUV som klarer det med 19"?
Enyaq klarer det, mulig id4 også. Tror også model y klarer det. (den vil nok mulig klare 5 stk, pga den store kjelleren)
Er jo rimelig dårlig at v90 ikke klarer å få med seg hjula sine.
Sitat fra: andy99 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 10:57
Egentlig er den beste indikasjonen rundt bagasjerom; om bilen klarer å ta med seg et komplett hjulsett uten å legge ned setene. De som har hentet bil, klarer ioniq 5 det?
Det er jo på ingen som helst måte en god test. Både utforming og størrelse på hjul vil ha alt for mye å si. Man må teste med enheter som er mye mindre enn hjul. Banankassetestet til Bjørn er heller ikke helt optimal pga. størrelse på kasser.
Sitat fra: andy99 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:48
Enyaq klarer det, mulig id4 også. Tror også model y klarer det. (den vil nok mulig klare 5 stk, pga den store kjelleren)
Er jo rimelig dårlig at v90 ikke klarer å få med seg hjula sine.
TMY vil nok bare klare 4 dekk i orginal dimensjon.
25,5cm brede dekk x 4 overgår egentlig bredden mellom hjulhusene i TMY, men 3stk går fint + en på tverr bakerst nedi bøtta.
BTW er V90 er skuffende liten ift yttre mål. XC90 derimot, da har man plass🤩
Artig test, det å skulle ha plass til sine egne hjul. Ny for meg. Men morsom.
Blir som at det å klare et antall armhevinger er en mer fair konkurranse enn å konkurrere i håndbak. I første tilfelle må man løfte på egen polstring både her og der, i andre tilfelle unngår man den plagen :-)
Sitat fra: andy99 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:48
Enyaq klarer det, mulig id4 også. Tror også model y klarer det. (den vil nok mulig klare 5 stk, pga den store kjelleren)
Er jo rimelig dårlig at v90 ikke klarer å få med seg hjula sine.
Jo større bil, dess større hjuldimensjon i de fleste tilfeller. Så da blir det og vanskelig selv om bilen har betydelig større bagasjerom.
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. juni 2021, klokken 17:41
Jo større bil, dess større hjuldimensjon i de fleste tilfeller. Så da blir det og vanskelig selv om bilen har betydelig større bagasjerom.
Hadde vært morsomt og prøvd med 911 Turbo. Eller Taycan Turbo S for den saks skyld.
Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:03
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.
Prøvde to bur i bilen i dag.
4pets pro 2 medium får akkurat plass i midten av bagasjerommet med baksetene i fremmerste posisjon. Ikke optimalt.
Variocage L kan justeres litt kortere i lengden og får dermed plass på siden i bagasjerommet.
Hei, vi vurderer sterkt Ioniq AWD long range premium - ser at 20" felger er ekstrautstyr, men er det egentlig ønskelig? Jeg tenker jo først og fremst enda dyrere dekkskift og lavere rekkevidde, er gevinsten bare kosmetisk eller? Blir prøvekjøring i morgen, får se hvordan plass blir med emaljunga vogn og to barneseter.
Sitat fra: auduncsa på onsdag 30. juni 2021, klokken 10:45
Hei, vi vurderer sterkt Ioniq AWD long range premium - ser at 20" felger er ekstrautstyr, men er det egentlig ønskelig? Jeg tenker jo først og fremst enda dyrere dekkskift og lavere rekkevidde, er gevinsten bare kosmetisk eller? Blir prøvekjøring i morgen, får se hvordan plass blir med emaljunga vogn og to barneseter.
Ser ingen fordeler med 20", annet enn ett enda mer spesielt utseende - men da vet jeg om finere felger enn dette🙂
Du vil nok finne plassen som grei innvendig, men barnesetene hindrer deg i å skyve setene framover for ett større bagasjerom, og barnevogna gir deg da lite plass til noe særlig annet enn ett par handleposer baki der, og du ender derfor fort opp med skiboks for å få plassen du trenger til en helgetur.
Sitat fra: Radial på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:40
Ser ingen fordeler med 20", annet enn ett enda mer spesielt utseende - men da vet jeg om finere felger enn dette🙂
Du vil nok finne plassen som grei innvendig, men barnesetene hindrer deg i å skyve setene framover for ett større bagasjerom, og barnevogna gir deg da lite plass til noe særlig annet enn ett par handleposer baki der, og du ender derfor fort opp med skiboks for å få plassen du trenger til en helgetur.
Motor melder i det minste at de ikke opplever forskjell i støy mellom 19 og 20 :) Db måling viser lavere tall for 20" (sikkert pga dekktype), men i praksis ikke merkbart.
