Hadde en rask prøvekjøring av Ioniq 5 i dag. Av elbiler sammenligner jeg med en 1. gen Ioniq jeg har hatt siden 2016 og som jeg er veldig fornøyd med.
Jeg liker spesielt godt:
- At bilen er støysvak. Her er den på et helt annet nivå enn gamle Ioniq.
- Fantastisk romfølelse og veldig god plass for samtlige seteplasseringer. Litt det motsatte av sportslig, men det er akkurat hva jeg er ute etter.
- Overraskende bra musikkanlegg.
- Gode seter.

Jeg liker mindre:
- At det er færre fysiske knapper enn gamle Ioniq, slik at man feks må inn i en meny for å slå på seteventilasjon.
- Rattet burde kunne gå enda lenger ut, uten at det er noen dealbreaker.
- Ikke trådløs CarPlay.
Ellers er det god kjørefølelse i bilen, ikke spesielt sportslig, men den er uansett ganske presis og fin i svinger og har generelt god kjørefølelse. Forholdsvis bra drag og kjennes rask og fleksibel ut. Jeg fikk ikke testet ut navigasjon, men bruker uansett Google for dette, om ikke det innebygde er veldig bra. Forbruk er det ikke mulig å si noe om på en så kort tur, men utfra spesifikasjonene ser det riktig så bra ut.
Sammenlignet med gamle Ioniq er denne bilen på et helt annet nivå av kjørekomfort. Selve følelsen av bilen er en helt annen, da gamle Ioniq er ganske tett og førerorientert i forhold til denne bilen som har enorm romfølelse og åpenhet. Komfort for fire passasjerer er helt enorm, men det koster litt i bagasjeromsplass, spesielt om man legger bakseteryggene litt ekstra bakover.
Totalt sett overrasket bilen veldig positivt og jeg vurderer seriøst å bestille en slik bil. Har tenkt å prøve en Tesla model 3 før jeg bestemmer meg, men ble veldig solgt på den store romfølelsen i Ioniq 5.