Når det gjelder takstativ - det er vel klemmeløsningen som går inn i døråpning slik at pakning rundt dør brettes til side. Ikke så lurt å ha dette permanent montert mtp deformering av pakninger, og legg folie under føttene for å unngå stygge merker i taket etter gummiputene (erfaring fra to biler med lignende løsning...)
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:53
Motor melder i det minste at de ikke opplever forskjell i støy mellom 19 og 20 :) Db måling viser lavere tall for 20" (sikkert pga dekktype), men i praksis ikke merkbart.
Når det gjelder takstativ - det er vel klemmeløsningen som går inn i døråpning slik at pakning rundt dør brettes til side. Ikke så lurt å ha dette permanent montert mtp deformering av pakninger, og legg folie under føttene for å unngå stygge merker i taket etter gummiputene (erfaring fra to biler med lignende løsning...)
Det med takrails er kjempeskuffende, har ikke lagt merke til dette på bildene før du skrev det..
Merker at rails ikke er så viktig for meg. Et pluss i boka om en bil har det, men foretrekker helt klart ski inni bilen i skipose da det er raskere/enklere for oss som er 4 i bilen. Og slipper da støy og økt forbruk. Testet fast takstativ med skiholder på forrige bil og det ble ganske bra økning i forbruk.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:13
Merker at rails ikke er så viktig for meg. Et pluss i boka om en bil har det, men foretrekker helt klart ski inni bilen i skipose da det er raskere/enklere for oss som er 4 i bilen. Og slipper da støy og økt forbruk. Testet fast takstativ med skiholder på forrige bil og det ble ganske bra økning i forbruk.
Men Ioniq 5 har vel ikke skiluke heller?
Sitat fra: auduncsa på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:22
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:13
Merker at rails ikke er så viktig for meg. Et pluss i boka om en bil har det, men foretrekker helt klart ski inni bilen i skipose da det er raskere/enklere for oss som er 4 i bilen. Og slipper da støy og økt forbruk. Testet fast takstativ med skiholder på forrige bil og det ble ganske bra økning i forbruk.
Men Ioniq 5 har vel ikke skiluke heller?
Riktig. Så da kan han glemme 4 personer og ski inni bilen.
Dere som har prøvd, hvordan føles den å kjøre sammenlignet med MEB-bilene?
Sitat fra: carlings på onsdag 30. juni 2021, klokken 21:38
Dere som har prøvd, hvordan føles den å kjøre sammenlignet med MEB-bilene?
Merkbart sprekere. Litt mykere fjæring kanskje.
Enig, mye sprekere (enn ID4, har ikke testet GTX) og mer komfortabel. Jeg likte ikke førerskjermen så godt, veldig masete grensesnitt og rattet dekket over mye nyttig, mens store deler av det synlige er unyttig grafikk.
Styringen var lett og litt vag, men likevel kontant. Vanskelig å forklare. Det er vel første gang jeg prøver steer by wire. Svingradius er som en Tesla. 360-kameraet kommer veldig godt med, bilen føles diger. Havnet i litt kø, adaptiv cruise løste det veldig bra. Fikk ikke testet grundig, men hvis du setter på kort avstand så virket det som den holder greit følge og ikke gir 10 meter luke før den starter.
Selv om rattkontrollene ligner på VW på bilde så er de mye bedre å bruke.
HUD var ikke skikkelig fokusert ut til uendelig, så du må endre fokus for å se den skarpt. Her er MEB mye bedre. Skulle likt å teste en til for se om det var annerledes der, det er kanskje noe de kan fikse på verkstedet, men selger visste ikke om det. Kontrollene i menyen tar kun for seg posisjon og lysstyrke.
Interiøret syntes jeg var supert,digger midtkonsollen. Setet er ok, men det var noe med korsryggen som ikke passet meg. Fikk liksom ikke kjørt støtten langt nok inn (retning bakover). Lårstøtten går ikke langt nok opp til at den er nyttig for meg når jeg kjører.
Veldig god plass bak meg selv, selv når jeg gir meg selv rikelig plass som fører (183 cm). Og hvis man skulle være så uheldig å aktivere barnesikringen før man tester baksetet er det fullt mulig for en mann i 40-årene å klatre fra baksetet til framsetet, dog uten særlig verdighet.
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:10
Jeg kjører en '17 Ioniq i dag, og noe av det som irriterer meg mest med den er alle "tivolilydene" og fanfarene ved oppstart og stopp, og vet at andre koreanere fra samme tidsrom har det samme.. hvordan er I5 her?
Plenty med plingplong.
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:10
Betyr dette at den har fullverdig køassistent, altså at den starter av seg selv etter stopp?
Jeg er nesten sikker, men ikke helt. Det var ikke det jeg konset på der og da, og det varte ikke så lenge. Det står sikkert i manualen eller noe hvis du vil bekrefte helt før du evt bestiller.
Sitat fra: OlaM på onsdag 30. juni 2021, klokken 23:35
HUD var ikke skikkelig fokusert ut til uendelig, så du må endre fokus for å se den skarpt. Her er MEB mye bedre. Skulle likt å teste en til for se om det var annerledes der, det er kanskje noe de kan fikse på verkstedet, men selger visste ikke om det. Kontrollene i menyen tar kun for seg posisjon og lysstyrke.
Ved riktig høydejustering på HUD i forhold til seteposisjon så ble HUD en del skarpere for meg. Måtte dille litt med dette. Merker at om jeg lener meg til siden så blir også HUD veldig uklar (med ovale skilt) så verdt å justere best mulig og sitte mitt i setet.
Posisjonen virket forøvrig til å følge seteminnet, men har ikke verifisert dette med å lagre ekstra seteposisjon.
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:43
Ok takk for svar. Skal selvsagt prøvekjøre om den blir aktuell, men med tivoli-plingplong er det ikke sikkert jeg gidder å ta meg bryet med det en gang.
Halvparten av pling-plong kutter Hyundai-er ut hvis du fester setebeltet før du starter bilen.
Men ja, alle disse lydene er noe herk, selv med halvparten.
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:43
Ok takk for svar. Skal selvsagt prøvekjøre om den blir aktuell, men med tivoli-plingplong er det ikke sikkert jeg gidder å ta meg bryet med det en gang.
Prøvekjørte Ioniq 5 i dag, og opplevde ikke plingplongmaset på samme måte som i eldre Ioniqer. Hadde en Ioniq på jobb før jeg brukte av og til, sikkert 2016 modell eller i den sona og skjønner hva du mener. Var sikkert lyder i Ioniq 5 også, men ikke som jeg la merke til som plagsomt.
Testet med et Cybex Sirona barnesete, dvs typen med sving på til barn fra 1 år og oppover. Dette er et stort barnesete. Jeg hadde god plass i førersetet(187 cm), men som andre har nevnt her må baksetene være helt bake. I praksis blir de elektriske baksetene ganske statiske for vår del.
Det ble kjøp for vår del!
Største ulempene jeg fant:
- Lite bagasjerom. Men opplevde det som større enn i-pace feks. Så på en mach-e også, Ioniq virket også større på bagasjerom, men med mindre margin. Mach-e var derimot veldig liten i cupéen.
- Ikke 'skikkelig' feste til takboks
- USB-A overalt, men ingen USB-C?
Opplevde at jeg hadde veldig god plass i bilen, og syntes førermiljøet var langt bedre enn på i-pace(til tross for billigere materialer). Dette var kanskje den største overraskelsen. Bilen oppleves som veldig mye større enn 2010 XC60en vår. Man har spart på bagasjerom for å få en veldig romslig cupé.
Vi gikk for pearl white, AWD Long Range premium, med 20" og glasstak men uten hengerfeste. Hengerfeste kan ettermonteres, men da må det momses for (15.000 om man kjøper ved bestilling, 19.-20.000 ved ettermontering). Levering blir nok en gang på nyåret dessverre.
Prøvekjørte TM3, Mach-E, ID4, Q4, Polestar-2, og Hyundai.
Til slutt stod det mellom Mach-E og Ioniq5, og det ble til slutt Ioniq pga taklast og litt større baggasjerom :). Levering i August, så vi gleder oss
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:10
Jeg kjører en '17 Ioniq i dag, og noe av det som irriterer meg mest med den er alle "tivolilydene" og fanfarene ved oppstart og stopp, og vet at andre koreanere fra samme tidsrom har det samme.. hvordan er I5 her?
Sitat fra: OlaM på onsdag 30. juni 2021, klokken 23:35
Havnet i litt kø, adaptiv cruise løste det veldig bra. Fikk ikke testet grundig, men hvis du setter på kort avstand så virket det som den holder greit følge og ikke gir 10 meter luke før den starter.
Betyr dette at den har fullverdig køassistent, altså at den starter av seg selv etter stopp?
Skal ikke svare for sikkert hvordan den er for din Ioniq, men på Kona så takler den dette om stansen er kort.
Men det kommer veldig fort melding om at den deaktiverer ACC, og du må aktivere den ved å vippe opp ACC-fartsbryteren likt når du skal øke farten en km/t eller gi gass for å kjøre videre, og så aktiverer du ACC med et vipp opp.
Men pass på at bilen foran deg har fått litt mere enn noen cm avstand, ellers vil den ikke kikke inn.
Skal ha prøvekjøring nr 2 i morgen. Den første varte bare i 20 minutter og ble tatt på impuls etter å ha prøvekjørt Mustangen, og jeg hadde egentlig bestemt meg på forhånd for at jeg skulle bestille Ioniq 5. Skal teste ut litt mer funksjoner i morgen! :)
Noen som vet om man kan sette max ladeprosent og hvor mange ampere den skal ta?
Kan du feks si til bilen att den skal lade med 3fas 10A til max 80%
Husker den da disse innstillingene til neste gang?
Man kan sette max ladeprosent for AC og DC lading separat. Dette huskes. Man kan også sette AC ladestrøm maks, mellom og lav. Får 7,2kW på maks, 6,5kW på mellom og tror det var 3,5kW på min (men husker ikke helt). Usikker hva det blir på 3-fase, da jeg kun har 1-fase.
Ladekladden som følger med kan hos meg justeres mellom 6, 8, 10 og 12A.
Sitat fra: e-h på tirsdag 06. juli 2021, klokken 17:00
Man kan sette max ladeprosent for AC og DC lading separat. Dette huskes. Man kan også sette AC ladestrøm maks, mellom og lav. Får 7,2kW på maks, 6,5kW på mellom og tror det var 3,5kW på min (men husker ikke helt). Usikker hva det blir på 3-fase, da jeg kun har 1-fase.
Ladekladden som følger med kan hos meg justeres mellom 6, 8, 10 og 12A.
Perfekt, tusen takk.
Er det 1 eller 3fas UMC som fulgte med?
5m 3-fas 32A Type-2 kabel var med bilen i tillegg til kladd.
Supert. Skal smelle opp 3-fas 32A hjemme 8)
Hva med 3 fase lading? Jeg får kun 5,3 kW her... :(
Bilen skal støtte 11kW (16A 3-fas), men lader bare en fase på 230V 3-fas har jeg lest.
Tror bare det er Tesla som kan utnytte mer en enfas på 32a 230v, men det koster vel omtrent det samme så du kan like gjerne legge opp trefas i tilfelle du får bruk for kursen til noe annet i framtida. (eller kjøper en Tesla...)
Sitat fra: Forstmann på fredag 09. juli 2021, klokken 08:35
Tror bare det er Tesla som kan utnytte mer en enfas på 32a 230v,
Er en del biler som kan lade i åpen-delta (tofas) på trefas IT. Bl.a MEB bilene.
Jeg ville sjekket nøye med leverandør av bilen og med elinstallatør. Hvis jeg har skjønt det riktig er det lurt å legge opp så kraftig infrastruktur som mulig, men ikke sette opp ladeboksen til å gjøre mer enn bilen kan nyttiggjøre seg.
https://ladefabrikken.no/faq/3-fas-lading-pa-230v-it-nettet/
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-valg-ladestasjon
Sitat fra: Forstmann på fredag 09. juli 2021, klokken 09:34
Jeg ville sjekket nøye med leverandør av bilen og med elinstallatør. Hvis jeg har skjønt det riktig er det lurt å legge opp så kraftig infrastruktur som mulig, men ikke sette opp ladeboksen til å gjøre mer enn bilen kan nyttiggjøre seg.
Bilen bestemmer uansett hva den drar fra ladeboksen, så det er ikke noe problem om ladeboksen tilbyr mere enn bilen kan nyttegjøre seg.
Men ja, det er noen biler som er litt shady med trefas IT, så lurt å sette seg inn i den bilen man har, og hvordan produsenten stiller seg mtp garanti.
Ellers er det ett fint debattinnlegg på TU fra hardware sjefen til Easee på TU som belyser denne problematikken ganske bra. https://www.tu.no/artikler/trefaselading-er-lett-ogsa-pa-it-nett/510380 (https://www.tu.no/artikler/trefaselading-er-lett-ogsa-pa-it-nett/510380).
Prøvekjørt i går. Synes det var en helt fantastisk bil, skulle gjerne hatt en slik. Dersom jeg hadde klart å finne en behagelig måte å ha benet på "gasspedalen". Like ille som ID.3 var den ikke, der kom jeg ikke langt med prøvekjøring før jeg fikk så vondt i benet at jeg kjørte tilbake. Jeg var heller ikke redd for at foten min skulle sette seg fast, slik det har vært på enkelte andre biler. Uansett hvordan jeg justerte setet, ble jeg ikke komfortabel.. Dette er ikke unikt med Ioniq 5, men etter å ha hatt i3 noen år har jeg forstått at jeg faktisk KAN ha en bil som ikke er vond å kjøre. Skostørrelse nær 49 gjør nok sitt. Får det inntrykket av at få produsenter tenker på folk så store føtter når de utformer pedalene.
Dette har etterhvert blitt hovedkriteriet mitt når jeg ser etter ny bil, og da var Mach-E mye bedre enn denne. Selv om nok denne var bedre enn Mach-E på aller meste.
Er vel mulig å bytte pedaler?
Jeg fikk prøvekjøre den i 2 timer. Må si den ver ganske ok å kjøre, men følte at det autonome kjøringen fungerte bedre på Ford Mustang Mach E og Skoda Enyaq. Jeg følte Forden og Skodaen klarte å
Jeg klarte heller ikke å finne en måte hvor bilen selv reduserte/økte hastigheten avhengig av skiltgjennkjenningen (Smart fartgrenseassistent). Eneste måten jeg klarte å få bilen til å redusere/øke hastigheten ved endret fartsgrenser var ved å trykke på +/- på rattet når bilen registrerte endret fartsgrenser. Dette også syntes jeg fungerte bedre på Forden og Skodaen. Er det noen som fikk dette til å fungere bedre?
Jeg må si jeg ble veldig usikker etter prøvekjøringen. Jeg vurderer å kanskje heller gå for Ioniq 38 kwh, Kona eller Mg ZS ev.
Det står på hyundai sin side at bilen kun kan forvarmes når den er plugget i laderen. Stemmer dette? Selgeren var ikke sikker.
Sitat fra: Rapid på fredag 23. juli 2021, klokken 15:55
Det står på hyundai sin side at bilen kun kan forvarmes når den er plugget i laderen. Stemmer dette? Selgeren var ikke sikker.
Det harmonerer med tidligere Hyundai-modeller. Så med mindre de har en spesifikk endring her, så er det slik "det pleier å være."
Fikk endelig prøvekjørt denne selv. Lånte den "over natten" og fikk en god prøvetur. For referanse har vi i dag en e-Niro.
Det første jeg la merke til er hvor stor den føles fra førerposisjonen; hele bilen (selv uten panoramatak) føles åpen, bred og luftig på helt riktig måte. Bakseteplass er utmerket, bagasjerommet er dumt. Med skråtaket og det høye gulvet er det i praksis omtrent samme som i vår Niro, ikke imponert. La inn en barnevogn (emmaljunga) for å teste, og det er ikke mye praktisk plass igjen.
Utenom bagasjerom: gigantisk steg fremover. Jeg var mest overrasker over hvor mye bedre ioniq 5 er enn vår Niro, som allerede er en utmerket bil. Stille på motorvei, genial løsning med blindsone-kameraet, mer enn nok hestekrefter, gode og justerbare seter..glemmer sikkert masse, første bilen på lenge som har imponert meg med hvordan den er oppholde seg i og kjøre og hvordan den føles. Noe samme magiske følelsen man får av å kjøre en Tesla for første gang. Andre (nye) biler føles utdaterte etter å ha testet denne.
Synes også utseende er fantastisk, men det kan få være smak og behag. Damen hater utseende men ville fortsatt ha kjøpt bilen basert på hvordan den er å kjøre.
Skal ikke handle bil før neste år, så skal vurdere mot EV6 og Model Y før vi velger, men skulle jeg handlet i dag hadde jeg sannsynligvis levd med bagasjerommet og kjøpt denne.
Sitat fra: Rapid på fredag 23. juli 2021, klokken 15:55
Det står på hyundai sin side at bilen kun kan forvarmes når den er plugget i laderen. Stemmer dette? Selgeren var ikke sikker.
Kan ikke svare for selve varmingen nå i sommer, men med app så kan man starte A/C og defroster uavhengig av om man er tilkoblet lader. Funker greit så lenge man husker det selv og ikke er avhengig av timer.
Det funker å forvarme bilen uten kabel. Det har det gjort med alle modeller med bluelink/ UVO
Forrige generasjon kan (med app) forvarmes, men batteriet kan kun varmes når den er koblet til lader. Kanskje en misforståelse her?
Hadde en rask prøvekjøring av Ioniq 5 i dag. Av elbiler sammenligner jeg med en 1. gen Ioniq jeg har hatt siden 2016 og som jeg er veldig fornøyd med.
Jeg liker spesielt godt:
- At bilen er støysvak. Her er den på et helt annet nivå enn gamle Ioniq.
- Fantastisk romfølelse og veldig god plass for samtlige seteplasseringer. Litt det motsatte av sportslig, men det er akkurat hva jeg er ute etter.
- Overraskende bra musikkanlegg.
- Gode seter. :+1:
Jeg liker mindre:
- At det er færre fysiske knapper enn gamle Ioniq, slik at man feks må inn i en meny for å slå på seteventilasjon.
- Rattet burde kunne gå enda lenger ut, uten at det er noen dealbreaker.
- Ikke trådløs CarPlay.
Ellers er det god kjørefølelse i bilen, ikke spesielt sportslig, men den er uansett ganske presis og fin i svinger og har generelt god kjørefølelse. Forholdsvis bra drag og kjennes rask og fleksibel ut. Jeg fikk ikke testet ut navigasjon, men bruker uansett Google for dette, om ikke det innebygde er veldig bra. Forbruk er det ikke mulig å si noe om på en så kort tur, men utfra spesifikasjonene ser det riktig så bra ut.
Sammenlignet med gamle Ioniq er denne bilen på et helt annet nivå av kjørekomfort. Selve følelsen av bilen er en helt annen, da gamle Ioniq er ganske tett og førerorientert i forhold til denne bilen som har enorm romfølelse og åpenhet. Komfort for fire passasjerer er helt enorm, men det koster litt i bagasjeromsplass, spesielt om man legger bakseteryggene litt ekstra bakover.
Totalt sett overrasket bilen veldig positivt og jeg vurderer seriøst å bestille en slik bil. Har tenkt å prøve en Tesla model 3 før jeg bestemmer meg, men ble veldig solgt på den store romfølelsen i Ioniq 5.
Prøvede en ioniq 5 i dag. I regnvejr. Det var komplet umuligt at se noget som helst i bakspejlet, både i by og på motorvej.
Det er efter min mening en kæmpe fejl, at der ikke er vinduesvisker bagpå. Det kan godt blive et fravalg af bilen for mit vedkommende.
Sitat fra: Palle22 på onsdag 28. juli 2021, klokken 12:19
Prøvede en ioniq 5 i dag. I regnvejr. Det var komplet umuligt at se noget som helst i bakspejlet, både i by og på motorvej.
Det er efter min mening en kæmpe fejl, at der ikke er vinduesvisker bagpå. Det kan godt blive et fravalg af bilen for mit vedkommende.
Du kan aktivere ryggekameraet under kjøring, om man vil se hva som foregår rett bak bilen. Jeg har kjørt lett lastebil i 20 år, så jeg er vant med ikke å se ut bak, annet en med hjelp av sidespeilene.
Andre ser det kanskje som en viktig greie, men for meg spiller det ingen rolle.
Bruker stort sett bare kamera jeg. Visker på bakruta pleier å stå seg istykker omtrent og samler bare møkk. Anbefaler rainX på bakruta om en helst vil se ut av den fremfor kamera.
Så ryggekamera kan brukes under kjøring i IONIQ5? Det er en egenskap jeg setter pris på med TM3, særlig når jeg trekker henger. Bakruteviskere er noe dritt uansett, bruker dem ikke på noen biler.
Jeg har brugt bagrudevisker på min Megane iii siden 2012. Den har altid fungeret upåklageligt.
Jeg må se, om jeg kan undvære kort etc på skærmen, og så lade bakkameraet være tændt - umiddelbart virker det som en lidt ærgerlig løsning.
Sitat fra: Palle22 på onsdag 28. juli 2021, klokken 17:01
Jeg har brugt bagrudevisker på min Megane iii siden 2012. Den har altid fungeret upåklageligt.
Jeg må se, om jeg kan undvære kort etc på skærmen, og så lade bakkameraet være tændt - umiddelbart virker det som en lidt ærgerlig løsning.
Kartet har du på HUDen om du må se bakover kontinuerlig.
Litt nysgjerrig blir jeg, hva gjør du om du må laste fullt bagasjerommet?
Jeg laster sjældent fuldt op.
Problemet er ikke, at jeg ikke kan se ud ad bagruden når jeg kører på ferie en gang om året, men at jeg ikke kan se ud af den hver gang det er dårligt føre.
Det er en hovedløs designfejl, efter min mening.
Sitat fra: Palle22 på onsdag 28. juli 2021, klokken 18:03
Jeg laster sjældent fuldt op.
Problemet er ikke, at jeg ikke kan se ud ad bagruden når jeg kører på ferie en gang om året, men at jeg ikke kan se ud af den hver gang det er dårligt føre.
Det er en hovedløs designfejl, efter min mening.
Jeg tror ikke det er designfeil. De har nok sammenlignet med og uten i vindtunnel, og kommet fram til at uten visker bak, så sparer man x% på forbruket.
For meg er det et ikke-problem, man kan spraye inn ruta med ulike middel, pusse av ruta når man skal lade, eller bruke ryggekameraet de gangene i året sikten blir borte.
Men vi er alle forskjellige, og manglende pussemuligheter bak kan være tunga på vektskåla for noen.
Har ikke savner visker på bakruta et sekund på min 19 Ioniq. Håper det funker like greit uten her :D
Jeg har I-Pace, og sikten ut bakruta er ganske minimal. Den har heller ikke visker bak.
Ingen av delene har vært noe problem. Ryggekamera funker fint når jeg rygger (kan slås på når du kjører fremover også), pluss at formen på hekken gjør at det samles lite møkk der i utgangspunktet.
Ser ikke på det som noe problem i det heletatt.
Dejligt for jer. Jeg kunne ikke se en lastbil 20 meter bag mig. Det synes jeg er et problem 😊
Sitat fra: Palle22 på fredag 30. juli 2021, klokken 11:36
Dejligt for jer. Jeg kunne ikke se en lastbil 20 meter bag mig. Det synes jeg er et problem 😊
Da blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan du har stilt inn sidespeilene dine?
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 30. juli 2021, klokken 12:03
Sitat fra: Palle22 på fredag 30. juli 2021, klokken 11:36
Dejligt for jer. Jeg kunne ikke se en lastbil 20 meter bag mig. Det synes jeg er et problem 😊
Da blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan du har stilt inn sidespeilene dine?
Jeg tenker det må være underforstått at Palle22 mente gjennom bakruta. (Ikke rart det er mange diskusjonstråder som ender opp med off topic og krangling). Jeg har lånt noen forskjellige sedaner uten vindusvisker, og i flere tilfeller opplevd at regn på bakruta gjør det vanskelig å se ut, ikke bare under kjøring men spesielt når bilen har stått parkert. Hvor relevant det er når man har fullt av kameraer er en annen sak, men kjekt å se ut likevel.
Poenget der var vel at en lastebil 20 meter bak deg lett kan sees i sidespeil selv om bakruta er blokkert. Har kjørt mye langtur med fullt bagasjerom i sommer og sikten bak løses fint med sidespeil og kamera.
RainX på ruta hjelper en del, men rainX hjelper ikke mot bagasje :)
Sitat fra: Jambo på fredag 30. juli 2021, klokken 12:56
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 30. juli 2021, klokken 12:03
Sitat fra: Palle22 på fredag 30. juli 2021, klokken 11:36
Dejligt for jer. Jeg kunne ikke se en lastbil 20 meter bag mig. Det synes jeg er et problem 😊
Da blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan du har stilt inn sidespeilene dine?
Jeg tenker det må være underforstått at Palle22 mente gjennom bakruta. (Ikke rart det er mange diskusjonstråder som ender opp med off topic og krangling). Jeg har lånt noen forskjellige sedaner uten vindusvisker, og i flere tilfeller opplevd at regn på bakruta gjør det vanskelig å se ut, ikke bare under kjøring men spesielt når bilen har stått parkert. Hvor relevant det er når man har fullt av kameraer er en annen sak, men kjekt å se ut likevel.
Med hundretusener av kilometer uten å se gjennom bakruta, så kanskje jeg har anpasset meg å bruke mye sidespeil.
Om man ikke kan se ut av bakruta via «sladrespeilet», så får kan stille inn sidespeilene så man ser så mye som mulig ut gjennom de.
Om man av en eller annen grunn ikke kan bruke «sladrespeilet» til å se ut gjennom (sportsbil, lastebil, møkk, bagasje osv), og ikke ser en lastebil 20 meter bakom seg, så påstår jeg at man har stilt inn sine sidespeil feil, på grensen til uforsvarlig. Skjønner ikke hvorfor dette er «off topic», ikke engang et forsøk på krangling.
Selvsagt er «sladrespeil» å foredra, men om det ikke er mulig (av grunnene nevnt ovenfor) så får man bruke alternativer (sidespeil eller kamera).
Om ikke det fungerer for ens personlige smak, så får man velge en annen bil, men veldig synd den dagen man MÅ pakke bagasje opp til taket.
Hva gjør man da?
(Jeg bruker alltid «the usual way» om jeg savner bakrute eller kjører med mye baggasje, ellers kjører jeg med «the better way».
Sitat fra: Olemann på lørdag 12. juni 2021, klokken 20:38
Den gruser konkurrentene om man har alvorlig hentesveis og liker bade langs veien, for da får man kjørt hårføneren med full varmeeffekt via V2L for å få håret på plass igjen :D
Eller om man er så gnien at man ikke takler 25 kroner for en kaffe langs veien og kjører medbragt Nespresso.
Osv..... ;D
Evt kjører sin off-grid hytte på den ;)
Prøvekjørte denne i dag - litt ad-hoc tilfeldig at det ble prøvekjøring akkurat i dag så det ble ikke lange turen. Men
fikk dannet meg en raskt bilde av bilen. Setene var overraskende nok en anelse smale - og romfølelsen var på ingen måte så stor en får inntrykk av når en leser andres erfaringer. Mulig andre kjører mindre biler som referanse slik som forrige ioniq, e-golf og Tesla model 3 og ikke biler som ID.4, Q4,Enyaq,Mach-e osv.
Jeg fikk aldri følelsen av å sitte i en stor bil - det var kort avstand til veien der fremme og oversikten var god.
Bilen var svært lett å manøvrere, dog ikke helt på høyde med ID.4 mhp. svingradius. Fikk aldri følelse av at bilen hadde mer enn nok krefter, men heller at den hadde akkurat nok - og uansett kjøremodus så opplevde jeg ikke at bilen innbyr til aktiv kjøring.
Kvalitetsfølelsen var heller ikke overbevisende - det skranglet litt her og der og jeg oppdaget raskt også enkelte småfeil, mangler og irritasjoner på demobilen. Enkel plastikk i noen av løsningene som vil bli utsatt for slitasje gjør at jeg ble litt i tvil om bilen vil føles tight og fin etter et par år på baken. Jeg er en detaljfrik og tenker ofte på at produktets alle deler skal tåle "hard" familie bruk uten at det skal dette sammen eller føles utstlitt fort. I dette henseende var det dessverre enkelte plastdetaljer som jeg tror vil gjøre bilen brukt fort for å si det på den måten. Håndtakene ga oss litt Tesla model 3 følelse da de har mye av den samme betjeningsmåten - enten liker man det, eller så liker man det ikke. Praktiske er de derimot dessverre ikke - så med små barn tror jeg man lett får en del stygge merker i lakken rundt disse.
Interiøret var i grått - en gråfarge og plastikk variant jeg har erfaring med fra f.eks Kia - synes det ødelegger litt for den opplevde kvalitetsfølelsen - men her er sikkert meningene mange. Det beste med bilen var at den generelt ga en god,trygg oversiktlig kjørefølelse bak rattet - dette er en bil jeg tror man lett kan trives i, men som dessverre ikke inviterer til engasjerende kjøring. Skal man derimot ha med mye saker så må man være klar over at bagasjerommet ikke er det best egnede - så her må man vurdere egne behov.
Det ble som sagt en kort tur dette - men fikk i det minste dannet meg et bilde av selve bilen og hva som var bra og mindre bra - anbefaler flere å prøve før kjøp - og dersom man ikke har kjørt elbiler før bør man også prøve andre før man lar seg overbevise. Det er nemlig lett å la seg bli slått i bakken av en elbil med litt krefter dersom man aldri har opplevd det før.
God analyse av forrige skribent.
Jeg prøvekjørte selv I5 for 2. gang denne uken, og min opplevelse er at bilen har et overskudd av krefter, mer enn nok for vanlig kjøring, og den er nesten brutal fra 0-60 km/t, i samme liga som TM3.
Innvendig volum oppleves trangere enn ID4, selv om bilen er noe lengre.
Men, min viktigste innvending, som jeg ikke merket så godt ved forrige test er at bilen lider av noe av det samme problemet som Kia eNiro, nemlig at "handling" eller oppsett av fjærer/dempere som ikke står helt i forhold til kreftene som kan slippes løs.
Den er vesentlig bedre enn eNiro som har en kraftig "ettersleng" i understellet ved litt hard kjøring, spesielt der man både har kast i veien og er i en kurve.
I5 er bedre, men så mykt satt opp at den ikke tar seg inn igjen så raskt som bilen burde kunne dersom man vil ta i bruk kreftene den har, og momentet i i5 er vesentlig kraftigere enn i f.eks. GTX. GTX er "sløvere" i respons, men takler til gjengjeld kjøringen uten at man føler man står i fare for å gynge seg av veien om man både får kast i bilen og er i en kurve. Jeg testet med bare meg i bilen, vil tro dette forverres med fullastet bil.
Dette gjelder selvsagt bare når man tar i bruk kreftene bilen har, men det er vel også litt av meningen?
Tja, jeg kjøper ikke denne bilen for aktiv kjøring. Den er mye behageligere enn TM3 på svingete og buklete bygdeasfalt, mindre slag fram og tilbake pga lang akselavstand.
Bilen er absolutt behagelig å kjøre, og sammenlignet med TM3 med store felger er den en myk og fin cruiser.
Synes det bare er litt pussig at dette poenget mitt ikke er mer behørig utdypet i tester, mulig jeg bare ikke har lest det enda. Eller, det er så lite relevant for for folk flest at spørsmål om antall banankasser og vinkel på døra på hundeburet etc. er viktigere. Det som da er litt rart er jo det faktum at bilen er en råtass på krefter og akselerasjon, så ville trodd noen da vil være opptatt også av bilen på veien, i tillegg til evne til komfortabel familie cruising med bikkje, 2 barneseter, reiseseng og hårføner i V2L'en :D
Har nå kjørt i bratte bakker i torden og et vanvittig regnvær. I alle modus, altså også eco og normal, bruker bilen 4wd oppover når bakkene blir bratte selv i 60km/t. Det samme gjaldt dagen derpå når det kun var igjen litt vann på bakken.